–Χαίρετε, σήμερα φιλοδοξούμε να είμαστε εμείς το θέμα της ημέρας, αφού το συνέδριο που διοργανώνει το «Πρώτο Θέμα» και το travel.gr στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία» θα φιλοξενήσει τον Πρωθυπουργό, την πρέσβη των ΗΠΑ Γκίλφοϊλ, τον Χατζηδάκη, τον Παπασταύρου, τον Χαρδαλιά, τον πρόεδρο του ΣΕΒ Σπύρο Θεοδωρόπουλο, καθώς και δεκάδες Ελληνες και ξένους διακεκριμένους επιχειρηματίες, επιστήμονες και προσωπικότητες. Το θέμα μας «The Intelligence Age: Travel, Culture and Connection». Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχει η ανοιχτή συζήτηση για όλα του Μητσοτάκη με τον αγαπημένο ηθοποιό Γιάννη Μπέζο.
Σίριαλ Τσίπρα – Βαξ
-Τώρα, σήμερα θα δοθεί μια ακόμα συνέχεια στο σήριαλ Τσίπρα – Βαξεβάνη, αφού ο εκδοτικός οίκος του πρώτου έκανε ασφαλιστικά μέτρα στο Μέσο του δεύτερου να μη δημοσιεύει αποσπάσματα του βιβλίου που πρόκειται να κυκλοφορήσει σε λίγες ημέρες. Ρώτησα την πηγή μου γιατί έφτασαν στα άκρα ένας πολιτικός και ένας δημοσιογράφος που ήταν αυτοκόλλητοι κατά την παντοδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ, ειδικά όταν ο πολιτικός αυτός… τυγχάνει και πρωθυπουργός. Λοιπόν, μου είπε ότι η σχέση χάλασε μετά, όταν ο Τσίπρας ήταν στην αντιπολίτευση και ο Βαξεβάνης θεωρεί ότι δεν του φέρθηκε καλά. Αυτά, συμβαίνουν. Παρεξηγήσεις ή φιλίες που σπάνε, ειδικά στην πολιτική, και φυσικά την πλήρη αλήθεια την ξέρουν οι δύο πλευρές και όχι το… φιλοθεάμον κοινό, ειδικά όταν πρόκειται για δημόσια πρόσωπα. Εγώ άλλο θέλω να πω, ότι ο Τσίπρας με το βιβλίο του, αλλά κυρίως με τη στρατηγική «ελεύθερο περιστέρι», θα έπρεπε να περιμένει τέτοια τζαρτζαρίσματα, πίκρες και στενοχώριες. Και ακόμα είναι αρχή, όταν βγει το βιβλίο θα έχει πολλά και ίσως και πολύ χειρότερα. Υπό αυτή την έννοια δεν ξέρω αν έκανε καλά, γιατί είναι κάτι σαν να πηγαίνεις ένα ολόκληρο κόμμα στο… ντιβάνι του ψυχαναλυτή. Θα βγουν πολλά εσώψυχα του καθενός, ειδικά όλων αυτών που μόλις προ πενταετίας νόμιζαν ότι ήταν «νοματαίοι», ενώ ήταν απλώς απότοκο μιας ταραγμένης πολιτικής περιόδου. Επομένως, άλλοι από τον ΣΥΡΙΖΑ θα τον πετροβολούν και άλλοι θα τον καλοπιάνουν μπας και ξαναβρούν μέσω αυτού την πόρτα της Βουλής. Από την άλλη, πάντως, το βιβλίο του εξασφάλισε τρελή δημοσιότητα – την οποία δεν ξέρω αν θα είχε αν δεν το έβγαζε. Τώρα, καλή–κακή, δημοσιότητα είναι και ίσως αυτό στη φάση που είναι μετράει πιο πολύ.
Ο Νίκος και τ’ αστέρια του…
-Ενώ ο Νίκος Α. κάθεται πάνω στις επιτυχίες του και τις επιλογές του και απολαμβάνει. Τι εννοώ: λοιπόν, χθες εμφανίστηκε στην TV ένας βουλευτής ΠΑΣΟΚ Χίου, ονόματι Σταύρος Μιχαηλίδης, ο οποίος υπαινίχθηκε ότι τα αεροπλάνα της Πυροσβεστικής που ανακοίνωσε ο Μητσοτάκης είναι σκάνδαλο. «Τι τα θέλουμε αυτά τα αεροπλάνα επιτήρησης και καταγραφής δεδομένων όταν ζούμε στην εποχή των drones και μάλιστα χωρητικότητας 19 θέσεων;» αναρωτήθηκε ο βουλευτής. Όταν ο δημοσιογράφος τού είπε ότι δεν είναι 19 θέσεων αλλά… κανονικά, απάντησε: «Ξέρω, ξέρω εγώ γιατί είμαι της Αεροπορίας. 19 θέσεων διάβασα, κάποιον θέλει να βολέψει ο Μητσοτάκης». Αυτό που συνέβη είναι ότι ο βουλευτής, που στο βιογραφικό του λέει ότι είναι υποναύαρχος του Λ.Σ. (και όχι κάτι της Αεροπορίας), διάβασε στην κυβερνητική ανακοίνωση ότι το νέο αεροπλάνο καταναλώνει πολύ λιγότερο καύσιμο από ένα μικρό εμπορικό αεροπλάνο 19 θέσεων κ.λπ. Όπως αντιλαμβάνεστε, ο κ. Μιχαηλίδης δεν έκανε τον κόπο ούτε να διαβάσει μια… παλιοανακοίνωση, αλλά στην TV πρόλαβε να βγει και να πει την μπαλαφάρα του. Τι να σου κάνει κι ο αρχηγός μετά;
Στο εντευκτήριο
-Ακούω ότι σήμερα το μεσημέρι, αφού ο Κ.Μ διασταυρώσει ξίφη με τον Ανδρουλάκη στην «Ωρα του πρωθυπουργού», είναι πολύ πιθανό να κάνει ένα πέρασμα από το Εντευκτήριο και να τα πει με τους βουλευτές της ΝΔ. Στο «γαλάζιο» στρατόπεδο πάντα ζυμώνονταν γύρω από ένα τραπέζι, αλλά ο Κ.Μ αποφεύγει τα δείπνα.
Το δώρο της Κίμπερλι στον Αρχιεπίσκοπο
-Ιδιαίτερα εγκάρδια ήταν η δια ζώσης συνάντηση της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ενώ αποκάλυψε ότι ήταν ο πρώτος που είχε μιλήσει τηλεφωνικά πριν έρθει. Μου λένε ότι η Γκίλφοϊλ, η οποία κάνει ιδιαίτερα κομψά δώρα, πήγε στον Αρχιεπίσκοπο ένα ασημένιο μεγάλο νόμισμα, το οποίο ήταν custom made γι’ αυτόν. Η συζήτησή τους ήταν ανοιχτή και εφ’ όλης της ύλης, ενώ ο Ιερώνυμος της πρότεινε να κάνουν ένα φιλανθρωπικό tour τους επόμενους μήνες στις κοινωνικές δομές που υποστηρίζει η Αρχιεπισκοπή. Προφανώς στην Αττική, αλλά και στη Βοιωτία, ενώ της πρότεινε να επισκεφθούν από κοινού την Ιερά Μονή Οσίου Λουκά, για την οποία ο Ιερώνυμος έχει γράψει βιβλίο που έχει μεταφραστεί στα Αγγλικά και φρόντισε να δωρίσει στην πρέσβη.
Δένδιας-ΗΠΑ
-Μετά τον Αρχιεπίσκοπο η πρέσβης πήγε χθες στο Πεντάγωνο, όπου έγινε δεκτή από τον Δένδια με το μπλε χαλί που υποδέχονται τους πρέσβεις και το ανάλογο για την περίσταση άγημα. Το ενδιαφέρον που μαθαίνω είναι ότι ο Δένδιας ετοιμάζεται πάλι να ταξιδέψει στις αρχές της άλλης εβδομάδας στις ΗΠΑ και αυτή τη φορά θα πάει στη Δυτική Ακτή, προς Σαν Φρανσίσκο μεριά. Κάθε του επίσκεψη συνδέεται με την επίσκεψη σε μονάδες παραγωγής και ανάπτυξης καινοτόμων οπλικών συστημάτων.
Οι προπομποί του Ζελένσκι
-Μπορεί η κυβέρνηση να μην επιβεβαιώνει επισήμως την άφιξη Ζελένσκι στην Αθήνα για λόγους ασφαλείας -πάντα έτσι γίνεται- αλλά εγώ δεν μπορώ να μη σας πω ότι χθες μια ομάδα Ουκρανών προπομπών του έκαναν επισκέψεις σε Προεδρία, Μ.Μ και Βουλή, όπου θα πάει την Κυριακή. Συνολικά ήταν 13 άτομα, από το γραφείο Τύπου, την Εθιμοτυπία και την ουκρανική πρεσβεία, οι οποίοι κανόνιζαν λεπτομέρειες. Ο Ζελένσκι θα έχει μαζί του και 6 στενούς του συνεργάτες σύμφωνα με τον σχεδιασμό. Αν κάτι δεν πρέπει να “δέσει” κανείς είναι την ώρα άφιξης που ενδεικτικά αναφέρεται για τις 12:30. Και την προηγούμενη φορά που είχε έρθει στην Αθήνα, η τότε πρόεδρος Σακελλαροπούλου τον περίμενε κάποιες ώρες, έναντι του αρχικού σχεδιασμού.
Το νομοσχέδιο για την ΕΡΤ (το πρώτο μετά από 12 χρόνια)
-Χθες στις επιτροπές της Βουλής ξεκίνησε να συζητείται το νομοσχέδιο του υφυπουργού Μαρινάκη για την ΕΡΤ, το πρώτο για τη δημόσια τηλεόραση μετά από 12 χρόνια. Που λέτε, δεν άρεσε στον ΣΥΡΙΖΑ και στην Πόπη Τσαπανίδου το γεγονός ότι μπαίνει επιτέλους μια τάξη στο μπάχαλο με τα ανείσπρακτα του ανταποδοτικού τέλους, τα δικά μας λεφτά με λίγα λόγια, γιατί άκουσον άκουσον η ΑΑΔΕ θα στείλει «μπιλιετάκια» σε αυτούς που χρωστάνε. Ε δεν είχε άδικο ο Μαρινάκης που είπε ότι το κράτος πρέπει να σεβαστεί -επιτέλους- όλους, τα μέχρι σήμερα «κορόιδα» που πληρώνουμε με συνέπεια φόρους εισφορές τόσα χρόνια. Μετά από χρόνια, μετά το νομοσχέδιο για τα μητρώα εντύπου και ηλεκτρονικού Τύπου, μπαίνει μια σειρά και στα ζητήματα της δημόσιας τηλεόρασης, ενώ οσονούπω θα λυθεί και το θέμα των αδειών των περιφερειακών σταθμών αλλά και των ραδιοφώνων που λειτουργούν με προσωρινές άδειες από το 2002, δηλαδή από τα χρόνια του Δημήτρη Ρέππα. Αυτονόητα πράγματα…
Νικολόπουλος
-Με πήρε χθες ένας παλιός φίλος και ακόμα πιο καλός παρατηρητής ειδικά σε θέματα πολιτικής, για να μου θυμίσει ότι ο Νίκος Νικολόπουλος που δια του Νίκου Καραχάλιου «συνομιλούσε» με την Καρυστιανού την εποχή που ήταν… στα πράγματα επί ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, μεταξύ άλλων είχε και μια εμμονή. Ποια ήταν αυτή; Οι συνεχείς καταγγελίες δια επερωτήσεων στη Βουλή της περίφημης σύμβασης 717. Ολοένα κατήγγειλε για σκάνδαλα τις εταιρείες που την είχαν και ζήταγε να σταματήσουν. Είπατε κάτι;
Το Euronext βλέπει να αποκτά το 54% έως 56% της ΕΧΑΕ
-Τη Δευτέρα -εκτός απροόπτου- φαίνεται ότι η ΕΧΑΕ θα έχει περάσει στον έλεγχο του Euronext. Αυτό που κυκλοφορεί (στις διάφορες δυνάμεις που ασχολούνται με το deal) είναι ότι το ποσοστό της ΕΧΑΕ που φαίνεται να συγκεντρώνει το Euronext παίζει μεταξύ 54% και 56%. Αυτά βέβαια μένει να επιβεβαιωθούν το απόγευμα της Δευτέρας καθώς ο χρόνος έχει παρέλθει και θεσμικά δεν υφίσταται πλέον δυνατότητα ούτε χρονικής παράτασης ούτε και αλλαγής τιμής. Όλα δείχνουν πως σε θεσμικό επίπεδο έχουν επιτευχθεί οι κατάλληλες ισορροπίες. Δεν συζητάμε για το εσωτερικό όπου οι ΑΕΔΑΚ αγόρασαν και θα δώσουν, οι χρηματιστηριακές έκαναν ό,τι μπορούσαν με τους πελάτες τους κ.λπ. Και σε επίπεδο ξένων θεσμικών φαίνεται πως έχουν γίνει οι κατάλληλες συνεννοήσεις με τα funds που έκαναν arbitrage (και έχουν βαρύνουσα θέση) καθώς και με άλλους θεσμικούς μετόχους της αλλοδαπής. Αντίθετα, εκεί που φαίνεται να υπάρχει μια αγωνία είναι για τους ιδιώτες μετόχους της ΕΧΑΕ, αλλά δεν είμαι σε θέση να πω αν η όποια ανησυχία έχει πραγματικά κίνητρα λόγω χαμηλής συμμετοχής ή εντάσσεται σε μια προσπάθεια να κινητοποιηθούν στην εκπνοή της δημόσιας πρότασης περισσότεροι ιδιώτες, ώστε να προβληθεί ως μεγαλύτερη επιτυχία.
Ο γάμος Euronext – ΕΧΑΕ ανοίγει τον δρόμο ταχύτερης αναβάθμισης του ΧΑ;
-Η στήλη πάντως αν έπρεπε να στοιχηματίσει θα πόνταρε πως την επόμενη εβδομάδα η ΕΧΑΕ θα ανήκει στο Euronext. Αυτό που προβληματίζει τη στήλη είναι το εξής: Εφόσον το Eutonext αποκτήσει την ΕΧΑΕ όπως όλα δείχνουν, συντρέχουν λόγοι για ταχύτερη του αναμενόμενου αναβάθμιση της χρηματιστηριακής αγοράς; Οι οίκοι που κάνουν αυτή τη δουλειά έχουν ορισμένα γεγονότα που τα θεωρούν έκτακτα (π.χ. για τις εισηγμένες μια αύξηση κεφαλαίου) και αλλάζουν την αξιολόγησή τους. Προφανώς όμως πρέπει ταυτοχρόνως να εκπληρώνεται και μια σειρά άλλων παραμέτρων (που δεν τις γνωρίζουμε) και τότε η αναβάθμιση γίνεται αυτομάτως εκείνη τη στιγμή και όχι στις προγραμματισμένες ημερομηνίες. Μπορεί επίσης οι οίκοι (MSCI, FTSE κ.λπ.) να περιμένουν να γίνει πρώτα η μετάπτωση του ΧΑ στην πλατφόρμα του Eutonext και η συγκεκριμένη απόφαση να έρθει σε δύο – τρεις μήνες καθώς στις προθέσεις του Eutonext είναι να προχωρήσει σε διαδικασία squeeze out το ταχύτερο δυνατόν και να την ολοκληρώσει μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου 2026. Το ερώτημα είναι εύλογο γιατί η JP Morgan και η HSBC (που αν μη τι άλλο έχουν μια εικόνα για τις ροές κεφαλαίων) δεν θεωρούν ότι η αναβάθμιση θα είναι ένα θετικό γεγονός για το ΧΑ και επιπλέον η προηγούμενη εμπειρία που είχαμε από την παλαιότερη αναβάθμιση του ΧΑ συνοψίζεται στη φράση “ταλαιπωρία διαρκείας”.
To deal ΟΤΕ με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Grid Telecom και το μέρισμα
-Στρατηγικής σημασίας χαρακτήρισε ο επικεφαλής του ΟΤΕ, Κώστας Νεμπής, το deal με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Grid Telecom για την απόκτηση του 100% της TERNA Fiber που «τρέχει» 7 από τις 10 γεωγραφικές ζώνες του έργου Ultra-Fast Broadband (UFBB), με τις υπόλοιπες να έχει αναλάβει ο ΟΤΕ. Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο έργο ΣΔΙΤ, με προϋπολογισμό 743 εκατ. (921 εκατ. συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), από τα οποία τα 250 εκατ. αποτελούν συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη και τα υπόλοιπα θα καλυφθούν από ιδιωτικά κεφάλαια. Από το 2023, ο OTE υλοποιεί το έργο σε τρεις γεωγραφικές ζώνες, ενώ με την ολοκλήρωση των παραπάνω συμφωνιών, ο OTE θα αναλάβει το σύνολο του έργου, με τη διάρκεια της παραχώρησης (περίοδος υπηρεσιών), πριν δηλαδή οι υποδομές μεταφερθούν στο Δημόσιο, να ανέρχεται σε 23 χρόνια. Ο Νεμπής μιλώντας σε αναλυτές τόνισε πως ο ΟΤΕ δεν θα μπορούσε να αφήσει το έργο να καταλήξει ενδεχομένως στα χέρια ανταγωνιστών από τη στιγμή που είχε ήδη αναλάβει 3 από τις 10 περιοχές, καθώς, όπως είπε, πρόκειται για περίπου μισό εκατομμύριο νοικοκυριά σε ημιαστικές και αγροτικές περιοχές της χώρας, σε δίκτυα όπου ήδη ο ΟΤΕ κατέχει τη μερίδα του λέοντος στην αγορά.
Τα οικονομικά αποτελέσματα
-Όσον αφορά τα αποτελέσματα του ΟΤΕ σημασία έχει η θετική αναθεώρηση του guidance για τις ταμειακές ροές του 2025, στα 530 εκατ. ευρώ από 460 εκατ. ευρώ προηγουμένως, κάτι που σαφέστατα θα είναι προς όφελος των μετόχων. Οι τελευταίοι θα λάβουν έκτακτο μέρισμα 0,10 ευρώ ανά μετοχή λόγω της πώλησης της θυγατρικής Telekom Romania Mobile Communications, το σημαντικότερο όμως από αυτήν την πώληση είναι πως ο ΟΤΕ σταματά να αιμορραγεί λόγω Ρουμανίας. Η μετοχή χθες έκλεισε με πτώση 3% στα 16,4 ευρώ σε μια πολύ καλή μέρα για την αγορά, αλλά αυτές οι συμπεριφορές είναι πιθανόν να επαναλαμβάνονται σε διάφορες μετοχές αφού έχουμε μπει σε περίοδο ανακατατάξεων στις σταθμίσεις εν όψει του rebalancing του MSCI Greece στις 24 Νοεμβρίου. Πιθανόν όμως η έλλειψη ενθουσιασμού στο ΧΑ για τη μετοχή του ΟΤΕ να προκλήθηκε επειδή στις λογιστικές καταστάσεις τρίτου τριμήνου υπάρχει ένα κονδύλι +52 εκατ. ευρώ με τίτλο «έκτακτος αναβαλλόμενος φόρος», ενώ πέρυσι υπήρχε μια φορολογική δαπάνη -48,5 εκατ. ευρώ. Επιπλέον τα προ φόρων αποτελέσματα είναι μικρότερα κατά 12% σε συγκρίσιμη βάση χωρίς τις φορολογικές επιβαρύνσεις /ωφέλειες. Σε κάθε περίπτωση, η μετοχή του ΟΤΕ είναι μια μερισματοφόρος επενδυτική επιλογή και όχι ένα τεχνολογικό growth story. Ο ΟΤΕ παραμένει η 6η πιο βαριά μετοχή του Χρηματιστηρίου της Αθήνας με κεφαλαιοποίηση που ξεπερνά τα 6,2 δισ. ευρώ η οποία δεν απογοητεύει με τις επιδόσεις της, αλλά δεν ελκύει τους επιθετικούς αγοραστές που αναζητούν γρήγορες αποδόσεις μέχρι το τέλος του έτους.
Η BlackRock, τα funds από την Αυστραλία και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
-Κι επειδή λέγαμε παραπάνω για το deal ΟΤΕ- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και γράφαμε χθες πως αυστραλιανά funds που επενδύουν σε υποδομές τοποθετούνται στην εισηγμένη να επανέλθουμε, αναφέροντας πως προηγήθηκε αξιόλογη και προσεκτική προεργασία προκειμένου να προσελκύσει η εισηγμένη τους συγκεκριμένους επενδυτές. Ειδικότερα όλα ξεκίνησαν αρχές του Φθινοπώρου, όταν η BlackRock πραγματοποίησε μια κλειστή επενδυτική εκδήλωση στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στην οποία παρουσιάστηκαν οι προοπτικές της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η εκδήλωση είχε ιδιαίτερα αυστηρούς όρους προσέλευσης και συμμετοχής, απαγορεύονταν οι φωτογραφίες, οι συναντήσεις ήταν μυστικές και δεν δόθηκε μεγάλη δημοσιότητα στο γεγονός. Τότε, εκπρόσωποι δύο μεγάλων funds από την Αυστραλία, με ειδίκευση σε επενδύσεις υποδομών, (το 4D Infrastructure Group, με assets υπό διαχείριση 13 δισ. δολαρίων και το Resolution Capital με περιουσιακά στοιχεία υπό διαχείριση 17 δισ. ευρώ) προσέγγισαν τη διοίκηση και ζήτησαν περισσότερες πληροφορίες. Μια μικρή ομάδα στελεχών της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ταξίδεψε στην Αυστραλία, έγιναν οι απαραίτητες παρουσιάσεις, δόθηκαν απαντήσεις και στοιχεία. Οι δύο πρώτοι έφεραν και άλλους ενδιαφερόμενους επενδυτές από τη μακρινή ήπειρο και το αποτέλεσμα γίνεται φανερό αυτές τις μέρες. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ξεπεράσει ήδη την κεφαλαιοποίηση των 2,5 δισ. ευρώ αλλά το σημαντικότερο είναι η αύξηση του όγκου συναλλαγών, ενώ η άνοδος της μετοχής ακολουθεί ένα σαφές «επαγγελματικό» μοτίβο.
Η Ελλάδα στο ραντάρ της Ουάσιγκτον – Τα «μηνύματα» Ράιτ
-Λίγες μόλις ημέρες μετά τη σύντομη αλλά ηχηρή παρουσία του στην Αθήνα, στο συνέδριο P-TEC, ο Αμερικανός υπουργός Ενέργειας Κρις Ράιτ επανήλθε στο προσκήνιο, αυτή τη φορά ανοίγοντας τις εργασίες του ετήσιου συνεδρίου της Αμερικανικής Πυρηνικής Κοινότητας. Κι αν στην ομιλία του δεν έκανε ευθεία αναφορά στην Ελλάδα ή στις συζητήσεις που είχε στην ελληνική πρωτεύουσα, οι αναφορές του σε «ευρύτερες ενεργειακές στρατηγικές» και «συνεργασίες με φίλιες χώρες» δεν πέρασαν απαρατήρητες από όσους γνωρίζουν. Στα παραπολιτικά της ενέργειας, άλλωστε, θεωρείται πως η Αθήνα δεν βρέθηκε τυχαία στο πρόσφατο πρόγραμμά του. Με την Ελλάδα να επιχειρεί να τοποθετηθεί ως κόμβος ενεργειακής ασφάλειας και τεχνολογικής καινοτομίας στην περιοχή, οι έμμεσες αναφορές Ράιτ στην ανάγκη αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης και των μικρών πυρηνικών αντιδραστήρων (SMR) ξυπνούν σενάρια για πιθανή αμερικανική στήριξη ή τουλάχιστον μεταφορά τεχνογνωσίας προς την ελληνική πλευρά – ιδιαίτερα σε τομείς που ακουμπούν τη βιομηχανία και τα data centers. Ο υπουργός φρόντισε να δώσει τον τόνο της νέας εποχής: «Αν θέλουμε να ηγηθούμε στην AI, πρέπει να επιταχύνουμε ραγδαία την ανάπτυξη της ηλεκτρικής παραγωγής», είπε, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη και η πυρηνική ενέργεια θα αποτελέσουν τους δύο πυλώνες της αμερικανικής ενεργειακής υπεροχής. Παρασκηνιακά, πάντως, η παρουσία του στην Αθήνα φέρεται να άνοιξε διαύλους επικοινωνίας με στελέχη της ελληνικής κυβέρνησης και της ενεργειακής αγοράς, σε μια συγκυρία όπου οι ΗΠΑ βλέπουν την Ελλάδα όχι μόνο ως πύλη για την Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και ως πιθανό πεδίο τεχνολογικών πιλοτικών έργων.
Ταχύπλοα και νησιωτικότητα
-Έκλεισε ο κύκλος εξυπηρέτησης ταχυπλόων προς τα νησιά, σηματοδοτώντας το τέλος μιας περιόδου κατά την οποία τα νησιά εξυπηρετήθηκαν, ειδικά τους μήνες αιχμής, με δρομολόγια επιπλέον, των συμβατικών, που διευκόλυναν κατοίκους και επισκέπτες. Η σύνδεση συνεχίζεται με τα συμβατικά πλοία, τα οποία όμως δεν καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες των νησιωτών, ιδίως όσον αφορά τη συχνότητα και την ταχύτητα των δρομολογίων. Παράλληλα, η κίνηση των φορτηγών εξυπηρετείται κανονικά από τα πλοία μεταφοράς εμπορευμάτων, που αποτελούν σταθερό σημείο παρουσίας στο λιμάνι. Το ζήτημα της δεύτερης ενδοκυκλαδικής γραμμής, που είχε κατά καιρούς συζητηθεί, φαίνεται να έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα. Η ενδοκυκλαδική γραμμή είναι η θαλάσσια συγκοινωνία που εξυπηρετεί τα νησιά μεταξύ τους, χωρίς να περνά απαραίτητα μέσω μεγάλων λιμανιών της ηπειρωτικής Ελλάδας. Πέρα από την πρώτη βασική σύνδεση υπάρχει ανάγκη για ένα επιπλέον δρομολόγιο ή δεύτερο πλοίο που να καλύπτει τις ανάγκες και να παρέχει εναλλακτική διαδρομή, για παράδειγμα όταν το ένα πλοίο είναι ακινητοποιημένο, ή όταν οι ανάγκες είναι αυξημένες. Εν αναμονή λοιπόν των αποφάσεων για την επόμενη σεζόν.
Μνήμες Αυγούστου στο Χρηματιστήριο
-Η χρηματιστηριακή εβδομάδα ξεκίνησε με τον Γενικό Δείκτη στις 1.986,89 μονάδες. Χθες έκλεισε η 4η διαδοχική ανοδική συνεδρίαση της εβδομάδας στις 2.074 μονάδες, δηλαδή ήδη καταγράφεται μια άνοδος πάνω από +4%. Τέτοια άνοδο είχαμε να δούμε από τις όμορφες μέρες του καλοκαιριού, τότε που μέσα στο λιοπύρι του Αυγούστου ο Γενικός Δείκτης έσπαγε το «φράγμα» των 2.000 μονάδων. Όλα αυτά συνέβησαν χθες, χωρίς τη βοήθεια των ξένων χρηματιστηρίων που βολόδερναν σε αρνητικό έδαφος με τα futures της Νέας Υόρκης να εκπέμπουν επίσης αρνητικά μηνύματα. Περιμένοντας την αποψινή αξιολόγηση της FITCH για το αξιόχρεο της ελληνικής οικονομίας, ο Γενικός Δείκτης χθες έκλεισε με κέρδη +1,44% στις 2.074,96 μονάδες, ενώ σήμερα κινήθηκε μεταξύ 2.057,70 μονάδων (+0,20%) και 2.083,31 μονάδων (+1,45%). Η αξία των συναλλαγών, η υψηλότερη του ανοδικού τετραημέρου, στα 255,9 εκατ. ευρώ με πακέτα αξίας 18,4 εκατ. ευρώ. Η Eurobank (+3,09% στα €3,5) και η Piraeus (+3,03% στα €7,14) έδωσαν το τέμπο της συνεδρίασης για να ακολουθήσει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (+2,81% στα 10,23€), η Τρ. Κύπρου (+2,5% στα 8,2€), η Helleniq Energy (+2,24% στα €8,2), ο ΤΙΤΑΝ (+2,12% στα €43,35€) και η Metlen (+2,11% στα €43,5). Πάνω από το 1% και η άνοδος σε ΔΕΗ, Alpha Bank, Optima Bank και Motor Oil. Στη μεσαία κεφαλαιοποίηση ξεχώρισαν o ΑΔΜΗΕ (+4,58% στα 3,08 ευρώ) μετά την ελληνοκυπριακή συνάντηση κορυφής, η Austriacard (+2,14% στα 5,26€ μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων 9μήνου) και ο ΟΛΘ (+2,84% στα 35 ευρώ).
Η Theon και η σύμβαση με τους Γερμανούς
-Η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Άμστερνταμ ελληνική εταιρεία Theon περιμένει από μέρα σε μέρα την απόφαση του γερμανικού κοινοβουλίου για τη Σύμβαση 1 δισ. ευρώ που αφορά στην προμήθεια 100.000 συσκευών νυχτερινής όρασης (NVG) από την Theon και τη γερμανική Hensoldt. Έτσι, αποκαλύπτεται το σχέδιο του Κρίστιαν Χατζημηνά να αγοράσει το 9,8% της γαλλικής Exosens τον Οκτώβριο, μια εξαγορά που αναλυτές θεώρησαν ως «ακριβή επένδυση σε μειοψηφικό πακέτο». Η Theon με τον τρόπο αυτό εξασφάλισε την προμήθεια των κρίσιμων 16mm σωλήνων ενίσχυσης εικόνας (IIT) που χρειάζεται ακριβώς πριν εκραγεί η ευρωπαϊκή ζήτηση. Η Exosens είναι ο μόνος κατασκευαστής εκτός ΗΠΑ που έχει επενδύσει σε σωλήνες 16mm. Οι αμερικανικοί κατασκευαστές L3Harris και Elbit Systems of America είναι δεσμευμένοι στην αντικατάσταση 400.000 μονάδων του αμερικανικού στρατού και δεν μπορούν να εξάγουν τους ανώτερους 18mm σωλήνες τους εκτός ΗΠΑ. Αυτό αφήνει την ευρωπαϊκή αλλά και τη σαουδαραβική αγορά στη Theon και μικρότερους ανταγωνιστές. Η Theon το 2026 θα επενδύσει 10 εκατ. ευρώ για να επεκτείνει την παραγωγική μονάδα στο Κορωπί.
Νέο αίμα στο Χρηματιστήριο από την TREK Development
-Mε 5 «επώνυμα» θεσμικά χαρτοφυλάκια στο μετοχολόγιό της ξεκινά το ταξίδι της, στην Εναλλακτική Αγορά του Χρηματιστηρίου (ΕΝΑ+), η TREK Development. Την ερχόμενη Δευτέρα, το κουδούνι της έναρξης της χρηματιστηριακής συνεδρίασης θα κτυπήσει ο Ντίνος Παπαπολύζος που έχει ήδη συμπληρώσει 3 δεκαετίες παρουσίας στην ανάπτυξη και χρηματοδότηση έργων υποδομής (project development) αλλά και στην κατασκευή έργων εξειδικευμένου σκοπού στην Ενέργεια – Εξοικονόμηση Ενέργειας – Έξυπνες Τεχνολογίες (Smart Water & Smart Cities). Με κύκλο εργασιών της τάξης των 4 εκατ. ευρώ, μηδενικό δανεισμό και κέρδη πρώτου εξαμήνου 560.000 ευρώ, η TREK Development θα εισάγει το 17,4% του μετοχικού της κεφαλαίου στο Χρηματιστήριο με πρώτη τιμή έναρξης διαπραγμάτευσης της μετοχής 1,4 ευρώ. Το 74% των εισηγμένων μετοχών καλύφθηκε από θεσμικά κεφάλαια αλλά και επιχειρηματίες.
Η τουρκική Aselsan εξελίσσεται σε πρωταγωνιστή της ευρωπαϊκής αεράμυνας
-Μία ακόμη σύμβαση 1,1 δισ. ευρώ εξασφάλισε η τούρκικη αμυντική βιομηχανία Aselsan για το πρόγραμμα Steel Dome. Αυτή είναι η 2η μεγάλη παραγγελία του 2025, μετά τη σύμβαση 1,65 δισ. ευρώ του Σεπτεμβρίου, ενώ μόνο φέτος η Aselsan έχει υπογράψει συμβάσεις σε 7,6 δισ. δολαρίων που φυσικά αποτελεί ιστορικό ρεκόρ. Η Τουρκία επιταχύνει το Steel Dome που είναι ένα ολοκληρωμένο δίκτυο αεράμυνας που καθοδηγείται πλήρως από Τεχνητή Νοημοσύνη. Η Aselsan τώρα επενδύει 1,5 δισ. δολάρια στην Άγκυρα, για νέες εγκαταστάσεις παραγωγής με σκοπό να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη μονάδα συστημάτων αεράμυνας στην Ευρώπη έως το 2032. Έτσι αποκαλύπτεται το πραγματικό παρασκήνιο από τις πρόσφατες επισκέψεις του Βρετανού πρωθυπουργού και του Γερμανού Καγκελαρίου στην Άγκυρα. Η Aselsan έχει ήδη προσκληθεί σε φάσεις σχεδιασμού του νέου GBAD του ΝΑΤΟ και του γερμανικού ESSI που στοχεύει να συνδέσει όλα τα ευρωπαϊκά συστήματα αεράμυνας. Το GBAD (Ground Based Air Defence) είναι το σύστημα αεράμυνας εδάφους του ΝΑΤΟ – δηλαδή όλα τα συστήματα που προστατεύουν από αεροπορικές και πυραυλικές απειλές από τη στεριά. Το γερμανικό ESSI (European Sky Shield Initiative – Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Ασπίδας του Ουρανού) είναι μια γερμανική πρωτοβουλία που ξεκίνησε το 2022 για τη δημιουργία ενός ενοποιημένου συστήματος αεράμυνας στην Ευρώπη. Το συμπέρασμα; Με την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία να υστερεί σε παραγωγική ικανότητα και το «Drone Wall» της ΕΕ να χρειάζεται άμεσες λύσεις, η Τουρκία δείχνει να τοποθετείται ως ο de facto πάροχος αεράμυνας της Ευρώπης.
Η επόμενη κρίση “subprime δανείων” θα έρθει από τα αυτοκίνητα
-Έχουν συμπληρωθεί 17 ολόκληρα χρόνια από την κρίση των subprime στεγαστικών δανείων του 2008 που οδήγησε στην κατάρρευση της Lehman Brothers και σε μια παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση. Σήμερα, τα subprime loans (δάνεια σε δανειολήπτες χαμηλής πιστοληπτικής διαβάθμισης), απειλούν την αμερικανική οικονομία όχι από τα στεγαστικά, αλλά από την αγορά αυτοκινήτων. Το ποσοστό των δανειοληπτών χαμηλής πιστοληπτικής ικανότητας με καθυστερήσεις άνω των 60 ημερών στην πληρωμή των δόσεων, εκτοξεύτηκε στο 6,65% τον Οκτώβριο που είναι το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 31 ετών. Η κατάρρευση της Tricolor Holdings, που ήταν ο μεγαλύτερος δανειστής subprime αυτοκινήτων, λειτούργησε ως καταλύτης που ανάγκασε τα μεγάλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να επανεξετάσουν συνολικά την έκθεσή τους στον κλάδο. Η στρατηγική αναδιάρθρωση που επιχειρούν οι τράπεζες στα subprime δάνεια αυτοκινήτων θα γίνουν το επόμενο μεγάλο πρόβλημα. Αν επιχειρήσουν περίεργες τιτλοποιήσεις δανείων, με υψηλές αποδόσεις, σε μια αγορά γεμάτη ρευστότητα που «πεινάει» για αποδόσεις, τότε η ιστορία θα επαναληφθεί σε μικρότερη κλίματα. Η μετάθεση του ρίσκου προς μικρότερους δανειστές και η αυστηροποίηση των κριτηρίων χορήγησης πάντως είναι ήδη σε εξέλιξη.
