Πάνω από 250.000 θεατές συγκέντρωσαν συνολικά οι συναυλίες του Lex και της Άννας Βίσση, μετατρέποντας τα live τους στο πολιτισμικό φαινόμενο του 2025.
Καθώς το καλοκαίρι έδινε τη θέση του στο φθινόπωρο, η Ελλάδα γινόταν μάρτυρας ενός σπάνιου γεγονότος: δύο μουσικά είδωλα από πολύ διαφορετικές εποχές και μουσικά υπόβαθρα γέμισαν στάδια, εξάντλησαν τα εισιτήρια των συναυλιών τους σε χρόνο ρεκόρ και απέδειξαν ότι η μουσική εξακολουθεί να είναι ο παλμός της χώρας.
Από τη μία πλευρά, υπάρχει ο Lex, ο ράπερ του οποίου η φωνή μιλάει σε μια νεότερη, κοινωνικά ευαίσθητη γενιά. Από την άλλη, η Αννα Βίσση, μια θρυλική καλλιτέχνιδα με καριέρα που ξεπερνά τις πέντε δεκαετίες, η οποία εξακολουθεί να συγκεντρώνει τεράστια πλήθη και να απολαμβάνει την αφοσίωση των φαν της. Μαζί, οι περιοδείες τους το 2025 σηματοδοτούν αυτό που πολλοί στον κλάδο αποκαλούν, το πολιτιστικό φαινόμενο της χρονιάς.
Lex: Η φωνή μιας γενιάς
Ο Lex, γεννημένος στη Θεσσαλονίκη και μεγαλωμένος στην Αθήνα, έχει σταθερά αφήσει το στίγμα του στην ραπ σκηνή εδώ και χρόνια. Ωστόσο, αυτό που άλλαξε τους τελευταίους μήνες είναι η κλίμακα. Τον Απρίλιο του 2025, η συναυλία του στον υπαίθριο χώρο του Ολυμπιακού Σταδίου της Αθήνας (ΟΑΚΑ) ανακοινώθηκε αρχικά μέσω Instagram. Τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν σε λιγότερο από 24 ώρες, σπάζοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ για Έλληνα καλλιτέχνη. Όταν ο ίδιος ανέβηκε στη σκηνή στις 28 Ιουνίου 2025, περίπου 60.000 άτομα είχαν συγκεντρωθεί στο ΟΑΚΑ. Προστέθηκε μια δεύτερη βραδιά, που συγκέντρωσε περίπου 40.000 θεατές, πράγμα που σημαίνει ότι πάνω από 100.000 άτομα σε δύο βραδιές στο ΟΑΚΑ είδαν τον Lex ζωντανά.
Αν και ο Lex δεν βασίζεται σε πολυτελείς διαφημιστικές καμπάνιες, η παρουσία του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η φήμη του για τους άμεσους και σκληρά αληθινούς στίχους του και η απήχηση που έχει σε θέματα που ενδιαφέρουν τη νεότερη γενιά φαίνονται να είναι αρκετά. Η δημοτικότητά του είναι ένα σημάδι: το ραπ και το χιπ-χοπ έχουν μετακινηθεί από τις εναλλακτικές σκηνές στο επίκεντρο του mainstream -και οι αριθμοί το αποδεικνύουν.
Αννα Βίσση: Ενας θρύλος που εξακολουθεί να βασιλεύει
Αν ο Lex αντικατοπτρίζει την ανερχόμενη γενιά, τότε η Βίσση θυμίζει την αντοχή, την καλλιτεχνική δεξιοτεχνία που διαμορφώθηκε κατά τη διάρκεια δεκαετιών και τη συναισθηματική σύνδεση με πολλές γενιές. Τον Οκτώβριο του 2024, η Βίσση εμφανίστηκε στο Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο), προσελκύοντας 65.000 θεατές. Ήταν μια από τις συναυλίες σόλο καλλιτεχνών με τη μεγαλύτερη προσέλευση στην σύγχρονη ελληνική ιστορία. Μετά την τεράστια επιτυχία, η Βίσση ανακοίνωσε την επιστροφή της στο Καλλιμάρμαρο, τον Σεπτέμβριο του 2025. Η πρώτη παράσταση (13 Σεπτεμβρίου) εξαντλήθηκε σε μόλις τέσσερις ημέρες, με αποτέλεσμα να προστεθεί μια δεύτερη βραδιά (14 Σεπτεμβρίου). Σε αυτές τις δύο βραδιές, η Βίσση προσέλκυσε συνολικά πάνω από 130.000 θαυμαστές.
Πέρα από τους αριθμούς, αυτό που ξεχωρίζει είναι η κλίμακα και η πολυπλοκότητα της παραγωγής της -η οποία κόστισε πάνω από 700,000 ευρώ. Χιλιάδες θεατές, υψηλής ποιότητας σκηνικά, χορευτές, ολόκληρες μπάντες και μια τεράστια συναισθηματική αντήχηση με τραγούδια που πολλοί γνωρίζουν απ’ έξω. Η Βίσση παραμένει κάτι περισσότερο από μια ερμηνεύτρια. Από πολλές απόψεις, είναι ένα σύμβολο, της ελληνικής ποπ ιστορίας, της ταυτότητας και της διαχρονικής γοητείας.
Γιατί αποτελούν φαινόμενα;
Γιατί λοιπόν αυτές οι συναυλίες δεν αναφέρονται μόνο ως μεγάλες παραστάσεις, αλλά και ως καθοριστικές πολιτιστικές στιγμές;
-Ρεκόρ: Τόσο ο Lex όσο και η Βίσση έχουν ισοφαρίσει ή ξεπεράσει τα προηγούμενα ρεκόρ. Οι συναυλίες του Lex στο ΟΑΚΑ αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο κοινό χιπ-χοπ/ραπ για Έλληνα καλλιτέχνη σε αυτόν τον χώρο, ενώ ο αριθμός των θεατών της Βίσση για σόλο καλλιτέχνη έχει φτάσει σε επίπεδα που δεν είχαμε ξαναδεί εδώ και δεκαετίες.
–Μαζική απήχηση σε όλες τις γενιές. Ο Lex έχει μεγάλη απήχηση στους νεότερους, εφήβους, άτομα στα 20, στα 30, στα 40 ή ακόμα και στα 60 τους, που βλέπουν σε αυτόν αυθεντικότητα, κοινωνική κριτική, λυρισμό. Η Βίσση, από την άλλη, έχει απήχηση σε πολλές γενιές: παλαιότερους θαυμαστές που μεγάλωσαν μαζί της, ακροατές μέσης ηλικίας, αλλά και νεότερους που μπορεί να την γνωρίζουν από streaming, συνεργασίες ή την ποπ κουλτούρα.
-Ταχύτητα εξάντλησης των εισιτηρίων και ζήτηση. Η εξάντληση των εισιτηρίων σε λίγες ώρες ή ημέρες δεν είναι κάτι καινούργιο στις μεγάλες αγορές, αλλά για την Ελλάδα, ειδικά για ορισμένους χώρους και καλλιτέχνες, είναι σπάνιο. Ο Lex εξαντλεί τα εισιτήρια για το ΟΑΚΑ σε λιγότερο από μια μέρα. Η Βίσση έχει τόσο μεγάλη ζήτηση που προστίθενται στο συναυλιακό της πρόγραμμα, νέες εμφανίσεις.
-Θέαμα και παραγωγή. Και οι δύο παραστάσεις είναι κάτι περισσότερο από μουσική. Οπτικά εφέ, σκηνοθεσία, εκπληκτικές εμφανίσεις (για παράδειγμα, ο Lex φέρνει τη Χαρούλα Αλεξίου στη σκηνή), χορογραφία, ορχήστρες, έχουν δημιουργήσει μια καθηλωτική εμπειρία. Το κοινό φεύγει όχι μόνο συγκινημένο από την παράσταση, αλλά και με την αίσθηση ότι έζησε μια αξέχαστη εμπειρία.
Lex vs Βίσση: Αντίθεση, σύγκριση, συνύπαρξη
Είναι σίγουρα δελεαστικό να τους αντιπαραθέσουμε, γέροι εναντίον νέων, ραπ εναντίον ποπ, νέα φωνή εναντίον κληρονομιάς. Αλλά στην πραγματικότητα, η ιστορία είναι πλουσιότερη επειδή και οι δύο μπορούν να ευδοκιμήσουν ταυτόχρονα, ακόμα και όταν το κοινό τους αλληλεπικαλύπτεται με περίεργους τρόπους. Ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας που τους ωθεί να αγγίζουν της καρδιές τόσων ανθρώπων είναι τελικά η συμβολική τους απήχηση. Η Ελλάδα έχει περάσει από οικονομικές κρίσεις, πολιτικές εντάσεις, αναταραχές, συζητήσεις για την ταυτότητά μας. Η τέχνη και ο πολιτισμός συχνά αντανακλούν και διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αισθάνονται για τη χώρα τους, τις ελπίδες και τις απογοητεύσεις τους.
Το κοινωνικά ευαισθητοποιημένο ραπ του Lex και τα τραγούδια της Αννας Βίσση που εκφράζουν την αγάπη, την απώλεια, την ταυτότητα και τα δύο έχουν απήχηση που ξεπερνά την ψυχαγωγία, της οποίας οι μορφές δεν χρειάζεται να συγκριθούν ή να τεθούν προς αντιπαράθεση, απλά να συνυπάρχουν.
