Η αεροπορική εταιρεία Ryanair δήλωσε ότι θα βάλλει νομικά κατά του σχεδίου της Γερμανίας για διάσωση της Lufthansa με κρατική ενίσχυση.

Σύμφωνα με την εταιρεία, η κίνηση της κρατικής στήριξης θα στρεβλώσει την αγορά και «θα ενισχύσει περαιτέρω το μονοπώλιο της Lufthansa στη γερμανική αγορά αεροπορικών ταξιδιών».

Η στρέβλωση της αγοράς είναι μόνο το ένα κομμάτι καθως η εταιρεία πιστεύει πως  οι κρατικές ενισχύσεις θα επιστρέψουν στη Lufthansa να είσέλθει στην αγορά «πτήσεων χαμηλού κόστους», όπως αναφέρει το Bloomberg.

Η συμφωνία της κυβέρνησης Μέρκελ με τη Lufthansa αφορά ενεση διάσωσης ύψους 9 δισ. ευρώ μια συμφωνία όμως που πρέπει να λάβει το πράσινο φως από την Κομισιόν η οποία θέτει σκληρούς όρους σε μια προσπάθεια να κάμψει τις αντιδράσεις ανταγωνιστών όπως η Ryanair.

Με βάση τη συμφωνία η γερμανική κυβέρνηση θα έχει μετοχικό ποσοστό 20% και δύο θέσεις στο εποπτικό συμβούλιο της Lufthansa, η οποία ελέγχει αερομεταφορείς σε Αυστρία, Ελβετία και Βέλγιο.

Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσής της, η εταιρεία βάζει λουκέτο στο low-cost παρακλάδι της, την Germanwings, ενώ καταργεί 10.000 θέσεις εργασίας.

Η αποστολή του Ο’ Λίρι: Να διαλύσει κάθε συμφωνία κρατικής ενίσχυσης σε αεροπορικές

Ο CEO της Ryanair, Μάικλ Ο’ Λίρι, δήλωσε σκοπτικά «Όποτε υπάρχει κρίση, το πρώτο πράγμα που κάνει η Lufthansa είναι να βάλει το χέρι της στην τσέπη της γερμανικής κυβέρνησης».

«Η Lufthansa γυρνάει γύρω γύρω από τις κρατικές ενισχύσεις όπως ο μεθυσμένος θείος στο τέλος ενός γάμου, πίνοντας από όλα τα άδεια ποτήρια. Δεν μπορούν να βοηθήσουν τον εαυτό τους»,  είχε δηλώσει στα μέσα Μαΐου ο CEO της Ryanair σε συνέντευξή του στο Bloomberg. «Δεν θέλουμε κρατική ενίσχυση, αλλά τώρα μας ζητείται να εισέλθουμε στον ανταγωνισμό όχι με το ένα χέρι, αλλά και με δύο χέρια δεμένα πίσω από την πλάτη μας» είπε.

Εκτός από τη δέσμευσή του να αμφισβητήσει την ενδεχόμενη έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το πακέτο βοήθειας στη Lufthansa, τόνισε ότι η Ryanair θα αντιδράσει και για το πακέτο διάσωσης της Γαλλίας ύψους 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων προς την Air France.

Η Ryanair με έδρα το Δουβλίνο έχει ήδη υποβάλει μήνυση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή δύο φορές αυτό το μήνα, αμφισβητώντας τις αποφάσεις της για έγκρισή γαλλικών φορολογικών ελλαφρύνσεων και εγγυήσεων δανείων 455 εκατομμυρίων ευρώ (491 εκατομμύρια δολάρια) για τις τοπικές αεροπορικές εταιρείες της χώρας.

Ο Ο’ Λίρι είναι ένα «σταθερό αγκάθι» για τις ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διεξάγωντας περίπου 50 υποθέσεις στα δικαστήρια της ΕΕ τα τελευταία 25 χρόνια.

Οι περισσότερες αφορούν εντολές της ΕΕ κατά κρατικών επιδοτήσεων στη Ryanair, ενώ έχουν προηγηθεί και υποθέσεις (δύο) που η  ΕΕ άσκησε βέτο στο να λάβει η Ryanair τον έλεγχο της ανταγωνίστριας της, Aer Lingus.

Στις αρχές του μήνα, ο Ο’ Λίρι είχε δηλώσει στο Euronews ότι «αντί οι κυβερνήσεις να συμπεριφέρονται το ίδιο στις εταιρείες, επιδοτούν τις εθισμένες σε κρατική βοήθεια εταιρείες όπως η Lufthansa και Air France. Η Alitalia επανακρατικοποιήθηκε, μία εταιρεία χωρίς κέρδη εδώ και 74 χρόνια. Η Ryanair είναι η μεγαλύτερη εταιρείας στην Ιταλία, η Easyjet νομίζω είναι η τρίτη μεγαλύτερη. Δεν θέλουμε κρατική βοήθειαα αλλά θέλουμε σημαντικές μειώσεις στους δημοτικούς φόρους και τους φόρους των ιταλικών αεροδρομίων αντί για αυτές τις τεράστιες δόσεις κοκαΐνης και κρακ που δίνουν στην Alitalia».

Η ΕΕ παραδοσιακά προσπαθεί να αποτρέψει τέτοιους είδους κρατικές ενισχύσεις σε εταιρείες σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ωστόσο, οι ρυθμιστικές αρχές χαλάρωσαν τους κανόνες τον Μάρτιο για να επιτρέψουν στις κυβερνήσεις να δαπανήσουν περισσότερα από 2 τρισεκατομμύρια ευρώ (2,15 τρισεκατομμύρια δολάρια) για να στηρίξουν τις οικονομίες τους εν μέσω της άνευ προηγουμένου πανδημίας.