Γενικός Δείκτης:732.020.89%
EUR/USD: 1.1215

Ο CEO της Boeing παραδέχεται για πρώτη φορά τα λάθη στο αυτόματο σύστημα των 737 Max

  • ( UPD -05/04/2019 12:51 )
  • Print
Προσθήκη σχολίου

Μετά την χθεσινή δημοσίευση προκαταρκτικού πορίσματος του αιθιοπικού υπουργείου Μεταφορών για τα αίτια συντριβής του Boeing 737 Max στις 10 Μαρτίου με 157 νεκρούς, η κατασκευάστρια εταιρεία Boeing παραδέχθηκε και επιπλέον πιθανό «λάθος» στο λογισμικό του αεροσκάφους, το οποίο, όπως σημειώνεται «πρέπει να διορθωθεί». Εκπρόσωπος της αμερικανικής εταιρίας διαβεβαίωσε την Πέμπτη ότι το «λάθος» δεν σχετίζεται με το σύστημα σταθεροποίησης MCAS και ότι η Boeing έχει βρει ήδη «τη λύση» στο ζήτημα.

Λίγο νωρίτερα, ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Dennis Muilenburg, αναγνώρισε για πρώτη φορά ότι τα λανθασμένα δεδομένα που τροφοδότησαν το αυτοματοποιημένο σύστημα πτήσης των 737 Max της εταιρείας διαδραμάτισαν ρόλο στις δύο συντριβές - της Ethiopian και της LionAir - που στοίχησαν τη ζωή σε 346 άτομα.

"Η προκαταρκτική έκθεση της έρευνας των ατυχημάτων της Ethiopian Airlines καθιστά φανερό ότι και στις δύο πτήσεις το σύστημα Maneuvering Characteristics Augmentation System, γνωστό ως MCAS, ενεργοποιήθηκε ως απάντηση σε λανθασμένες πληροφορίες σχετικά με τις γωνίες του αεροπλάνου", δήλωσε ο Muilenberg σε ένα βίντεο που δημοσιεύτηκε στο λογαριασμό Twitter της εταιρείας την Πέμπτη.

«Το πόρισμα εξετάζει θέματα ασφαλείας και δεν επιρρίπτει ευθύνες» δήλωσε χαρακτηριστικά η υπ. Μεταφορών της Αιθιοπίας Νταγμαβίτ Μόγκες. Ωστόσο δίνεται και πάλι η εντύπωση ότι κάτι δεν πάει καλά με τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους. Και όσα ανακοίνωσε η αρμόδια υπουργός φαίνεται να συγκλίνουν με τις πιθανολογήσεις των εμπειρογνωμόνων.

Τι πήγε στραβά με το Boeing 737 Μax;

Μετά από την εξέταση του μαύρου κουτιού και των ηχογραφημένων συνομιλιών των πιλότων με το πλήρωμα του αεροσκάφους φαίνεται ότι όλοι τους κατέβαλαν προσπάθειες ούτως ώστε να αποτρέψουν τη συντριβή, ακολουθώντας τις οδηγίες ασφαλείας. Αυτό απαλλάσσει το πλήρωμα από ευθύνες και θέτει απεναντίας στο στόχαστρο την Boeing, δεδομένου ότι επρόκειτο για τη δεύτερη συντριβή αεροσκάψους Boeing 737 Max μέσα σε διάστημα μικρότερο των έξι μηνών. Το μοντέλο αυτό κυκλοφορεί στην αγορά από το 2017, ενώ ήδη έχουν παραδοθεί σχεδόν 370 αεροσκάφη του ίδιου τύπου. Ωστόσο μετά τα δύο αεροπορικά δυστυχήματα απαγορεύθηκαν οι πτήσεις των επίμαχων αεροσκαφών.

Σύμφωνα με την προκαταρκτική έρευνα που δημοσιοποίησαν οι αιθιοπικές αρχές, μετά την έναρξη της πτήσης από την Αντίς Αμπέμπα οι πιλότοι προσπάθησαν να ανακτήσουν τον έλεγχο του αεροσκάφους λόγω προβλήματος στο σύστημα σταθεροποίησής του. Η Βoeing από την πλευρά της ζητά επανεξέταση του πορίσματος. Πάντως η συντριβή του αεροσκάφους στην Αιθιοπία έχει πολλές ομοιότητες με το αεροπορικό δυστύχημα στην Ινδονησία τον περασμένο Οκτώβριο, με 189 νεκρούς. Στο στόχαστρο της κριτικής τίθεται πάντως όχι μόνο η ίδια η Boeing αλλά και η Αμερικανική Αρχή Αερομεταφορών FAA. Εμπειρογνώμονες από τις ΗΠΑ ζητούν να εξεταστεί επίσης αν όλα πήγαν καλά στους απαιτούμενους ελέγχους που διενεργήθηκαν προτού δοθεί η έγκριση για την κυκλοφορία της σειράς 737 Max. Aξίζει να σημειωθεί ότι η Boeing σε πολλές περιπτώσεις έχει εποπτεία των συγκεκριμένων ελέγχων, ενώ είναι γνωστή η στενή της σχέση με την FAA.

Eνδέχεται να ανοίξει ένας μεγάλος κύκλος αγωγών

Πάντως στο επίκεντρο των ειδικών τίθεται ειδικότερα το σύστημα σταθεροποίησης MCAS των συγκεκριμένων Boeing, το οποίο η αμερικανική εταιρεία ανέπτυξε ειδικά για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Μολονότι δεν κατονομάζεται ευθέως στο πόρισμα για το αεροπορικό δυστύχημα της Αιθιοπίας, εντούτοις αφήνεται να εννοηθεί ότι τόσο στην περίπτωση της Αιθιοπίας όσο και της Ινδονησίας ενδέχεται να έπαιξε καθοριστικό ρόλο για τη συντριβή.

Πέρα από τα τεχνικά θέματα όμως η Boeing βρίσκεται σε δυσχερή θέση και λόγω των νομικών διαδικασιών που εκκρεμούν εις βάρος της. Ήδη εκκρεμούν κατά της Βοeing πολλές αγωγές συγγενών θυμάτων. Εάν οι έρευνες που είναι σε εξέλιξη στοιχειοθετήσουν αιτιώδη συνάφεια μεταξύ του κατασκευαστικού λάθους και της συντριβής, τότε οι εκκρεμείς δίκες ενδέχεται να πάρουν εντελώς άλλη τροπή, που ενδέχεται να οδηγήσει σε υπέρογκες αποζημιώσεις. Συγχρόνως μετά την απαγόρευση κυκλοφορίας του επίμαχου τύπου αεροσκαφών, αστρονομικές αποζημιώσεις αξιώνουν ήδη και αεροπορικές εταιρείες που είχαν κλείσει συμφωνίες με την Boeing για αγορά των εν λόγω αεροσκαφών.

Πηγή: Deutsche Welle

  • copyright: No
  • copyright text: Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
  • sponsored: No
  • bloomberg logo: No

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία νέα στο χώρο της οικονομίας και του επιχειρείν

* indicates required