Μια παλιά αγγλική παροιμία λέει ότι «στην ήρεμη θάλασσα όλοι είναι καπετάνιοι», κάτι που μάλλον δεν ισχύει στην περίπτωση του Πήτερ Λιβανού, ενός εκ των πλέων ισχυρών Ελλήνων εφοπλιστών. Ο «Greek Shipping Tycoon», όπως τον αποκαλούν τα διεθνή ΜΜΕ, έχει αποδείξει πολλές φορές ότι μπορεί να κουμαντάρει πολύ καλά τη ναυτιλιακή αυτοκρατορία του – ακόμη και σε φουρτουνιασμένες περιόδους.

Μια τέτοια φαίνεται ότι διανύει τους δύο τελευταίους μήνες, πλην όμως ο ακριβοθώρητος εφοπλιστής δεν ανησυχεί καθόλου ή, όπως λένε άνθρωποι που τον έχουν γνωρίσει, «το αυτί του δεν ιδρώνει καθόλου».

Οι ζημίες των 116 εκατ. δολαρίων της GasLog Partners για το περασμένο έτος φαντάζουν ένα τίποτα για τον Πήτερ Λιβανό, η περιουσία του οποίου, σύμφωνα με εγχώρια και διεθνή ΜΜΕ, αγγίζει τα 3 δισ. δολάρια.

Ακόμη και η δικαστική διαμάχη στην οποία έχει εμπλακεί με τον ξάδερφό του Νικόλαο Λιβανό, ο οποίος διεκδικεί πάνω από 31 εκατ. δολάρια από τον ισχυρό άνδρα της ναυτιλίας, είναι απλώς μια υπόθεση που θα λήξει εντός ή εκτός δικαστηρίων.

Η δημοσιοποίηση του θέματος από την TradeWinds στις 19 Ιανουαρίου ήταν, όμως, κάτι που ενόχλησε αρκετά τον Πήτερ Λιβανό, ο οποίος δεν δίνει ποτέ συνεντεύξεις.

Εμφανίζεται, όμως, σχεδόν κάθε χρόνο σε ένα τουλάχιστον big event της παγκόσμιας ναυτιλίας και εκεί μιλάει άνετα για τις εξελίξεις στον χώρο, τις νέες προοπτικές και τα ups and downs της αγοράς. Ενίοτε όταν χαλαρώνει συζητά και για τα νεανικά λάθη του, σαν αυτό που έκανε όταν ο πατέρας του Γιώργος Λιβανός του έδωσε τα πρώτα κεφάλαια για να αγοράσει καράβια.

Ήταν αρχές της δεκαετίας του ’80 και ο 23χρονος τότε γόνος της διάσημης εφοπλιστικής δυναστείας επέλεξε να αγοράσει την αυτοκινητοβιομηχανία Aston Martin, της οποίας τα αυτοκίνητα λάτρευε. Αυτό, όπως παραδέχθηκε χρόνια αργότερα χαμογελαστός στη Marine Money Week της Νέας Υόρκης ήταν το πρώτο του μεγάλο λάθος, το οποίο δεν ξέχασε ποτέ.

Οι ζημίες και η διαμάχη με τον ξάδερφο

Στις αρχές του μήνα η GasLog Partners ανακοίνωσε στους μετόχους της ότι το τριμηνιαίο μέρισμα που λαμβάνουν θα είναι μειωμένο κατά 78%, μετά από μια σημαντική ζημία απομείωσης που υπέστη εξαιτίας των παλιών πλοίων LNG που έχει στον στόλο της. Είχε προηγηθεί ο ισολογισμός της εταιρείας για το 2019, ο οποίος εμφάνισε ζημίες ύψους 116 εκατ. δολαρίων παρά τον τζίρο-ρεκόρ που κατέγραψε για το συγκεκριμένο έτος, ο οποίος ανήλθε στα 669 εκατ. δολάρια. Παρότι οι αναλυτές της αγοράς και τραπεζικά στελέχη εικάζουν ότι το ψαλίδισμα του μερίσματος θα έχει πιθανότατα αρνητικές επιπτώσεις στη μετοχή τόσο της εταιρείας όσο και της μητρικής, ο Πήτερ Λιβανός παραμένει ψύχραιμος. Κι αυτό γιατί ξέρει πολύ καλά ότι στη ναυτιλία λαμβάνουν χώρα συχνά προβλήματα σαν αυτά που έχει να αντιμετωπίσει τους ερχόμενους μήνες, συν άλλο ένα, το οποίο μάλιστα ξέφυγε από τα στεγανά του χώρου.

Ο λόγος μια ενδοοικογενειακή διαμάχη με τον ξάδερφό του Νικόλαο Λιβανό, ο οποίος τον κατηγορεί ότι ευνοήθηκε από τις συμβάσεις συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης και από τις προσθεσμιακές συμφωνίες εκμετάλλευσης εμπορευμάτων για τρεις εταιρείες, όλες συμφερόντων του Πήτερ Λιβανού, ο οποίος αρνήθηκε την κατηγορία, κι έτσι ο Νικόλαος Λιβανός κατέφυγε στα δικαστήρια διεκδικώντας 31.400.000 δολάρια.

Το θέμα αποκάλυψε η TradeWinds λίγες ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα του 2019, την εποχή δηλαδή που η δυναστεία των Λιβανών διασκορπίζεται σε διάφορα θέρετρα των ελβετικών Αλπεων, όπου ο 62χρονος Πήτερ Λιβανός διαθέτει ένα εκπληκτικό σαλέ.

Το σαλέ και η εκπληκτική συλλογή αυτοκινήτων

Ο Πήτερ Λιβανός μπορεί να μην έρχεται συχνά στην Ελλάδα -το καλοκαίρι ελάχιστοι τον βλέπουν στο καπετανόσπιτο που έχτισε στη Σκόπελο-, στο χιονισμένο Γκστάαντ, όμως, τον γνωρίζουν πλέον πολύ καλά.

Το σαλέ του, σύμφωνα με όσα γράφονται κατά καιρούς στον ελβετικό Τύπο, είναι από τα ακριβότερα στον κόσμο, αφού κόστισε γύρω στα 68 εκατ. δολάρια.

Πριν από δύο και πλέον δεκαετίες το έγκριτο «Fortune» υπολόγισε την προσωπική του περιουσία στα 6 δισ. δολάρια, ενώ σήμερα την αποτιμά κοντά στα 3 δισ.

Εχοντας τη μόνιμη κατοικία του μια ανάσα από τη λίμνη των millionaires στη Γενεύη, ο εφοπλιστής άρχισε πριν από αρκετά χρόνια να χτίζει το μοναδικής αισθητικής σαλέ του, το οποίο διαθέτει πάρα πολλά δωμάτια, ακόμη πιο πολλούς βοηθητικούς χώρους, και φυσικά ένα τεράστιο γκαράζ για να χωρούν τα 30 συλλεκτικά αυτοκίνητά του.

Το κελάρι του κρασιού για τα, μεταξύ αρκετών, αγαπημένα του Chateau Margaux, Petrus και Chablis Grand Cru είναι χωρητικότητας χιλιάδων μπουκαλιών.

Ιδιαίτερα εντυπωσιακά είναι το τεράστιο spa του σαλέ, η αίθουσα home cinema και φυσικά η εσωτερική πισίνα που διαθέτει με την εκπληκτική θέα. Μόλις μάλιστα φτάσει κάποιος στην περιοχή του Ομπερτοτ το διακρίνει χτισμένο σε δύο επίπεδα.

Ο ελβετικός Τύπος αναφέρθηκε στο χειμερινό παλάτι του Λιβανού με τίτλους όπως «Το ακριβότερο σαλέ του κόσμου!» για έναν Ελληνα που γνωρίζει πολύ καλά την ηρεμία της Ελβετίας από μικρό παιδί. Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη και φοίτησε στο σχολείο των διασημοτήτων, που δεν είναι άλλο από το ελβετικό Le Rosey, εκεί όπου σπουδάζουν κληρονόμοι δισεκατομμυριούχων, γόνοι ισχυρών οικογενειών και γαλαζοαίματοι.

Ο Πήτερ Λιβανός μεγάλωσε σε κοσμοπολίτικο περιβάλλον με αυστηρό οικογενειακό πρωτόκολλο και η έτερη ναυτιλιακή του που έχει το όνομα Ceres Hellenic θεωρείται μία από τις πιο δυνατές παγκοσμίως.
Παραμένει ένας πάρα πολύ πλούσιος άνθρωπος, που ξέρει να δίνει νόημα στην έννοια της καλής ζωής, εντρυφώντας σε χόμπι όπως η συλλογή πανάκριβων συλλεκτικών αυτοκινήτων.

Η Aston Martin και οι 220 τετράτροχες καλλονές του

Τον περασμένο Ιούνιο ο Πήτερ Λιβανός μίλησε για τη ναυτιλία και όχι μόνο στη Marine Money Week της Νέας Υόρκης, σε μια κατάμεστη αίθουσα.
Το πόσο σημαντική ήταν η παρουσία του φαίνεται από την εισαγωγή ενός άρθρου σε έγκριτη αμερικανική ιστοσελίδα που ασχολείται με τη διεθνή ναυτιλία, στην οποία ο συντάκτης γράφει: «Oταν τιτάνες των ωκεανών του εύρους των Λιβανών κάνουν μια δημόσια εμφάνιση, αυτή είναι μια E.F. Hutton moment. Oταν μιλάνε, οι άνθρωποι ακούνε».

Η αναφορά στον διάσημο χρηματιστή Eντουαρντ Φράνσις Χάτον που απεχθανόταν τις δημόσιες εμφανίσεις τόσο πολύ, ώστε ελάχιστοι να έχουν το προνόμιο να τον συναντούν, δείχνει πόσο σημαντική ήταν η παρουσία του Πήτερ Λιβανού στο συγκεκριμένο forum. Μιλώντας για τη διαδρομή του από την αρχή αναφέρθηκε στο κεφάλαιο «Aston Martin».

«Ηταν ένα από τα πρώτα λάθη μου. Προσπαθούσα να ανεξαρτητοποιηθώ από έναν πολύ επιτυχημένο άνθρωπο, όπως ήταν ο πατέρας μου. Δεν ήταν μόνο ένας πετυχημένος επιχειρηματίας, αλλά ένας σπουδαίος πατέρας. Οταν, αναπόφευκτα, απέτυχα, στάθηκε δίπλα μου για να με σώσει και με τον τρόπο αυτό με ενθάρρυνε να ασχοληθώ με τη ναυτιλία, την οποία αγάπησα και εξακολουθώ να αγαπώ».

Με το ίδιο πάθος αγαπάει τα παλιά συλλεκτικά μοντέλα διάσημων αυτοκινητοβιομηχανιών, διαθέτοντας μία από τις καλύτερες συλλογές παγκοσμίως, με πάνω από 220 μοντέλα. Ανάμεσα σε αυτά περιλαμβάνονται μοντέλα της Ferrari, της Lamborghini, της Bugatti, της Bentley, της Rolls Royce και της Aston Martin, τα οποία αγοράζει σε δημοπρασίες ή από ιδιώτες. Διαθέτει μάλιστα ειδική ομάδα τεχνικών οι οποίοι αναλαμβάνουν να επαναφέρουν τα οχήματα στην αρχική τους κατάσταση, με τα original ανταλλακτικά, μια κοστοβόρα διαδικασία που απαιτεί χρόνο και χρήμα.

Του αρέσει να τρέχει συχνά σε ράλι-αντίκα με διάφορα μοντέλα, όπως με μια Alfa Romeo 8c Zagato του 1931, αλλά και η σύζυγός του Λάρα λατρεύει την ιππασία, λατρεία που πέρασε και σε ένα από τα τέσσερα παιδιά που απέκτησε με τον Πήτερ Λιβανό, με τον οποίο κατοικούν σε μια εκπληκτική κατοικία με τρομερή θέα στη λίμνη της Γενεύης, έχοντας γείτονα την αειθαλή σταρ της μουσικής Τίνα Τέρνερ. Ο εφοπλιστής διαθέτει κατοικίες στο Λονδίνο, στο Μονακό, στη Νέα Υόρκη και σε άλλα μέρη του κόσμου, ενώ τα καλοκαίρια επισκέπτεται τη Σκόπελο, συνήθως για λίγες ημέρες και χωρίς να τον αντιληφθεί κανείς.

Στην Ελλάδα δεν έχει καταπλεύσει ποτέ -και αν το έχει κάνει,τότε δεν τον έχει δει κανείς- το 38μετρο «Mariquita», ένα εκπληκτικό ιστιοπλοϊκό που του ανήκει, με το οποίο συμμετέχει πολύ συχνά σε αγώνες.
Ενίοτε, σε φουρτουνιασμένες θάλασσες, αυτές στις οποίες φαίνονται οι ικανοί καπεταναίοι σαν τον Πήτερ Λιβανό, που καταφέρνουν πάντα να οδηγούν το καράβι τους σε απάνεμα νερά.