Γενικός Δείκτης:635.66-0.71%
EUR/USD: 1.0641

Πήτερ Γεωργιόπουλος: Χαράζει νέα ρότα με 21 σούπερ τάνκερ

  • ( UPD -20/03/2017 10:20 )
  • Print
Προσθήκη σχολίου

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Θεωρείται πλέον από τους εφτάψυχους επιχειρηματίες της θάλασσας. Εχτισε μία ναυτιλιακή αυτοκρατορία έχοντας ως αρχικό κεφάλαιο μόλις 15.000 δολάρια και ενώ ήταν μόλις 28 χρόνων. Ούτε αυτοκίνητο δεν αγόραζες καλά-καλά με αυτά τα χρήματα. Ομως, όπως λένε στην Ακτή Μιαούλη, «αν δεν παίρνεις ρίσκα, δεν κάνεις για τη ναυτιλία». Κινδύνεψε να τα χάσει σχεδόν όλα. Κατάφερε όμως να σταθεί στα πόδια του μέσα από κινήσεις που κάλλιστα μπορεί κάποιος να αποκαλέσει «case study». Του κόστισε, αλλά όπως λένε και οι σύγχρονοι λαϊκοφιλόσοφοι του Facebook: «Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς». Θυσίαζε πιόνια για να κάνει την επόμενη κίνηση σαν σκακιστής με στόχο να μείνει στο παιχνίδι. Το όνομά του μπλέχτηκε στην προεκλογική εκστρατεία του Ντόναλντ Τραμπ όχι για επιχειρηματικούς λόγους, αλλά λόγω της συζύγου του που είχε ένα ειδύλλιο πριν από 17 χρόνια με τον νυν πρόεδρο των ΗΠΑ. 

Ο 56χρονος σήμερα Πήτερ Γεωργιόπουλος είναι από τους πλοιοκτήτες που διχάζουν την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα: άλλοι τον θεωρούν Ελληνα και άλλοι τον πιστώνουν στις ΗΠΑ. Τον αποκαλούν «ο Αμερικάνος». Ο ίδιος, αν και γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Μανχάταν, δηλώνει υπερήφανος για την ελληνική καταγωγή του. Οι φίλοι και συνεργάτες του Ελληνες θέλει να τον φωνάζουν «Πέτρο». Αγαπημένο του λογοπαίγνιο όταν του μιλάνε στα αγγλικά για λεφτά, για... money, είναι να απαντάει: «Yes, I come from Mani», που είναι 0 τόπος καταγωγής και των δύο γονιών του. Παρά το γεγονός ότι ο πρώτος Γεωργιόπουλος, ο Ιωάννης, μετανάστευσε στην Αμερική το 1882, η οικογένειά του διατήρησε στενούς δεσμούς τόσο με την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό όσο και με την ίδια την Ελλάδα. Ο ίδιος λέει στους φίλους του ότι του λείπει η πατρίδα και ότι θα ήθελε να περνάει περισσότερο χρόνο εδώ. Στα πλοία του συνηθίζει να δίνει ονόματα αρχαίων Ελλήνων, όπως «Αγαμέμνων», «Λεωνίδας», «Προμηθέας».

Τα υπερδεξαμενόπλοια

Σήμερα δείχνει να έχει χαράξει νέα ρότα και ξανάρχισε τις επενδύσεις. Μέσα στο 2017 ολοκληρώνεται ένα τεράστιο ναυπηγικό πρόγραμμα που τρέχει με την εταιρεία του, την Gener8 Maritime, για την κατασκευή 21 υπερδεξαμενόπλοιων, τα λεγόμενα VLCC, που είναι τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα πλοία που πλέουν στις θάλασσες του κόσμου. Απομένει να παραλάβει το τελευταίο. Με την ολοκλήρωση της επένδυσης αυτής θα ελέγχει έναν από τους μεγαλύτερους και πιο σύγχρονους στόλους δεξαμενόπλοιων VLCC. Ο συνολικός τους αριθμός θα φτάσει τα 25, με μέσο όρο ηλικίας μόλις τα τρία χρόνια. Παράλληλα φρόντισε να πουλήσει τα μεγαλύτερης ηλικίας δεξαμενόπλοια που είχε στην κατοχή του. Τα καινούρια πλοία είναι οικολογικά. Οπως εξήγησε ο ίδιος, στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων υπάρχει πλέον αγορά δύο ταχυτήτων όπου οι ναυλωτές προτιμούν τα οικολογικά πλοία, τα eco-ships - και πιο συγκεκριμένα τα eco-VLCC. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα για δεύτερο συνεχές τρίμηνο η εταιρεία να έχει αυξημένα κέρδη κατά 15% από τα οικολογικά της δεξαμενόπλοια σε σύγκριση με τα συμβατικά της VLCC. Ωστόσο, μπορεί τα υπερδεξαμενόπλοια να έφεραν περισσότερα κέρδη, η Gener8 όμως το 2016 είδε περιορισμό της κερδοφορίας της.

Παρ’ όλα αυτά ο Πήτερ Γεωργιόπουλος εμφανίζεται αισιόδοξος για το μέλλον. Το 2016 τα κέρδη της εταιρείας μειώθηκαν κατά 48%, φτάνοντας στα 67,3 εκατ. δολάρια έναντι 129,5 εκατ. το 2015. Για το δ’ τρίμηνο τα κέρδη ήταν 5,8 εκατ. δολάρια από 45,5 εκατ. το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2015, ποσοστό μείωσης 87,2%.Τα έσοδα ήταν σταθερά στα 102,3 εκατ. δολάρια, όμως τα κόστη απόσβεσης αυξήθηκαν κατά 12,6 εκατ. δολάρια ή 90,3% λόγω προσθήκης στον στόλο 15 νέων πλοίων μέσα στο 2016. Επίσης, η ζημία από πωλήσεις πλοίων έφτασε τα 13,4 εκατ. από 600.000 δολάρια έναν χρόνο νωρίτερα. Ελέγχει την επίσης εισηγμένη Aegean Marine Petroleum Network Inc., στην οποία είναι πρόεδρος. Η εταιρεία έχει παγκόσμιο δίκτυο ανεφοδιασμού πλοίων, ενώ τη διαχείρισή της έχει από την Ελλάδα ο Δημήτρης Μελισσανίδης.

dexamenoploio

Η πτώση

Το 2010 τα διεθνή μέσα ενημέρωσης αποκαλούσαν τον Πήτερ Γεωργιόπουλο «νέο Ωνάση». Ηταν ο πρώτος Ελληνας με τέσσερις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες. Ο ίδιος δήλωνε: «Είναι πολύ κολακευτικό να σε συγκρίνουν με έναν θρύλο της ναυτιλίας που έφερε επανάσταση με τον τρόπο που λειτουργούσε ως εφοπλιστής».

Τίποτα δεν φαινόταν ικανό να σταθεί ανάχωμα στην ξέφρενη επιχειρηματική του πορεία. Ομως «όταν ο άνθρωπος κάνει σχέδια, ο Θεός γελάει». Ηταν Νοέμβριος του 2011, εν μέσω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης που είχε γονατίσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Ο «Αμερικάνος» είδε τα ταμεία του να στερεύουν και έκανε αίτηση υπαγωγής στο Chapter 11 του Αμερικανικού Πτωχευτικού Κώδικα, ζητώντας προστασία από τους πιστωτές. Σύσσωμη η ναυτιλιακή και η χρηματιστηριακή κοινότητα παρακολουθούσαν την «πτώση ενός επιχειρηματικού γίγαντα», του διάσημου Ελληνοαμερικάνου «Peter G», περιμένοντας να δουν πού θα καταλήξει. Μέσα σε τρία χρόνια το αμερικανικό όνειρο εξελισσόταν σε όλο του το μεγαλείο: η άνοδος και η πτώση ενός αυτοδημιούργητου επιχειρηματία. Εκείνος, όμως, δεν είχε πει την τελευταία του λέξη. Με καλά ζυγισμένες κινήσεις και με δυνατό χαρτί το όνομα που είχε δημιουργήσει στην αγορά, κατάφερε έναν χρόνο μετά την αίτηση υπαγωγής στο Chapter 11 να προσεγγίσει το μεγάλο αμερικανικό fund Oaktree Capital, το οποίο έγινε και ο μεγαλομέτοχος στη ναυτιλιακή General Maritime (Genmar), βάζοντας αρχικά περισσότερα από 370 εκατ. δολάρια. Με την κίνηση αυτή ο Πήτερ Γεωργιόπουλος κατάφερε να τακτοποιήσει ένα τεράστιο χρέος που άγγιζε τα 2 δισ. δολάρια. Αναθάρρησε. Το 2014 τον βρήκε ξανά στο επιχειρηματικό ρινγκ να αγωνίζεται να ξανακουστεί μέσω μιας μεγάλης συμφωνίας. Τελικά τα big deals που πέτυχε άγγιξαν συνολικά τα 2,2 δισ. δολάρια. Λίγο πριν από τη δύση του 2014 έκλεισε συμφωνία συνολικής αξίας 1,4 δισ. δολαρίων για την εξαγορά του στόλου της ναυτιλιακής Navig8 σιγκαπουριανών συμφερόντων, που αποτελείται από 14 υπό ναυπήγηση υπερδεξαμενόπλοια τύπου VLCC. Νωρίτερα, την άνοιξη της ίδιας χρονιάς, απέκτησε επτά υπό ναυπήγηση δεξαμενόπλοια της εταιρείας αμερικανικών συμφερόντων Scorpio Tankers αντί του ποσού των 735 εκατ. δολαρίων. Ηταν η χρονιά στη διάρκεια της οποίας εισήγαγε την τέταρτη εταιρεία του, την Baltic Trading, στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, αντλώντας 300 εκατ. δολάρια. Οι άλλες τρεις ήταν οι Genmar, Genco και Aegean.

Η μοιραία αγορά

Η τελευταία φορά που ο Ελληνοαμερικανός πλοιοκτήτης είχε κλείσει μεγάλη συμφωνία, πριν από τη δυναμική του επάνοδο το 2014, ήταν τον Μάιο του 2010, όταν η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακή General Maritime αγόρασε από τη Metrostar του Θεόδωρου Αγγελόπουλου πέντε μεγάλα δεξαμενόπλοια VLCC και δύο υπό ναυπήγηση suezmax αντί 620 εκατ. δολαρίων, εκδίδοντας τότε νέες μετοχές. Η συμφωνία αποδείχθηκε επιζήμια, αφού δημιούργησε σοβαρά προβλήματα ρευστότητας στον κ. Γεωργιόπουλο και έθεσε την εταιρεία του σε τροχιά πτώχευσης. Η ναυτιλιακή αγορά βυθιζόταν στην κρίση εκείνη την εποχή και η αναζήτηση κεφαλαίων απέβη μάταιη. Ηταν η τρίτη μεγάλη συμφωνία που είχε κάνει με τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο μέσα στην πρώτη 10ετία του 21ου αιώνα. Το 2003 εξαγόρασε 18 πλοία aframax από τον ναυτιλιακό όμιλο Metrostar αντί 550 εκατ. δολαρίων. Τέσσερα χρόνια αργότερα, ο κ. Γεωργιόπουλος αγόρασε από την εταιρεία του Θ. Αγγελόπουλου 9 φορτηγά πλοία capesize, εκ των οποίων τα δύο ήταν ήδη στο νερό, ενώ τα άλλα επτά υπό κατασκευή, αντί 1,1 δισ. δολαρίων.

Στην 60ή θέση

Η πετυχημένη επιστροφή του Πήτερ Γεωργιόπουλου το 2014 είχε επιβραβευτεί με την εμφάνιση του ονόματός του στην 83η θέση του Top-100 των πιο ισχυρών παραγόντων της παγκόσμιας ναυτιλίας μαζί με άλλους 13 Ελληνες πλοιοκτήτες και υψηλόβαθμα στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας. Λίστα την οποία επιμελείται η ηλεκτρονική ναυτιλιακή εφημερίδα «Lloyd’s List». Το 2010, προτού αρχίσουν οι περιπέτειές του, βρισκόταν στη 18η θέση της ίδιας λίστας. Τα χρόνια κύλησαν και το όνομά του εξακολουθεί να παραμένει στη χρυσή λίστα, αλλά πιο χαμηλά. Το 2016 βρέθηκε στην 60ή θέση από την 47η όπου ήταν το 2015. Δεκατρείς θέσεις πιο κάτω. Τον περασμένο Οκτώβριο δε παραιτήθηκε από πρόεδρος και διευθυντής της Genco Shipping & Trading, της εταιρείας του με φορτηγά πλοία, και αποχώρησε. «Από τη στιγμή που η εταιρεία ανοίγει νέο κεφάλαιο αποφάσισα να κυνηγήσω άλλες ευκαιρίες», δήλωσε ο ίδιος πριν από πέντε μόλις μήνες.

georgiopoulos

Με τη σύζυγο του, Κάρα

Το Μανχάταν

Ο Πήτερ Γεωργιόπουλος γεννήθηκε στο Μανχάταν το 1961. Από μικρός είχε επαφή με τη ναυτιλία, μέσα στην οποία και μεγάλωσε. Αιτία ήταν η δουλειά του πατέρα του, Κωνσταντίνου, ο οποίος ήταν δικηγόρος ειδικευμένος στα ναυτιλιακά και εκπροσωπούσε πολλούς Ελληνες πλοιοκτήτες. Η μητέρα του, Χαρίκλεια, το γένος Γκούμα, είχε επίσης καταγωγή από τον κόσμο της ναυτιλίας. Αυτό που τον μάγευε στον κλάδο ήταν ο τρόπος που οι εφοπλιστές δημιουργούσαν τεράστιες περιουσίες. «Αυτό που αιχμαλώτιζε τη φαντασία μου ήταν οι άνθρωποι που δημιουργούσαν τεράστιες περιουσίες», έλεγε πολλά χρόνια μετά, όταν ήταν στις δόξες του.

Μόλις αποφοίτησε από το Fordham University, με ειδίκευση στα Οικονομικά, έκανε τα πρώτα του βήματα στη ναυτιλία, σε ηλικία 22 ετών, στον όμιλο Τσάκου, δίπλα στον καπετάν Παναγιώτη, όπου εργάστηκε για τρία χρόνια, από το 1983 έως το 1985. Τότε τα γραφεία της Τsakos ήταν στην Ακτή Μιαούλη στον Πειραιά, τέσσερις ορόφους πάνω από την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

«Λατρεύω τον Πειραιά. Εχει μοναδική ενέργεια, ειδικά όταν ασχολείσαι με τη ναυτιλία. Η Νέα Υόρκη δεν έχει τίποτα για ναυτιλιακά, μόνο χρηματοοικονομικά. Στον Πειραιά βρίσκονται οι σημαντικότεροι επιχειρηματίες της ναυτιλίας διεθνώς», εκμυστηρεύτηκε ο ίδιος.

Αρχισε να ανακαλύπτει τον χρηματιστηριακό χώρο όταν εργάστηκε στην τράπεζα επενδύσεων Drexel Burnham Lambert τη χρυσή δεκαετία του ’80. Εκεί έμαθε τα μυστικά της Wall Street, αλλά αποχώρησε το 1989. Εκείνη τη χρονιά, σε ηλικία 28 ετών, αποφασίζει να συνδυάσει τη ναυτιλία με το χρηματιστήριο δημιουργώντας εταιρεία επενδύσεων που αγόραζε πλοία. Ο ίδιος έχει πει σε παλαιότερη συνέντευξή του για εκείνη την εποχή: «Παράτησα τη Wall Street όπου έβγαζα πολύ καλά λεφτά για να κάνω κάτι άλλο. Ακόμα και ο πατέρας μου στην αρχή με είπε τρελό που άφηνα μια δουλειά η οποία μου απέφερε στα 26 μου χρόνια 500.000 δολάρια τον χρόνο. Εκανα πολύ καιρό για να βγάλω ξανά αυτά τα χρήματα», επισήμανε, για να προσθέσει: «Θυμάμαι ότι όταν το είπα στον καπετάν Τσάκο μου είπε: “Είσαι τρελός; Πού πας να μπλέξεις;”, αλλά εγώ επέμεινα. Το πιο δύσκολο πράγμα στην αρχή ήταν να κάνεις τους ανθρώπους να σε πιστέψουν και να σε καταλάβουν. Ολοι με λέγανε τρελό τότε, όταν πήγαινα στους επενδυτές με τις ιδέες που είχα για τη ναυτιλία». Στην εταιρεία του έδωσε το όνομα General Maritime κάνοντας λογοπαίγνιο στα πρότυπα της τότε Stelmar του Στέλιου Χατζηιωάννου. Το κατώφλι της Wall Street το πέρασε το 2001. «Αντλησε», όπως λένε στη χρηματιστηριακή γλώσσα, 144 εκατ. δολάρια με τα οποία εξαγόρασε τον στόλο του Θ. Αγγελόπουλου και τη Soponata, τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Πορτογαλίας.

Ο «Peter G» και ο Τραμπ

Το όνομα του Πήτερ Γεωργιόπουλου αναμίχθηκε και στην πρόσφατη προεκλογική εκστρατεία για τις αμερικανικές εκλογές! Οχι άμεσα, αλλά μέσω της συζύγου του, του εκρηκτικού πρώην μοντέλου Κάρα Γιανγκ. Ολα ξεκίνησαν όταν κυκλοφόρησε στα ΜΜΕ ότι ο υποψήφιος, τότε, για την προεδρία Ντόναλντ Τραμπ φέρεται να είχε δηλώσει σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις ότι δεν θα πήγαινε ποτέ με Αφροαμερικανή. Αμέσως τα ΜΜΕ των ΗΠΑ έσπευσαν να του θυμίσουν ότι λίγο πριν από την ανατολή του 21ου αιώνα είχε μια θυελλώδη σχέση με την Κάρα Γιανγκ, καλλονή του μόντελινγκ, με εξώφυλλα σε «Vogue», «Elle» και δεκάδες άλλα περιοδικά. Ηταν μάλιστα τόσο το πάθος του για εκείνη που δεν είχε διστάσει να διαπληκτιστεί στο περίφημο ραδιοφωνικό σόου του Χάουαρντ Στερν με τον άνδρα που έβγαινε παλιότερα η Γιανγκ. Οπως υποστήριξαν τα αμερικανικά ΜΜΕ, τη χώρισε μόλις έμαθε ότι ο πατέρας της ήταν λευκός και η μητέρα της Αφροαμερικανή. Η Κάρα γνώρισε τον Πήτερ Γεωργιόπουλο σε ένα πάρτυ τον Μάιο του 2000. Μαζί απέκτησαν έναν γιο, τον Κωνσταντίνο. Συνέζησαν πέντε χρόνια και στις 14 Μαΐου του 2005 ανέβηκαν τα σκαλιά της εκκλησίας, γεγονός που σήμανε και το τέλος της καριέρας της ως μοντέλου. Ο Πήτερ Γεωργιόπουλος μένει με τη σύζυγο και τα δύο παιδιά τους σε μονοκατοικία στην οδό Τσαρλς, στο Γουέστ Βίλατζ, μια μποέμ συνοικία του Μανχάταν. Για την ακρίβεια, πρόκειται για τρία σπίτια τα οποία αγόρασε, ένωσε και ανακαίνισε, κάτι που του στοίχισε 7,7 εκατ. δολάρια.

Οσον αφορά το κτήμα του στο Μίλμπρουκ, συνορεύει με ένα δημοφιλές γκολφ και τένις country club. Eκεί αποτραβιέται τα Σαββατοκύριακα για να ξεκουραστεί. Ο Πήτερ είναι λάτρης των θαλάσσιων σπορ στα οποία επιδίδεται με επιτυχία, ενώ κάθε καλοκαίρι επισκέπτεται την Ελλάδα και κάνει κρουαζιέρα στα νησιά του Αιγαίου με το υπερπολυτελές σκάφος του, το οποίο δένει στο Τροκαντερό. Ενα άλλο χόμπι του είναι το κυνήγι, όπου όταν πάει αφιερώνεται ψυχή τε και σώματι.

*Όπως δημοσιεύτηκε στο Business Stories της 19ης Μαρτίου

  • sponsored: No
  • bloomberg logo: No

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία νέα στο χώρο της οικονομίας και του επιχειρείν

* indicates required