Αποκλειστικό

O επιχειρηματίας που «έσωσε» την κληρονομιά του Ωνάση (pics+vid)

Από τη Μαρία Λεμονιά

Φωτογραφίες: Νικόλας Κομίνης

×
PLAY VIDEO

O Eλληνοκύπριος «γητευτής των αιθέρων» που αγόρασε τρία από τα πιο ιστορικά αεροπλάνα της θρυλικής Ολυμπιακής αεροπορίας, ρίχνει χιλιάδες ευρώ για να τα ανακατασκευάσει προκειμένου να μην καταλήξουν στην ανακύκλωση – Δείτε πώς θα γίνουν

Τα τρία παροπλισμένα αεροπλάνα της Ολυμπιακής Αεροπορίας μόστραραν με θράσος στον χώρο του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικό. Επί πολλά χρόνια «κοιτούσαν» τους ταξιδιώτες καθηλωμένα τα ίδια στη γη πλημμυρίζοντας με μνήμες εκείνους που ταξίδεψαν κάποτε μαζί τους.

Για τους βασιλιάδες των αιθέρων ισχύει ότι και για τα άλογα «σκοτώνουν τα αεροπλάνα όταν γεράσουν»…

«Επρόκειτο για τρία αεροπλάνα, ένα Bac 1 -11 και δύο Boeing -ένα 727 και ένα 737- που συνδέθηκαν με την ιστορία του Ωνάση. Δεν είναι τυχαίο ότι το ένα , το είχε παραλάβει ο ίδιος ο Ελληνας μεγιστάνας στις 19 Δεκεμβρίου του 1968 σε μια γιορτή που θα μείνει αξέχαστη. Αυτά τα αεροσκάφη εξάλλου, έχουν μεταφέρει στη χώρα μας πολλές διασημότητες και έχουν πρωταγωνιστήσει σε πολλές ελληνικές ταινίες» αναφέρει στο Lemon Social Eye ο σημερινός τους ιδιοκτήτης Ανδρέας Χριστοδουλίδης.

Όταν συμφωνήθηκε να διαμορφωθεί με νέα ενδιαφέροντα οικοδομικά projects o χώρος του Ελληνικού, τα αεροπλάνα αυτά, εκτός από ένα Jumbo 747 που θα κρατούσε η LAMDA σε χώρο μουσείου που θα υπενθύμιζε και θα τιμούσε την πρότερη δραστηριότητα του συγκεκριμένου χώρου, θα πήγαιναν για ανακύκλωση. «Η αγάπη μου για την παλιά Ολυμπιακή με την οποία ταξίδευα ως παιδί και έφηβος αλλά και το πάθος μου με το αεροπλάνο λειτούργησαν ως κινητήριος δύναμη για να τα αγοράσω. Δεν χρειάζεται να σας πω ποια ήταν η συγκίνησή μου όταν τελικά τα κατάφερα».

«Μπαίνοντας μέσα, παρότι ήταν διαλυμένα μου ήρθαν εικόνες από παλαιότερα ταξίδια με γονείς και φίλους. Περπατώντας στους διαδρόμους ανακάλυπτα μικρούς θησαυρούς…».

«H business class με τα τασάκια, το φυλλάδιο με τα είδη αφορολογήτων σε δραχμές, το περιοδικό “Κίνηση” που εξέδιδε η Ολυμπιακή, το ερωτηματολόγιο αξιολόγησης της πτήσης κλ».

Το εσωτερικό των συγκεκριμένων αεροπλάνων που ήταν εντελώς κατεστραμμένο πρόκειται να διαμορφωθεί με γούστο εκ νέου.

Τον σχεδιασμό έχει αναλάβει η αρχιτέκτων-μηχανικός Μαριάνα Μπαλοδήμα που μαζί με την οικογένεια Χριστοδουλίδη θα δώσουν μια μοντέρνα άποψη που παραπέμπει στην πρώτη θέση διακεκριμένων αεροπορικών εταιρειών και πολυτελών jet.

Από τις σπουδές οικονομικών στα αεροπλάνα

Για τον Ανδρέα Χριστοδουλίδη, η ζωή του ήταν πάντοτε μια ενδιαφέρουσα περιπέτεια. Γεννημένος στην Κύπρο αγαπά τα αεροπλάνα από μικρός, παρότι ο πατέρας του ασχολείτο με το εμπόριο φαρμάκων. «Από έξι ετών είχα ένα πάθος, ένα έρωτα, μια λατρεία για τα αεροπλάνα. Όλα τα παιχνίδια μου ήταν αεροπλάνα».

Μεγαλώνοντας καταφέρνει να κάνει το χόμπι του επάγγελμα.
Δώδεκα Ιουλίου του 1975 κάνει το πρώτο του ταξίδι και αντιλαμβάνεται ότι αυτό είναι που του άρεσε να κάνει στην ζωή του. Οι γονείς του έχουν ένσταση γι αυτό και σπουδάζει international business management στο Λονδίνο. Στο πανεπιστήμιο γνωρίζεται με την σύζυγό του Ζέλα Μούσκα, γόνο επιτυχημένης εφοπλιστικής οικογένειας που ζει στο Λονδίνο και εγκαθίσταται μόνιμα στην Γηραιά Αλβιόνα.

Την εποχή εκείνη εργάζεται στο Γραφείο Τουρισμού στην Πρεσβεία της Κύπρου στο Λονδίνο. Αποκτά τις πρώτες διασυνδέσεις με αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια και μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Δημιουργεί την αεροπορική εταιρεία «Ηλιος» που την πουλάει επτάμισι μήνες πριν το δυστύχημα.

«Στα τέλη του 2016 ιδρύω την Zela Αviation η οποία πήρε το όνομά της, από τη σύζυγό μου. Με παραρτήματα σε Λονδίνο. Αθήνα και Κύπρο η εταιρεία μου ναυλώνει και αγοράζει περισσότερα από 500 αεροσκάφη αναπτύσσοντας συνεργασία με πολλές επιτυχημένες αεροπορικές εταιρείες μεταξύ των οποίων οι Aegean, Air Mediterranean, Sky Express, Cyprus Airways κλ».

Η δουλειά πάει από το καλό στο καλύτερο, αεροσκάφη του ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο μέχρι που η παγκόσμια πανδημία καθηλώνει τόσο το επιβατικό κοινό όσο και τα αεροπλάνα στην γη. Μέσα από τις ευκαιρίες της πανδημίας δημιουργεί τη Zela Jet που παρέχει υπηρεσίες για ιδιωτικές πτήσεις με ελικόπτερα και αεροπλάνα στην Ελλάδα. «Η ζωή σου δείχνει πάντα προς τα πού πρέπει να πας» αναφέρει.

Το μέλλον των συνταξιοδοτούμενων αεροσκαφών της Ολυμπιακής

Τα τρία αεροπλάνα που αγόρασε ο Ανδρέας Χριστοδουλίδης τα έχει παραχωρήσει στο κράτος θυμίζοντας την ένδοξη εποχή του άλλοτε εθνικού μας αερομεταφορέα. Το Boeing 727 κοσμεί την Λεωφόρο Βουλιαγμένης, στο Δήμο Αργυρούπολης – Ελληνικού, το Bac 1 -11 βρίσκεται στο Λαύριο και το Boeing 737 είναι τοποθετημένο σε αποθήκη αναζητώντας τον τελικό του προορισμό.

«Θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στους Δημάρχους των συγκεκριμένων περιοχών που ασπάστηκαν το όραμά μου» λέει λίγες ημέρες πριν την εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στο Δήμο Αργυρούπολης.

Ο «γητευτής των αιθέρων» συγκινείται «Στα εγκαίνια θα παρουσιαστούν όλες οι στολές της Ολυμπιακής αεροπορίας από το 1957. Μια εξ αυτών φορούσε ως μοντέλο, στο δειγματισμό τους η Μιμή Ντενίση, το 1976. Επρόκειτο για στολή που είχε σχεδιάσει η Ρούλα Στάθη».

Και το όνειρο συνεχίζεται στην Κύπρο…

Επίσης στα παλιά γραφεία της κατεχόμενης Κύπρου, στην Αμμόχωστο, υπάρχει μια ταμπέλα που διαθέτει πέντε Ολυμπιακούς κύκλους όπως ήταν το πρωταρχικό σήμα της Ολυμπιακής. Είναι γνωστό ότι ο Ωνάσης αναγκάστηκε να προσθέτει στο σήμα του έναν ακόμη κύκλο όταν δέχτηκε διαμαρτυρία από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή. Η ταμπέλα αυτή είναι κειμήλιο γι’ αυτό και ο Ανδρέας Χριστοδουλίδης βρίσκεται σε επικοινωνία με την Κυπριακή Κυβέρνηση και τα Ηνωμένα Εθνη προκειμένου να του παραδοθεί κι εκείνος με την σειρά του να την επιστρέψει στην Ελλάδα με τις τιμές που της αρμόζουν.