Χορός εκατομμυρίων στο Sotheby’s από δισεκατομμυριούχους και jet setters για τα κοσμήματα Ελληνίδας (pics+vid)
Γράφει η Μαρία Λεμονιά
Τα 21 custom made κοσμήματα υπογραφής «Les Lalannes» της Πολίν Καρπίδας που έφεραν φρενίτιδα στην επιχειρηματική Αθήνα. Γνωστές κυρίες κονταροχτυπήθηκαν μέχρι τελευταίου… ευρώ
Πριν λίγες ημέρες πανικός επικράτησε στα λαμπερά σαλόνια του Sotheby’s για τα κοσμήματα της grand dame Πολίν Καρπίδα που βγήκαν σε δημοπρασία με τιμή που έφτασε περί τα 60 εκατομμύρια βρετανικές λίρες.
Πρόκειται για 21 κοσμήματα σχεδιασμένα από τους Claude και François-Xavier Lalanne ειδικά για την Πολίν Καρπίδα. «Αυτά τα μικρά έργα τέχνης δεν είναι απλώς αξεσουάρ — είναι φορεμένες ιστορίες φιλίας, ονείρων, αισθητικής τόλμης αλλά και μιας ζωής αφιερωμένης στην τέχνη» ανέφερε ο ξένος τύπος.
Οι Les Lalanne , υπήρξαν ένα από τα πιο σημαντικά και πρωτοποριακά καλλιτεχνικά δίδυμα του 20ού αιώνα. Με καταγωγή από τη Γαλλία, οι δύο σύζυγοι συνδύασαν τη γλυπτική, τη ζωγραφική και το design, δημιουργώντας έργα που κινούνται μεταξύ τέχνης και λειτουργικότητας.
Κοσμήματα – έργα τέχνης
Είναι δύσκολο να φανταστείς πιο προσωπικό δώρο από το να φορέσεις έναν κόσμημα που σχεδιάστηκε μόνο για σένα! Σε αυτή την ιδέα βασίζεται ο θησαυρός των 21 κοσμημάτων Lalanne της Πολίν Καρπίδα — μικρές «φορετές» ιστορίες αισθητικής, φαντασίας και φιλίας.
Δημιουργίες από χαλκό, πατιναρισμένο μπρούντζο, και συχνά με χρυσές ή ασημένιες λεπτομέρειες, τα κοσμήματα της συλλογής αυτής συνδυάζουν τη Φύση — φύλλα, άνθη, πεταλούδες — με μια δόση σουρεαλισμού, μετατρέποντας το σώμα σε καμβά και το κόσμημα σε μικρό μυστικό.
Από το εντυπωσιακό Marie Necklace, ένα κομμάτι απαράμιλλης λεπτότητας και φινέτσας, μέχρι το διαφοροποιημένο Unique Necklace με το χαρακτηριστικό “Lalanne (to the collar)” σφράγισμά του, η συλλογή αποκαλύπτει την ομορφιά της τέχνης και της μοναδικότητας.Δεν αποτελούν απλώς αντικείμενα προς πώληση, είναι αφηγήσεις «ζωής». Παιχνίδια φωτός και σκιάς, φύσης, τέχνης και αυτοβιογραφίας των Lalanne και της Π. Καρπίδα. «Όποιος τα αποκτήσει, δεν θα αποκτήσει απλώς κόσμημα — θα γίνει κάτοχος μιας ιστορίας» αναφέρει σήμερα η ίδια.
Η αρχόντισσα της τέχνης και των αισθήσεων – Ένας βίος σμιλεμένος με πάθος, φαντασία και πολιτιστική τόλμη
Υπάρχουν συλλέκτες, και υπάρχουν δημιουργοί συλλογών — άνθρωποι δηλαδή που δεν συγκεντρώνουν απλώς αντικείμενα τέχνης, αλλά υφαίνουν με αυτά έναν ιστό ζωής. Η Πολίν Καρπίδα ανήκει σ’ εκείνη τη σπάνια κατηγορία όπου η αισθητική δεν ήταν χόμπι, αλλά τρόπος ύπαρξης. Η ζωή της δεν περιορίστηκε ποτέ στα όρια μιας “κοσμικής κυρίας” ή μιας παραδοσιακής συλλέκτριας· αντιθέτως, αποτέλεσε ενσάρκωση μιας σύγχρονης μαικήνα της τέχνης.
Από το Μάντσεστερ στο Αιγαίο – Η αρχή μιας μεταμόρφωσης
Γεννημένη στο εργατικό Μάντσεστερ, σε μια Αγγλία που πάλευε ακόμη με τη μεταπολεμική της ταυτότητα, η νεαρή Πολίν δεν μεγάλωσε ανάμεσα σε μουσεία και μεγάλα σαλόνια . Μεγάλωσε με την απλότητα και την αίσθηση του μέτρου, αλλά με μια ασυγκράτητη έλξη προς το διαφορετικό. Ήταν εκείνο το ανήσυχο βλέμμα, η εσωτερική της πυξίδα που την οδήγησε στην Αθήνα — ένα τόπο που έμελλε να σφραγίσει τη μοίρα της.
Στην ελληνική πρωτεύουσα των ‘60s, ανάμεσα σε ρούχα, υφάσματα και κομψότητα, η Πολίν άνοιξε την μπουτίκ “My Fair Lady”, φέρνοντας στο Αθηναϊκό κοινό την αίσθηση του λονδρέζικου στυλ. Πίσω από τα υφάσματα όμως, κρυβόταν ήδη η βαθύτερη της επιθυμία: να πλάσει κόσμους, να ζήσει μέσα στην τέχνη — όχι σαν επενδύτρια, αλλά σαν ιέρεια της.
Η συνάντηση που θα αλλάξει τα πάντα
Εκεί γνώρισε και τον μετέπειτα σύζυγό της, Κωνσταντίνο Καρπίδα, ιδρυτή της Αρχιρόδον, μιας κατασκευαστικής εταιρείας με διεθνή παρουσία. Μαζί με εκείνον, η Πολίν απέκτησε όχι μόνο την υλική δυνατότητα να επεκτείνει τους ορίζοντές της, αλλά και την επαφή με μια βαθύτερη φιλοσοφία: την αξία του να επενδύεις στο όραμα, στο άπιαστο, στο “περίεργο”.
Καθοριστικής σημασίας υπήρξε η σχέση της με τον Αλέξανδρο Ιόλα — τον θρυλικό Έλληνα συλλέκτη και έμπορο τέχνης, που έγινε κάτι παραπάνω από μέντορας: υπήρξε ο πνευματικός της οδηγός σε έναν κόσμο όπου ο Σουρεαλισμός, η εσωτερικότητα, η πρόκληση και η πνευματική ελευθερία συγχωνεύονταν.
Μια συλλογή-σύμπαν, ένα σπίτι-όραμα
Η Πολίν δεν δημιούργησε απλώς μια συλλογή· δημιούργησε ένα σύμπαν ιδεών, μορφών και υπαρξιακής περιπέτειας. Στο σπίτι της στο Λονδίνο, οι τοίχοι ήταν γεμάτοι Magritte, Dalí, Warhol, Carrington, Tanguy, Ernst. Δεν υπήρχε διάκριση ανάμεσα στο “έργο τέχνης” και το “αντικείμενο καθημερινής χρήσης” — γιατί όλα, από το γνωστό πρόβατο του FrançoisXavier Lalanne μέχρι έναν πολυέλαιο σε σχήμα πεταλούδας, αποκτούσαν νόημα ως μέρος του ονειρικού μικρόκοσμου της.Η Καρπίδα δεν ακολούθησε τις τάσεις της αγοράς τέχνης. Εμπιστεύτηκε το ένστικτο, όχι το brand name.
Η Πολίν Καρπίδα δεν “έκανε” τέχνη — ήταν η ίδια έργο τέχνης
Η ζωή της υπήρξε μια πράξη αισθητικής αντίστασης, μια βεβαιότητα ότι η ομορφιά δεν είναι πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα, και ότι κάθε δωμάτιο, κάθε πίνακας, κάθε τραπέζι μπορεί να γίνει πύλη προς το φανταστικό.
Δεν ήταν ποτέ “στη μόδα”, προηγήθηκε των εποχών. Δεν ακολούθησε τις αγορές· ακολούθησε το βλέμμα της. Δεν έζησε μέσα στην τέχνη· έζησε ως τέχνη.
Σήμερα σε προχωρημένη ηλικία πια, μοιράζει τη ζωή της μεταξύ Νέας Υόρκης και Τέξας. Χαίρεται που τα αγαπημένα της κοσμήματα θα φοριούνται τώρα και θα στολίζουν Ελληνίδες που έβαλαν βαθιά το χέρι στην τσέπη για την απόκτησή τους.