Γενικός Δείκτης:749.230.37%
EUR/USD: 1.18

Στέργιος Τσαγκούλης (INTERCOMM FOODS): Από τη Λάρισα κατακτά τον κόσμο με ελιές και φρούτα

  • ( UPD -30/09/2017 08:36 )
  • Print
Προσθήκη σχολίου

Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Πρόκειται για τη βιομηχανία που ενώ στο ήπιο από πολιτικής και κοινωνικής εντάσεως 2014 παρουσίαζε τζίρους 77,8 εκατ. ευρώ, μέσα στη δίνη των capital controls, των δημοψηφισμάτων και των απανωτών εκλογών, της έντασης και της πίεσης στην οικονομία κατόρθωσε να αυξήσει τις πωλήσεις της στα 84 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία αντί να συρρικνωθεί, αναπτύχθηκε και σήμερα φτάνει να πραγματοποιεί εξαγωγές στο 99% της παραγωγής της. Οι βρώσιμες ελιές και τα μεταποιημένα φρούτα της (κομπόστες ροδάκινου και βερίκοκου) ταξιδεύουν πλέον σε όλο τον πλανήτη επιτυγχάνοντας ένα εθνικό success story και δείχνοντας τον δρόμο για το τι πρέπει να κάνει συνολικά η χώρα μας: να στραφεί δηλαδή στον πρωτογενή τομέα και να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματα της ελληνικής γης.

Είναι η βιομηχανία εκείνη που είδε τη Θεσσαλία και την Ηπειρο ως ευκαιρία και όχι ως πρόβλημα και η οποία φέτος ολοκληρώνει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα 9 εκατ. ευρώ, σχεδιάζοντας ήδη το επόμενο. Για τον διευθύνοντα σύμβουλο της Intercomm Foods Στέργιο Τσαγκούλη το πρόθεμα «inter» δεν αποτελεί κάτι τετριμμένο. Εναν τίτλο από αυτούς που συνηθίζεται να βάζουν οι επιχειρήσεις. Αποτελεί μια σταθερή επιλογή εξωστρέφειας και επένδυσης, έναν κεντρικό σχεδιασμό που έφτασε να απλώσει τα εμπορικά του δίχτυα έως τις ΗΠΑ και την Ινδονησία. Η μεταποιητική εταιρεία φτάνει σήμερα να επεξεργάζεται ετησίως 30.000 τόνους ελιάς (κυρίως Χαλκιδικής και Καλαμών) και 25.000 τόνους φρούτων και να έχει εμπορικές σχέσεις με 60 χώρες σε όλο τον πλανήτη. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι αυτή η θεσσαλική βιομηχανία θεωρείται πρεσβευτής της Ελλάδας στο εξωτερικό, θυμίζοντας παντού ότι η χώρα μας είναι ένας παράδεισος στα τρόφιμα - άσχετα αν εμείς το ξεχνάμε συχνά και δεν αξιοποιούμε αυτό το σημαντικό και υπαρκτό πλεονέκτημα.

Εκτός των παραπάνω, λόγω της δραστηριοποίησής της η Intercomm προχώρησε σε μια συμφωνία που κυριολεκτικά έσωσε την παραπαίουσα Ενωση Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΑΣ) Λάρισας, η οποία για χρόνια βούλιαζε από την κακοδιαχείριση και τα λάθη συγκεκριμένων αγροτών. Να θυμίσουμε ότι η εταιρεία του κ. Τσαγκούλη μισθώνει το ελαιουργείο της ΕΑΣ Λάρισας, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί δύο ιδιόκτητες μονάδες σε Λάρισα και Αρτα συνολικής επιφάνειας 55 στρεμμάτων. Το σημαντικότερο όλων, όμως, είναι πως αυτή η βιομηχανία απασχολεί συνολικά 1.000 άτομα, με τα 450 από αυτά να είναι μόνιμοι υπάλληλοι και οι υπόλοιποι εποχικοί, σε μια εποχή πολύ δύσκολη για την απασχόληση στη χώρα μας. Παράλληλα οι επενδύσεις σε νέες μονάδες και γραμμές παραγωγής αναμένεται να αυξήσουν τον εργασιακό πληθυσμό της εταιρείας και να δημιουργήσουν πρόσθετες ευκαιρίες σε Θεσσαλούς να βρουν απασχόληση, ενώ οι επενδύσεις σε νέες αγορές όπως οι ασιατικές (υπάρχει στόχευση για την Ταϊλάνδη) θα δώσουν νέα κινητικότητα. Παράλληλα, έχει υπάρξει επικέντρωση στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, καθώς μετά τις ΗΠΑ (όπου θα υπάρξει περαιτέρω επένδυση και ανάπτυξη) θα προχωρήσουν επενδύσεις και στην υπόλοιπη ήπειρο, καθώς υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες για τα ελληνικά τρόφιμα. Το σημαντικό στοιχείο για την Intercomm, ωστόσο, είναι η ανάπτυξή της - από τζίρους της τάξης των 45 εκατ. ευρώ στα τέλη της περασμένης δεκαετίας σήμερα έχει κάνει άλματα.

Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη από το 2015 η εταιρεία τοποθετήθηκε στις 15 πιο αναπτυσσόμενες ελληνικές βιομηχανίες και σε δύο χρόνια αύξησε κατά 50 τους εργαζομένους της. Κι αυτό όταν άλλοι απέλυαν. Είναι γνωστό επίσης ότι ο ίδιος ο κ. Τσαγκούλης από επιλογή εργάζεται για χρόνια με χαμηλό μισθό και δεν λαμβάνει μέρισμα. Από νωρίς το πρωί βρίσκεται στην εταιρεία, καθώς γνωρίζει πως τίποτα δεν χαρίζεται. Με συνέπεια επίσης ως προς τις πληρωμές φόρων, η εταιρεία θεωρείται υπόδειγμα, μία από τις βιομηχανίες-διαμάντια. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το πρώτο βήμα προς την επιτυχία και τη σταθεροποίηση της Intercomm Foods στις κορυφαίες της αγοράς έγινε το 2013. Τότε η βιομηχανία αύξησε κατά 15,6% τις πωλήσεις της και οργάνωσε πιο δυναμικά τις εξαγωγές της.

Οι πωλήσεις της το 2013 ανήλθαν σε 72,28 εκατ. ευρώ, από 62,50 εκατ. ευρώ το 2012 (57,62 εκατ. ευρώ το 2011 και 45,82 εκατ. ευρώ το 2010), αυξημένες κατά 9,77 εκατ. ευρώ σε αξία σε ετήσια βάση. Tα κέρδη της προ φόρων ανήλθαν σε 6,36 εκατ. ευρώ (+163,8%) και τα καθαρά κέρδη σε 4,51 εκατ. ευρώ (+171,2%). Σε αυτό το «μπαμ» κινήθηκε η μετέπειτα πορεία. Επρόκειτο για την περίοδο όπου ο κ. Τσαγκούλης επισκεπτόμενος το εξωτερικό έβλεπε τον τρόπο με τον οποίο κινούνταν οι ιταλικές και οι ισπανικές εταιρείες και αποφάσισε να κάνει κάτι αντίστοιχο.

Ας μην ξεχνάμε ότι στη Σουηδία ιταλικές εταιρείες μεταπωλούν διαρκώς ελιές Χαλκιδικής (που θεωρούνται η ανερχόμενη δύναμη στην αγορά της ελιάς) χωρίς να υπάρχει αναφορά στη χώρα προέλευσης. Ο Λαρισαίος επιχειρηματίας αποφάσισε να αναδείξει την ελληνικότητα των προϊόντων και να αλλάξει τη ροή των πραγμάτων. Κάπως έτσι, το brand «Ελλάδα» άρχισε να κινεί τα πράγματα και να αποδεικνύεται ότι δεν είναι παρίας.

Ενας μοντέρνος επιχειρηματίας

Για χρόνια η ελληνική περιφέρεια θεωρούνταν υπανάπτυκτη και οπισθοδρομική συγκριτικά με την υπόλοιπη χώρα. Στην περίπτωση όμως της Intercomm τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η Λάρισα είναι η πρωτοπόρος και η υπόλοιπη χώρα παρακολουθεί. Με σπουδές στο Πολυτεχνείο, ο μηχανολόγος κ. Τσαγκούλης ξέρει από πρώτο χέρι ότι η χώρα μας έχει εξαιρετικά αγροτικά προϊόντα και πως το μόνο που λείπει είναι η οργάνωση και το μάρκετινγκ. Επενδύοντας λοιπόν σε νεαρά στελέχη με διάθεση για δουλειά, στράφηκε αμέσως στις εξαγωγές και όχι στην ευκολία που εξελίχθηκε σε μεγάλη δυσκολία, την πώληση των ειδών της βιομηχανίας στη χώρα μας.

Οι εξαγωγές της εταιρείας περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την Αυστραλία, τη Νότια Αφρική, το Μεξικό, την Αίγυπτο, την Κίνα, ακόμα και το Ιράν, στο οποίο με μεγάλες δυσκολίες είχε πάει ο Ελληνας επιχειρηματίας πριν από 8 χρόνια και κατόρθωσε να κάνει δουλειές. Στους πελάτες της εταιρείας συμπεριλαμβάνονται πολυεθνικές και άλλες επιχειρήσεις μαρμελάδας, παιδικών τροφών, χυμών φρούτων και άλλων προϊόντων επεξεργασίας φρούτων, καθώς και διεθνείς λιανεμπορικές αλυσίδες. Η Intercomm Foods συνδυάζει την παρασκευή και την εξαγωγή τυποποιημένων προϊόντων ελιάς με το σήμα Delphi με ποικίλες βιομηχανικές δραστηριότητες επεξεργασίας, συσκευασίας και μεταποίησης φρούτων και άλλων αγροτικών προϊόντων από όλες σχεδόν τις περιοχές της χώρας - είτε για ίδιο λογαριασμό είτε για τρίτους με τα σήματά τους. Οι κομπόστες ροδάκινου είναι, επίσης, ένας από τους σημαντικούς παραγωγικούς τομείς της, αν και ξεκάθαρη φιλοσοφία του κ. Τσαγκούλη από το 2000 και μετά είναι η επικέντρωση στην αγορά της ελιάς. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι η οικογενειακή εταιρεία Intercomm Foods Α.Ε. σήμερα συνεργάζεται στη Δυτική Ευρώπη με ορισμένους από τους μεγαλύτερους λιανεμπορικούς ομίλους (Carrefour, Aldi, Lidl, Tesco, ΟΒΙ κ.ά.), για τους οποίους παράγει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Επίσης, η παρουσία της εταιρείας είναι ισχυρή με επώνυμα προϊόντα στις χώρες των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης. Χρησιμοποιώντας την επωνυμία Delphi, εξάγει τα προϊόντα της στην ΠΓΔΜ, στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία, στην Ουκρανία, ενώ στη Ρωσία έχει ισχυρή θέση με δική της εταιρεία, η οποία διακινεί εκτός από τα δικά της προϊόντα (ελιές και κομπόστες) και άλλα είδη τροφίμων (ελαιόλαδο, τυροκομικά κ.ά.). Επίσης η εταιρεία εξάγει τα προϊόντα της, εκτός από τη Δυτική και την Ανατολική Ευρώπη, στις Ηνωμένες Πολιτείες, στον Καναδά, στην Αυστραλία και στις αραβικές χώρες.

Η ιστορία

Η Intercom Foods A.E. ξεκίνησε με την παραγωγή μαρμελάδας το 1990. Εως το 1996 παρασκεύαζε φασόν τα προϊόντα με το σήμα «Spin Span». Το 1999 προχώρησε στην εγκατάσταση νέων γραμμών παραγωγής για την επεξεργασία και τυποποίηση βερίκοκου και ροδάκινου. Μεγάλη επιτυχία της υπήρξαν οι κύβοι ροδάκινου σε ασηπτική συσκευασία που απευθύνονται σε γιαουρτοβιομηχανίες, φρουτοβιομηχανίες και παραγωγούς μαρμελάδας. Ο κ. Τσαγκούλης, πρώτος από τα τέλη της δεκαετίας του ’90, διείδε τις ευκαιρίες της ελληνικής ελιάς σε μια περίοδο όπου η επιχείρηση δυσκολευόταν λόγω της επικέντρωσής της μόνο στα φρούτα και τις μαρμελάδες. Ηδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 η μαρμελάδα έχανε το παιχνίδι λόγω της αύξησης της τιμής της πρώτης ύλης. Τότε ήρθε η εναλλακτική λύση που ο κ. Τσαγκούλης βρήκε. Η ελιά. Με ιδέες πρωτότυπες και πείσμα, ο επιχειρηματίας κατόρθωσε όχι απλώς να μεγαλώσει τη βιομηχανία, αλλά κυριολεκτικά να τη μεταμορφώσει. Η Intercomm Foods στα χέρια του εξελίχθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες του τομέα της σε ευρωπαϊκή κλίμακα. Σήμερα ο κ. Τσαγκούλης με τη σύζυγό του είναι οι βασικοί μέτοχοι και έχουν επικεντρωθεί πλήρως στην εξωστρεφή πορεία της επιχείρησης.

  • sponsored: No
  • bloomberg logo: No

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία νέα στο χώρο της οικονομίας και του επιχειρείν

* indicates required