Γενικός Δείκτης:734.52-1.96%
EUR/USD: 1.18

Ελληνική Ναυτιλία: «Είναι πολλά τα λεφτά... Άρη»

  • Print
Προσθήκη σχολίου
Μηνάς Τσαμόπουλος

Πυκνώνουν τα σύννεφα πάνω από την ελληνική ναυτιλία ή για ακριβολογούμε πάνω από την ελληνόκτητη ναυτιλία.

Οι δηλώσεις Σόιμπλε σε βάρος των ελλήνων πλοιοκτητών στην ουσία και η απάντηση του προέδρου της ΕΕΕ, Θοδωρή Βενιάμη ήρθαν να προστεθούν σε μία σειρά «συγκρούσεων» μεταξύ των δύο ανδρών. Ας μην ξεχνάμε ότι και στο πρόσφατο παρελθόν υπήρξε ανάλογη λεκτική κόντρα την οποία πάντα ξεκινάει ο Γερμανός υπουργός.

Όμως από τα μέσα της προηγούμενης χρονιάς η ελληνική πλευρά αποφάσισε να ρίξει τους τόνους αφού έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση της έρευνας που πραγματοποιεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ για το φορολογικό πλαίσιο που ισχύει γα τον κλάδο, στην Ελλάδα και αν πλήττεται ο ανταγωνισμός στο πλαίσιο της Κοινότητας.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες θεώρησαν ότι είχαν δώσει πειστικές απαντήσεις, είχαν κάνει τις επαφές τους στους κύκλους των Βρυξελλών σε επίσημο επίπεδο, είχαν προσλάβει ειδικό δικηγορικό γραφείο ενώ ο πρόεδρος της ΕΕΕ είχε επισκεφθεί πάνω από τρεις φορές την έδρα της ΕΕ.

Και ενώ η εικόνα που είχαν σχηματίσει οι εντός αλλά και οι εκτός των τειχών της Ακτής Μιαούλη ήταν αισιόδοξη, ήρθε μια κουβέντα του υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή να προβληματίσει. Σε συζήτηση που είχε πριν από περίπου έναν μήνα στο γραφείο με παράγοντες της αγοράς και όταν το θέμα ήρθε στην έρευνα της Επιτροπής ακούστηκε να λέει: « Δεν είναι αισιόδοξα τα μηνύματα που έρχονται από τις Βρυξέλλες και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί είναι τόσο αισιόδοξοι οι Έλληνες πλοιοκτήτες».

Τότε αποφάσισε να πάει ο ίδιος στις Βρυξέλλες για να προτείνει να παγώσει το θέμα μέχρι το 2019 οπότε και αναμένεται να εφαρμοστεί κοινή φορολογική πολιτική. Όμως έπεσε σε…τοίχο.

Συζήτηση πήγε να ανοίξει ο Ευκλείδης Τσακαλώτος αλλά σύμφωνα με πληροφορίες οι Ευρωπαίοι του έκοψαν τη…φόρα. Είχε προηγηθεί συνάντηση του προεδρείου της ΕΕΕ με τον υπουργό Οικονομικών. Μάλιστα εκείνο το μεσημέρι οι εφοπλιστές είχαν γίνει τυχαία αντιληπτοί από δημοσιογράφους την ώρα που έφευγαν από το υπουργείο. Αλλά το θέμα υποβιβάστηκε σαν ήσσονος σημασίας.

Λίγες ημέρες αργότερα ο Σόιμπλε εξαπέλυσε νέα επίθεση που προκάλεσε τη νέα αντίδραση του Θ.Βενιάμη.

Και τότε είναι που θυμήθηκα μία ανεπίσημη δήλωση διπλωματικού στελέχους της Γερμανίας-είχε γίνει πριν τρία περίπου χρόνια- σε πηγαδάκι στο περιθώριο εκδήλωσης: «Το θέμα είναι πιο βαθύ από αυτό που φαίνεται».

Όταν του ζητήθηκε να το εξηγήσει εκείνος στράφηκε να χαιρετήσει μία προσκεκλημένη που περνούσε από δίπλα του την πήρε αγκαζέ και απομακρύνθηκε!!!

Το πρόβλημα είναι ότι οι Βρυξέλλες έχουν εστιάσει στη φορολόγηση των μερισμάτων αλλά κυρίως η φορολόγηση της μεταβίβασης μετοχών των ναυτιλιακών εταιρειών.

Για τη φορολόγηση των μερισμάτων ισχύει η εθελοντική συνεισφορά η οποία όμως δεν είναι μόνιμο μέτρο και ήδη ισχύει για τα ναυλομεσιτικά γραφεία.

Για τη δε φορολόγηση της μεταβίβασης μετοχών εάν επιβληθεί θα προκαλέσει τεράστιο θέμα αφού τα ποσά που θα πρέπει να καταβληθούν θα είναι μεγάλα.

Η κυβέρνηση στηρίζει την ναυτιλία που μαζί με τον τουρισμό είναι οι δύο βασικοί πυλώνες της ελληνικής οικονομίας.

Όμως, όπως τόνισε κυβερνητικό στέλεχος σε ανύποπτο χρόνο «πρέπει και οι εφοπλιστές να κάνουν κάτι» φωτογραφίζοντας την ανάγκη για ευρύτερη συμμετοχή τους- βοήθεια στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.

Άρα η απάντηση στο ερώτημα γιατί αυτή η σκληρή κόντρα βρίσκεται σε κάθε περίπτωση στην αγγλοσαξονική φράση «follow the money».