search icon

Διεθνή

Το οδικό τούνελ που αλλάζει τη Νορβηγία είναι το βαθύτερο στον κόσμο (vid)

Η Νορβηγία κατασκευάζει το Rogfast, το μακρύτερο και βαθύτερο οδικό υποθαλάσσιο τούνελ, μειώνοντας δραστικά τους χρόνους μετακίνησης - Με προηγμένη τεχνολογία, το έργο μεταμορφώνει τον παράκτιο άξονα Ε39 και ενισχύει την περιφερειακή ανάπτυξη

YouTube

Το μεγαλύτερο και βαθύτερο οδικό υποθαλάσσιο τούνελ παγκοσμίως κατασκευάζεται στη Νορβηγία, με στόχο να μειώσει σημαντικά τον χρόνο μετακίνησης ανάμεσα σε βασικές πόλεις και να αποτελέσει καθοριστικό τμήμα ενός παράκτιου αυτοκινητόδρομου χωρίς φεριμπότ στη δυτική ακτή. Το έργο, μήκους 27 χιλιομέτρων, ονομάζεται Rogfast, από τη φράση “Rogaland fastforbindelse”, που παραπέμπει στην περιοχή όπου υλοποιείται και στη νορβηγική λέξη για τη «μόνιμη σύνδεση». Το βαθύτερο σημείο του τούνελ θα φτάνει τα 392 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2018, ωστόσο στα τέλη του 2019 σταμάτησαν εξαιτίας προβλεπόμενων υπερβάσεων κόστους, γεγονός που οδήγησε στη λύση των αρχικών συμβολαίων και την αναδιάρθρωση του έργου. Η κατασκευή ξεκίνησε εκ νέου στα τέλη του 2021 και πλέον προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2033, με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 25 δισ. νορβηγικών κορωνών (περίπου 2,4 δισ. δολάρια).

«Το τούνελ θα αναβαθμίσει θεαματικά τη συνδεσιμότητα στη δυτική ακτή της Νορβηγίας, προσφέροντας ταχύτερη και πιο αξιόπιστη διαδρομή ανάμεσα στο Σταβάνγκερ και το Χάουγκεσουντ», ανέφερε η Άννε Μπριτ Μόεν, διευθύντρια έργου της Skanska, της εταιρείας που υλοποιεί το βόρειο — και βαθύτερο — τμήμα, μήκους 9 χιλιομέτρων. Με την κατάργηση των σημερινών ακτοπλοϊκών γραμμών, το Rogfast θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Μπέργκεν και Σταβάνγκερ κατά περίπου 40 λεπτά, διευκολύνοντας σε μεγάλο βαθμό τις καθημερινές μετακινήσεις.

Το έργο περιλαμβάνει δύο ανεξάρτητα τούνελ, καθένα με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, αποκλειστικά για οχήματα. Στο κέντρο της διαδρομής θα υπάρχει ένας διπλός κυκλικός κόμβος σε βάθος 260 μέτρων, συνδεδεμένος με βοηθητικό τούνελ προς το νησί Kvitsøy, τον μικρότερο δήμο της χώρας.

Υψηλή τεχνολογία στην κατασκευή

Η κατασκευή ενός τόσο μεγάλου υποθαλάσσιου έργου θέτει πολλές τεχνολογικές προκλήσεις. Όπως στα περισσότερα σύγχρονα τούνελ, η διάνοιξη προχωρά ταυτόχρονα από δύο κατευθύνσεις με στόχο οι ομάδες να συναντηθούν με απόκλιση που δεν θα ξεπερνά τα 5 εκατοστά. Η επίτευξη αυτής της ακρίβειας απαιτεί εξελιγμένες μετρήσεις με λέιζερ και άλλα συστήματα. Ένας περιστρεφόμενος καθρέφτης λέιζερ σαρώνει κάθε νέο τμήμα εκσκαφής, συλλέγοντας 2 εκατομμύρια σημεία δεδομένων το δευτερόλεπτο, δημιουργώντας ένα «ψηφιακό δίδυμο» του τούνελ, το οποίο συγκρίνεται με τα αρχικά σχέδια για εντοπισμό αποκλίσεων.

«Αυτό απέχει πολύ από την κλασική εικόνα ενός τοπογράφου με ένα προσοφθάλμιο», ανέφερε ο Μπούρχαρντ Μπέκεμ, διευθυντής τεχνολογίας της Hexagon, της εταιρείας που υποστηρίζει τις μετρήσεις. Το αυστηρό περιθώριο των 5 εκατοστών εξοικονομεί χρόνο, υλικά και κόστος, καθώς αποτρέπει λάθη που θα απαιτούσαν απομάκρυνση και επαναπλήρωση μεγάλων ποσοτήτων υλικών.

Έργο στρατηγικής σημασίας

Το Rogfast εντάσσεται στον σχεδιασμό αναβάθμισης της παράκτιας οδικής αρτηρίας Ε39, μήκους 1.100 χιλιομέτρων, που συνδέει το Τρόντχάιμ με το Κρίστιανσαντ. Σήμερα απαιτούνται 21 ώρες και επτά φεριμπότ για τη διαδρομή. Ο στόχος είναι ένας δρόμος χωρίς φεριμπότ, με σήραγγες και γέφυρες, μειώνοντας στο μισό τον συνολικό χρόνο ταξιδιού έως το 2050.

Η Μόεν σημείωσε ότι η κυριότερη τεχνική δυσκολία μέχρι τώρα ήταν η εύρεση αποτελεσματικών μεθόδων στεγανοποίησης του πετρώματος: ήδη σε βάθος 300 μέτρων έχουν παρατηρηθεί σημαντικές εισροές αλμυρού νερού. Καθώς το τούνελ θα φτάσει τα 392 μέτρα, η ασφάλεια και η αποτελεσματικότητα των συνθηκών εργασίας αποτελούν απόλυτη προτεραιότητα.

Το έργο διαθέτει επίσης σύστημα επιμήκους εξαερισμού με ανεμιστήρες ώσης και κατακόρυφο σύστημα που φτάνει μέχρι το Kvitsøy, για πλήρη ανανέωση αέρα σε όλο το μήκος. Κάμερες, ραντάρ και αυτοματοποιημένα συστήματα θα παρακολουθούν την κυκλοφορία και θα ανιχνεύουν άμεσα τυχόν συμβάντα.

Παρότι η κατάργηση των φεριμπότ θα επηρεάσει τις αντίστοιχες θέσεις εργασίας, το Rogfast αναμένεται να ενισχύσει την πρόσβαση σε ευκαιρίες απασχόλησης, εκπαίδευση και δημόσιες υπηρεσίες για τις τοπικές κοινότητες, μειώνοντας παράλληλα τα κόστη μεταφοράς και στηρίζοντας τη βιομηχανία θαλασσινών. «Το έργο δημιουργεί σημαντική απασχόληση κατά την κατασκευή και βάζει τις βάσεις για πιο βιώσιμη ανάπτυξη σε όλη τη δυτική ακτή της Νορβηγίας», σημείωσε η Μόεν.

Σήμερα, το μακρύτερο τούνελ με υποθαλάσσιο τμήμα είναι το Σεϊκάν στην Ιαπωνία, μήκους 53,85 χιλιομέτρων, ενώ το Eurotunnel, που ενώνει Αγγλία και Γαλλία, έχει υποθαλάσσιο τμήμα 37,9 χιλιομέτρων. Το Rogfast όμως θα ξεπεράσει και τα δύο σε βάθος, με το Σεϊκάν να φτάνει τα 240 μέτρα και το Eurotunnel τα 115.

Διαβάστε ακόμη

Βασίλης Κάτσος: Nέα επένδυση στο χώρο του φαρμάκου το 2026 μετά τα deals για Innovis και Pharmathen (pic)

Μεγανήσι: Πώς τρεις γενιές της οικογένειας Σκλαβενίτη συνέβαλαν στην ανάπτυξη του νησιού

Επενδύσεις 2 δισ. ευρώ – Ξεκλειδώνει ο Αναπτυξιακός (πίνακας)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version