Γενικός Δείκτης:720.44-0.17%
EUR/USD: 1.18

Νίκος Μπάλος «LA MALTESE»: Το απόλυτο success story στον τουρισμό

  • ( UPD -16/07/2017 08:18 )
  • Print
Προσθήκη σχολίου

του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Ο μπάλος είναι ένας χορός ελληνικής καταγωγής με πανάρχαια στοιχεία και από τους πιο γνωστούς νησιωτικούς χορούς. Οι φιγούρες του χαρακτηρίζουν το μπλε της θάλασσας, την Ελλάδα της ανεμελιάς και των αγαπημένων μας καλοκαιριών. Δεν θα ταίριαζε λοιπόν καλύτερο επώνυμο από τον χορό της χαράς που όλοι κάποια στιγμή χορέψαμε σε έναν άνθρωπο που εδώ και χρόνια ασχολείται με τις διακοπές μας. Τον επιχειρηματία Νίκο Μπάλο, με τη μακροχρόνια δραστηριότητά του στο νησί της Σαντορίνης, αλλά και συνολικά στον εγχώριο τουρισμό.

Ανθρωπος χαρούμενος, αισιόδοξος και με μεράκι γι' αυτό που κάνει, ο δημιουργός της αλυσίδας μπουτίκ ξενοδοχείων «La Maltese» και ο πρώτος που διείδε την ευκαιρία ενοικίασης ξενοδοχειακών μονάδων και όχι απλώς ανάληψης του μάνατζμέντ τους, εκείνος που έφερε στη Σαντορίνη το παγκοσμίου φήμης brand με την τεράστια ιστορία και αναγνώριση «Buddha Bar», δεν ξεκίνησε έχοντας την επιτυχία στρωμένη στα πόδια του. Για την ακρίβεια, την αρχή την έκανε σε μια περιοχή του Ελληνισμού που ταλαιπωρήθηκε. Την Κωνσταντινούπολη. Γεννημένος μια χρονιά μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, το 1975, ο businessman σε ηλικία 6 ετών ήρθε στην Αθήνα μαζί με τη μητέρα του έχοντας χάσει τον πατέρα του σε ηλικία μόλις ενάμισι έτους. Αρχικά έμεινε στην Κυψέλη και κατόπιν στο Καλαμάκι, μη γνωρίζοντας τι θα κάνει στο μέλλον.

Ηταν 18 ετών όταν άρχισε να εργάζεται ερασιτεχνικά ως bartender στην Κυψέλη και το Κολωνάκι για να βγάλει ένα χαρτζιλίκι, ενώ σύντομα ως ο πιο ακριβοπληρωμένος πλέον bartender της τότε περιόδου θα πάει για δουλειά στη Σαντορίνη. «Ηδη από αυτή τη μικρή ηλικία κατανόησα ότι η περιπλάνηση στη νύχτα δεν μπορούσε να με πάει μακριά κι ας αμειβόμουν με πολύ μεγάλα για την εποχή ποσά. Στη Σαντορίνη, λοιπόν, κατανόησα τη δυναμική του τουρισμού. Ετσι, παρά τα καλά χρήματα που κέρδιζα από την άλλη μου εργασία, αποφάσισα να τα παρατήσω όλα και να δουλέψω ως εκπαιδευόμενος σε τοπική ξενοδοχειακή μονάδα. Φανταστείτε ότι από απολαβές 40.000 δραχμών το βράδυ ως μπάρμαν αποφάσισα να παίρνω 100.000 δραχμές τον μήνα για μια δουλειά εντελώς βοηθητική. Ομως η επιλογή αυτή με δικαίωσε», τονίζει ο κ. Μπάλος.

Εκτός της πείρας που απέκτησε από τη δουλειά, θα ξεκινήσει να διαβάζει και να μελετά για θέματα γύρω από τον τουρισμό, κυρίως μελέτες και οικονομικές αναλύσεις για το τουριστικό προϊόν και τις παγκόσμιες τάσεις. «Ειλικρινά κόλλησα το μικρόβιο του τουρισμού. Με συνάρπασε αυτός ο κλάδος! Ετσι, ακόμα και στον ελεύθερο χρόνο μου τους χειμώνες επισκεπτόμουν σχολές και ξενοδοχειακές μονάδες σε άλλες χώρες, όπως η Βρετανία, για να μάθω όσα περισσότερα μπορούσα για τη δουλειά αυτή», αναφέρει. Με τη θέλησή του για δουλειά σύντομα θα εξελιχθεί σε διευθυντικό στέλεχος τοπικών ξενοδοχειακών μονάδων, με το όνομά του στη Σαντορίνη να έχει μεγάλη ζήτηση.

Τότε θα του έρθει μια ιδέα. «Βλέποντας την κατάσταση στον τουρισμό σκέφτηκα ότι είναι λάθος να περιορίζω την ενέργεια και τη δραστηριότητά μου σε ένα μόνο ξενοδοχείο όταν μπορώ να κάνω ακριβώς την ίδια δουλειά, το μάνατζμεντ δηλαδή τέτοιου είδους μονάδων, σε περισσότερα». Το 2000, λοιπόν, ξεκίνησε την επιχειρηματική δράση του δημιουργώντας με δύο ακόμα συνεταίρους τη Hotel Brain, την πρώτη εταιρεία που έκανε hotel management και consulting. Επί χρόνια, αυτή η dream team του τουρισμού θα προκαλέσει κυριολεκτικά επανάσταση στον κλάδο.

Ωστόσο ο ίδιος ο Νίκος Μπάλος θα θελήσει να κάνει κάτι άλλο. «Από καιρό είχα στο μυαλό μου ότι μπορεί το hotel management να είναι ενδιαφέρον και επικερδές, όμως η εκμίσθωση και το τρέξιμο πλέον μιας ξενοδοχειακής μονάδας θα μου πήγαινε καλύτερα ως επιχειρηματία. Η ιδέα λοιπόν ήταν απλή: ρωτάς τον ξενοδόχο τι έσοδο θα ήθελε να έχει ετησίως από το ξενοδοχείο του. Από κει και πέρα αναλαμβάνεις εσύ να εκμισθώσεις τη μονάδα και να την τρέξεις σαν να είναι δική σου. Πληρώνεις δηλαδή ενοίκιο».

Αυτό και τελικά έγινε. Δημιουργώντας το 2010 τη δική του εταιρεία με ίδια κεφάλαια ξεκίνησε μια αυτόνομη πορεία. Η αρχή θα γίνει από την Τουρκία και την Κωνσταντινούπολη λόγω της καταγωγής του, ενώ θα ακολουθήσουν κι άλλες ξενοδοχειακές μονάδες. «Προσωπικά δεν με ενδιέφερε να λέω ότι τρέχω 50, 60 ή 100 ξενοδοχειακές μονάδες. Αυτό που με ενδιέφερε και εξακολουθεί να με ενδιαφέρει είναι η ποιότητα των μονάδων που έχω στην ευθύνη μου», λέει. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν οι μονάδες «La Maltese» στη Σαντορίνη (πρόκειται για τα ξενοδοχεία «La Maltese», «La Maltese Oia», «Porto Maltese», «La Maltese Villa», «La Maltese Private House»), μία στη Μύκονο, μία στην Κρήτη, ενώ σύντομα θα ανακοινωθεί και ένα νέο project εκτός Ελλάδας, στη Λεμεσό της Κύπρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το διάστημα 2005-2014 τα ξενοδοχεία στα οποία εργάστηκε ή δημιούργησε εντάχθηκαν σε ονομαστές αλυσίδες ξενοδοχείων όπως οι Relais & Chateaux, Small Luxury Hotels κ.ά.

Επίσης, ο κ. Μπάλος έχει προχωρήσει στην αγορά οικοπέδων με στόχο την ανέγερση πολυτελών κατοικιών οι οποίες θα δοθούν προς πώληση, με ταυτόχρονη όμως παροχή ξενοδοχειακών υπηρεσιών. Κατοικίες δηλαδή για εύπορους Ευρωπαίους που θέλουν μόνιμη διαμονή σε ένα νησί όπως η Σαντορίνη ή γενικά στην Ελλάδα. «Αυτή είναι η νέα τάση στη χώρα μας. Υπάρχουν πολλοί Ευρωπαίοι από χώρες όπως η Ελβετία, η Γαλλία, η Γερμανία που θέλουν να επενδύσουν στις Κυκλάδες επειδή αποτελούν το φιλέτο των καλοκαιρινών διακοπών στην Ελλάδα.

Το ίδιο συμβαίνει και με ενδιαφερόμενους από τον Λίβανο, την Κίνα και άλλες αραβικές χώρες». Σήμερα οι επιχειρήσεις του κ. Μπάλου απασχολούν 80 εργαζόμενους με δραστηριότητες διαρκώς αναπτυσσόμενες, ενώ όλες οι μισθώσεις ξενοδοχείων που κάνει είναι τουλάχιστον 12ετείς. Ενα πρόβλημα όμως που υπάρχει και στο οποίο ο επιχειρηματίας επικεντρώνεται είναι η άρνηση των τοπικών αρχών να αποδεχτούν την πρόοδο. «Ξέρετε, υπήρξα από τους πρώτους που έφεραν τους γάμους στη Σαντορίνη. Σε μια περίοδο όπου διψούσαμε για κάτι νέο, για έσοδα από τον τουρισμό, το 2004 έφερα τα πρώτα τέτοιου είδους events. Και αντί κάποιοι να αποδεχτούν αυτού του τύπου την προσπάθεια, έφτασαν έως του σημείου να με καταγγείλουν στον ΕΟΤ ότι φέρνω ξενόφερτα έθιμα στον τόπο. Δεν σας κάνω πλάκα, επρόκειτο για πραγματική καταγγελία. Τώρα βέβαια αυτού του είδους οι γάμοι αποτελούν παγκόσμιο γεγονός, με τη Σαντορίνη να αποτελεί διεθνή προορισμό. Ομως έπρεπε να δώσουμε αγώνα για να κατανοήσουν κάποιοι ότι το νησί αυτό ήταν το best location γι' αυτά τα γεγονότα», αναφέρει.

Ο businessman δεν προχωρά μόνος σε αυτό τον επιχειρηματικό δρόμο, αλλά έχει ως συμπαραστάτη τη σύζυγό του Μαργαρίτα Σιγάλα, που και εκείνη σπούδασε και ασχολείται με τον τουρισμό. Αυτή τη χρονιά μάλιστα έφεραν στη Σαντορίνη το παγκόσμιο brand «Buddha Bar», καθώς κατανόησαν ότι έλειπε κάτι τέτοιο από το νησί. «Ομολογουμένως δεν το πολυσκέφτηκα.

Ετσι, πήγα στο Λονδίνο, μίλησα με την ιδιοκτήτρια Τάρια Βισάν και λίγους μήνες μετά το "Buddha Bar Beach Santorini" έκανε το επίσημο opening του». Ο κ. Μπάλος πάντως, με βαθιά γνώση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ξεκαθαρίζει ότι η χώρα μας δεν έχει πράξει όλα όσα θα μπορούσε για να βοηθήσει αυτό που με μεγαλοστομία αποκαλείται «ελληνική βαριά βιομηχανία». «Χρειαζόμαστε περισσότερη διαφήμιση ως χώρα. Δεν μπορεί να εξαρτώνται όλα από το τι αρνητικό συμβαίνει σε γειτονικές τουριστικές χώρες όπως η Αίγυπτος και η Τουρκία ή η Ευρώπη με τις βομβιστικές ενέργειες.

Η Ελλάδα έχει το πλεονέκτημα να είναι ένας ασφαλής προορισμός και είναι πολύ σημαντικό να προσέξουμε σαν κόρη οφθαλμού την ασφάλεια. Είναι πάντως αλήθεια ότι όλους εμάς που ασχολούμαστε με τον τουρισμό η κρίση μάς ταρακούνησε. Σε μεγάλο βαθμό βέβαια βελτιώσαμε το τουριστικό προϊόν, όμως υπάρχει ακόμα δρόμος».

Όπως δημοσιεύθηκε στο BS του Πρώτου Θέματος την Κυριακή 9 Ιουλίου

  • sponsored: No
  • bloomberg logo: No

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία νέα στο χώρο της οικονομίας και του επιχειρείν

* indicates required