Γενικός Δείκτης:625.31-1.06%

Οικογένεια Κωνσταντίνου (Yalco): Ο γυάλινος κόσμος εναντίον του θηρίου της κρίσης

  • ( UPD -20/08/2016 08:25 )
  • Print
Προσθήκη σχολίου

Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Ο θυμόσοφος λαός λέει ότι όταν το γυαλί ραγίσει δύσκολα ξανακολλά. Παρά ταύτα, η γνωστή εμπορική οικογένεια των ιδιοκτητών του ομίλου Yalco με τον οικιακό εξοπλισμό και την εκκίνηση των δραστηριοτήτων της από το γυαλί επιδιώκει να πάει κόντρα στα πράγματα. Για την ακρίβεια, ενώ το δικό της γυαλί έχει ραγίσει εδώ και χρόνια και οι πιέσεις είναι μεγάλες λόγω αστοχιών, αλλά και εξαιτίας της κρίσης, με βραχυπρόθεσμα δάνεια 40 εκατ. ευρώ και ανάγκη να ρυθμιστούν, η διοικητική ομάδα της παλεύει να γυρίσει αυτή τη σύνθετη κατάσταση. Να κάνει ένα turnaround story και να καταγάγει μια ομολογουμένως δύσκολη -αν την επιτύχει- νίκη.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από το... τέλος. Πριν από λίγες ημέρες η γενική συνέλευση των μετόχων της Yalco αποφάσισε την έκδοση μετατρέψιμου -σε κοινές με­τοχές- ομολογιακού δανείου ύψους έως 10,2 εκατ. ευρώ, το οποίο θα εκδοθεί με κατάργηση του δικαιώματος προτίμησης των μετόχων και θα καλυφθεί από τις χρηματοδοτούσες τράπεζες με ιδιωτική τοποθέτηση. Σκοπός είναι η αναχρηματοδότηση μέρους του από 28/2/2012 υφιστάμενου ομολογιακού δα­νείου ύψους 26.450.000 ευρώ εκδόσεως της εταιρείας, το οποίο έχει καλυφθεί από τις Eurobank Ergasias, Τράπεζα Πειραι­ώς και Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος. Οι τρεις τράπεζες έδειξαν διάθεση συνεννόησης απέναντι σε μια παραδοσιακή εμπορική οικογένεια, η οποία με τη σειρά της έδειξε ότι παλεύει με τα προβλήματα, έχει διάθεση να παραμείνει ενεργή στην αγορά και για τον παραπάνω λόγο έχει βάλει προσωπικές εξασφαλίσεις. Το δάνειο θα έχει πενταετή διάρκεια, με δυνα­τότητα της εταιρείας να ζητήσει παρά­ταση δύο επιπλέον έτη. Βέβαια, απαραίτητη προϋπόθεση για να προχωρήσουν τα παραπάνω είναι να υιοθετηθεί πλήρως το πενταετές ευρύτερο σχέδιο σωτηρίας που η οικογένεια Κωνσταντίνου και ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Σωκράτης Κωνσταντίνου έχουν εισηγηθεί.

Το αποτύπωμα της κρίσης

Παρά ταύτα, τα προβλήματα αφορούν όχι αποκλειστικά τον τρόπο με τον οποίο η εταιρεία διοικήθηκε και τα λάθη που έγιναν, αλλά και τις αγορές στις οποίες η Yalco δραστηριοποιείται. Ας μην ξεχνάμε ότι εκτός των κατασκευών που έχουν πληγεί καίρια, οι διπλανοί κλάδοι, όπως δηλαδή η διανομή ειδών οικιακής χρήσης και μαγειρικών σκευών με το brand Fest, η λιανική επίπλων και οικιακών ειδών με τη Habitat και τα καταστήματα υαλικών ειδών Ιωνία έχουν μεγάλα «τραύματα» από το κραχ της αγοράς. Μοναδική εξαίρεση είναι ο κλάδος ξενοδοχειακού εξοπλισμού που κάπως γλίτωσε από τη γενικότερη πτώση.

Αν θα πρέπει πάντως κανείς να αναζητήσει και κάπου αλλού, εκτός της γενικευμένης συρρίκνωσης των παραπάνω κλάδων, την αιτία των δυσκολιών του ομίλου Κωνσταντίνου, είναι αναγκαίο να κοιτάξει και σε άλλες μεριές. Η γρήγορη ανάπτυξη που επιδιώχθηκε από το 2007 και μετά με τις εξαγορές σημάτων και την επιθετική προσπάθεια στις αγορές του εξωτερικού αποτέλεσε μεν βήμα προόδου, όμως στη συνέχεια δυσκόλεψε το γκρουπ. Σαν να επρόκειτο για έναν κατά Τένεσι Ουίλιαμς «γυάλινο κόσμο», το γκρουπ μεγάλωσε απότομα, ίσως όμως μη έχοντας τις αντοχές που έπρεπε για να διατηρήσει αυτή την ανάπτυξη.

Η εταιρεία βρέθηκε να έχει υιοθετήσει σήματα με περιπέτειες κατά την προηγούμενη πορεία τους, όπως την Ιωνία ή τα Habitat, και με έντονη εξωστρέφεια σε Βαλκάνια και άλλες χώρες. Συλλογές όπως αυτή των Evans & Taylor και η δημιουργία το 2009 του Super Home Bazaar στις εγκαταστάσεις της Yalco στην Κηφισιά ήταν κινήσεις στρατηγικά σωστές, οι οποίες όμως υπό το βάρος της γενικότερης κατάρρευσης δεν απέδωσαν. Παράλληλα η επιχείρηση έχασε από την επικέντρωση στο βασικό της business, που ήταν τα καταστήματα Omnishop - απώλεσε σημαντικές αντιπροσωπείες και πελάτες της και εν μέρει αποπροσανατολίστηκε. Πιεσμένος εξάλλου ο Ελληνας καταναλωτής από μια σειρά δυσκολιών, λογικό ήταν να συμπιέσει τη μέση δαπάνη του σε είδη οικιακού εξοπλισμού.

Αποτέλεσμα λοιπόν των διεργασιών της τελευταίας εξαετίας ήταν ο όμιλος να χάσει σημαντικό μερίδιο από τον κύκλο εργασιών του. Ενώ δηλαδή το 2006 οι ενοποιημένες πωλήσεις ανέρχονταν σε 56,1 εκατ. ευρώ, σήμερα αγγίζουν τα 23 εκατ. ευρώ και από κέρδη τότε, σήμερα η εικόνα είναι ζημιογόνα με 3,7 εκατ. ευρώ. Το δυσκολότερο, όμως, ήταν ότι για να αντεπεξέλθει ο όμιλος στις δυσκολίες έφτασε από 205 άτομα προσωπικό να έχει αυτή τη στιγμή 160, με απολύσεις στην Omnishop, στην Ιωνία και αλλού, αν και σε μεγάλο βαθμό συγκράτησε την κατάσταση όσο μπορούσε. Η οικογένεια του Δημήτρη Κωνσταντίνου, προέδρου της εισηγμένης βιομηχανικής και εμπορικής εταιρείας Yalco Α.Ε., πάντως, δείχνει να παλεύει με όλες τις δυνάμεις της σήμερα, που η περίσταση καλεί σε θυσίες, και έχει την πρόθεση να βάλει το χέρι στην τσέπη για να σωθεί η κατάσταση. Ο κ. Κωνσταντίνου δεν έχει ψευδαισθήσεις, ενώ και τα παιδιά του, η κόρη του Αμαλία και ο γιος του Σωκράτης, συνεχίζουν να παλεύουν υπό αντίξοες συνθήκες.

Η ιστορία της Yalco

Ο πρόεδρος της Yalco A.E. είναι ένας ευχάριστος και ιδιαίτερα κοινωνικός άνθρωπος, που ακόμα και σήμερα, στον καιρό της κρίσης, είναι μαχητής και αισιόδοξος. Του αρέσει να δηλώνει «έμπορος μέχρι το κόκαλο» παρά την παραγωγική δραστηριότητα που έχει και η επαφή με την αγορά τον αναζωογονεί, αν και σήμερα τα παιδιά του έχουν πάρει τη σκυτάλη.

Και πώς θα μπορούσε να είναι αλλιώς όταν στο σύνολό της η οικογενειακή πορεία σημαδεύτηκε από το εμπόριο; Ιδρυτής της δυναστείας υπήρξε ο Σωκράτης Κωνσταντίνου, πατέρας του σημερινού προέδρου. Σε εποχές δύσκολες για τον Ελληνισμό του Βορρά, ο τελευταίος ξεκίνησε τη δράση του από την πόλη της Δράμας. Αρχικό αντικείμενο δραστηριοποίησης ήταν το εμπόριο ξυλείας, το οποίο σύντομα έδωσε τη θέση του σε ένα μικρό μαγαζί πώλησης υαλικών και πολεμικών εφοδίων, όπως κράνη. Οι δουλειές πήγαιναν καλά, όμως η μεγάλη πληθυσμιακή έκρηξη που φέρνουν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στη Θεσσαλονίκη ανοίγει νέους δρόμους. Ο Σωκράτης Κωνσταντίνου, λοιπόν, αποφασίζει στη διάρκεια του Μεσοπολέμου να μετακομίσει και να ξεκινήσει εμπόριο σε μια μεγαλύτερη πόλη. Η πορεία δεν ήταν εύκολη. Τις πρώτες δυσκολίες έφερε η περίοδος της Κατοχής, η οποία ανέκοψε την προσπάθεια δημιουργίας δικτύου χονδρικής στην περιοχή της Μακεδονίας. Ομως η επιμονή του επιχειρηματία τελικά δικαιώθηκε χάρη στο πείσμα και την προοπτική που έδωσε η απελευθέρωση. Η χονδρική της εταιρείας αναπτύχθηκε, ενώ σύντομα κατόρθωσε να αναπτύξει και τον εισαγωγικό κλάδο.

Επί μία τριακονταετία η οικογενειακή επιχείρηση γνώρισε καλές ημέρες, όμως ακόμα δεν είχε κατορθώσει εκείνο το ποιοτικό άλμα που θα της επέτρεπε να επιζητήσει το κάτι παραπάνω. Σε καιρούς όπου η οικονομική δραστηριότητα παρέμενε μικρομεσαία, κάτι τέτοιο θα ήταν δύσκολο και ιδιαίτερα ριψοκίνδυνο.

Συμμετέχοντας στην εταιρεία από πιτσιρικάς με «κοντά παντελονάκια», ο Δημήτρης Κωνσταντίνου αρχικά δεν θέλησε να ακολουθήσει τον χώρο του επιχειρείν. Χάρη στην καλή οικονομική κατάσταση που ο πατέρας του είχε εξασφαλίσει, στράφηκε στις νομικές σπουδές, πραγματοποιώντας και μεταπτυχιακά στις ΗΠΑ. Από τα τέλη της δεκαετίας του '60, όμως, μπαίνει ενεργά στην επιχείρηση και αφοσιώνεται εκεί. Οπως δηλώνει συχνά, «δεν βρήκα καιρό να ασκήσω τη δικηγορία επειδή με πήρε η φόρα της αγοράς». Ο πατέρας του πεθαίνει το 1972, χρονιά κατά την οποία αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη της οικογενειακής επιχείρησης. Τότε ακριβώς παίρνει την απόφαση να αναπτύξει τα δικά του σχέδια. Ετσι, την ίδια χρονιά μετονομάζει την εταιρεία σε Yalco. Και για όσους αρέσκονται στην ονοματολογία, η επωνυμία αυτή προέρχεται από τις λέξεις «Γυαλικά Κωνσταντίνου». Η εταιρεία μετατρέπεται σε ανώνυμη και αγοράζει οικόπεδο στην άγνωστη τότε εμπορικά και βιομηχανικά περιοχή του Καλοχωρίου. Ηταν η εποχή όπου όλοι έλεγαν στον επιχειρηματία ότι επενδύει «στου διαόλου το κέρατο». Ομως αυτός έβλεπε μακρύτερα. Εκεί θα δημιουργήσει έκθεση και αποθηκευτικούς χώρους που θα τον βοηθήσουν στο επόμενο μεγάλο στρατηγικό του βήμα, την επέκταση προς τον δύσκολο πάντοτε για τους Θεσσαλονικείς Νότο.

Εκτός όμως από τα μεγαλεπήβολα επιχειρηματικά του σχέδια, στη δεκαετία του '70 ο Mr Yalco περνάει στο κλαμπ των έγγαμων, ενώ λίγο αργότερα θα γεννηθούν και τα δυο του παιδιά.

Η πρώτη που πήγε στην Κίνα

Από κει και πέρα η πορεία της Yalco θα είναι συνεχώς ανοδική. Κύριοι άξονες της δράσης της είναι αρχικά η εισαγωγή και εμπορία ειδών οικιακής χρήσης, μαζικής εστίασης και ηλεκτρικών μικροσυσκευών, ενώ σύντομα θα περάσει και στη βιομηχανική παραγωγή σκευών επαγγελματικής χρήσης, των γνωστών αντικολλητικών προϊόντων Fest. Παράλληλα, τονώνεται η λιανική με την εξαγορά της αλυσίδας ειδών σπιτιού Omnishop, ενώ είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία που στρέφει το ενδιαφέρον της στην Κίνα ήδη από τα τέλη του '70. Με αποκλειστικές συμφωνίες και συμμαχίες με εργοστάσια της ασιατικής χώρας, έχει φτάσει αυτή τη στιγμή να ελέγχει με τις παραγγελίες της περί τις 60 μονάδες. Λίγο αργότερα θα υπάρξει συνεργασία και με την τρίτη μεγαλύτερη παγκοσμίως εταιρεία παραγωγής κλιματιστικών, τη Haier.
Σημαντική επίσης ώθηση στην εταιρεία δίνει και η αποκλειστική -αρχικά- αντιπροσώπευση της μάρκας Black & Decker. Με σύνθημα «όλα για το σπίτι», η Yalco προωθεί, εμπορεύεται ή παράγει από μικροέπιπλα, εργαλεία και διακοσμητικά είδη μέχρι εικόνες, ηλεκτρικές συσκευές, γυαλικά κ.ά. Το 1989 οι ανάγκες οδηγούν τη διοίκηση της εταιρείας στην εγκατάστασή της στη Νέα Κηφισιά και πλέον αναπτύσσει το εμπορικό της δίκτυο σε πανελλαδική βάση.
Επόμενο (και σαφώς μεγαλύτερο) άλμα για τη Yalco δεν ήταν άλλο από την εισαγωγή των μετοχών της στο Χρηματιστήριο. Πολύ προτού γίνει της μόδας, το 1995 ο Δημήτρης Κωνσταντίνου αποφασίζει να ακολουθήσει τον δρόμο της Σοφοκλέους για δύο λόγους: τον καθαρά επιχειρηματικό-αναπτυξιακό, αλλά και επειδή δεν γνώριζε εάν τα δυο του παιδιά θα συνεχίσουν την προσπάθειά του. Τα κεφάλαια που αντλήθηκαν έδωσαν το έναυσμα για περαιτέρω επενδύσεις και εξωστρέφεια. Η Yalco έφτασε να διαθέτει παρουσία στην Ουγγαρία με τη θυγατρική Yalco Hungary KFT, αλλά και σε άλλες χώρες. Οι επενδύσεις αυτές όμως έμειναν πίσω λόγω της κρίσης στην έδρα του ομίλου, την Ελλάδα. Επίσης προβλήματα υπήρξαν και σε συνεργασίες με άλλες εταιρείες, όπως οι Brico, Praktiker, Makro, Carrefour, τις οποίες προμηθεύει ή προμήθευε στο παρελθόν. Βλέπετε, η λαίλαπα της κρίσης ανέτρεψε σχέσεις, συνεργασίες, αλλά και φιλίες τις οποίες μέσα στα χρόνια η οικογένεια Κωνσταντίνου είχε οικοδομήσει.
Ο Δημήτρης Κωνσταντίνου τα τελευταία χρόνια πέρασε πιο πίσω και έδωσε χώρο στα παιδιά του. Ο Σωκράτης ως διευθύνων σύμβουλος έχει αναλάβει τα ταξίδια στο εξωτερικό. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι Κωνσταντίνου εξακολουθούν να κρατούν χαμηλούς τόνους και να μην προκαλούν. Δεν το έκαναν ούτε στις καλές ημέρες, ούτε πολύ περισσότερο σήμερα που τα σύννεφα συγκεντρώνονται. Δεν θα τους συναντήσει κανείς σε κοσμικές εκδηλώσεις, αλλά στην Κηφισιά όπου και διαμένουν.

  • sponsored: No
  • bloomberg logo: No

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία νέα στο χώρο της οικονομίας και του επιχειρείν

* indicates required