Η αγορά προϊόντων για την φροντίδα μαλλιών και τριχωτού έχει εκτοξευθεί, με εξειδικευμένα προϊόντα που υπόσχονται λύσεις σε προβλήματα που απασχολούν γυναίκες και άνδρες.
Μέχρι πριν λίγα χρόνια, η περιποίηση των μαλλιών περιοριζόταν σε σαμπουάν, κρέμα και μάσκα για όσους ήθελαν πιο ολοκληρωμένο αποτέλεσμα. Σήμερα, η εικόνα αυτή έχει αλλάξει ριζικά. Η βιομηχανία πίσω από την περιποίηση μαλλιών ακολουθεί το παράδειγμα εκείνης για το δέρμα και εισάγει μια νέα φιλοσοφία φροντίδας που δεν αφορά αποκλειστικά στην τρίχα, αλλά εστιάζει στην υγεία του τριχωτού της κεφαλής.
Ολοένα περισσότερες εταιρίες συστήνουν στο κοινό εξειδικευμένα προϊόντα που απευθύνονται σε προβλήματα όπως η λιπαρότητα, η λέπτυνση της τρίχας, ακόμα και η αραίωση. Με τη χρήση συστατικών που, όπως υποστηρίζουν, έχουν θετική επίδραση στην υγεία των μαλλιών, αντιμετωπίζουν το τριχωτό ως προέκταση του δέρματος και όχι απλώς ως βάση για ένα καλό αισθητικό αποτέλεσμα.
Η ρουτίνα πια δεν απαρτίζεται από το δίδυμο σαμπουάν-γαλάκτωμα. Περιλαμβάνει προϊόντα πριν το λούσιμο, λύσεις για βαθύ καθαρισμό, για ήπια απολέπιση, για βαθιά ενυδάτωση. Οι νέες κατηγορίες υιοθετούν στοιχεία που συναντάμε στην κοσμητική δερματολογία, όπως η νιασιναμίδη, το υαλουρονικό οξύ και τα πεπτίδια. Αυτά πλέον έχουν ενσωματωθεί στα προϊόντα μαλλιών, επανατοποθετώντας τη φροντίδα των μαλλιών στη σφαίρα της υγείας και όχι απλώς της καθημερινής συνήθειας. Η εξέλιξη αυτή αντανακλά μια ευρύτερη αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών, οι οποίοι δείχνουν μεγαλύτερη διάθεση να επενδύσουν σε είδη παρά το σχετικά υψηλό κόστος τους. Αρκεί να δίνεται έμφαση στο επιστημονικό υπόβαθρο και να υπάρχει η υπόσχεση για αποτέλεσμα -ακόμα και αν αυτή σε ορισμένες περιπτώσεις δεν επιβεβαιώνεται στην πράξη.
Η κατηγορία εξελίχθηκε μέσα στους αιώνες
Από αρχαίες, φυσικές συνταγές με βότανα και έλαια, μέχρι τα πρώτα εμπορικά προϊόντα του 19ου αιώνα και τις εμβληματικές μάρκες του 20ού αιώνα, η φροντίδα των μαλλιών έχει περάσει από πολλές φάσεις. Κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα, οι συνθέσεις εμπλουτίστηκαν με νέα συστατικά, ενώ από τη δεκαετία του 1990 και μετά η έμφαση μετατοπίστηκε στην υγεία των μαλλιών και την εξατομίκευση. Σήμερα, κυριαρχεί η «καθαρή» προσέγγιση, με φυσικές και βιώσιμες φόρμουλες και προηγμένες θεραπείες για τριχωτό και τρίχα.
Ζητούμενο η εξατομικευμένη φροντίδα
Ο καταναλωτής αναζητά λύσεις προσαρμοσμένες στις ανάγκες του και τον τύπο μαλλιών του. Δεν ικανοποιείται πλέον από την προσέγγιση «2 σε 1». Την ίδια στιγμή, τα προβλήματα λέπτυνσης και αραίωσης δεν αφορούν μόνο τους άνδρες, αλλά επηρεάζουν και τις γυναίκες, σε ποσοστό που ξεπερνά το 50%, γεγονός που οδηγεί στην ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών με εξατομικευμένο χαρακτήρα.
Το άγχος, οι ορμονικές αλλαγές κατά την περιεμμηνόπαυση και την εμμηνόπαυση, καθώς και οι σύγχρονες συνθήκες ζωής ωθούν τις γυναίκες να αναζητούν πιο ολιστικές λύσεις για τη φροντίδα των μαλλιών και του τριχωτού, αντίστοιχες με εκείνες που έχουν ήδη υιοθετήσει για την επιδερμίδα του προσώπου. Ανάλυση τρίχας και τριχωτού με τη βοήθεια της τεχνολογίας, συσκευές με LED για την ενίσχυση της τρίχας, απολέπιση, οροί για την τριχόπτωση, λοσιόν για τις φλεγμονές, προϊόντα που υποστηρίζουν το μικροβίωμα του τριχωτού, αντηλιακή προστασία, ειδικές βούρτσες, πιστολάκια, συμπληρώματα διατροφής συνθέτουν ένα πολυδιάστατο οικοσύστημα προϊόντων. Όλα αυτά συνοδεύονται από ελκυστικό σχεδιασμό, συνθέσεις χωρίς επιβλαβείς χημικές ουσίες και «πράσινες» συσκευασίες.
Εκτοξεύονται οι πωλήσεις
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι πωλήσεις μαλακτικών αποτιμήθηκαν σε 4,81 δισ. δολάρια το 2024, σύμφωνα με έκθεση της Fortune Business Insights και προβλέπεται να αυξηθούν από 5,04 δισ. δολάρια το 2025 σε 8,26 δισ. δολάρια έως το 2032, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7,31%. Όσο για την Ευρώπη κυριάρχησε στην αγορά μαλακτικών με μερίδιο αγοράς 94,54% το 2024. Οι μεγάλοι διεθνείς όμιλοι επενδύουν δυναμικά στις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, παρέχοντας στους καταναλωτές την ευκολία απόκτησης προϊόντων και με αυτόν τον τρόπο ενισχύουν περαιτέρω την ανάπτυξη της αγοράς. Όπως αναφέρει η μελέτη, το 2024, οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου στις ΗΠΑ ανήλθαν σε περίπου 1.192,6 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 8,1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Συνολικότερα, η περιποίηση μαλλιών ήταν η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία στο χώρο της ομορφιάς του Ηνωμένου Βασιλείου, με αύξηση 16% το πρώτο εξάμηνο του 2025, σύμφωνα με στοιχεία της Circana.
Η περιποίηση μαλλιών εξελίσσεται από μια απλή συνήθεια σε πεδίο στρατηγικής σημασίας για τη βιομηχανία ομορφιάς. Δεν πρόκειται μόνο για αισθητικό ζήτημα, αλλά η υγεία τους αποδεικνύεται καθοριστική, επαναπροσδιορίζοντας την έννοια της φροντίδας και διαμορφώνοντας ένα νέο επιχειρηματικό και οικονομικό πλαίσιο με σημαντικές προεκτάσεις.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image
