Καθώς το ευρωπαϊκό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση ετοιμάζεται να αλλάξει, μια νέα τάση στην αυτοκίνηση φαίνεται ικανή να ανατρέψει τις ισορροπίες στην αγορά. Πρόκειται για τα kei cars, τα μικροσκοπικά οχήματα που κυριαρχούν στην Ιαπωνία, όπου αποτελούν περίπου το 40% των συνολικών πωλήσεων και παραμένουν επί δεκαετίες βασικό μέσο αστικής μετακίνησης. Στις ηλεκτρικές εκδόσεις τους θεωρούνται εξαιρετικά αποδοτικά, τόσο σε ενέργεια όσο και σε χρόνο. Η ευρωπαϊκή εκδοχή τους, που θα ονομάζεται E-Cars, αποτελεί κίνηση που πολλοί κατασκευαστές ζητούσαν επί χρόνια από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αυτός ο νέος τύπος οχημάτων φαίνεται ιδιαίτερα ελκυστικός για τις Βρυξέλλες, σε μια στιγμή που η Ε.Ε. αναζητά ένα νέο μοντέλο που θα διατηρήσει την ανταγωνιστικότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών, θα προσφέρει οικονομικές και λειτουργικές λύσεις στους οδηγούς και θα ενισχύσει πιο φιλικές προς το περιβάλλον μετακινήσεις. Πολλοί αναλυτές θεωρούν ότι στις 10 Δεκεμβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ανακοινώσει επίσημα την πρόθεσή της να επιτρέψει την κυκλοφορία των μικρών οχημάτων στους δρόμους της.
Με βάση τις τρέχουσες πληροφορίες, εφόσον το σχέδιο προχωρήσει όπως έχει παρουσιαστεί, τα E-Cars θα μπορούν να κυκλοφορούν στην Ευρώπη έως το 2026.
Στην Ιαπωνία, η επιτυχία των kei cars οφείλεται και στο αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο, αλλά και στη δομή των πόλεων, όπου οι δρόμοι είναι στενοί και πυκνά δομημένοι. Αν και στην Ευρώπη το νομοθετικό περιβάλλον δεν είναι τόσο αυστηρό, αρκετά χαρακτηριστικά των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων μοιάζουν έντονα με τα ιαπωνικά: ιστορικά κέντρα με περιορισμένη πρόσβαση, δυσκολία στάθμευσης και αυξημένη κυκλοφορία.
Γι’ αυτό και άλλα μικρά μοντέλα, τα οποία δεν ανήκουν στην κατηγορία των kei cars αλλά έχουν μειωμένες διαστάσεις, γνώρισαν σημαντική επιτυχία σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές — και στην Ελλάδα — όπως τα Hyundai Atos, Daewoo Matiz, Kia Picanto κ.ά.
Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι τα ευρωπαϊκά E-Cars θα μπορούσαν να αποδειχθούν ιδιαίτερα ανταγωνιστικά, ακόμη και σε μια αγορά που έχει στραφεί τα τελευταία χρόνια στα SUV και στην άνεση του εσωτερικού χώρου ως κύριο κριτήριο.
Ωστόσο, δεν λείπουν οι προκλήσεις. Πρώτα από όλα, τα kei cars απαιτούν ειδική τεχνογνωσία που οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές δεν διαθέτουν ακόμη, κάτι που αναμένεται να καλυφθεί μέσω συνεργασιών και κοινών πλατφορμών.
Παράλληλα, η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης θα χρειαστεί να κάνει μια ριζική επιχειρηματική στροφή, εγκαταλείποντας το επίκεντρο της πολυτέλειας και επαναφέροντας την πρακτικότητα και τη λιτότητα στο προσκήνιο.
Ένα ακόμη ερώτημα αφορά τις προτιμήσεις των οδηγών: είναι έτοιμοι να υποδεχτούν μια νέα γενιά compact οχημάτων, θυσιάζοντας χώρους, τεχνολογία και άνεση για χάρη της οικονομίας και της ευελιξίας;
Ακόμη και αν όλα τα παραπάνω ευθυγραμμιστούν, οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα βρεθούν αντιμέτωπες με τον ανταγωνισμό της Κίνας και της Ιαπωνίας, όπου τα ηλεκτρικά μικρά αυτοκίνητα κυκλοφορούν ήδη εδώ και χρόνια και έχουν καθιερωθεί στην αγορά.
Έτσι, τα ευρωπαϊκά E-Cars θα πρέπει να προσφέρονται σε τιμές που να πείθουν το κοινό ότι αποτελούν καλύτερη επιλογή από τα αντίστοιχα ασιατικά μοντέλα, χωρίς να χάνουν σε ποιότητα ή αξιοπιστία.
Διαβάστε ακόμη
Πότε πληρώνονται συντάξεις, δώρο Χριστουγέννων και επιδόματα – Νωρίτερα οι καταβολές
Τι πρέπει να τακτοποιήσετε στην εφορία πριν φύγει το 2025
ΥΠΕΝ: Πράσινο φως για τις έρευνες στη θαλάσσια περιοχή «Νότια Πελοπόννησος»
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
