Την ανάγκη αναβίωσης και ισχυροποίησης της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα που ελέγχει τον μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως μέσω του σχεδίου «Τρίαινα» της ΟΝΕΧ το οποίο υποστηρίζεται από  την  αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα την DFC και τη γεωπολιτική σημασία της επένδυσης επισημαίνει ο Κωστής Φραγκούλης από τους ισχυρότερους επιχειρηματίες στον κλάδο ναυπηγικού εξοπλισμού και πρόεδρος του Propeller Club Πειραιά.

– Ως επιχειρηματίας που δραστηριοποιείστε στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και ειδικότερα στον εξοπλιστικό κλάδο των πλοίων πως βλέπετε το μέλλον της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα;

Από το 1991 που η εταιρεία μου Franman προωθεί ναυπηγικό εξοπλισμό και δραστηριοποιείται και στον κλάδο των επισκευών, δυστυχώς συνεργαζόμαστε μόνο με ξένα ναυπηγεία.  Aυτό είναι κάτι που πάντα με στεναχωρούσε, καθώς στην Ελλάδα υπήρξε σχεδόν μηδενική δραστηριότητα στο χώρο των νέων κατασκευών ποντοπόρων πλοίων και μικρή στον κλάδο των επισκευών. Δεν μπορούσα να χωνέψω πως η μεγαλύτερη ναυτιλία στον κόσμο, η Ελληνική, δεν μπορούσε να εξυπηρετηθεί εντός συνόρων και αναγκαζόταν να πηγαίνει κατά κύριο λόγο σε Ιαπωνία, Κορέα και Κίνα για νέες κατασκευές και κυρίως Κίνα για επισκευές. Πιστεύω πως σήμερα υπάρχουν οι προϋποθέσεις να αναπτυχθεί αυτός ο κλάδος και μαζί με την ποντοπόρο ναυτιλία να εξελιχθεί η ναυπηγική βιομηχανία. Κάτι που είναι  ιδιαίτερα σημαντικό για μια χώρα που ηγείται στην πλοιοκτησία. Δεν πρέπει να λησμονούμε πως οι δύο μεγάλοι μας ανταγωνιστές, η Κίνα και η  Ιαπωνία  έχουν πολύ ισχυρές ναυπηγικές βιομηχανίες.

-Τι πιστεύετε ότι δεν λειτούργησε τις τελευταίες δεκαετίες και ο κλάδος μαράζωσε;

Δυστυχώς από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 το πολιτικό καθεστώς πολέμησε τη βιομηχανία, τα συνδικάτα απέκτησαν τεράστια δύναμη και τάχθηκαν εναντίον των συμφερόντων της επιχείρησης. Επικράτησε μια λανθασμένη σοσιαλιστική πολιτική και αντί να συνεργαστούν, έγιναν πολέμιοι της ιδιοκτησίας. Το αποτέλεσμα ήταν να μην γίνουν νέες επενδύσεις κι έτσι χάθηκε κάθε ανταγωνιστικότητα. Όταν δε, μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις έγιναν κρατικές, έχασαν τόσο την πραγματική τους ταυτότητα όσο και τον προσανατολισμό τους. Έτσι, χάθηκε το παιχνίδι και η ναυπηγική βιομηχανία ουσιαστικά χάθηκε ή, αν προτιμάτε, μπήκε σε μόνιμη χειμερία νάρκη.

– Η είσοδος αμερικανικών κεφαλαίων στη ναυπηγική βιομηχανία πρώτα στο Νεώριο κρίνεται επιτυχημένη και μπορεί να γίνει οδηγός για την Ελευσίνα όταν ολοκληρωθεί το εγχείρημα  και τον Σκαραμαγκά;

Η Onex κατάφερε κάτι αξιοθαύμαστο με τα ναυπηγεία της Σύρου. Τους τελευταίους 20 μήνες επισκεύασε με επιτυχία και χωρίς καθυστερήσεις 200 πλοία. Έδωσε ξανά ζωή σε ένα ναυπηγείο που ήταν κλειστό. Ακούω εξαιρετικά καλά σχόλια από τις ναυτιλιακές που επισκεύασαν πλοία τους στο Νεώριο και νιώθω πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες θέλουν να στηρίξουν αυτό το ελληνικό ναυπηγείο. Διότι είναι καλό αλλά και διότι είναι ελληνικό. Σημειώστε επίσης πως το 1/3 από τα πλοία που επισκευάστηκαν στη Σύρο δεν ήταν ελληνικών συμφερόντων, στοιχείο που δείχνει πως έχουμε πλέον ένα πολύ ανταγωνιστικό ναυπηγείο. Η Onex απέδειξε πως έχει τον τρόπο αλλά και το know how να πρωταγωνιστήσει στον κλάδο αυτόν αλλά και την φιλοδοξία να κυριαρχήσει. Η απόκτηση του ελέγχου των ναυπηγείων της Ελευσίνας είναι μεγάλη επιτυχία ενώ το όραμα της απόκτησης και του Σκαραμαγκά είναι πλέον ορατό και ρεαλιστικό. Μέσω της Onex και της DFC (Development Finance Corporation) οι Η.Π.Α στοχεύουν σε πολύ σημαντικές επενδύσεις στην Ελλάδα και προσβλέπουν στην αναβίωση της ναυπηγικής βιομηχανίας. Δημιουργούνται πλέον πολύ σημαντικές προϋποθέσεις ανάπτυξης και όλοι γνωρίζουμε πόσο ανάγκη έχει η χώρα μας από τέτοιες επενδύσεις.

– Ως πρόεδρος του Propeller Club Port of Piraeus πιστεύετε ότι η δημιουργία της ναυπηγικής Τρίαινας Νεώριο-Ελευσίνα-Σκαραμαγκάς  θα ωφελήσει την Ελλάδα αλλά και την ελληνόκτητη ναυτιλία;

Ως Propeller Club, Πειραιά, υποστηρίζουμε και προωθούμε οτιδήποτε θετικό γύρω από την ναυτιλία, καθώς επίσης και τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις και συνεργασίες. Θεωρώ πως το σχέδιο «Τρίαινα» της Onex για την απόκτηση των 3 μεγάλων ναυπηγείων της Ελλάδας είναι ένα εξαιρετικά μεγαλόπνοο εγχείρημα που έχει όλα τα απαραίτητα επιχειρηματικά συστατικά για να πετύχει. Mιλάμε για επενδύσεις 1,4 δισ., δημιουργία 4.000 θέσεων εργασίας στην Ελευσίνα και τον Σκαραμαγκά και κατάκτηση μια πολύ υψηλής θέσης στον διεθνή ανταγωνισμό. Το σχέδιο «Τρίαινα» του Ομίλου ΟΝΕΧ θα δημιουργήσει έναν πολύ ισχυρό ναυπηγικό όμιλο που θα αναβιώσει και θα ισχυροποιήσει τη ναυπηγική μας βιομηχανία. Για να δημιουργηθεί ένα τέτοιο ναυπηγικό hub είναι απαραίτητο να ενωθούν κάτω από την ίδια ιδιοκτησία τα τρία ναυπηγεία. Αν ο Σκαραμαγκάς περάσει στον όμιλο Onex σε 18 μήνες θα είναι σε θέση να αρχίσει και η συμπαραγωγή των δύο ή τριών εκ των τεσσάρων φρεγατών τύπου Multi Mission Surface Combatant (MMSC), καθώς υπάρχει πολύ ανταγωνιστική πρόταση της αμερικανικής Lockheed Martin. Στο ίδιο πακέτο συμπεριλαμβάνεται και ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών τύπου MEKO.

-Θεωρείτε ότι θα είναι από γεωπολιτική άποψη κίνηση ματ;

Βεβαίως, διότι η χώρα μας θα αποκτήσει εκ νέου το στρατηγικό της πλεονέκτημα στο πέταλο της Ανατολικής Μεσογείου. Ένα ναυπηγικό hub σαν αυτό που περιέγραψα, θα προκαλέσει πλήγμα στα γειτονικά, ανταγωνιστικά μας ναυπηγεία, θα προσελκύσει μεγάλο αριθμό εμπορικών πλοίων για επισκευές και θέλω να πιστεύω πως σύντομα, θα προσελκύσει και νέες κατασκευές.

Επιπλέον, οι στενοί ελληνοαμερικανικοί δεσμοί του ομίλου Onex, η συνεργασία με την DFC την αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα  και το πρόγραμμα FMS (Foreign Military Sales) της αμερικανικής κυβέρνησης θα φέρουν και άλλες σημαντικές δουλειές στον αμυντικό τομέα για τις ένοπλες δυνάμεις χωρών του ΝΑΤΟ. Ενώ αναμένεται να έρθουν και αμερικανικά projects από τον τομέα της ενέργειας όπως LNG newbuildings, drill ships και oil rigs. Ο κόλπος της Ελευσίνας με τα δύο ναυπηγεία είναι ιδανικό σημείο για να δημιουργηθεί επιπλέον ένα μόνιμο κέντρο επισκευών για αμερικανικά πολεμικά πλοία. Για όλους αυτούς τους λόγους, υποστηρίζω το σχέδιο «Tρίαινα».

– Το Propeller συμπλήρωσε εφέτος 85 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα. Ποιός ο ρόλος του όλες αυτές της δεκαετίας;

Το  Propeller Club, Πειραιά ιδρύθηκε το 1935 ως ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός. Οι βασικοί του στόχοι είναι να παρέχει ενεργά μια πλατφόρμα ανταλλαγής απόψεων και πρακτικών που προάγουν τις κοινωνικές, πολιτιστικές και ναυτικές σχέσεις κυρίως μεταξύ πολιτών της Ελλάδας και των Ηνωμένων Πολιτειών καθώς και η παροχή υποτροφιών σε σπουδαστές που προέρχονται κυρίως από οικογένειες ναυτικών. Φέτος γιορτάζουμε 85 χρόνια συνεχούς και συνεχώς ενεργητικότερης παρουσίας του club στον Πειραιά, στα εθνικά αλλά και παγκόσμια ναυτιλιακά δρώμενα. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, το Propeller Club Πειραιά παραμένει ένας σύγχρονος τόπος συνάντησης και ανταλλαγής απόψεων όχι μόνο μεταξύ των μελών του, αλλά και μεταξύ των  σημαντικότερων φορέων και θεσμών γύρω από τη ναυτιλία, το εμπόριο, την οικονομία και την ασφάλεια στη θάλασσα. Γίνεται ένα σημαντικό σημείο αναφοράς για τις Ελληνοαμερικανικές σχέσεις, ενώ η φιλανθρωπική του δράση παραμένει πάντοτε πλούσια και πάντοτε ουσιαστική.

Εδώ και 85 χρόνια το Propeller Club Πειραιά στηρίζει τους ανθρώπους της ναυτιλίας που αποτελούν μια παγκόσμια υπερδύναμη και βασική κινητήριο δύναμη της χώρας μας.

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, έχουμε τη δέσμευση να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο μέλλον.Ένα καλύτερο μέλλον για τη ναυτιλία. Ένα καλύτερο μέλλον για την Ελλάδα. Ένα καλύτερο μέλλον για το περιβάλλον. Ένα καλύτερο μέλλον για όλους μας και κυρίως για τα παιδιά μας».

Διαβάστε ακόμη:

Έρευνα της UNCTAD: Μειωμένο κατά 4,1% το μεταφορικό έργο της ναυτιλίας το 2020

Μαρινάκης για Cosco: Tόσα χρόνια δεν έχουν δώσει ούτε ένα ευρώ για τον Πειραιά

Γιώργος Ξηραδάκης: Στόχος των Ελλήνων εφοπλιστών η εξεύρεση νέων κεφαλαίων προς επένδυση