search icon

Διεθνή

ΟΟΣΑ: Ποιοι και γιατί κάνουν λόμπινγκ με τζίρους δισεκατομμυρίων (γραφήματα)

Μία τεράστια βιομηχανία στον απόηχο του Qatargate - Οι νέοι παίκτες, αυτοί που ξοδεύουν τα περισσότερα, οι «γκρίζες ζώνες» άσκησης πολιτικής και οι προτάσεις για την ενίσχυση της διαφάνειας

Στη «Μέκκα» του λόμπινγκ, τις Ηνωμένες Πολιτείες, και πιο συγκεκριμένα στο κέντρο της Ουάσινγκτον, κυκλοφορεί η φράση: «Αν δεν είσαι στο τραπέζι, θα είσαι στο μενού». Χρησιμοποιείται για να αποτυπώσει τη σημασία που δίνουν όλοι οι μεγάλοι παίκτες -οικονομίας, πολιτικής και κοινωνίας- στο να έχουν μια οργανωμένη παρουσία στα κέντρα λήψης αποφάσεων.

Το λόμπινγκ δεν είναι ούτε καινούργιο, ούτε περιορισμένο σε ελάχιστους εκλεκτούς, ωστόσο καλύπτεται, πολλές φορές, από πέπλο μυστηρίου και οσμή διαφθοράς.

Για τον λόγο αυτόν, ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) έχει επανειλημμένως προσπαθήσει να πείσει τα 38 κράτη – μέλη του να υιοθετήσουν συγκεκριμένους κανόνες, μέσα στους οποίους θα διενεργείται η λειτουργία του λόμπινγκ, επισημαίνοντας τους νέους παίκτες που έχουν μπει τα τελευταία χρόνια στο παιχνίδι (κυρίως τις ΜΚΟ) και τις αθέμιτες πρακτικές που ακολουθούν.

Ποιοι και γιατί κάνουν λόμπινγκ

«Το λόμπινγκ ως τρόπος επηρεασμού και ενημέρωσης των κυβερνήσεων, αποτελεί μέρος της δημοκρατίας εδώ και τουλάχιστον δύο αιώνες», αναφέρει το άρθρο «Lobbying in the 21st Century: Transparency, Integrity and Access» του ΟΟΣΑ. Ο όρος «lobbying» έχει παραδοσιακά οριστεί ως η «προφορική ή γραπτή επικοινωνία με έναν δημόσιο λειτουργό για να επηρεάσει τη νομοθεσία, την πολιτική ή τις διοικητικές αποφάσεις» (OECD, 2010).

Ωστόσο, οι δρόμοι μέσω των οποίων οι ομάδες συμφερόντων επηρεάζουν τις κυβερνήσεις εκτείνονται πέρα από αυτόν τον ορισμό και έχουν εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια, όχι μόνο όσον αφορά στους εμπλεκόμενους φορείς και τις πρακτικές, αλλά και στο πλαίσιο στο οποίο λειτουργούν. Αυτοί οι φορείς, οι πρακτικές και το πλαίσιο περιλαμβάνουν

Ποιοι ξοδεύουν τα περισσότερα

Το λόμπινγκ είναι πιο σημαντικό σε ορισμένους τομείς από ό,τι σε άλλους. Για παράδειγμα, πάνω από το ένα τέταρτο (28%) των συνολικών εταιρικών δαπανών άσκησης πίεσης σε ομοσπονδιακό επίπεδο στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2020 προήλθε από τις βιομηχανίες φαρμάκων, ηλεκτρονικών ειδών, ασφαλειών, ακινήτων, πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Οι δαπάνες άσκησης πίεσης είναι ιδιαίτερα συγκεντρωμένες μεταξύ βασικών τομέων – Οι έξι μεγαλύτεροι κλάδοι σε συνολικές δαπάνες για άσκηση πίεσης και οι δέκα μεγαλύτεροι δαπανητές (μερίδιο των συνολικών δαπανών)
Πηγή: Calculations by the Center for Responsive Politics, based on data from the US Senate Office of Public Records.

Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας έχουν αυξήσει σημαντικά τις δαπάνες τους για άσκηση πίεσης τα τελευταία χρόνια και έχουν γίνει σημαντικοί φορείς άσκησης πίεσης σε κομβικά κέντρα, όπως η Ουάσινγκτον και οι Βρυξέλλες.

Στόχος τους είναι να επηρεάσουν τις πολιτικές συζητήσεις σχετικά με τη φορολογία, την ουδετερότητα του δικτύου, την προστασία της ιδιωτικής ζωής των καταναλωτών, την προστασία των δεδομένων και τον ανταγωνισμό.

Τα πιο στοχευμένα χαρτοφυλάκια στις συναντήσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με τους λομπίστες (2014-19)
Πηγή: Transparency International, Integrity Watch

Προκειμένου να μειωθούν τα φαινόμενα διαφθοράς και οι «γκρίζες ζώνες», ο ΟΟΣΑ έχει προτείνει σειρά μέτρων, που περιλαμβάνονται στην έκθεση «Αρχές του ΟΟΣΑ για τη διαφάνεια και την ακεραιότητα στο lobbying» (Recommendation of the Council on Principles for Transparency and Integrity in Lobbying). Οι βασικότερες είναι:

Οι χώρες θα πρέπει να παρέχουν σε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς δίκαιη και ισότιμη πρόσβαση στην ανάπτυξη και εφαρμογή των δημόσιων πολιτικών. Οι χώρες θα πρέπει να ορίζουν με σαφήνεια τους όρους «λόμπινγκ» και «λομπίστας» όταν εξετάζουν ή αναπτύσσουν κανόνες και κατευθυντήριες γραμμές

Οι χώρες θα πρέπει να παρέχουν επαρκή βαθμό διαφάνειας, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι δημόσιοι λειτουργοί, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις λαμβάνουν επαρκείς πληροφορίες σχετικά με τις δραστηριότητες άσκησης πίεσης. Οι χώρες θα πρέπει να δίνουν τη δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους φορείς -συμπεριλαμβανομένων των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, των επιχειρήσεων, των μέσων ενημέρωσης και του κοινού- να ελέγχουν τις δραστηριότητες άσκησης πίεσης.

Οι χώρες θα πρέπει να προωθήσουν μια κουλτούρα ακεραιότητας στους δημόσιους οργανισμούς και στη λήψη αποφάσεων, παρέχοντας σαφείς κανόνες και κατευθυντήριες γραμμές συμπεριφοράς για τους δημόσιους υπαλλήλους. Οι λομπίστες θα πρέπει να συμμορφώνονται με τα πρότυπα επαγγελματισμού και διαφάνειας και μοιράζονται την ευθύνη για την προώθηση μιας κουλτούρας διαφάνειας και ακεραιότητας.

Οι χώρες θα πρέπει να επανεξετάζουν σε περιοδική βάση τη λειτουργία των κανόνων και των κατευθυντήριων γραμμών τους σχετικά με το lobbying και να προβαίνουν στις απαραίτητες προσαρμογές υπό το πρίσμα της εμπειρίας.

Διαβάστε ακόμη

Η Ευρώπη επιστρέφει στις τιμές ρεύματος προ κρίσης – H Ελλάδα έχει και σήμερα το ακριβότερο ρεύμα

Έκτακτη συνεδρίαση της Κομισιόν μετά την έκρηξη κρουσμάτων κορωνοϊού στην Κίνα

Σεισμός στην Εύβοια: Σε ετοιμότητα ο κρατικός μηχανισμός για το ρήγμα που «ξύπνησε» με τα 4,9 Ρίχτερ

Exit mobile version