Γενικός Δείκτης:738.440%
EUR/USD: 1.18

Οι Έλληνες δυναμικά και στις πλωτές δεξαμενές φυσικού αερίου

  • Print
Προσθήκη σχολίου

του Μηνά Τσαμόπουλου

Η αναζήτηση ζωτικού χώρου για την ανάπτυξη της ελληνόκτητης ναυτιλίας ήταν και είναι βασική προτεραιότητα του ελληνικού εφοπλισμού στο διάβα του χρόνου. Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία έχει πάντα στραμμένο το βλέμμα στους Ελληνες πλοιοκτήτες. Οι ανταγωνιστές παρακολουθούν κάθε τους κίνηση προκειμένου να δουν προς τα πού θα κινηθεί η αγορά. «Κοιτάμε τι κάνουν οι Ελληνες και ακολουθούμε», είχε πει στη διάρκεια ναυτιλιακού συνεδρίου διευθυντικό στέλεχος ναυτιλιακής εταιρείας αμερικανικών συμφερόντων. Οι Ελληνες επιβεβαίωσαν για μία ακόμη φορά τη φήμη τους μπαίνοντας δυναμικά σε έναν νέο κλάδο: στις πλωτές εγκαταστάσεις αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ο Γιάννης Αγγελικούσης, ο Γιώργος Προκοπίου και ο Πήτερ Λιβανός έχουν δώσει ήδη παραγγελίες για ναυπήγηση υπεράκτιων πλωτών σταθμών υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), γνωστών στην αγορά αυτή ως Floating Storage & Regasification Unit ή FSRU.

Ο Γιώργος Προκοπίου με τη Dynagas έχει δώσει παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο πλωτών μονάδων, ενώ οι Γιάννης Αγγελικούσης για λογαριασμό της Maran Tankers Management και ο Πήτερ Λιβανός για την GasLog έχουν κάνει από μία παραγγελία. Η χωρητικότητά τους είναι 173.400 κυβικά μέτρατο καθένα. Το κόστος ναυπήγησης των πλοίων κυμαίνεται στα 300 εκατ. δολάρια. Τα εξειδικευμένα αυτά πλοία θεωρούνται από τους διεθνείς οικονομικούς αναλυτές ως το πιο περιζήτητο περιουσιακό στοιχείο της εποχής. Την περασμένη 10ετία υπήρχε μόλις ένα τέτοιου τύπου πλοίο στον κόσμο. Σήμερα ο αριθμός τους έχει ξεπεράσει τα 20 και μέσα στην επόμενη τριετία θα φθάσει τα 55-60 κομμάτια.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς ενέργειας, «ένα τέτοιο πλοίο μπορεί να δώσει οικονομικές λύσεις σε κράτη που χρειάζονται άμεσα ενεργειακούς πόρους. Είναι φιλικό στο περιβάλλον, ενώ χρειάζεται τον μισό χρόνο για να κατασκευαστεί από ό,τι ένας επίγειος τερματικός σταθμός».

Η Ελλάδα

Στην Ελλάδα υπάρχουν δύο επενδυτικά σχέδια για πλωτούς σταθμούς υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Το ένα έχει ήδη δρομολογηθεί και αδειοδοτήθηκε στις αρχές του 2015. Είναι project της Gastrade του ομίλου Κοπελούζου και αφορά τερματικό σταθμό σε θαλάσσιο χώρο που βρίσκεται 17,5 χλμ. ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης. Το άλλο είναι της ΔΕΠΑ, ονομάζεται Aegean LNG και αφορά στην εγκατάσταση πλωτού τερματικού στον κόλπο της Καβάλας, το οποίο θα υποδέχεται υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).

gia-12-13-new

Πήτερ Λιβανός

Ο Πήτερ Λιβανός μέσω της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά GasLog Ltd απέκτησε τον περασμένο Δεκέμβριο το 20% του μετοχικού κεφαλαίου της ελληνικής εταιρείας Gastrade Α.Ε.

Η GasLog Ltd είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο με πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG). Καθώς, διαχειρίζεται στόλο με 27 τέτοιου τύπου πλοία.

Η Αλεξανδρούπολη θα αποτελέσει μια νέα πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της Νοτιoανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου 6,1 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως. Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ. και μέσω του αγωγού αυτού το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές τόσο της Ελλάδας όσο και της ευρύτερης περιφέρειας- και ειδικότερα της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Ουγγαρίας, αλλά και της Ουκρανίας. Συνδυάζεται με τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), αλλά και με τον αγωγό TAP.

Για τους λόγους αυτούς προσελκύει το ενδιαφέρον μεγάλων νέων διεθνών προμηθευτών LNG, όπως οι ΗΠΑ, η Κύπρος, το Ισραήλ, υφιστάμενων όπως το Κατάρ, η Αίγυπτος, και η Αλγερία, αλλά και μεγάλων εταιρειών εμπορίας LNG.

Ο Πήτερ Λιβανός βρίσκεται στην 23η θέση της λίστας με τα κορυφαία 100 ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλίας που συντάσσει κάθε χρόνο η Lloyd's List. Η Gaslog είναι η πρώτη ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή με στόλο από πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που εισήχθη στο αμερικανικό χρηματιστήριο και η δεύτερη σε διεθνές επίπεδο, καθώς έχει προηγηθεί η Golar του ομίλου Fredrisken. Πολλοί ήταν εκείνοι που συνέδεσαν την είσοδο, της GasLog στο αμερικανικό χρηματιστήριο με τη στροφή που έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια πολλά από τα μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού στα πλοία LNG, δηλαδή μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ωστόσο, ο Πήτερ Λιβανός είχε στραφεί σε αυτή την αγορά πολύ νωρίτερα, όταν η συντριπτική πλειοψηφία των εφοπλιστών ασχολείτο σχεδόν αποκλειστικά με φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια. Ηταν το 2012, όταν ο Ελληνας tycoon εισήγαγε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τη νέα του, τότε, εταιρεία, την GasLog, η οποία έχει επενδύσει πάνω από ένα δισ. δολάρια σε ναυπηγήσεις πλοίων για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου. Πριν από την είσοδό της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, η GasLog διέθεσε το 11,6% του κεφαλαίου της στο Ιδρυμα Ωνάση, το οποίο διαχειρίζεται τις ναυτιλιακές δραστηριότητες του ομίλου Ωνάση.

Γιάννης Αγγελικούσης

Ο Γιάννης Αγγελικούσης σε ηλικία 68 χρονών είναι ο ισχυρότερος πλοιοκτήτης στον κόσμο. Βρίσκεται σε μόνιμο ανταγωνισμό με ένα άλλο μεγάλο όνομα της ναυτιλίας, τον Νορβηγό Τζον Φρέντρικσεν. Το 2016, για μια ακόμη χρονιά βρέθηκε ψηλά στον χρυσό κατάλογο με τα κορυφαία 100 ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλίας και πιο συγκεκριμένα στην 7η θέση. Αυτή τη φορά πίσω από τον Νορβηγό που ήταν στην 6η θέση.

Ομως οι δυο τους κάνουν το «ένα-δύο» ως ιδιώτες επιχειρηματίες, αφού στις πιο πάνω από αυτούς θέσεις υπάρχουν μόνο εταιρείες-ναυτιλιακοί κολοσσοί οι οποίες δεν ανήκουν σε έναν πλοιοκτήτη.

Το 2014 ήταν 4ος και το 2015 βρέθηκε στην 5η θέση, συνεχίζοντας να ανταγωνίζεται τεράστια διεθνή εταιρικά σχήματα, κάποια εκ των οποίων έχουν και κρατική στήριξη.
Είναι επικεφαλής τριών εταιρειών. Πρόκειται για τις Anangel Maritime Services Inc., Maran Tankers Management Inc. και Maran Gas Maritime Inc. Διαχειρίζεται στόλο από 113 πλοία, ενώ έχει σε εξέλιξη ένα τεράστιο ναυπηγικό πρόγραμμα που προβλέπει την κατασκευή 21 πλοίων διαφόρων τύπων. Σύνολο 134 πλοία. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services, (MIS) η Anangel Maritime Services Inc έχει 51 φορτηγά πλοία, η Maran Tankers Management Inc. 39 δεξαμενόπλοια και 11 υπό κατασκευή και η Maran Gas 23 LNG -πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου- και άλλα 10 υπό ναυπήγηση με δικαίωμα για άλλα δύο.

Για τις επενδύσεις του σε πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου ο Γιάννης Αγγελικούσης δηλώνει: «Είναι ένας τομέας πιο φιλικός προς το περιβάλλον, ο οποίος προσελκύει υψηλότερης ποιότητας ναυλωτές. Είναι ένας τομέας όπου, λόγω της τιμής, είναι δύσκολο για πολλούς να μπουν».

Σε συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη, σε μία από τις λιγοστές ομιλίες του τόνισε ότι θέλει να συνεχίσει την επέκταση της ναυτιλιακής του αυτοκρατορίας και υπογράμμισε ότι δεν του αρέσει η στασιμότητα. Στρατηγική του είναι η ανανέωση και επέκταση του στόλου με νεότευκτα πλοία και όχι με μεταχειρισμένα, αφού με αυτόν τον τρόπο τηρούνται οι αυστηρές προδιαγραφές που βάζει ο όμιλος Αγγελικούση.

Γιώργος Προκοπίου

«Αν δεν είσαι άνθρωπος που παίρνει ρίσκα τότε δεν κάνεις για τη ναυτιλία», είναι το μότο του Γιώργου Προκοπίου.

Το 2016 είδε το όνομά του να φιγουράρει στο Top 100 της Lloyd's List -και μάλιστα στη 12η θέση από τη 25η που ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Είναι από τους ισχυρότερους Ελληνες πλοιοκτήτες, αφού ελέγχει στόλο που ξεπερνάει τα 100 πλοία μαζί με τα υπό ναυπήγηση. Πιο συγκεκριμένα, ο αριθμός τους φτάνει τα 126, εκ των οποίων 20 είναι υπό ναυπήγηση. Από το 2002 έχει ναυπηγήσει περισσότερα από 100 πλοία σε 12 συνολικά ναυπηγεία σε Κορέα, Ιαπωνία και Κίνα, συνολικής αξίας 8 δισ. δολαρίων. Είναι επικεφαλής τεσσάρων ναυτιλιακών εταιρειών και μία από αυτές είναι εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά. Η Dynacom έχει στόλο από 58 δεξαμενόπλοια, ενώ έχει άλλα 10 υπό ναυπήγηση.

Η Sea Traders έχει στόλο με 41 πλοία. Από αυτά 39 είναι φορτηγά και δύο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τα containerships τα αγόρασε η εταιρεία την περασμένη άνοιξη αντί 7,5 εκατ. δολαρίων το καθένα.

Η Dynagas Ltd διαχειρίζεται 10 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Από αυτά, τα έξι ανήκουν στην εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Dynagas LNG Partners. Η Dynagas LNG Partners έχει στον στόλο της 5 πλοία που είναι παγοθραυστικά, τα οποία αγόρασε πριν από δύο περίπου χρόνια από τη ρωσικών συμφερόντων εταιρεία Yamal. Πρόκειται για πέντε LNG-ice class, χωρητικότητας 172.600 κυβικών μέτρων το καθένα, τα οποία είχαν κοστίσει συνολικά 1,6 δισ. δολάρια. Μαζί με τα 5 LNG που είχε αγοράσει από τους Ρώσους πήρε και τα ναυλοσύμφωνα για μεταφορά φυσικού αερίου στην ανατολική Ασία από το Βόρειο Πέρασμα, το Northen Sea Rout.Ο Γιώργος Προκοπίου είναι από τους πρώτους πλοιοκτήτες που δραστηριοποιήθηκαν στο Βόρειο Πέρασμα μέσω της Dynagas LNG Partners, που ιδρύθηκε τον Μάιο 2013 από την Dynagas Holding με σκοπό την ιδιοκτησία και διαχείριση δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Το OB RIVER της Dynagas ήταν το πρώτο LNG που διέσχισε το Northern Sea Route το 2012. «Ηταν ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα. Το σκεφτόμουν για χρόνια», έχει διηγηθεί ο ίδιος ο κ. Προκοπίου: «Ηθελα πολύ να το κάνω. Δεν ήξερα αν θα ήμουν ο πρώτος ή όχι. Τελικά ήμουν ο πρώτος».

Η Dynagas LNG Partners είναι η δεύτερη ελληνόκτητη εταιρεία που εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και ειδικεύεται στον τομέα δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μετά την GasLog του Πήτερ Γ. Λιβανού.

  • sponsored: No
  • bloomberg logo: No

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία νέα στο χώρο της οικονομίας και του επιχειρείν

* indicates required

Δημοφιλή στο Internet