Μια γερμανική εταιρεία με μηχανικές σκάλες μετατρέπει το σκάνδαλο σε δημοσιότητα, χρησιμοποιώντας τον τυχαίο ρόλο της στην κλοπή του Λούβρου ως viral marketing.
Όταν το Μουσείο του Λούβρου συγκλονίστηκε από την τολμηρή κλοπή των κοσμημάτων του γαλλικού στέμματος την περασμένη Κυριακή, κανείς δεν περίμενε ότι η πιο εκπληκτική ανατροπή της ιστορίας θα αφορούσε έναν ταπεινό κατασκευαστή σκαλών από τη Δυτική Γερμανία. Ωστόσο, καθώς κυκλοφόρησαν βίντεο που έδειχναν τη δραματική απόδραση των κλεφτών με μια μηχανική σκάλα, το λογότυπο μιας μικρής εταιρείας έγινε ξαφνικά διάσημο σε όλο τον κόσμο.
Η εν λόγω εταιρεία, Böcker Maschinenwerke GmbH, με έδρα την ήσυχη πόλη Werne, βρέθηκε στο επίκεντρο μιας παγκόσμιας καταιγίδας στα μέσα ενημέρωσης. Ο ανελκυστήρας επίπλων Agilo -σχεδιασμένος για τη μεταφορά βαρέων φορτίων μεταξύ ορόφων σε εργοτάξια ή σε διαμερίσματα- εμφανιζόταν ξεκάθαρα στο βίντεο της σκηνής του εγκλήματος. Η σκάλα εκτεινόταν από την πλακόστρωτη αυλή του Λούβρου μέχρι το μπαλκόνι της Γκαλερί του Απόλλωνα, όπου εκτίθεντο τα ανεκτίμητα κοσμήματα. Λίγες μέρες αργότερα λοιπόν, η Böcker αποφάσισε να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία.
«Όταν πρέπει να κινηθείτε γρήγορα»
Σε μια τολμηρή κίνηση μάρκετινγκ, η ομάδα κοινωνικών μέσων της Böcker δημοσίευσε μια εικόνα του πλέον εμβληματικού ανελκυστήρα έξω από το Λούβρο, συνοδευόμενη από το σλόγκαν: «Όταν πρέπει να κινηθείτε γρήγορα». Το κείμενο που ακολουθούσε, τόσο στα γερμανικά όσο και στα αγγλικά, ανέφερε: «Η Böcker Agilo μεταφέρει τους θησαυρούς σας βάρους έως 400 κιλών με ταχύτητα 42 μ./λεπτό -αθόρυβα σαν ψίθυρος».
Το μήνυμα ήταν σαφές: ενώ άλλοι μπορεί να ντρεπόταν για τη σύνδεση με ένα έγκλημα υψηλού προφίλ, η Böcker είδε μια ευκαιρία. Η ανάρτηση έγινε γρήγορα viral, προκαλώντας χιλιάδες αντιδράσεις -μερικοί γελούσαν, άλλοι κριτικάριζαν και πολλοί επαίνεσαν την τόλμη της εταιρείας. Μέσα σε 24 ώρες, η ανάρτηση είχε μοιραστεί σε όλα τα ευρωπαϊκά κοινωνικά μέσα, δημοσιεύτηκε σε γερμανικές εφημερίδες και αναπαράχθηκε από διεθνή μέσα ενημέρωσης, όπως η Le Monde, η Die Zeit και η The Guardian. «Θέλαμε να δείξουμε ότι έχουμε αίσθηση του χιούμορ και ότι κανείς δεν τραυματίστηκε», δήλωσε ο Alexander Böcker, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, σε συνέντευξη στην Agence France-Presse (AFP) την Τετάρτη. «Μόλις βεβαιωθήκαμε ότι κανείς δεν είχε τραυματιστεί, αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε μια πινελιά χιούμορ για να τραβήξουμε την προσοχή στην οικογενειακή μας επιχείρηση».
Από τα εργοτάξια στο Λούβρο
Για μια εταιρεία που συνήθως εμπορεύεται τα προϊόντα της σε εργολάβους, μεταφορείς επίπλων και πυροσβεστικές δυνάμεις, η ξαφνική έκρηξη παγκόσμιας φήμης ήταν άνευ προηγουμένου.
Η Böcker, που ιδρύθηκε το 1958, είναι γνωστή στη Γερμανία για τον ανθεκτικό ανυψωτικό εξοπλισμό της -γερανούς, κεκλιμένους ανελκυστήρες και ανυψωτικά μηχανήματα που χρησιμοποιούνται για τα πάντα, από οικοδομικά υλικά μέχρι πιάνα. Τα μηχανήματά της είναι κατασκευασμένα με γνώμονα την ασφάλεια, την αξιοπιστία και, όπως αναγράφεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, «την ακρίβεια της μηχανικής κατασκευής στο Werne». Ωστόσο, μέχρι αυτή την εβδομάδα, λίγοι εκτός του κλάδου είχαν ακούσει για την Böcker.
Αυτό άλλαξε όταν, τα ξημερώματα της Δευτέρας, οι Παριζιάνοι ξύπνησαν με τις πρωτοσέλιδες να ανακοινώνουν ότι το Λούβρο είχε πέσει θύμα μιας θεαματικής ληστείας. Σύμφωνα με τους ερευνητές, μια μικρή αλλά οργανωμένη συμμορία κλεφτών διέρρηξε το Μουσείο κατά τη διάρκεια της νύχτας, παρακάμπτοντας τους συναγερμούς, και έφυγε με κοσμήματα αξίας περίπου 88 εκατομμυρίων ευρώ -κομμάτια που κάποτε κοσμούσαν τους μονάρχες της Γαλλίας. Τα βίντεο ασφαλείας αποκάλυψαν αργότερα τη μέθοδο διαφυγής τους: τον ανελκυστήρα Böcker.
Μετατρέποντας την κρίση σε κωμωδία
Τις ημέρες που ακολούθησαν τη ληστεία, η ομάδα μάρκετινγκ της Böcker βρέθηκε αντιμέτωπη με ένα δίλημμα. Πρέπει να αποστασιοποιηθούν από το περιστατικό, φοβούμενοι να συνδεθούν με εγκληματική δραστηριότητα; Ή να εκμεταλλευτούν τη δημοσιότητα; Επέλεξαν το δεύτερο. «Μερικές φορές η ζωή γράφει ιστορίες που καμία καμπάνια δεν θα μπορούσε να επινοήσει», δήλωσε ανώνυμα ένας διευθυντής μάρκετινγκ της Böcker στο Der Spiegel. «Σκεφτήκαμε: Ας το πάρουμε με χιούμορ, με υπευθυνότητα. Κανείς δεν τραυματίστηκε και το προϊόν μας έκανε σαφώς καλά τη δουλειά του». Το αποτέλεσμα ήταν ένα μάθημα επικοινωνίας σε περίπτωση κρίσης. Μέσα σε λίγες ώρες από τη δημοσίευση της ανάρτησης, η επισκεψιμότητα του ιστότοπου της εταιρείας αυξήθηκε κατά δέκα φορές. Έμποροι σε όλη την Ευρώπη ανέφεραν ερωτήσεις από νέους πελάτες που είχαν «ακούσει για τον ανελκυστήρα του Λούβρου».
Για την οικογένεια Böcker, που κατασκευάζει ανελκυστήρες για τρεις γενιές, το επεισόδιο ήταν σουρεαλιστικό. «Είμαστε μια μικρή εταιρεία», δήλωσε ο Alexander Böcker στο AFP. «Ποτέ δεν φανταστήκαμε ότι θα αναφερθούμε μαζί με το Λούβρο και τα κοσμήματα της Αυτοκρατορίας». Επέμεινε ότι η εταιρεία δεν είχε καμία προηγούμενη εμπλοκή στη ληστεία και ότι ο ανελκυστήρας είχε νοικιαστεί νόμιμα για εργασίες συντήρησης λίγες μέρες νωρίτερα -μια ατυχής σύμπτωση που τον έκανε διαθέσιμο για τη διαφυγή των κλεφτών. Παρά τις παράξενες συνθήκες, η εταιρεία σχεδιάζει να διατηρήσει την ανάρτηση στο διαδίκτυο και να ακολουθήσει με μια ειρωνική περιορισμένη έκδοση ανελκυστήρων Agilo «Louvre Blue». «Πρόκειται να αξιοποιήσουμε στο έπακρο μια παράλογη κατάσταση», είπε ο Böcker. «Και ίσως να υπενθυμίσουμε στους ανθρώπους ότι ακόμα και σε σοβαρές στιγμές, μπορείς να χαμογελάσεις».
Εξωτερική φωτογραφία: Getty Images / Ideal Image
