Στις αρχές Σεπτεμβρίου αναμένεται να προκηρυχθεί ο τρίτος κατά σειρά διαγωνισμός για την, πώληση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ), η οποία είναι σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης από το 2014.

Αυτή τη φορά μάλιστα επικρατεί αισιοδοξία στο κυβερνητικό επιτελείο, καθώς πληροφορίες από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αναφέρουν ότι ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από επίδοξους επενδυτές, το οποίο τροφοδοτείται και από τη διάθεση της Ε.Ε., όπως φαίνεται στον τελευταίο κοινοτικό προϋπολογισμό, να ενισχύσει τα προγράμματα χρηματοδότησης γύρω απ’ την ασφάλεια και την άμυνα.

Αξιόπιστες πηγές ανέφεραν στο «business stories» πως ήδη υπάρχουν τρεις πολύ σοβαρές ξένες εταιρείες -και όχι επενδυτικά funds – που έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για την ΕΛΒΟ. Αν και δεν κατονομάστηκαν, τα ονόματα που ακούγονται έντονα είναι αυτά των Mubadala από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Excalibur Army από την Τσεχία και Nexter Systems από τη Γαλλία.

Επίσης, έχουν αρχίσει να ακούγονται στα δημοσιογραφικά γραφεία τα ονόματα της ισραηλινής Plasan Sasa, δύο εταιρειών που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον στις προηγούμενες διαγωνιστικές διαδικασίες, της γερμανικής KraussMaffei Wegmann και της νοτιοαφρικανικής Paramount, καθώς και μιας αμερικανικής εξοπλιστικής εταιρείας σε σύμπραξη με ελληνική που έχει έδρα στη Βόρεια Ελλάδα.

Οι ίδιες πηγές αποδίδουν το μεγάλο ενδιαφέρον στο γεγονός ότι τα μεγάλα ζητήματα της προβληματικής εταιρείας έχουν πλέον λυθεί και αυτό που απομένει είναι να γίνουν κάποιες τελευταίες ρυθμίσεις, τις οποίες ήδη επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ώστε να ξεκινήσει ο διαγωνισμός.

Τις τελευταίες εβδομάδες οι περίπου 300 εργαζόμενοι βρίσκονται σε διαδικασία μετακίνησης σε άλλους φορείς του Δημοσίου, ένα δικαίωμα που τους έδινε ο νόμος 4440 του 2016, ενώ ήδη έχουν γίνει μετατάξεις 100 εργαζομένων (την περασμένη εβδομάδα μετακινήθηκαν 25 στον ΟΑΣΘ). Μέχρι την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, δε, θα γίνουν άλλες 75, σύμφωνα με πληροφορίες.

Στόχος της ηγεσίας του υπουργείου είναι η εταιρεία όχι απλώς να πωληθεί αλλά να ενδυναμωθεί υπό νέα ιδιοκτησία και αργότερα να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.

Παρ’ όλα αυτά η πώληση της ΕΛΒΟ μόνο εύκολη υπόθεση δεν έχει αποδειχθεί, παρά τις κατά καιρούς αισιόδοξες εκτιμήσεις της εκάστοτε κυβέρνησης. Την τελευταία πενταετία προκηρύχθηκαν τρεις φορές σχετικοί διαγωνισμοί, οι οποίοι δεν απέφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Η τελευταία προσπάθεια έγινε την άνοιξη, όταν ο ειδικός εκκαθαριστής, η Ernst & Υoung (EY), είχε προκηρύξει τέσσερις ξεχωριστούς διαγωνισμούς για πάγια της εταιρείας. Ο πρώτος από αυτούς αφορούσε και τα πιο σημαντικά περιουσιακά στοιχεία της: ακίνητα, τις κτιριακές εγκαταστάσεις στη Σίνδο, τον εξοπλισμό, τα πνευματικά δικαιώματα βιομηχανικής ιδιοκτησίας, το σήμα κ.ο.κ. Ο δεύτερος την εκποίηση ανταλλακτικών, ο τρίτος την εκποίηση δύο οικοπέδων στο Καλοχώρι της Θεσσαλονίκης και ο τέταρτος την εκποίηση 11 στρατιωτικών οχημάτων.

Η διαδικασία εκείνη, ωστόσο, ακυρώθηκε με τη δικαιολογία ότι είχε υποβληθεί αίτημα από δύο εκ των τριών ενδιαφερομένων -τότε- για «μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής προσφορών για χρονικό διάστημα ενός μήνα, καθώς, όπως ισχυρίστηκαν, η προβλεπόμενη ημερομηνία υποβολής των φακέλων προσφοράς δεν επαρκούσε για τη συγκέντρωση των απαιτούμενων νομιμοποιητικών εγγράφων, αλλά ούτε και για την έκδοση της σχετικής εγγυητικής επιστολής». Αυτό είχε επικαλεστεί τότε στην ανακοίνωσή της η ΕΥ. Από τότε βέβαια πέρασαν πολλοί μήνες χωρίς να έχει επαναπροκυρηχθεί ο διαγωνισμός.