search icon

Διεθνή

Politico: Τι συμβαίνει επιτέλους με την κρίση στην Boeing;

Το Politico μίλησε με ειδικούς και σκιαγράφησε το ιστορικό των ατυχημάτων και των προβλημάτων των αεροσκαφών

Αν έχετε συνδεθεί στο διαδίκτυο την τελευταία εβδομάδα, το πιθανότερο είναι ότι η ροή των ειδήσεών σας έχει κατακλυστεί από δύο επίμονες ερωτήσεις: Πού είναι η Κέιτ Μίντλετον και τι στο καλό συμβαίνει με τα αεροπλάνα της Boeing;

Αν και το Politico δεν μπορεί να απαντήσει οριστικά στην πρώτη ερώτηση, προσπαθεί να δώσει απαντήσεις στη δεύτερη, η οποία προκαλεί σοβαρές αναταράξεις σε έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αεροσκαφών στον κόσμο.

Στις 5 Ιανουαρίου, ένα Boeing 737 MAX-9 της Alaska Airlines που εκτελούσε πτήση από το Πόρτλαντ προς το Οντάριο της Καλιφόρνια αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στο Όρεγκον, αφού ένα πώμα πόρτας έσκασε κατά τη διάρκεια της πτήσης, προκαλώντας ταχεία αποσυμπίεση. Κανείς δεν καθόταν δίπλα στην ελαττωματική πόρτα και οι πιλότοι κατάφεραν να προσγειώσουν το αεροπλάνο χωρίς πρόβλημα ή τραυματισμούς.

Το περιστατικό, όμως, άνοιξε ένα «κουτί της Πανδώρας» γεμάτο με ερωτήματα και δυσπιστία σχετικά με την ασφάλεια των αεροσκαφών Boeing.

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) καθήλωσε προσωρινά τα περισσότερα αεροσκάφη 737 MAX-9 της Boeing μετά το περιστατικό της Alaska Airlines. Η Ευρώπη γλίτωσε από την εντολή απαγόρευσης πτήσεων, καθώς ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ε.Ε. (EASA) δήλωσε ότι «καμία αεροπορική εταιρεία σε κράτος μέλος του EASA δεν διαθέτει επί του παρόντος αεροσκάφος με παρόμοια διαμόρφωση».

Η FAA επέτρεψε τελικά στο αεροσκάφος να πετάξει ξανά, αλλά με ορισμένους περιορισμούς. Ο οργανισμός απαγόρευσε στην Boeing να επεκτείνει την παραγωγή των αεροσκαφών MAX ή να εγκρίνει πρόσθετες γραμμές παραγωγής για τα αεροσκάφη «μέχρι να βεβαιωθούμε ότι τα ζητήματα ποιοτικού ελέγχου που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας έχουν επιλυθεί».

Η FAA διενήργησε επίσης έλεγχο της διαδικασίας παραγωγής των αεροσκαφών, διαπιστώνοντας «πολλαπλές περιπτώσεις όπου οι εταιρείες φέρονται να μην συμμορφώθηκαν με τις απαιτήσεις ελέγχου ποιότητας κατασκευής» και ζήτησε από την Boeing να αναπτύξει ένα σχέδιο για να «επιδιορθώσει τα συστημικά ζητήματα ποιοτικού ελέγχου».

Έκτοτε, το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ φέρεται να έχει ξεκινήσει ποινική έρευνα για το περιστατικό, σύμφωνα με τους New York Times.

«Στα μανταλάκια»

Παρ’ όλα αυτά, τα αεροσκάφη της Boeing συνεχίζουν να γίνονται πρωτοσέλιδα σε όλο τον κόσμο.

Στις 4 Μαρτίου, μια πτήση Boeing 737-900 της United Airlines από το Τέξας προς τη Φλόριντα αναγκάστηκε να κάνει αναγκαστική προσγείωση αφού ένας από τους κινητήρες του αεροπλάνου τυλίχθηκε στις φλόγες.

Στις 13 Μαρτίου, ένα Boeing 777 της American Airlines πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στην Καλιφόρνια αφού το πλήρωμα ανέφερε σκασμένο λάστιχο.

Ένα Boeing 777-200 με προορισμό την Ιαπωνία αναγκάστηκε να αλλάξει πορεία προς το Λος Άντζελες στις 7 Μαρτίου, αφού έχασε ένα ελαστικό λίγο μετά την απογείωση.

Μόλις την περασμένη εβδομάδα τουλάχιστον 50 άνθρωποι τραυματίστηκαν μετά την απότομη πτώση ενός Boeing 787 της LATAM Airlines στα μέσα της διαδρομής μεταξύ Σίδνεϊ και Όκλαντ, κάτι το οποίο πιθανότατα προκλήθηκε από ένα πρόβλημα στο κάθισμα που έσπρωξε έναν από τους πιλότους πάνω στα χειριστήρια, όπως ανέφερε η Wall Street Journal. Μετά από αυτό το τελευταίο περιστατικό, η Boeing είπε στις αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν αεροπλάνα 787 να ελέγξουν τα καθίσματα στο πιλοτήριο.

Σε ένα από τα πιο πρόσφατα περιστατικά που αφορούν την Boeing, ένα αεροσκάφος 737-800 προσγειώθηκε στις 15 Μαρτίου στο Όρεγκον, από το οποίο έλειπε ένα πάνελ στο κάτω μέρος του αεροπλάνου. Το αεροσκάφος είναι ένα παλαιότερο μοντέλο Boeing, το οποίο πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το 1998 και από το 2011 το διαχειρίζεται η United Airlines, όπως ανέφερε το Associated Press.

Η προηγούμενη κατακραυγή όσον αφορά την ασφάλεια των Boeing ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια μετά από δύο θανατηφόρα δυστυχήματα σε διάστημα πέντε μηνών. Τον Δεκέμβριο του 2018 ένα αεροσκάφος Boeing 737 MAX συνετρίβη στην Ινδονησία, με αποτέλεσμα το θάνατο 189 επιβατών και πληρώματος, ενώ τον Μάρτιο του 2019 ένα άλλο αεροσκάφος του ίδιου μοντέλου συνετρίβη στην Αιθιοπία, σκοτώνοντας 157 ανθρώπους.

Τα Boeing 737 MAX καθηλώθηκαν παγκοσμίως για σχεδόν δύο χρόνια, αλλά τελικά επετράπη η πτήση τους μετά από αναβαθμίσεις στον σχεδιασμό, το λογισμικό και την εκπαίδευση του πληρώματος.

Πέντε χρόνια αργότερα, τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά ασφαλείας της Boeing προκαλούν νέα ανησυχία.

Η Μαρίνα Ευθυμίου, αναπληρωτής καθηγήτρια στη διοίκηση αερομεταφορών στο Dublin City University Business School, δήλωσε ότι η ανησυχία του κοινού για την ασφάλεια της Boeing είναι «πολύ δικαιολογημένη», δεδομένων των πρόσφατων περιστατικών και καθώς η μνήμη των ατυχημάτων του 2018 είναι ακόμη νωπή.

«Δεν πρόκειται για λάθος ενός μόνο υπαλλήλου», δήλωσε η καθηγήτρια. «Το θέμα βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και πολλά χρόνια. Η κλίμακά του μπορεί να υποδηλώνει ότι υπάρχουν ζητήματα και ανησυχίες για την κουλτούρα της ασφάλειας στο εσωτερικό της επιχείρησης, κάτι που φτάνει μέχρι την κορυφή της».

Η αεροπορία είναι μια «πολύ ασφαλής βιομηχανία» και τα ατυχήματα είναι σπάνια «λόγω των αυστηρών διεθνών κανονισμών ασφαλείας», προσέθεσε, τονίζοντας πως «το γεγονός ότι αυτά τα πράγματα συνέβησαν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα είναι ανησυχητικό».

Ο θάνατος του πληροφοριοδότη

Την περασμένη εβδομάδα, ο πρώην υπάλληλος της Boeing Τζον Μπαρνέτ βρέθηκε νεκρός στη Νότια Καρολίνα, όπως ανακοίνωσαν οι τοπικές αρχές, οι οποίες χαρακτήρισαν τον θάνατό του ως αυτοκτονία.

Ο Μπαρνέτ, ο οποίος εργάστηκε στην Boeing για περισσότερα από 30 χρόνια προτού αποχωρήσει από την εταιρεία το 2017, είχε εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τα πρότυπα παραγωγής της εταιρείας και βρισκόταν σε διαδικασία κατάθεσης σε μια εν εξελίξει υπόθεση κατά της Boeing ως πληροφοριοδότης, όπως δήλωσαν οι δικηγόροι του.

Η αντίδραση της Ευρώπης

Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές δεν έχουν αποκλείσει τη λήψη δραστικών μέτρων.

Επί του παρόντος, στο πλαίσιο ενός διατλαντικού συμφώνου, ο EASA πιστοποιεί τις εγκρίσεις ασφαλείας της FAA για τα αεροπλάνα της Boeing. Μετά από τα τελευταία περιστατικά, όμως, ο εκτελών χρέη εκτελεστικού διευθυντή του EASA, Λουκ Τιτγκά, δήλωσε στο Reuters ότι ο οργανισμός είναι έτοιμος να αναστείλει την αναγνώριση των αμερικανικών εγκρίσεων ασφαλείας «αν χρειαστεί».  

Σύμφωνα με την Μαρίνα Ευθυμίου, μια μαζική καθήλωση των αεροσκαφών της Boeing στην Ευρώπη είναι απίθανο να συμβεί. Αν συμβεί, θα είχε τεράστιες συνέπειες, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Οι τρέχουσες καθυστερήσεις στις παραδόσεις αεροσκαφών και τα συνεχιζόμενα προβλήματα εφοδιασμού έχουν ήδη λειτουργικές και οικονομικές επιπτώσεις στις αερομεταφορές,  αλλά θα είναι πολύ χειρότερες αν τα αεροσκάφη καθηλωθούν ξανά.

«Τα προβλήματα της Boeing θα επηρεάσουν την τιμή των εισιτηρίων, τα σχέδια επέκτασης του στόλου των αεροπορικών, ενώ η ανάπτυξη δρομολογίων θα είναι περιορισμένη λόγω των καθυστερήσεων στην παράδοση και πτήση των αεροσκαφών», δήλωσε.

«Στη συνέχεια, υπάρχει η έλλειψη εμπιστοσύνης της αγοράς προς την Boeing και επίσης σημαντική ανησυχία των μετόχων, δεδομένου ότι η τιμή της μετοχής πέφτει πολύ γρήγορα. Οι ρυθμιστικές αρχές έχουν ήδη στρέψει το βλέμμα τους στην εταιρεία και δεν μπορεί να δικαιολογηθεί ένα άλλο λάθος».

Αν ανησυχείτε για την ασφάλεια των πτήσεων, δεν είστε οι μόνοι. Ο ιστότοπος κρατήσεων Kayak επιτρέπει στους πελάτες να φιλτράρουν τους τύπους αεροσκαφών από τον Μάρτιο του 2019, εργαλείο του οποίου η χρήση αυξήθηκε 15 φορές μετά το περιστατικό της Alaska Airlines, όπως δήλωσε η εταιρεία.

Ακόμη και εν μέσω των ανησυχιών, η κα. Ευθυμίου δήλωσε ότι είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι τα αεροπορικά ταξίδια «παραμένουν ένα από τα ασφαλέστερα μέσα μεταφοράς». Η ίδια η καθηγήτρια εξακολουθεί να ταξιδεύει, όπως δήλωσε στο Politico από τον προθάλαμο ενός αεροδρομίου, λίγο αφότου κατέβηκε από ένα αεροπλάνο της Boeing.

Από την άλλη,  ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρούνο Λε Μερ ήταν πιο επιφυλακτικός για τις πτήσεις με αεροπλάνα της Boeing, δηλώνοντας πως «θα προτιμούσα να πετάξω με Airbus παρά με Boeing. Το ίδιο και η οικογένειά μου».

Διαβάστε ακόμη

Φόρος και ΦΠΑ σε συναλλαγές με κρυπτονομίσματα

Είναι ο Τζένσεν Χουάνγκ ο νέος Στιβ Τζομπς; (pics)

Το Ωδείο Αθηνών έγινε ένα από τα ωραιότερα ξενοδοχεία της Αθήνας (pics + vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version