Το καταναλωτικό κλίμα στις Ηνωμένες Πολιτείες βελτιώθηκε τον Δεκέμβριο, αλλά λιγότερο από ό,τι αναμενόταν, παραμένοντας σε υποτονικά επίπεδα εν μέσω επίμονων ανησυχιών για το κόστος ζωής.
Συγκεκριμένα, ο τελικός δείκτης καταναλωτικού κλίματος του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν ανέβηκε ελαφρά κατά 1,9 μονάδες, φτάνοντας τις 52,9. Σημειωτέον πως η μέση εκτίμηση των αναλυτών έκανε λόγο για μέτρηση στις 53,5 μονάδες.
«Παρά τα κάποια σημάδια βελτίωσης στο κλείσιμο του έτους, το (καταναλωτικό) κλίμα παραμένει σχεδόν 30% χαμηλότερα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2024, καθώς η πίεση που δέχονται τα πορτοφόλια συνεχίζει να κυριαρχεί στις απόψεις των καταναλωτών για την οικονομία», επεσήμανε, σχολιάζοντας τα στοιχεία, η διευθύντρια της έρευνας, Τζόαν Σου.
Είναι χαρακτηριστικό πως ο δείκτης των τρεχουσών συνθηκών υποχώρησε σε ιστορικό χαμηλό, στις 50,4 μονάδες, ενώ ο δείκτης των προσδοκιών ενισχύθηκε στο υψηλότερο επίπεδο τετραμήνου. Παράλληλα, η αντίληψη των καταναλωτών για τις τρέχουσες αγοραστικές συνθήκες σε προϊόντα μεγάλης αξίας επιδεινώθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί.
Το υψηλό κόστος ζωής και η ανησυχία για την αγορά εργασίας διατηρούν το καταναλωτικό κλίμα κοντά σε ιστορικά χαμηλά. Οι ανησυχίες για τα προσωπικά οικονομικά αποτελούν κίνδυνο για τις προοπτικές της καταναλωτικής δαπάνης, η οποία κατά τα άλλα έχει αντέξει.
Η αύξηση της απασχόλησης παρέμεινε υποτονική τον Νοέμβριο και το ποσοστό ανεργίας ανήλθε στο 4,6%, το υψηλότερο επίπεδο τετραετίας. Οι οικονομολόγοι αναμένουν ότι η αύξηση της απασχόλησης θα συνεχίσει να κινείται σε χαμηλά επίπεδα το επόμενο έτος και ότι το ποσοστό ανεργίας θα εμφανίσει ελάχιστη βελτίωση, κάτι που θα μπορούσε να συνεχίσει να επιβαρύνει το κλίμα.
Προκειμένου να προστατέψει την οικονομία από μια περαιτέρω επιδείνωση στην αγορά εργασίας, η Federal Reserve μείωσε για τρίτη φορά φέτος τα επιτόκια, στη συνεδρίαση της στις αρχές του μήνα. Ωστόσο, οι φορείς χάραξης πολιτικής εμφανίζονται διχασμένοι για τις προοπτικές των επιτοκίων το επόμενο έτος, καθώς επιχειρούν να ισορροπήσουν τη στήριξη στην αγορά εργασίας με τις ανησυχίες για τον πληθωρισμό.
Παρότι η έρευνα του Μίσιγκαν έδειξε ότι οι προσδοκίες για την αγορά εργασίας βελτιώθηκαν ελαφρώς αυτόν τον μήνα, «σχεδόν τα δύο τρίτα των συμμετεχόντων εξακολουθούν να αναμένουν ότι η ανεργία θα συνεχίσει να αυξάνεται μέσα στον επόμενο χρόνο», υπογράμμισε η Σου.
Οι καταναλωτές αναμένουν ότι οι τιμές θα αυξηθούν με ετήσιο ρυθμό 4,2% τον επόμενο χρόνο, κοντά στο χαμηλότερο επίπεδο δωδεκαμήνου. Και βλέπουν το κόστος να αυξάνεται με ετήσιο ρυθμό 3,2% για την περίοδο από πέντε έως δέκα χρόνια.
Διαβάστε ακόμη
Εφορία – Μητρώο: Ο πλήρης οδηγός της ΑΑΔΕ για ΑΦΜ, αλλαγές στοιχείων και έναρξη επιχείρησης
Μελισσοκομία: Το χόμπι που έγινε επάγγελμα με 2 εκατ. κυψέλες σε όλη την Ελλάδα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
