Τα ευρωπαϊκά λιμάνια ασφυκτιούν από τεράστιες ποσότητες εισαγόμενων αγαθών, σε σημείο που απειλείται η ομαλή κυκλοφορία τους στην αγορά. Το πρόβλημα έχει ήδη επιπτώσεις και σύντομα το βάρος θα πέσει στους ώμους των καταναλωτών, οι οποίοι ενδέχεται να κληθούν να πληρώσουν υψηλότερες τιμές.
Όπως αποκάλυψαν οι Financial Times, πρόκειται για τη μεγαλύτερη συμφόρηση της εφοδιαστικής αλυσίδας στην ήπειρο από την περίοδο της πανδημίας. Η αιτία συνδέεται με τις τελευταίες εμπορικές εντάσεις, και συγκεκριμένα τους δασμούς που ανακοίνωσε ο Ντόναλντ Τραμπ, επαναφέροντας σκηνικό εμπορικού πολέμου.
Ναυτιλιακές πηγές περιγράφουν ένα σκηνικό διαρκούς καθυστέρησης: τα πλοία αναμένουν για ημέρες ώστε να μπορέσουν να εκφορτώσουν και να παραλάβουν νέο φορτίο, ενώ η ροή των κοντέινερ από την Ασία —κυρίως από την Κίνα— δεν ανακόπτεται. Πρόκειται για εμπορεύματα που δεν κατάφεραν να διοχετευτούν στην αμερικανική αγορά και καταλήγουν σε προσωρινή αποθήκευση στην Ευρώπη.
Ο Albert van Ommen, διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής Euro-Rijn Group, εξήγησε πως αυτή η νέα κρίση αποτελεί ένα ακόμη χτύπημα για το παγκόσμιο σύστημα logistics, το οποίο μέχρι πρότινος επέτρεπε στις επιχειρήσεις να διατηρούν χαμηλά αποθέματα χάρη στην προβλέψιμη και τακτική ανανέωση μέσω προγραμματισμένων αποστολών.
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι η εκτίμηση της γερμανικής Contargo, που ανακοίνωσε ότι ο μέσος χρόνος αναμονής για τη φόρτωση κοντέινερ είναι 66 ώρες στο λιμάνι της Αμβέρσας και 77 ώρες στο Ρότερνταμ.
«Σχεδόν όλα τα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια είναι υπερπλήρη», προειδοποίησε ο Caesar Luikenaar, επικεφαλής της ναυτιλιακής WEC Lines με έδρα την Ολλανδία. Σύμφωνα με τον ίδιο, αρκετές κομβικές εγκαταστάσεις λειτουργούν πλέον στα όρια της χωρητικότητάς τους.
Μέχρι τώρα, δεν έχουν παρουσιαστεί προβλήματα στην παραγωγή ή ελλείψεις υλικών λόγω των εγκλωβισμένων φορτίων στα λιμάνια. Ωστόσο, η ανησυχία εντείνεται όσο η συμφόρηση επιμένει και αναμένεται να συνεχιστεί για αρκετούς μήνες ακόμη.
Η συνεχής καθυστέρηση, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα για την επίλυση του προβλήματος, ενδέχεται να οδηγήσει σε αυξήσεις τιμών για τον τελικό καταναλωτή. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, οι επιχειρήσεις δεν πρόκειται να απορροφήσουν το κόστος — αντίθετα, σχεδιάζουν να το μετακυλίσουν στους πελάτες τους, θεωρώντας το αναπόφευκτο λόγω έλλειψης εναλλακτικών.
Διαβάστε ακόμη
Στεγαστικό και εμπορικές τιμές «παγώνουν» τις αντικειμενικές έως και το 2027
The Banker: Οι ελληνικές τράπεζες επιστρέφουν στη διανομή μερισμάτων μετά από 16 χρόνια
Δασικές πυρκαγιές: Παγκόσμια επιτήρηση από το Διάστημα με τεχνητή νοημοσύνη (vid)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
