search icon

dark room

Ο Νίκος, ο βοσκός και ο κομματάρχης (θυμάστε το δωράκι του Μαυράκη;), ο Κυρανάκης… καλεί τους Ιταλούς, οι νέες μαρίνες της Αττικής και όχι μόνο

–Χαίρετε, λοιπόν χθες την παράσταση στη Βουλή την έκλεψε ο αγαπημένος μας (και δικοί του είμαστε πιστεύω) αρχηγός Νίκος Α. Δεν ξέρω τι τον έπιασε, προφανώς εκεί στα βοσκοτόπια που στριφογυρνάει στην Κρήτη θα ακούει… τον εξάψαλμο από τους σύντεκνους και είπε κάπως να το στρογγυλέψει στη Βουλή χθες που συζήτησαν τον ΟΠΕΚΕΠΕ. «Παλιά τα […]

Χαίρετε, λοιπόν χθες την παράσταση στη Βουλή την έκλεψε ο αγαπημένος μας (και δικοί του είμαστε πιστεύω) αρχηγός Νίκος Α. Δεν ξέρω τι τον έπιασε, προφανώς εκεί στα βοσκοτόπια που στριφογυρνάει στην Κρήτη θα ακούει… τον εξάψαλμο από τους σύντεκνους και είπε κάπως να το στρογγυλέψει στη Βουλή χθες που συζήτησαν τον ΟΠΕΚΕΠΕ. «Παλιά τα παίρνανε οι αγρότες, κακώς βέβαια, αλλά τα παίρνανε αυτοί, ενώ τώρα αυτό που γίνεται είναι πολιτικό χρήμα» είπε ο Ανδρουλάκης, έτσι, ή κάπως έτσι, αυτό πάντως ήταν το νόημα. Η… κοσμοθεωρία του αρχηγού όπως καταλαβαίνετε, άλλο να κλέβει ο βοσκός και άλλο ο κομματάρχης ή ο πολιτικός, μου θύμισε μια παλιά ωραία ιστορία πάλι Πασοκική, που για να είμαι ειλικρινής μπορεί να είναι και κάτι σαν… μύθοι και θρύλοι της εποχής «ΠΑΣΟΚ-ωραία χρόνια». Λοιπόν το 1986 και μετά από ένα στραπάτσο του ΠΑΣΟΚ στις δημοτικές εκλογές (έχασε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη από Έβερτ, Ανδριανόπουλο, Κούβελα) ο Αντρέας έψαχνε διάφορες διορθωτικές κινήσεις. Μέσα σ’ όλα θρυλείται ότι κάποιος του είπε ότι ο επικεφαλής της ΔΕΗ Μαυράκης πήρε 500 εκατ. δραχμές ως προμήθεια για μια δουλειά και ο Ανδρέας τον έδιωξε λέγοντας «είπαμε να παίρνει ένα στέλεχος κανένα δωράκι για τον εαυτό του, αλλά όχι και 500 εκατ. δραχμές». Τώρα όπως καταλαβαίνετε, χθες γέλαγε και το παρδαλό (πράσινο και όχι μόνο) ερίφιο με τον αρχηγό μας στη Βουλή, αφού όταν του την έπεσε ο Μητσοτάκης γι’ αυτό που είπε προσπάθησε να το μαζέψει αλλά το ‘κανε χειρότερο. Κατά τα λοιπά δεν γίναμε σοφότεροι από χθες αλλά τουλάχιστον ευθυμήσαμε.

ΟΠΕΚΕΠΕ Vol. 2 και αποχώρηση

Ειλημμένη πρέπει να θεωρείται η απόφαση η ΝΔ να σηκωθεί και να φύγει από τη σημερινή ψηφοφορία για τις προανακριτικές -άλλωστε και η χθεσινή ψηφοφορία για την εξεταστική τη χάλασε σε αρκετούς που ήθελαν να την κοπανήσουν. Πολιτικά, η απόφαση είναι ειλημμένη και είναι ενδιαφέρον ότι σε σύσκεψη που έγινε τη Δευτέρα το απόγευμα στα γραφεία της ΝΔ στη Βουλή δεν έγινε καν κουβέντα για τη στάση του κόμματος στη σημερινή ψηφοφορία-άρα το θέμα είχε τελειώσει. Προφανώς με ενδιαφέρον αναμένονται οι τοποθετήσεις Βορίδη-Αυγενάκη, ενώ το βάρος από τη ΝΔ θα σηκώσει κυρίως ο Μηταράκης ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και ο Φλωρίδης θα παρίσταται στα κυβερνητικά έδρανα.

Το γεύμα με τον Επίτροπο

-Στην Αθήνα θα βρίσκεται σήμερα ο Ευρωπαίος Επίτροπος Κλίματος, Μηδενικού Ισοζυγίου Εκπομπών και Καθαρής Ανάπτυξης, Βόπκε Χούκστρα, ο οποίος είχε ξανάρθει πριν από μερικούς μήνες. Θα έχει επαφές με κυβερνητικούς αξιωματούχους, ενώ το μεσημέρι έχει προγραμματισμένο τραπέζι με τον Κ.Μ και δύο υπουργούς, τον Πιερρακάκη και τον Παπασταύρου που συνδέονται με το χαρτοφυλάκιό της.

Κυρανάκης καλεί Hellenic Train

-Απαντήσεις από τη Hellenic Train ζητά ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, με αφορμή το περιστατικό στο InterCity 54, που εκτελέστηκε χωρίς κλιματισμό εν μέσω καύσωνα την περασμένη Παρασκευή από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη. Η επιστολή του προς τη διοίκηση της εταιρείας μόνο τυπική μαθαίνω ότι δεν ήταν. Θέτει ζήτημα ποιότητας υπηρεσιών, υπενθυμίζει συμβατικές υποχρεώσεις και ζητά εξηγήσεις για τα πρωτοφανή συμβάντα της περασμένης Παρασκευής. Εστιάζει ιδιαίτερα στην ασφάλεια, την υγεία και την αξιοπρέπεια των επιβατών. Το περιστατικό, αν μη τι άλλο, αποκτά και συμβολικό βάρος σε μια περίοδο που επιχειρείται η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού χάρτη της χώρας. Με την επιστολή προφανώς ο Κυρανάκης ήθελε να θυμίσει στη Hellenic Train ότι η λογοδοσία δεν είναι προαιρετική, αλλά συμβατική υποχρέωση.

Ώρα αποφάσεων για το καλώδιο;

-Την τέταρτη και υποψιάζομαι τελευταία τηλεδιάσκεψη πριν τις διακοπές του Αυγούστου, για το καλώδιο της Κύπρου (μέσα σε λιγότερο από δύο μήνες) συγκαλεί αύριο Πέμπτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ, της ΡΑΑΕΥ και της ΡΑΕΚ. Στόχος της ΕΕ είναι να πειστεί η κυπριακή πλευρά προκειμένου να εγκρίνει την ανάκτηση 25 εκατ. ευρώ, όπως προβλέπεται στη διακρατική συμφωνία Ελλάδας–Κύπρου για το έργο GSI για να μπορέσει να «σηκώσει» κεφάλι ο Διαχειριστής που έχει επενδύσει στο έργο 300 εκατ. ευρώ και πιέζει για τη χορήγηση του επιτρεπόμενου εσόδου. Στην τελευταία τηλεδιάσκεψη την περασμένη εβδομάδα η ΡΑΕΚ πέταξε για άλλη μια φορά την μπάλα στην εξέδρα, ζητώντας να αξιολογηθούν οι δαπάνες του ΑΔΜΗΕ από εξωτερικό σύμβουλο. Η κυπριακή πλευρά εμφανίζεται επιφυλακτική και επιδιώκει πρόσθετες εγγυήσεις πριν προχωρήσει στην τελική έγκριση. Τι θα πράξει αύριο η Λευκωσία παραμένει άγνωστο. Η Αθήνα πάντως επαναλαμβάνει σχεδόν μονότονα ότι το έργο θα υλοποιηθεί και θα ολοκληρωθεί «την κατάλληλη στιγμή», όπως έχει τονίσει σε πρόσφατες δηλώσεις του ο Πρωθυπουργός, υπογραμμίζοντας τον διακρατικό χαρακτήρα της διασύνδεσης και την ευρωπαϊκή της σημασία. Στο ίδιο πλαίσιο, η ελληνική πλευρά σημειώνει ότι «η διασύνδεση δεν απαιτεί την έγκριση τρίτων κρατών για να προχωρήσει» και ότι «η Τουρκία δεν μπορεί να επιδιώκει ευρωπαϊκή προσέγγιση και ταυτόχρονα να αμφισβητεί έργα που υλοποιούνται στο πλαίσιο της Ενεργειακής Ένωσης».

Συζητήσεις για Εθνική Υδάτων

-Την περασμένη εβδομάδα, πραγματοποιήθηκε στα κεντρικά γραφεία της διοίκησης της Εθνικής Τράπεζας, στην οδό Αιόλου, μια ενδιαφέρουσα συνάντηση. Μια ομάδα ανωτάτων στελεχών της Deloitte, παρουσίασε στον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εθνικής Τράπεζας Παύλο Μυλωνά ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: Να αναλάβει η Εθνική Τράπεζα, κεντρικό ρόλο στη χρηματοδότηση των μεγάλων έργων υποδομής που θα υλοποιηθούν με στόχο την αντιμετώπιση της λειψυδρίας. Το σχέδιο που παρουσίασαν τα στελέχη της Deloitte προέβλεπε ακόμη και τη δημιουργία ενός ξεχωριστού φορέα, της «Εθνικής Υδάτων» η οποία με τη συνέργεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) θα αναλάβει τη στήριξη επενδυτικών σχεδίων στην ύδρευση κι άρδευση αξιοποιώντας τη τεχνική και χρηματοδοτική τους εμπειρία. Στόχος του σχεδίου είναι η κινητοποίηση ιδιωτικών και ευρωπαϊκών κεφαλαίων, με μοχλό τη συνεργασία Deloitte-Εθνικής-ΕΤΕπ. Η εμπλοκή της Εθνικής Τράπεζας θα εξασφαλίσει τον απαραίτητο τραπεζικό μηχανισμό αξιολόγησης και παρακολούθησης της φέρουσας ικανότητας των έργων, την πιστωτική μόχλευση που είναι απαραίτητη σε τόσο μεγάλα προγράμματα, τη διευκόλυνση πρόσβασης σε φθηνή και μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση χάρη στη φήμη και την πιστοληπτική ικανότητα ΕΤΕπ. Από την πλευρά της, η Deloitte θα αναλάβει τον ρόλο συμβούλου, για την αποτίμηση των οικονομικών, τεχνικών και χρηματοοικονομικών παραμέτρων, διαμορφώνοντας ένα συνολικό σχέδιο βιωσιμότητας.

Τα σχέδια της Λάμψα για πολυώροφο γκαράζ στην Κριεζώτου

Άγονος βγήκε, σύμφωνα με πληροφορίες, ο επαναληπτικός διαγωνισμός του ΕΦΚΑ για το ακίνητο επί της Κριεζώτου. Είχαμε αναφερθεί και πρόσφατα στην υπόθεση του υπαίθριου πάρκινγκ -ο Θεός να το κάνει- στο συγκεκριμένο οικόπεδο του ΕΦΚΑ το οποίο προσπαθεί να αξιοποιήσει με σοβαρά επενδυτικά σχέδια ο Οργανισμός και είχαμε πει για τη… «λογική της αλάνας» που πάσχιζε να τορπιλίσει την όλη διαδικασία, παρά τις νομικές «φάπες» που έφαγε έκτοτε, από το ΣτΕ και το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, ενώ έπονται και άλλες (γιατί όταν αρχίζουν και κάποιες «αλανιάρικες» τακτικές, ζορίζουν τα πράγματα…). Επί 12 χρόνια, η «αλάνα» λειτουργούσε με τα κοτετσοσύρματα, τους τσίγκους, το στριμωξίδι τύπου tetris των αυτοκινήτων για να χωράνε όσο γίνεται περισσότερα και τιμές… πολυτελείας. Το εγχείρημα του ΕΦΚΑ αποσκοπεί όχι απλώς να εξαλείψει αυτήν την τριτοκοσμική εικόνα, αλλά ανεβάζει και τον πήχη σε πολύ υψηλό επίπεδο, τόσο ως προς την απαιτούμενη επένδυση όσο και ως προς τα προσδοκώμενα έσοδα. Ζητεί ελάχιστη επένδυση 4 εκατ. ευρώ και ελάχιστα ετήσια μισθώματα 780.000 ευρώ -65.000 ευρώ τον μήνα- πλέον ΦΠΑ. Τώρα, τον τελευταίο λόγο έχει η «Λάμψα», η οποία έχει δικαίωμα προτίμησης στον διαγωνισμό, όπως προβλεπόταν άλλωστε, λόγω της σημαντικής επένδυσης στο παρακείμενο νεοκλασικό του ΕΦΚΑ επί της Ζαλοκώστα, που σήμερα λειτουργεί το Athens Capital Suites. Μαθαίνουμε ότι το σχέδιο της «Λάμψα» για το ακίνητο της Κριεζώτου είναι η δημιουργία ενός υπερσύγχρονου πολυώροφου σταθμού στάθμευσης δεκάδων θέσεων, με νέες, κανονικές θέσεις εργασίας, ασφάλεια και τάξη.

Το deal του Ιωάννου

-Από τις 23 Ιουλίου η στήλη είχε «φωτογραφίσει» τα στοιχεία του deal στη Donkey Hotels της οικογένειας Ιωάννου, αποκαλύπτοντας την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 24 εκατ. ευρώ, μετά από σχετική απόφαση της έκτακτης Γενικής Συνέλευσης των μετόχων που είχε γίνει δυο ημέρες νωρίτερα, στις 21 Ιουλίου. Περαιτέρω, όπως γράφαμε, τροποποιήθηκε και το άρθρο 9 του καταστατικού της εταιρείας, όπου προστέθηκε η πρόβλεψη ότι «μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου μπορούν να είναι και νομικά πρόσωπα που εδρεύουν είτε στην Ελλάδα είτε στην αλλοδαπή» και «στην περίπτωση αυτή το νομικό πρόσωπο υποχρεούται να ορίσει ένα φυσικό πρόσωπο για την άσκηση των εξουσιών του νομικού προσώπου ως μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου». Χθες ανακοινώθηκε επίσημα η στρατηγική συνεργασία της οικογένειας Ιωάννου με την Azora, από τους σημαντικότερους επενδυτές στην Ευρώπη στον τομέα της φιλοξενίας και της αναψυχής, με στόχο την ανάπτυξη μιας θεσμικής πλατφόρμας φιλοξενίας υψηλής ποιότητας, με επίκεντρο την Ελλάδα. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Azora απέκτησε το 50,1% της Donkey Hotels S.A. ενώ μέλη της οικογένειας Ιωάννου διατηρούν το υπόλοιπο 49,9%, με τον Χρήστο Ιωάννου να παραμένει στη θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου. Υπενθυμίζεται ότι η Donkey Hotels κατέχει και διαχειρίζεται πέντε πολυτελείς ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα, συνολικής δυναμικότητας 834 δωματίων, συμπεριλαμβανομένου του εμβληματικού Athenaeum Intercontinental Hotel, ενώ η Azora έχει επενδύσει πάνω από 3,5 δισ. ευρώ από το 2011 διαμορφώνοντας ένα χαρτοφυλάκιο με περισσότερα από 60 ξενοδοχεία σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Στον… επόμενο τόνο έρχονται νέες επενδύσεις για την αναβάθμιση του Athenaeum Intercontinental, αλλά και για στοχευμένες εξαγορές άλλων ξενοδοχείων.

Επεκτείνεται η συμμαχία Βαρδινογιάννη-Περιστέρη

-Πριν από ακριβώς 3 χρόνια, η εταιρεία nrg, μέλος του ομίλου Motor Oil, ανακοίνωσε την εξαγορά του 60% της εταιρείας Automotive Solutions, του Σταύρου Καφούνη, του Προέδρου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου. Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, η Automotive Solutions θα έχει το δικό της ξεχωριστό περίπτερο και θα ανακοινώσει επισήμως ότι αναλαμβάνει την εκπροσώπηση των κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων MAXUS στην ελληνική αγορά. Η μεγάλη διαφορά είναι ότι αυτή η νέα δραστηριότητα της Automotive θα στηριχθεί στα γερά θεμέλια της νέας συμμαχίας των ομίλων Βαρδινογιάννη (Motor Oil) και Περιστέρη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) που αποφάσισαν να επεκτείνουν τις κοινές δραστηριότητες τους πέρα από την ενέργεια, στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η MAXUS είναι μια ανερχόμενη μάρκα αυτοκινήτων που ανήκει στον κινεζικό όμιλο SAIC και ειδικεύεται σε ηλεκτρικά επαγγελματικά και επιβατικά οχήματα – με χαρακτηριστικότερο το πλήρως ηλεκτρικό MPV Maxus MIFA9.

ΟΤΕ εσωτερικού μετά από 30 χρόνια

-Η πώληση της ρουμανικής θυγατρικής στην κινητή τηλεφωνία σηματοδοτεί ένα τέλος εποχής για τον ΟΤΕ. Η Επ. Ανταγωνισμού της Ρουμανίας έδωσε το πράσινο φως και η πώληση της Telekom Romania Mobile (TKRM) θα προχωρήσει χωρίς άλλες καθυστερήσεις με στόχο να ολοκληρωθεί το τρίτο τρίμηνο του 2025. Η συμφωνία προβλέπει πως συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία της TKRM θα αποκτηθούν από την Digi, συμπεριλαμβανομένου του τομέα πελατών καρτοκινητής τηλεφωνίας, ορισμένα δικαιώματα χρήσης ραδιοφάσματος και μέρος των σταθμών βάσης κινητής τηλεφωνίας, ενώ η Vodafone Romania θα αποκτήσει τις μετοχές της TKRM. Η εξέλιξη είναι σαφέστατα θετική για τον ΟΤΕ καθώς η ρουμανική θυγατρική ήταν για καιρό βαρίδι στα οικονομικά του αποτελέσματα. Εκτός από τα έσοδα από την πώληση περιουσιακών στοιχείων (αναμένονται έσοδα 30-40 εκατ. ευρώ), ο ΟΤΕ θα βελτιώσει τις λειτουργικές ταμειακές ροές (οι αναλυτές εκτιμούν κατά 10 εκατ. ευρώ φέτος και 20-30 εκατ. ευρώ ετησίως στη συνέχεια), ενώ η διοίκηση Νεμπή θα είναι σε θέση να διαθέσει πλήρως τον χρόνο και την ενέργειά της στις εγχώριες δραστηριότητες. Η πώληση αυτή όμως σηματοδοτεί επίσης και το τέλος των δραστηριοτήτων του ΟΤΕ εκτός Ελλάδας, έπειτα από σχεδόν τριάντα χρόνια. Το 1996 ξεκίνησαν να διευρύνονται οι δραστηριότητες του Ομίλου στο εξωτερικό με πρώτη εξαγορά στη Σερβία και ακολούθησε επέκταση στη Ρουμανία, Βουλγαρία, Αλβανία, μέχρι και στην Αρμενία. Μετά την απόκτηση του ελέγχου του ΟΤΕ από την DT αποφασίστηκε η έξοδος από τις αγορές αυτές, με τελευταίο πωλητήριο την TKRM.

Σιγή ισχύος για Euronext

-Δεν θα μπορούσε να πει πολλά για τις διαπραγματεύσεις με την Euronext ο Γ. Κοντόπουλος στη τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές και έτσι έγινε. Ο CEO της ΕΧΑΕ ζήτησε στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης για τα οικονομικά αποτελέσματα 6μήνου του ομίλου να μη γίνουν ερωτήσεις πάνω σε αυτό το θέμα και περιορίστηκε να αναφέρει πως οι συζητήσεις συνεχίζονται, η πρόταση είναι υπό αξιολόγηση από τους συμβούλους της ΕΧΑΕ και δεν μπορεί να δοθεί χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή τους.

Σχέδια για νέες μαρίνες στην Αττική και όχι μόνον

-Έντονη κινητικότητα επικρατεί γύρω από τις λιμενικές εξελίξεις της χώρας. Από την μια πλευρά, η διοίκηση του Υπερταμείου επιχειρεί την αναβάθμιση του επιχειρησιακού ρόλου και τη στρατηγική τοποθέτηση του Υπερταμείου στον κλάδο, παραγγέλνοντας μια μεγάλη μελέτη για την αποτύπωση των αναγκών και των απαιτούμενων υποδομών, κυρίως στον τομέα των υπηρεσιών μαρίνας. Από την άλλη, το υπουργείου Ναυτιλίας που σχεδιάζει τον «απεγκλωβισμό» από τον συνωστισμό των υπαρχουσών μαρίνων της Αττικής προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες του κλάδου και να υπάρξει ανταγωνισμός στις προσφερόμενες τιμές. Σ’ αυτό το πλαίσιο, δρομολογείται η ίδρυση νέων ζωνών φιλοξενίας σκαφών σε άλλες περιοχές της Αττικής και της Επικράτειας. Αυτή την περίοδο υλοποιούνται ή βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας, 17 σημαντικά λιμενικά έργα, προϋπολογισμού άνω των 110 εκατ. ευρώ, σε νησιά όπως ο Άγιος Ευστράτιος, ο Άγιος Κήρυκος Ικαρίας, η Γαύδος, η Σαμοθράκη, τα Διαπόντια Νησιά και το Καστελόριζο. Έχουν ξεκινήσει σημαντικά έργα ενίσχυσης της λιμενολεκάνης και των περιφερειακών οδών στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αλλά και έργα αποκατάστασης ζημιών από ακραία καιρικά φαινόμενα στον Βόλο. Στα Χανιά τρέχουν επενδύσεις 40 εκατ. ευρώ για τον επιβατικό σταθμό της Σούδας και τη βελτίωση λιμανιών (βλ. Παλαιοχώρα). Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η έναρξη των πρόδρομων εργασιών για την επέκταση της Προβλήτας 6 διευθετεί μια μεγάλη εκκρεμότητα. Σε κάθε περίπτωση, ο μεγάλος εθνικός στόχος είναι η πλήρης ένταξη των ελληνικών λιμανιών στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (TEN-T), ενισχύοντας την συνδεσιμότητα με αεροδρόμια, σιδηροδρόμους και οδικές υποδομές.

Τραπεζικό ράλι ενόψει αποτελεσμάτων

Πάρτι για τις τραπεζικές μετοχές στο Χρηματιστήριο Αθηνών πριν δημοσιεύσουν τα οικονομικά τους μεγέθη για το πρώτο εξάμηνο και το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία ανοίγει τον «χορό» των ανακοινώσεων σήμερα, ξεχώρισε με κέρδη σχεδόν 3% και βρέθηκε πάνω από τα 6,8 ευρώ για πρώτη φορά από τις αρχές Απριλίου του 2021. Φέτος τρέχει με ρυθμό 77,35% και η χρηματιστηριακή της αξία υπερβαίνει τα 8,5 δισ. ευρώ. Σε υψηλό 10 ετών έκλεισε η Eurobank, με άνοδο σχεδόν 2% στη συνεδρίαση της Τρίτης, τερματίζοντας πάνω από τα 3,2 ευρώ, τιμή που είχε να δει από τις αρχές Νοεμβρίου 2015 με την απόδοση της στο +44% εντός της χρονιάς και την κεφαλαιοποίηση στα 11,8 δισ. ευρώ. Η Alpha Bank με απόδοση 100% από τις αρχές του χρόνου έκλεισε με κέρδη 2,98% στα 3,285 ευρώ. Το ιστορικό ρεκόρ των 6,7 ευρώ ισοφάρισε η Τράπεζα Κύπρου, πλησιάζοντας εκ νέου την αποτίμηση των 3 δισ. ευρώ.

Βγήκαν τα μικρά ψάρια στον αφρό

-Η χθεσινή χρηματιστηριακή συνεδρίαση ξεκίνησε μ’ ένα εκπληκτικό τίναγμα προς τα πάνω στις τιμές των μετοχών ΑΚΡΙΤΑΣ και Χαϊδεμένος. Η ΑΚΡΙΤΑΣ παράγει κι εμπορεύεται τεχνητή ξυλεία όπως μελαμίνες, διακοσμητικά panel και συναφή. Μετά από 8,5 χρόνια σε καθεστώς επιτήρησης λόγω οικονομικών δυσκολιών, η μετοχή επέστρεψε στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου αφού ολοκλήρωσε μια σημαντική συμφωνία αναδιάρθρωσης του τραπεζικού της δανεισμού. Παρά τη μείωση του τζίρου, η λειτουργική της κερδοφορία (EBITDA) παραμένει θετική. Η ΧΑΙΔΕΜΕΝΟΣ είναι μια διαφορετική περίπτωση και η μετοχή της χθες γνώρισε μεγάλη ζήτηση και άνοδο +12,86% στα 0,79 € δηλαδή στην κεφαλαιοποίηση των 6,5 εκατ. ευρώ. Η ΧΑΙΔΕΜΕΝΟΣ Α.Ε.Β.Ε. είναι μια μεγάλη καθετοποιημένη μονάδα εκτυπώσεων και δραστηριοποιείται στον κλάδο των γραφικών τεχνών. Μεγάλη είδηση για την εταιρεία δεν φαίνεται στον ορίζοντα, πέραν της συμμετοχής της σ’ έναν σημαντικό διαγωνισμό προϋπολογισμού 15,1 εκατ. ευρώ, ο οποίος εφόσον καρποφορήσει θα αλλάξει τα δεδομένα της εταιρείας.

Οι προτεραιότητες του νέου Προέδρου

-Έτοιμος να αντιμετωπίσει τις ερωτήσεις των βουλευτών της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, εμφανίζεται ο Αντώνης Βαρθολομαίος ο οποίος -εφόσον εγκριθεί από τη Βουλή- θα είναι ο νέος πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων. Οι προτεραιότητες της Ανεξάρτητης Αρχής είναι τα καζίνο, ο παράνομος τζόγος και η γενικότερη διαφάνεια στον κλάδο. Αυτή την εποχή όμως τρέχουν 3 επείγοντα θέματα: Το νέο Καζίνο στις Γούρνες Ηρακλείου, η μεταφορά του καζίνο της Πάρνηθας στο Μαρούσι και οι εκκρεμότητες της Hard Rock για το Καζίνο του Ελληνικού. Ο διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός για την άδεια του καζίνο στις Γούρνες Ηρακλείου αναμένεται να προκηρυχθεί το αργότερο μέχρι τον Δεκέμβριο, με στόχο την προσέλκυση διεθνών επενδυτών για μια συνολική επένδυση άνω των 250 εκατ. ευρώ στην έκταση της πρώην αμερικανικής βάσης. Η μεταφορά του καζίνο της Πάρνηθας από τον εθνικό δρυμό στο Μαρούσι, είναι μια επένδυση 300 εκατ. ευρώ κι έχει ξεκινήσει μετά το «πράσινο φως» του Συμβουλίου Επικρατείας. Τέλος, η κατασκευή του Integrated Resort Casino «Hard Rock Hotel & Casino Athens» στο Ελληνικό, είναι μια επένδυση 1,5 δισ.ευρώ που υλοποιείται από τη Hard Rock International (51%) και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (49%) με στόχο να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2026 με αρχές 2027.

Υπό πίεση ο τουριστικός κλάδος στις ΗΠΑ

-Δεν είναι μόνον η υποτίμηση του δολαρίου. Ούτε η βαριά έμμεση φορολογία του μέσου Αμερικανού καταναλωτή με τους δασμούς. Είναι η ανασφάλεια για το μέλλον που έχει πλήξει την Αμερικανική τουριστική βιομηχανία. Η χρονιά φέτος ξεκίνησε ελπιδοφόρα. Οι ελπίδες σύντομα διαψεύστηκαν και ο Τουρισμός την Αμερική σήμερα βιώνει την πιο απότομη ύφεση από την εποχή του CoViID-19 με τους αναλυτές να προβλέπουν πτώση κατά -12,5 δισ. δολάρια στις ξένες τουριστικές δαπάνες, καθώς οι διεθνείς ταξιδιώτες επιλέγουν όλο και περισσότερο προορισμούς εκτός των ΗΠΑ. Ο περίφημος «μεγάλος και ωραίος» νόμος (One Big Beautiful Bill Act) αύξησε τα ταξιδιωτικά τέλη και έκοψε σχεδόν όλη την ομοσπονδιακή χρηματοδότηση για την Brand USA, τον οργανισμό που είναι επιφορτισμένος με την προώθηση του τουρισμού των ΗΠΑ στο εξωτερικό. Οι δασμοί έφεραν ακρίβεια, οι επισκέψεις στην Αμερική είναι τώρα πιο ακριβές και λιγότερο ελκυστικές. Οι αεροπορικές εταιρείες αιφνιδιάστηκαν από την επιβράδυνση στις κρατήσεις. Η ασθενέστερη ζήτηση οδήγησε σε σημαντικές περικοπές δρομολογίων και μετέτρεψε το 2025 σε έτος αυξανόμενων ζημιών. Η American Airlines ανακοίνωσε ότι θα γράψει ζημιές στο τρίτο τριμήνου του έτους. Η Southwest Airlines αποκάλυψε ότι τα αναμενόμενα λειτουργικά κέρδη του 1 δισ. δολαρίων δεν υπάρχουν πια. Οι επισκέψεις στον Καναδά, κάποτε η ραχοκοκαλιά του τουρισμού των ΗΠΑ, μειώθηκαν κατά 26% μόνο τον Ιούνιο. Τα ταξίδια από το Μεξικό αυξήθηκαν κατά 12,5% την ίδια περίοδο, αλλά όχι αρκετά για να αντισταθμίσουν τις ευρύτερες μειώσεις. Με τις συνολικές διεθνείς αφίξεις να εξακολουθούν να μειώνονται και την πληρότητα των ξενοδοχείων να μειώνεται για 4 διαδοχικούς μήνες, ο Τουρισμός στις Η.Π.Α. προσγειώνεται ανώμαλα.

Exit mobile version