Γενικός Δείκτης:766.13-0.62%
EUR/USD: 1.16

Τεντ Βουγιουκλάκης: «Αν ζητήσω μηχανικό στο Μαϊάμι, θα περιμένω χρόνια... Στον Πειραιά βρίσκω αμέσως!»

  • Print
Προσθήκη σχολίου

Το success story του φιλόδοξου Πειραιώτη ηλεκτρολόγου που έφυγε για το Ντιτρόιτ, έκανε καριέρα στα κρουαζιερόπλοια, πειραματίστηκε στην Πολιτική Αεροπορία και τελικά μετά την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου άνοιξε στο Μαϊάμι την πλέον πετυχημένη εταιρεία παροχής υπηρεσιών software στην κρουαζιέρα με γραφείο και πολύτιμους συνεργάτες στον Πειραιά!

του Μηνά Τσαμόπουλου


Το να γράψουμε ότι το business story που ακολουθεί θα μπορούσε να είναι σενάριο για ταινία του Χόλιγουντ είναι κοινότοπο. Ομως, ίσως είναι από τις φορές εκείνες όπου κυριολεκτικά η συγκεκριμένη φράση ταιριάζει απόλυτα με αυτή την ιστορία. Ναι, θα μπορούσε να γίνει κινηματογραφική ταινία με την υποσημείωση «βασισμένη σε αληθινά γεγονότα».

Πειραιάς. Τεχνική Σχολή Καμινίων. Ηλεκτρολόγος. Μπάρκο στα καράβια. Μετανάστευση στις ΗΠΑ. Κρουαζιέρα. Αλλαγή επαγγελματικού προσανατολισμού. Πιλότος στην Πολιτική Αεροπορία. 11η Σεπτεμβρίου. Καταστροφή. Αναγέννηση. Η ιστορία του Τεντ Βουγιουκλάκη είναι ένα παιχνίδι της μοίρας, ένα αρχαιοελληνικό δράμα, με την κάθαρση να έρχεται στο τέλος. Τον συναντήσαμε στα γραφεία της εταιρείας του, της Olympus Marine Group Inc., στο λιμάνι του Πειραιά. Ντυμένος με T-shirt και τζιν παντελόνι, καθισμένος σε ένα λιτό γραφείο, δύσκολα θα μάντευε κανείς ότι είναι ο ιδρυτής μιας από τις πιο δυνατές και συνεχώς αναπτυσσόμενες εταιρείες παροχής υπηρεσιών στα κρουαζιερόπλοια, με μηχανικούς αυτοματισμούς και software. Αρχικά η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από την εταιρεία. Η τροπή που πήρε στη συνέχεια, όταν έσπασε ο πάγος, ήταν αιφνίδια. Αφήνουμε το κουβάρι να ξετυλιχτεί, παραθέτοντας τον διάλογο όπως διεξήχθη εκείνο το πρωινό της Παρασκευής:

«Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2001. Αντικείμενό της ήταν η παροχή υπηρεσιών στα κρουαζιερόπλοια, οι αυτοματισμοί και το software».
- Μπορείτε να εξηγήσετε τι σημαίνει «αυτοματισμοί;». Αφορά την υδροδυναμική του πλοίου. Κάνουμε το πλοίο να πλέει σε διαφορετικές ταχύτητες για να έχει την καλύτερη επίδοση και τη μεγαλύτερη οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου. Εμείς τοποθετούμε τους αυτοματισμούς και στη συνέχεια τους υποστηρίζουμε. Είμαστε από τις πρώτες εταιρείες που κάναμε σε πραγματικό χρόνο μετάδοση δεδομένων από το πλοίο στην ξηρά.
- Τι αφορούσαν τα δεδομένα αυτά; Φτιάξαμε έναν αυτοματισμό μέσω του οποίου μπορούσαμε να παρακολουθούμε από τη στεριά, από το γραφείο, την καλύτερη απόδοση του εξαερισμού στους τεχνικούς χώρους του πλοίου. Πώς δουλεύανε οι ανεμιστήρες, πόση ηλεκτρική κατανάλωση είχαν, δηλαδή πόσο ρεύμα έκαιγαν. Η αρχή έγινε το 2008 με την Carnival UK, εταιρεία κρουαζιερόπλοιων. Εκείνοι μας το ζήτησαν προκειμένου να βλέπουν πόση ενέργεια γλιτώνουν και να έχουν και απτές αποδείξεις. Τα κατέγραφαν όλα.
Αυτός ο απλός αυτοματισμός για την εξοικονόμηση ενέργειας εξελίχθηκε σε μετάδοση δεδομένων γιατί στη συνέχεια μας ζήτησαν ένα σύστημα με το οποίο θα μπορούν να παρακολουθούν την κατανάλωση των καυσίμων. Και μετά ζήτησαν να επεκταθεί στην υδροδυναμική και στη γενικότερη αποτελεσματικότητα του πλοίου. Ετσι ανοίξαμε το γραφείο στον Πειραιά από τον Δεκέμβριο του 2015.
- Οταν λέτε «έτσι ανοίξαμε το γραφείο στον Πειραιά» τι εννοείτε; Ο πρώτος λόγος ήταν ότι εδώ στην Ελλάδα μπορούμε να βρούμε τα κατάλληλα στελέχη. Είχα τεράστιο πρόβλημα να βρω το κατάλληλα καταρτισμένο στη ναυτιλία στέλεχος. Αν ζητήσω στο Μαϊάμι μηχανικό ή ηλεκτρολόγο για ναυτιλία, μπορεί να περάσουν και τρία χρόνια για να βρω τον κατάλληλο. Στην Ελλάδα βρίσκω αμέσως. Θεώρησα ότι θα έχω μεγαλύτερη επιτυχία ανοίγοντας γραφείο στον Πειραιά προκειμένου να αντεπεξέλθω στον ολοένα αυξανόμενο φόρτο εργασίας αλλά και στον ανταγωνισμό. Σκέφτηκα ότι θα έχω μεγαλύτερη επιτυχία με ένα γραφείο στην Ελλάδα παρά στην Αμερική. Εχουμε την ίδια κουλτούρα και την κατάλληλη κατάρτιση.
- Δικαιωθήκατε για την επιλογή σας αυτή; Θα σας πω αυτό. Το γραφείο της Ελλάδας έχει ξεπεράσει εκείνο της Αμερικής. Εκεί βρίσκονται η information technology, οι αυτοματισμοί και τα logistics. Στον Πειραιά είναι οι project managers, οι project engineers και οι προγραμματιστές. Είναι όλοι εδώ, καθώς και οι αναλυτές δεδομένων που είναι πολύ σημαντικοί για τη δουλειά που κάνουμε και βρίσκονται σε υψηλότατο επίπεδο.
- Πόσους εργαζομένους έχετε; Στον Πειραιά έχουμε 11 άτομα και στην Αμερική επτά. Ομως σε κάθε έργο που παίρνουμε, όπως για ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις σε ένα πλοίο, οι συνεργάτες μας μπορεί να φτάσουν και τα 200 άτομα. Εξαρτάται από το project που υλοποιούμε κάθε φορά.
- Η βάση σας βρίσκεται στο Μαϊάμι που είναι η καρδιά της αμερικανικής-παγκόσμιας κρουαζιέρας ή στον Πειραιά; Πλέον πηγαινοέρχομαι μεταξύ Μαϊάμι και Πειραιά.
- Με ποιες εταιρείες κρουαζιέρας συνεργάζεστε; Συνεργαζόμαστε με όλο τον όμιλο Carnival που έχει 110 υπερσύγχρονα κρουαζιερόπλοια. Ο όμιλος έχει τις θυγατρικές P&O Cruise Lines, AIDA, Costa Cruises, Cunard Line, Princess Cruise Lines, Holland American Line, Carnival Australia, Carnival USA.
- Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη ναυτιλία; Υπήρχε οικογενειακή παράδοση; Γεννήθηκα στον Πειραιά το 1966. Ο πατέρας μου ήταν α' μηχανικός. Oλη η οικογένεια, το σόι, βρισκόταν στη ναυτιλία. Οι θείοι μου όμως, αν και ξεκίνησαν από τη ναυτιλία, κατέληξαν στη Ford Motor Company στο Ντιτρόιτ. Αυτή είναι η διαφορά νοοτροπίας της Ελλάδας με την Αμερική. Εκεί υπάρχει αξιοκρατία. Ξέρω ανθρώπους που τελείωσαν κατωτέρα σχολή στην Ελλάδα και έγιναν διευθυντές σε μεγάλες εταιρείες. Στις ΗΠΑ κοιτάνε αν είσαι άξιος να κάνεις τη δουλειά που θέλουν και όχι μόνο τα διπλώματα. Αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που πήγα στην Αμερική.
- Τι σπουδάσατε; Ηθελα να γίνω πιλότος της Πολιτικής Αεροπορίας, όμως στην Ελλάδα σπούδασα ηλεκτρολόγος στη Μέση Τεχνική Σχολή Καμινίων.

Στο σημείο αυτό η ιστορία αρχίζει να στρέφεται προς τη θάλασσα. Εκείνη την ώρα ήταν απρόβλεπτο τo τι επιφύλασσε η συνέχεια.

- Ποιο ήταν το πρώτο σας μπάρκο; Ξεκίνησα από ελληνικά πλοία, και πιο συγκεκριμένα στην εταιρεία του Αντώνη Κομνηνού με τα ψυγεία. Μετά πήγα στον Γιώργο Λιβανό με τα χημικά και τα δεξαμενόπλοια. Επειτα έφυγα για να πάω στη Stolt-Nielsen, μία τεράστια εταιρεία με πλοία μεταφοράς χημικών. Η μεγαλύτερη στον κόσμο.
- Η κρουαζιέρα πότε μπαίνει στην επαγγελματική σας ζωή; Μετά τη Stolt-Nielsen, με την εμπειρία που είχα πλέον, πήγα στη Royal Caribbean. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ανέλαβα επικεφαλής ηλεκτρολόγος στα πλοία που ναυπηγούνταν στη Φινλανδία. Η πορεία μου ήταν ανοδική. Με έστειλαν στα κεντρικά γραφεία στο Μαϊάμι ως Senior Electrical Superintendet, δηλαδή αρχι-ηλεκτρολόγος μέχρι το 2001.
Η ανατροπή

Μέχρι εδώ η εξιστόρηση του Τεντ Βουγιουκλάκη έμοιαζε με εκείνη ενός νεαρού από τον Πειραιά που ζούσε το αμερικάνικο όνειρο. Σε αυτό ακριβώς το σημείο της συζήτησης ήρθε ο απόλυτος αιφνιδιασμός: «Τότε, το 2001, αποφάσισα να πάω στην Πολιτική Αεροπορία».
Η φράση αυτή ειπώθηκε απλά και... ξερά. Σαν να ήταν κάτι φυσιολογικό για κάποιον που σου διηγείται πώς άρχισε να χτίζει καριέρα στη θάλασσα! Βέρτιγκο!
- Μου λέτε ότι σε ηλικία 35 ετών αφήσατε μία πολλά υποσχόμενη καριέρα σε έναν κολοσσό της παγκόσμιας κρουαζιέρας για να γίνετε πιλότος; Ναι. Ηταν παιδικό μου όνειρο. Οσο δούλευα στην Carnival φρόντισα να αποκτήσω όλα τα απαραίτητα διπλώματα. Ξεκίνησα σε μια εταιρεία στο Μίσιγκαν. Στην πρωτεύουσα του Μίσιγκαν, στο Ντιτρόιτ, βρίσκονταν οι θείοι μου.

Πέρασα από τα ειδικά σχολεία που έχει κάθε αεροπορική εταιρεία για να σου μάθει τον τύπο των αεροπλάνων που έχουν. Με προσλάβανε. Εφυγα αμέσως για το Μαϊάμι για να παραιτηθώ από την Carnival. Παραιτήθηκα στις 10 Σεπτεμβρίου του 2001! Την επόμενη μέρα 11/9, έγιναν οι τρομοκρατικές επιθέσεις. Τώρα την πάτησα, σκέφτηκα. Ηταν μεγάλη καταστροφή για τις αεροπορικές εταιρείες. Πολλές έκλεισαν. Μέχρι την 11η Σεπτεμβρίου δεν έβρισκαν πιλότους για να προσλάβουν και μετά την 11η βγήκαν χιλιάδες στην ανεργία.
- Πώς αντιδράσατε μετά από αυτό το σοκ; Θυμάμαι ακόμη το τηλεφώνημα της κόρης μου εκείνη την ημέρα. Με πήρε ανήσυχη να δει αν ήμουν καλά. Γύρισα στο Ντιτρόιτ. Κάθισα στην αεροπορική εταιρεία μέχρι τον Νοέμβριο. Τότε έβαλε λουκέτο.

- Τι ακολούθησε; Κάθισα έναν μήνα να ηρεμήσω, να σκεφτώ, να ζυγίσω την κατάσταση. Τον Δεκέμβριο επέστρεψα στο Μαϊάμι και ίδρυσα την εταιρεία. Επέστρεψα στη θάλασσα. Ημουν γνώστης της ναυτιλίας, είχα επαφές με όλο τον κόσμο της κρουαζιέρας, ενώ είχα δημιουργήσει και καλό όνομα. Το κύρος το είχα αποκτήσει από την Carnival ως επικεφαλής ηλεκτρολόγος στα κρουαζιερόπλοιά της.

- H Olympus Marine Group σήμερα είναι πασίγνωστη στον κλάδο της κρουαζιέρας παγκοσμίως. Ποιο είναι το μυστικό για να αντεπεξέλθετε στις σκληρές συνθήκες του ανταγωνισμού; Κάνουμε συνέχεια projects ειδικά πάνω στο software. Οταν δούλευα στη Royal ήμασταν οι πρώτοι τότε που εγκαταστήσαμε σύνδεση Ιντερνετ μεταξύ πλοίου και γραφείων. Ημασταν από τους πρώτους το 1996. Μεγάλο επίτευγμα για την εποχή. Σήμερα το δύσκολο είναι οι μικρές εταιρείες σαν τις δικές μας που μπαίνουν στην κρουαζιέρα να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες. Φαντάσου τον εαυτό σου να λες «καλημέρα, έχω μια εταιρεία για ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις». Και να σου απαντάνε «έχεις 15 ημέρες να κάνεις ένα από τα projects». Η πρόκληση για εμάς είναι ο ανταγωνισμός με τεράστιες εταιρείες, αλλά και το να διατηρήσουμε την επαφή και τις σχέσεις με το δίκτυο. Είμαστε μία μικρή εταιρεία που συναγωνίζεται κολοσσούς που έχουν πίσω τους δισεκατομμύρια.

Οταν έχεις μπροστά σου, και συγχωρήστε μας για την έκφραση, έναν τέτοιο τυπά δεν μπορείς να μην του ζητήσεις έστω μία συμβουλή εκ μέρους της νέας γενιάς:
«Οταν με ρωτάνε οι νέοι τι να κάνουν στη ζωή τους, τους λέω "ανοίξτε τα φτερά σας". Δεν υπάρχει μυστικό. Γίνε ο καλύτερος που μπορείς και κάνε το καλύτερο που μπορείς. Να είσαι αυτός που θα ξέρουν ότι θα κάνει πάντα σωστά τη δουλειά».

  • copyright: Yes
  • copyright text: Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
  • sponsored: No
  • bloomberg logo: No

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία νέα στο χώρο της οικονομίας και του επιχειρείν

* indicates required

Δημοφιλή στο Internet