search icon

Fine Living

Εames Lounge Chair. Πώς μια πολυθρόνα έγινε διαχρονικό status symbol

Αν γκουγκλάρετε την Eames Lounge Chair, η μηχανή αναζήτησης θα σας δώσει σχεδόν 5 εκατομμύρια αποτελέσματα. Αναμενόμενο από την πολυθρόνα που έχει γίνει αντικείμενο μελέτης, θέμα σε ντοκιμαντέρ και βιβλία και συμπεριλαμβάνεται στις μόνιμες συλλογές 20 Μουσείων Τέχνης στην Ευρώπη και την Αμερική. To εμβληματικό design εδώ βρίσκει το νόημά του, αφού συνδυάζει έξυπνα μια […]

Η πιο δημοφιλής πολυθρόνα στην Αμερική και σύμβολο του αμερικάνικου μοντέρνου design από το 1956, διατίθεται μέχρι σήμερα χωρίς προσθαφαιρέσεις, γιατί απλώς δεν τις έχει ανάγκη. Aγκαλιάζει το σώμα και σε ξεκουράζει από τις εντάσεις της σύγχρονης ζωής (true story).

Αν γκουγκλάρετε την Eames Lounge Chair, η μηχανή αναζήτησης θα σας δώσει σχεδόν 5 εκατομμύρια αποτελέσματα. Αναμενόμενο από την πολυθρόνα που έχει γίνει αντικείμενο μελέτης, θέμα σε ντοκιμαντέρ και βιβλία και συμπεριλαμβάνεται στις μόνιμες συλλογές 20 Μουσείων Τέχνης στην Ευρώπη και την Αμερική. To εμβληματικό design εδώ βρίσκει το νόημά του, αφού συνδυάζει έξυπνα μια πρωτοπόρα κατασκευή με υλικά υψηλής ποιότητας, ταυτίζεται με τον μοντέρνο πολυτελή τρόπο ζωής και «παίρνει στα σοβαρά την ευχαρίστηση» του καθήμενου.

Η αγαπημένη των ιστανγκράμερς και των τικτόκερς -κάποιοι μάλιστα τη θεωρούν το αντίστοιχο της Chanel flag bag- είναι συνηθισμένη στην προβολή. Εκανε το ντεμπούτο της τo 1956 στην αμερικάνικη εθνική τηλεόραση, όταν οι δημιουργοί της Charles και Ray Eames εμφανίστηκαν στο prime time σώου της Arlene Francis για να μιλήσουν για την «πολυθρόνα που εφαρμόζει τέλεια στο σώμα, όπως το μεταχειρισμένο γάντι του μπέιζμπολ στο χέρι του παίκτη».

Ζευγάρι στη ζωή και στη δουλειά, οι Eames είχαν αναλάβει από την εταιρεία Herman Miller να λανσάρουν κάτι καινούργιο για τα μοντέρνα αμερικάνικα σπίτια της δεκαετίας του ’50. Ο αρχιτέκτονας Charles και η καλλιτέχνης Ray πάντα έδιναν προτεραιότητα στις πραγματικές ανάγκες του καταναλωτή και όχι στο να κάνουν design για το design. Στην προκειμένη περίπτωση η έμπνευση ήρθε παρακολουθώντας τον φίλο τους Billy Wilder, σκηνοθέτη του Χόλυγουντ, να μην βολεύεται στα καθίσματα που είχε στο στούντιο για να περνάει τις ατέλειωτες ώρες των γυρισμάτων και να αναζητάει την κατάλληλη πολυθρόνα για να χαλαρώσει. Αυτό που χρειαζόταν ήταν ένα εργονομικό κάθισμα που θα αφαιρεί το βάρος από το κάτω μέρος της σπονδυλικής στήλης και θα το κατανέμει σωστά στην πλάτη της καρέκλας. Κι έτσι προέκυψε η 670 –το εργοστασιακό όνομα της Lounge Chair- που το πετυχαίνει με την ελαφριά μόνιμη κλίση της. Οι Eames δίνουν τον δικό τους ορισμό για την αγγλική Club Chair του 19ου αιώνα. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας πιέζουν τον καπλαμά σε ειδικά καλούπια μέχρι να πάρει την αναγκαία κυρτή φόρμα που ντύνουν με ξύλο τριανταφυλλιάς. Η πολυθρόνα επενδύεται με μαλακό σκοτσέζικο δέρμα αγελάδας, στηρίζεται σε μια βάση αλουμινίου που περιστρέφεται και συμπληρώνεται από το υποπόδιο -oνόματι 671- που βοηθάει στη σωστή κυκλοφορία του αίματος.

Η Eames Lounge Chair βγαίνει στην αγορά και υιοθετείται αμέσως από την αμερικάνικη ελίτ. Συλλέκτες, στελέχη επιχειρήσεων, αρχιτέκτονες αλλά και κολεγιόπαιδα έσπευσαν να την αγοράσουν, συνδέοντάς την με εικόνες από σκηνικά υψηλής αισθητικής. Μοιραία γίνεται το status symbol της μεταπολεμικής αισιόδοξης Αμερικής μεταφέροντας το μήνυμα «βρήκαμε ένα νέο είδος πολυτέλειας που παράγεται μαζικά», όπως θα επισημάνει η Amy Schumaher υπεύθυνη για τα αρχεία της Herman Miller. Εβδομήντα δύο χρόνια μετά εξακολουθεί να συναρμολογείται στο χέρι από την Herman Miller στην Αμερική και την Vitra στην Ευρώπη που τηρούν πιστά τις προδιαγραφές των Eames. Οπως τα περισσότερα αντικείμενα πόθου, έχει αντιγραφεί αλλά χωρίς μεγάλη επιτυχία. Παρόλα αυτά η επίσημη ιστοσελίδα eames.com επισημαίνει εκείνες τις λεπτομέρειες που πρέπει να προσέξει κανείς για να είναι σίγουρος ότι θα αποκτήσει μια αυθεντική 670. Πρώτο κριτήριο είναι και η τιμή, η οποία μπορεί να εξαρτάται από το είδος ξύλου, αλλά δεν θα είναι ποτέ μικρότερη από 4.000 ευρώ.

Οι δημιουργοί της δημοφιλούς πολυθρόνας Charles και Ray Eams
Διαφήμιση της Εames Lounge Chair, 1956
Exit mobile version