Γενικός Δείκτης:749.761.59%
EUR/USD: 1.18

Τα βάσανα των δρόμων και τα χρόνια που γίνανε αιώνες

  • Print
Προσθήκη σχολίου
Μαριάννα Τζάννε

Eίναι φοβερό. Εάν ρωτήσεις έναν υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ πότε θα παραδοθούν οι αυτοκινητόδρομοι θα σου απαντήσει τον Μάρτιο του 2017. Εάν ρωτήσεις κάποιον εργολάβο η απάντηση είναι «θα δούμε...».

Τι μας χωρίζει από την αυστηρή προθεσμία που έχει θέσει η ΕΕ για να κλείσει η Οδύσσεια των έργων από την ζοφερή πραγματικότητα; Η απάντηση είναι πολλά και όσοι στοιχηματίζουν ότι το χρονοδιάγραμμα θα πέσει έξω, μάλλον θα πέσουν μέσα.

Το δείχνει ο κυβερνητικός ελιγμός, κάποια «απομεινάρια» (...να δείτε που θα είναι κανονικά τμήματα των έργων στο τέλος) να μετατεθούν για τον Αύγουστο του ίδιου χρόνου. Το επιβεβαιώνουν και οι σχεδιασμοί των εταιρειών που έχουν πολλούς αστερίσκους.

Μέσα σε οκτώ μήνες από σήμερα, η πολιτεία θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τα σύνολο των απαλλοτριώσεων (χώρια άλλες αδειοδοτήσεις και μετακινήσεις δικτύων κοινώς ωφέλειας) που απομένουν για να τελειώσουν τα έργα.

Η αστοχία της (;) να το προβλέψει στην επανεκκίνηση των έργων πριν τρία χρόνια, θα της κοστίσει μισό δις. ευρώ. Τόσο είναι τα χρήματα που έχει συμφωνήσει να δώσει σε αποζημιώσεις και μπόνους στους εργολάβους έπειτα από μαραθώνιες διαπραγματεύσεις τους τελευταίους μήνες και ήρθε η ώρα του Ταμείου. Που θα τα βρούμε να τα πληρώσουμε και πότε; Κανείς δεν ξέρει.

Το πιθανότερο είναι να πάρουμε κανένα καινούριο δάνειο... Ως προς το πότε χωρίς αυτά έργα δεν τελειώνουν, πράγμα που σημαίνει ότι η υπόθεση είναι κατεπείγουσα. Στο έργο Αντίρριο –Γιάννενα το ποσοστό των απαλλοτριώσεων που απομένει για να ολοκληρωθεί ο άξονας, ανέρχεται στο διόλου αμελητέο ποσοστό του 14,5%.

Στον άξονα Κεντρικής Ελλάδας το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το 10% ενώ σοβαρές αλλά διαχειρίσιμες εκκρεμότητες υπάρχουν και στην Κορίνθου-Πατρών. Για να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες που βρίσκουν τα έργα στις δικαστικές αίθουσες για να καθοριστούν οι τιμές των απαλλοτριώσεων και με τις σχετικές αποφάσεις να σέρνονται για μήνες, οι τεχνικές εταιρείες αναγκάζονται να νοικιάζουν γη με κόστος παραθαλάσσιου οικοπέδου!

Για παράδειγμα στην Ιόνια Οδό (Αντίριο -Γιάννενα) έχουν μισθωθεί 1.746 στρέμματα από 363 ιδιοκτήτες καταβάλλοντας πάνω από 1 εκ. ευρώ και έπεται συνέχεια!

Έτσι το δημόσιο τη δαπάνη των απαλλοτριώσεων την πληρώνει διπλά. Στις αποζημιώσεις των ιδιωτών από τους οποίους παίρνει τη γη και στις αποζημιώσεις των κατασκευαστών για να πληρωθούν οι «τανζανιές» για να κάνουν τα έργα. Oύτε αυτό όμως θα μας ενοχλούσε εάν είχαμε την βεβαιότητα ότι, πληρώνουμε και τέλος.

Εάν επαληθευτούν οι Κασσάνδρες ότι σε κάποια έργα ο Μάρτιος του 2017, είναι ένα όνειρο καλοκαιρινής νυκτός, τότε αυτά που θα πληρώσουμε ίσως είναι πολύ περισσότερα από εκείνα που ήδη έχουμε πληρώσει.

Το πιθανότερο είναι να δούμε να γίνεται κάτι που οι εργολάβοι ήδη το συζητούν αλλά δεν τολμούν να ξεστομίσουν: να κλείσουν όπως όπως τα έργα για να περάσουν τους ελέγχους και τις προθεσμίες χωρίς τα αυστηρά πέναλτις και να τα ανοίξουν αργότερα για να τα τελειώσουν...