Οταν ένα ζευγάρι γυαλιά στοιχίζει όσο ένα ταξίδι διακοπών και εξαφανίζεται από την αγορά πριν προφτάσει να τοποθετηθεί στη βιτρίνα, τότε μάλλον μιλάμε για τα Jacques Marie Mage.
Αν έχετε δει πρόσφατα φωτογραφίες του Harry Styles και σκεφτήκατε «γιατί δείχνει σαν να γεννήθηκε για να φοράει γυαλιά ηλίου;», η απάντηση είναι τρία γράμματα: JMM, δηλαδή, Jacques Marie Mage. Γυαλιά που μοιάζουν να έχουν δραπετεύσει από βιτρίνα γκαλερί και να βρέθηκαν -εντελώς τυχαία- πάνω στο πιο cool πρόσωπο του star system. Είναι φανταχτερά, με εκείνο το βάρος (κυριολεκτικό και συμβολικό) που σας κάνει να τα ακουμπάτε στο τραπέζι όπως ακουμπάτε ένα vintage ρολόι: με ευλάβεια.
Στην κοινότητα των προϊόντων πολυτελείας όλοι μιλούν για τον Jérôme Mage -ο Γάλλος ο οποίος ίδρυσε το brand στο Λος Άντζελες το 2014- που πήρε ένα αντικείμενο που θεωρούσαμε αναλώσιμο (τα γυαλιά) και το μετέτρεψε σε συλλεκτικό φετίχ. Σε περιορισμένα τεμάχια, αριθμημένα, ποτέ ίδια, ποτέ ξανά. Η γραμμή παραγωγής; Τεχνίτες στην Ιαπωνία και την Ιταλία που δουλεύουν οξικούς σκελετούς και τιτάνιο με εμμονή στα μικρά: χειρογυαλισμένα τελειώματα, custom σύρματα-νευρώσεις, μεντεσέδες σαν μικρο-κοσμήματα. Το αποτέλεσμα έχει «ζεστασιά», μια ψυχή που νιώθεις στο χέρι προτού τη δεις στον καθρέφτη.
Πόσο κοστίζουν και γιατί τα λένε “Birkin των γυαλιών”
Δεν είναι budget-friendly. Σκεφτείτε 800 έως και πάνω από 2.000 ευρώ για τα περισσότερα limited κομμάτια, με ειδικές εκδόσεις να ανεβαίνουν ακόμη ψηλότερα -και δευτερογενή αγορά που ανάβει σαν καντίνα μετά τα μεσάνυχτα. Δεν πληρώνετε μόνο υλικά και εργασία· πληρώνετε σπανιότητα. Και λίγη ιστορία για το βιογραφικό του προσώπου σας. Γιατί η λογική είναι ίδια: σπανιότητα + αφήγηση + δεξιοτεχνία.
Οι συλλογές βγαίνουν σε μικρές παρτίδες, αριθμημένες, με ξεκάθαρα references (από τον αμερικανικό μύθο ως την Πρώτη Γαλλική Αυτοκρατορία, τον κινηματογράφο, τη σκηνή της τέχνης). Κάποια μοντέλα εξαφανίζονται με ρυθμό sneaker drop· μετά βλέπετε τιμές-πυροτεχνήματα στο resale. Αν χάσετε ένα ζευγάρι; Δεν «παίρνετε το ίδιο» γιατί δεν ξαναβγαίνει.
Ο Jérôme Mage, ο outsider με το κοφτερό μάτι
Γεννημένος στη Γαλλία, φοιτητής βιομηχανικού σχεδιασμού και γλυπτικής, ο Mage έφτασε στη Νότια Καλιφόρνια στα ’90s για να δουλέψει σε action sports. Με εμμονή στη συλλεκτικότητα από παιδί (ναι, ξεκίνησε με θρυλικά ηλιογυαλιά τύπου Vuarnet), μετέφερε στον οίκο μια ιδέα απλή αλλά ανατρεπτική: η αληθινή πολυτέλεια χρειάζεται σπανιότητα. Όχι ατελείωτες σειρές, όχι «όλοι τα ίδια». Η επιρροή του είναι χαρτογραφημένη: από τον κινηματογράφο και το Art Deco μέχρι τα Ναπολεόντεια ράμματα και την τέχνη των Pueblo. Το αποτέλεσμα είναι γυαλιά που μοιάζουν με αντικείμενα-μινιατούρες ιστορίας. Φοριούνται τώρα, αλλά αφηγούνται το χτες.
Ο οίκος δεν ανοίγει «μαγαζιά», ανοίγει galleries: Χόλιγουντ, Βενετία, Costa Mesa, Λονδίνο, Μιλάνο, Παρίσι (Rue de la Paix), και πρόσφατα Τόκιο στην Omotesandō. Οι χώροι είναι σχεδιασμένοι σαν μικρά μουσεία: έργα, αντικείμενα, φωτισμοί που ακουμπούν περισσότερο σε έκθεση παρά σε retail. Μπαίνετε για να δείτε, μένετε για να αγγίξετες, φεύγετε κρατώντας κουτί συλλεκτικό που δεν θέλετε να πετάξετε ποτέ. Ο Mage δεν παίζει τον ρόλο του «καλού παιδιού» της πολυτέλειας που παράγει χωρίς τέλος. Διαλέγει το δύσκολο μονοπάτι των περιορισμένων εκδόσεων για να μείνει πιστός σε αυτό που πιστεύει: πολυτέλεια χωρίς σπανιότητα δεν υπάρχει. Γι’ αυτό θα δείτε αριθμημένες σειρές των 250–500 τεμαχίων, ειδικά υλικά (από χοντρό, γυαλισμένο acetate μέχρι beta titanium), και λεπτομέρειες που μυρίζουν εργαστήριο κοσμήματος.
Στιγμές-κεφάλαιο
Ο Jeff Goldblum έγινε σχεδόν πρεσβευτής του οίκου, με capsule και frames που κουμπώνουν στην περσόνα του σαν γάντι. Ο Jeremy Strong συνεργάστηκε για ειδικές εκδόσεις. Κι έπειτα υπάρχουν οι αφηγήσεις-φόρος τιμής: συλλογές που δανείζονται φόρμα και διάθεση από τον Johnny Cash -γυαλιά με τετράγωνες γραμμές που μυρίζουν San Quentin και Folsom, συσκευασίες-φετίχ που μετατρέπουν το unboxing σε τελετή. Είναι γυαλιά για dinner στο Tower Bar, για το στενό της Rue de la Paix, για το lounge που σερβίρει Negroni Sbagliato πριν καν το ζητήσετε.
Ο Jérôme Mage έχτισε έναν οίκο που αντιμετωπίζει τα γυαλιά όπως ένα καλό ρολόι: με ιεροτελεστία, με τεχνική, με μύθο. Οι σταρ τα λατρεύουν, οι συλλέκτες τα κυνηγούν, τα drop εξαντλούνται. Αν ψάχνετε το «ένα και καλό», αυτό είναι. Τα JMM δεν είναι για όλους -και κάπως έτσι πρέπει να είναι.
Δοκιμάστε τα και αφήστε τα δάχτυλα να νιώσουν το γυαλισμένο acetate και κοιτάξτε το φως μέσα από τους φακούς. Αν μετά δεν τα σκέφτεστε στον δρόμο προς το σπίτι, δεν είναι για σας. Αν όμως σας καρφωθούν στο μυαλό τότε μόλις κατάλαβατε γιατί αυτά τα γυαλιά αποκαλούνται «τα Birkin του προσώπου». Και γιατί, σε μια εποχή μαζικής παραγωγής, η πραγματική πολυτέλεια είναι -ακόμα- η σπανιότητα. Η ανεπανάληπτη αρχή του στυλ.
Φωτογραφίες: www.jacquesmariemage.com
