Τα ελληνικά φαρμακεία γίνονται boutique ευζωίας, συνδυάζοντας προϊόντα υγείας, δώρα και online προσφορές σε μια νέα εμπειρία αγορών.
Για δεκαετίες, το ελληνικό φαρμακείο ήταν ένας χώρος αυστηρά συνδεδεμένος με την υγεία, την περίθαλψη και την απαραίτητη συμβουλή του φαρμακοποιού. Ένα σημείο όπου πήγαινε κανείς για να προμηθευτεί φάρμακα, καλλυντικά συγκεκριμένων εταιρειών και ίσως μερικά βασικά παραφαρμακευτικά προϊόντα. Σήμερα, αυτή η εικόνα μοιάζει σχεδόν παρωχημένη. Η νέα πραγματικότητα θέλει τα φαρμακεία να εξελίσσονται σε μικρές boutique ευεξίας, ομορφιάς και καθημερινής περιποίησης -χώρους δηλαδή, στους οποίους πολλοί καταναλωτές δεν απευθύνονται μόνο από ανάγκη, αλλά και από επιλογή.
Η αλλαγή αυτή ωστόσο, δεν ήρθε ξαφνικά. Τροφοδοτήθηκε από μια σειρά κοινωνικών και οικονομικών παραγόντων: την ανάπτυξη της αγοράς καλλυντικών, την άνοδο των wellness προϊόντων, την ανάγκη των καταναλωτών για εξατομικευμένες συμβουλές, την πανδιμική κρίση του covid-19 και, κυρίως, την ευκολία που προσφέρει η συνύπαρξη τόσων ειδών κάτω από μια στέγη. Έτσι, το φαρμακείο σήμερα μοιάζει λιγότερο με υγειονομικό χώρο και περισσότερο με ένα επιμελημένο μέρος λιανικής που προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία αγορών.
Οι νέες “μικρές boutique” της γειτονιάς
Περπατώντας στις γειτονιές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης ή οποιασδήποτε μεγάλης πόλης, συναντά κανείς φαρμακεία που θυμίζουν μικρά concept stores. Ράφια με προσεκτικά επιλεγμένες σειρές ομορφιάς, premium skincare brands, αρώματα, συμπληρώματα διατροφής με μοντέρνα branding, προϊόντα ευεξίας, οργανικά καλλυντικά, παιδικά δώρα, ακόμη και εποχιακές συλλογές. Σε πολλά από αυτά, ο φωτισμός, η αισθητική και ο τρόπος παρουσίασης των προϊόντων παραπέμπουν περισσότερο σε boutique παρά σε παραδοσιακό φαρμακείο. Ο καταναλωτής μπορεί να βρει ακόμα και προϊόντα για τα μαλλιά, αποσμητικά χώρου, αξεσουάρ για κατοικίδια, ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες, ξυριστικές μηχανές, παπούτσια και σαγιονάρες, τρόφιμα όπως μπάρες δημητριακών, σκιές ματιών, μάρκαρα, κραγιόν και αξεσουάρ για τα μαλλιά.
Η εικόνα του «φαρμακείου-πολυκαταστήματος», που συνδυάζει προϊόντα υγείας, ομορφιάς, περιποίησης, φυσικής διατροφής και wellbeing, έχει πλέον παγιωθεί. Και αυτό δεν αφορά μόνο τα μεγάλα φαρμακεία του κέντρου, αλλά ακόμη και μικρότερα φαρμακεία της γειτονιάς, τα οποία επενδύουν σε νέες μάρκες, ανανεωμένους χώρους και μια πιο μοντέρνα εμπειρία αγορών.
Τα φαρμακεία ως νέοι “προορισμοί δώρων”
“Ο αριθμός των πελατών λίγο πριν τις γιορτές αυξάνεται κατακόρυφα”, μας αναφέρει η Πένυ Διαβάκη, εργαζόμενη σε φαρμακείο στου Αμπελόκηπους. “Οι περισσότεροι πλέον μας επισκέπτονται για να αγοράσουν δώρα, είτε για τους ίδιους, είτε για τους αγαπημένους τους”, εξηγεί η ίδια. Όπως πολύ σωστά επισημαίνει η Πένυ και όπως παρατηρεί κανείς με ευκολία με μια βόλτα στην αγορά, τα φαρμακεία πλέον έχουν μετατραπεί σε σημεία αγοράς δώρων. Πολλοί καταναλωτές στρέφονται σε αυτά όταν θέλουν να αγοράσουν κάτι όμορφο, χρηστικό και ασφαλές για τους αγαπημένους τους. Χριστουγεννιάτικες συσκευασίες καλλυντικών, σετ περιποίησης, αρωματικά χώρου, παιδικά δώρα, προϊόντα spa, ακόμη και μικρά, κομψά αντικείμενα ευεξίας έχουν πλέον ένα σημαντικό μερίδιο στον τζίρο. Η δημοφιλία αυτής της τάσης μπορεί να εξηγηθεί και είναι πολυπαραγοντική:
–Αξιοπιστία. Οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα προϊόντα που βρίσκουν σε ένα φαρμακείο περισσότερο από αυτά ενός συνηθισμένου καταστήματος, καθώς τα πρώτα είναι διαλεγμένα από έναν επαγγελματία που προτιμά εταιρείες με αποδεδειγμένη ποιότητα, γνωρίζει τα συστατικά, τις αλληλεπιδράσεις και τις πραγματικές ανάγκες του κοινού,
–Ευκολία. Το κοινό αγοράζει ταυτόχρονα ένα δώρο, ένα φάρμακο και κάτι για τον εαυτό του χωρίς πολλαπλές στάσεις.
–Ποικιλία και επιμελημένες επιλογές. Τα φαρμακεία συγκεντρώνουν brands που δεν βρίσκεις εύκολα αλλού, από δερμοκαλλυντικά έως οικολογικά προϊόντα περιποίησης.
–Εξειδίκευση. Οι φαρμακοποιοί γνωρίζουν το προϊόν, την εφαρμογή, τα συστατικά. Αυτό προσφέρει μια εμπειρία προσωπικής συμβουλής που δεν συναντάται συχνά στη λιανική.
Το αποτέλεσμα; Τα φαρμακεία έχουν γίνει σταθερός προορισμός για αγορές δώρων, ιδίως σε περιόδους εορτών ή όταν κάποιος αναζητά μια ποιοτική επιλογή χωρίς υπερβολή.
Η online κυριαρχία και οι νέες προσφορές
Παρά τις οικονομικές αναταράξεις των τελευταίων δεκαετιών -από την οικονομική κρίση μέχρι την πανδημία και την αύξηση του κόστους λειτουργίας- ο συνολικός αριθμός των φαρμακείων στην Ελλάδα παραμένει υψηλός σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες ανά κάτοικο. Αυτό επιβεβαιώνεται από εκθέσεις επαγγελματικών ενώσεων φαρμακοποιών, οι οποίες δείχνουν ότι η Ελλάδα διατηρεί έναν από τους μεγαλύτερους δείκτες φαρμακείων ανά πληθυσμό στην ΕΕ.
Θα ήταν όμως αδύνατο να μιλήσουμε για την εξέλιξη των φαρμακείων, χωρίς να αναφερθούμε στην τεράστια ανάπτυξη των e-pharmacies, η οποία άνθισε κυρίως κατά τη διάρκεια του κορονοϊού, όταν πολλές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να μεταφέρουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα online. Τα μεγάλα φαρμακεία λοιπόν, με ισχυρή διαδικτυακή παρουσία έχουν μεταμορφώσει την αγορά, προσφέροντας:
-Εντυπωσιακές εκπτώσεις σε καλλυντικά και προϊόντα ευεξίας
-Προνομιακά προγράμματα για όσους εγγράφονται
-Ταχυμεταφορές αυθημερόν
-“Εξυπνες” προσφορές σε πακέτα προϊόντων
-Προσωποποιημένες προτάσεις αγορών με βάση το ιστορικό του χρήστη
Στην ουσία, λειτουργούν πλέον σαν μεγάλα ηλεκτρονικά πολυκαταστήματα ομορφιάς και ευεξίας, διατηρώντας παράλληλα το στοιχείο αξιοπιστίας που συνοδεύει το επάγγελμα του φαρμακοποιού. Πολλοί καταναλωτές έχουν εντάξει στην καθημερινότητά τους τις online αγορές από φαρμακεία -συχνά όχι για φάρμακα, αλλά για skincare, συμπληρώματα, βιταμίνες και προϊόντα προσωπικής φροντίδας. Επιπλέον, η συνεργασία με διεθνή και ελληνικά brands ομορφιάς και περιποίησης έχει αυξήσει την ελκυστικότητα των φαρμακείων ως προορισμού αγορών με limited edition σειρές και προσφορές που αυξάνουν τη μέση δαπάνη ανά πελάτη.
Πέρα όμως από την εμπορική του διάσταση, το φαρμακείο παραμένει ένας από τους πιο σταθερούς θεσμούς της ελληνικής καθημερινότητας. Είναι ο χώρος όπου πολλοί απευθύνονται όχι μόνο για προϊόντα, αλλά για συμβουλή, υποστήριξη και αίσθηση ασφάλειας. Η διεύρυνση των προϊόντων δεν έχει αναιρέσει αυτό τον ρόλο, αλλά αντιθέτως, τον έχει ενισχύσει, κάνοντας το φαρμακείο έναν πολυσυλλεκτικό χώρο που καλύπτει περισσότερο από ποτέ τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image
