Οι Αμερικανοί εμφανίζονται ολοένα και πιο απαισιόδοξοι για την τρέχουσα κατάσταση της οικονομίας αλλά και για τις προοπτικές τους επόμενους μήνες, με την ανησυχία για την αγορά εργασίας να εντείνεται.
Συγκεκριμένα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης του Conference Board για τον Νοέμβριο υποχώρησε στις 88,7 μονάδες, σημειώνοντας πτώση 6,8 μονάδων σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, που είναι η χαμηλότερη μέτρηση από τον περασμένο Απρίλιο. Σημειωτέον ότι οι οικονομολόγοι περίμεναν μια σαφώς καλύτερη εικόνα, στις 93,2 μονάδες.
Η καθίζηση αυτή οφείλεται στην αυξανόμενη δυσκολία των καταναλωτών να βρουν δουλειά, αλλά και την διογκούμενη αίσθηση οικονομικής αστάθειας.
Είναι χαρακτηριστικό πως και ο δείκτης προσδοκιών βούλιαξε κατά 8,6 μονάδες, στις 63,2 ενώ και ο δείκτης τρέχουσας κατάστασης υποχώρησε σημαντικά στις 126,9 μονάδες.
«Οι καταναλωτές είναι εμφανώς πιο απαισιόδοξοι για τις επιχειρηματικές συνθήκες τους επόμενους έξι μήνες», ανέφερε η επικεφαλής οικονομολόγος του οργανισμού, Ντέινα Πίτερσον, προσθέτοντας: «Οι προσδοκίες για την αγορά εργασίας στα μέσα του 2026 παραμένουν έντονα αρνητικές, ενώ οι εκτιμήσεις για αύξηση του εισοδήματος στα νοικοκυριά συρρικνώθηκαν δραματικά, μετά από έξι συνεχόμενους μήνες πολύ θετικών αποτελεσμάτων».
Σύμφωνα με την έρευνα, το ποσοστό των καταναλωτών που αναμένουν αύξηση του εισοδήματός τους μέσα στους επόμενους έξι μήνες υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2023. Παράλληλα, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες και μελλοντικές επιχειρηματικές συνθήκες επιδεινώθηκαν αισθητά.
Για το λόγο αυτό οι καταναλωτές μείωσαν τα σχέδιά τους για αγορές ακριβών προϊόντων – όπως αυτοκίνητα και μεγάλες οικιακές συσκευές – ενώ πτώση σημειώθηκε και στις προθέσεις για αγορά κατοικίας.
«Οι δείκτες εμπιστοσύνης είναι πολύ χαμηλοί, σαφώς χαμηλότεροι από τα επίπεδα που είχαμε λίγο πριν τα lockdown της πανδημίας. Οι καταναλωτές είναι ταραγμένοι» επεσήμανε, σχολιάζοντας τα στοιχεία, ο επικεφαλής οικονομολόγος της High Frequency Economics, Καρλ Βάινμπεργκ.
Ιδιαίτερα ανησυχητικό θεωρείται το σκέλος της έρευνας του Conference Board που αφορά την απασχόληση. Το ποσοστό όσων απάντησαν ότι οι δουλειές είναι «πολλές και διαθέσιμες» έκανε «βουτιά» στο 6%, από 28,6% τον Οκτώβριο, γεγονός που αποτυπώνει το νευρικό κλίμα στην αγορά εργασίας. Παράλληλα, όσοι πιστεύουν ότι οι δουλειές είναι «δύσκολο να βρεθούν» υποχώρησαν στο 17,9%.
Τα στοιχεία αυτά δημοσιεύτηκαν την ίδια ημέρα με την έκθεση της ADP, σύμφωνα με την οποία οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στις ΗΠΑ αφαίρεσαν κατά μέσο όρο 13.500 θέσεις εργασίας τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες. Η έρευνα του Conference Board συνάδει και με άλλα στοιχεία που δείχνουν πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Για παράδειγμα, ο δείκτης του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν υποχώρησε 4,9% τον Νοέμβριο σε μηνιαία βάση και βρίσκεται 29% χαμηλότερα σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
Παράλληλα τα media κατακλύζονται καθημερινά από ανακοινώσεις εταιρειών που προχωρούν σε περικοπές, προχωρώντας σε αναδιάρθρωση των δαπανών τους και συχνά καλύτερη αξιοποίηση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.
Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε νωρίτερα το υπουργείο Εμπορίου, οι λιανικές πωλήσεις επιβραδύνθηκαν τον Σεπτέμβριο, έπειτα από αρκετούς ιδιαίτερα δυναμικούς μήνες, σημειώνοντας οριακή αύξηση 0,2% σε μηνιαία βάση.
Η επιδείνωση της εικόνας της οικονομίας συμπίπτει με δημόσιες τοποθετήσεις αρκετών αξιωματούχων της Ομοσπονδιακής Τράπεζας, οι οποίοι εκτιμούν ότι δικαιολογούνται νέες μειώσεις επιτοκίων. Οι αγορές ήδη «τιμολογούν» υψηλή πιθανότητα ότι η Fed θα προχωρήσει σε νέα μείωση κατά 0,25% στην επικείμενη συνεδρίαση τον Δεκέμβριο.
Διαβάστε ακόμη
ΤτΕ: Εκτίναξη 7,7% στις τιμές διαμερισμάτων στο γ’ τρίμηνο – Πρωταθλήτρια η Θεσσαλονίκη
Morgan Stanley: Kορυφαία επιλογή οι ελληνικές μετοχές το 2026 (πίνακες)
Ελληνικό ακτινίδιο: Ανθεκτική η φετινή παραγωγή – Άνοιγμα σε Βιετνάμ, Μεξικό και Ιαπωνία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
