search icon

business stories

Champions League: H UEFA μοιράζει χρήμα – Πώς η Μπάγερν Μονάχου κερδίζει και εκτός γηπέδων

Ποιες ομάδες διεκδικούν τα χρυσά ποσά της διοργανωσης – Τα τηλεοπτικά και εμπορικά δικαιώματα, οι χορηγοί και τα οικονομικά στοιχεία – Παράδειγμα διαχείρισης οι Βαυαροί

Η περίπτωση της Μπάγερν Μονάχου θεωρείται χαρακτηριστική για τα οικονομικά προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία στις ποδοσφαιρικές ομάδες, αλλά και τη στήριξη παράλληλα που μπορεί να τους προσφέρει η UEFA στην προσπάθεια να «εξισορροπήσουν» τους ισολογισμούς τους.

Να εξορθολογήσουν, δηλαδή, τις διαφορές εσόδων και εξόδων.

Οι Βαυαροί, ο κορυφαίος διαχρονικά σύλλογος της Bundesliga, ενός από τα πρωταθλήματα των Big 5 της Ευρώπης, μετά από τη νέα ευρεία νίκη τους στο φετινό Champions League σε βάρος της Μπενφίκα στο Allianz Arena του Μονάχου, εξασφάλισαν την πρόκριση στον επόμενο γύρο («16») και μαζί μια σημαντική εισροή εσόδων στα ταμεία τους κατά το πρώτο τρίμηνο της αγωνιστικής σεζόν 2021 – ’22, με ένα συνολικό ποσό ύψους 70 εκατ. ευρώ, ως τώρα, σύμφωνα με το Sky Sports, από τη διοργάνωση (από bonus, χορηγούς, εισιτήρια κ.ά.).

Λεφτά, που όσο προχωρούν οι Γερμανοί στο Champions League, τόσο θα αυξάνονται, όπως ισχύει για όλους τους συμμετέχοντες.

Οι ειδικοί της ποδοσφαιρικής αγοράς επισημαίνουν στις αναλύσεις τους ότι το καλοκαίρι ο βαυαρικός σύλλογος είχε επιβεβαιώσει ζημιές ύψους 150 εκατ. ευρώ, λόγω των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης.

Απώλειες, οι οποίες εμπόδισαν τη δημοφιλή Μπάγερν να δαπανήσει ένα υψηλό μπάτζετ για τις μεταγραφές του καλοκαιριού. Η αύξηση των εσόδων αυτή τη σεζόν θα σημαίνει, πολύ απλά, ότι θα βρεθεί σε καλύτερη οικονομική κατάσταση για να διεκδικήσει τις… υπογραφές κάποιων ποδοσφαιρικών σταρ από τους ανταγωνιστές της στις προσεχείς μεταγραφικές περιόδους, έχοντας καλύψει μέρος της «χασούρας»…

Στις business των… γηπέδων μια καλή πορεία στην Ευρώπη φέρνει «ζεστό χρήμα» για τις ομάδες, μα δεν αρκεί. Η σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα -και αυτή των οπαδών στις εξέδρες- θα αποκαταστήσει τα έσοδα και από τις διόλου ευκαταφρόνητες εισπράξεις από τις πωλήσεις εισιτηρίων και θα δημιουργήσει ένα πιο ευνοϊκό κλίμα για πιο προσοδοφόρες συμφωνίες για τα τηλεοπτικά – εμπορικά δικαιώματα, χορηγίες κ.ά.

Το επιχειρηματικό – ποδοσφαιρικό case study της Μπάγερν Μονάχου περιλαμβάνει, άλλωστε, και μια άλλη παράμετρο. Οι οπαδοί γυρίζουν στο Allianz Arena για τους αγώνες όλων των θεσμών -εγχώριων και μη. Και μετά από μια περίοδο 12 μηνών με ματς «κεκλεισμένων των θυρών» εξ’ αιτίας του κορωνοϊού, η διοίκηση των Γερμανών προσδοκά σημαντική τόνωση του τζίρου της και από αυτή την πηγή, για μια ομάδα η οποία στο παρελθόν πετύχαινε sold out από τον… Αύγουστο για 1,3 εκατ. εισιτήρια!

Για ποιον λόγο case study; Οι Βαυαροί δεν «σπατάλησαν» όσα η Παρί Σεντ Ζερμέν και οι βρετανικοί σύλλογοι για την ενίσχυση του ρόστερ τους, αλλά ανανέωσαν συμβόλαια σημαντικών στελεχών τους, στράφηκαν σε «έξυπνες» μεταγραφές ελεύθερων παικτών και με ορθή οικονομική διαχείριση κρατούν «κουμπαρά» για το 2021. Γενικά, οι χρήσεις τους είναι κερδοφόρες και δεν αφήνουν χρέη.

Στα χνάρια της Μπάγερν θα προσπαθήσουν να βαδίσουν και οι υπόλοιποι σύλλογοι, όπως και η ίδια η UEFA, σε μια «κούρσα» διαρκείας για να ανεβάσουν με κάθε πρόσφορο μέσο τα έσοδα της «ποδοσφαιρικής βιομηχανίας» και να αφήσουν «πίσω» το «κακό» 2020…

Γιατί, δεν είναι μόνο η Μπάγερν. Υπάρχουν άλλες κορυφαίες ευρωπαϊκές ομάδες που συνεχίζουν να υποφέρουν οικονομικά και μικρότερες, οι οποίες δικαιούνται να ζητούν περισσότερη… ευμάρεια και λιγότερες ζημιές ή και χρέη.

Από τις ομάδες που «κυνηγούν» τα δισ. της UEFA είναι και η Λίβερπουλ, η οποία επίσης είναι ήδη με τα δυο πόδια στους «16», όπως ο Άγιαξ, η Μάντσεστερ Σίτι, η Τσέλσι και η Γιουβέντους. Οι «reds» υπολογίζεται ότι μόνο από τα bonus έχουν διασφαλίσει μέχρι στιγμής 26,8 εκατ. ευρώ, διεκδικώντας άμεσα από τον όμιλο άλλα 5,6 εκατ. ευρώ και σε σχετικό για αυτούς ρεπορτάζ το Champions League αναφέρεται ως «αγελάδα μετρητών».

Η UEFA, υπενθυμίζεται, αύξησε τα bonus του Champions League: Η πάγια αμοιβή για όσους λαμβάνουν μέρος στους ομίλους ανέρχεται σε 15,64 εκατ. ευρώ, η νίκη πληρώνει 2,8 εκατ. ευρώ και η ισοπαλία 930.000 ευρώ και μια ομάδα έχει την δυνατότητα να φθάσει ακόμα και σε… τριψήφιο αριθμό εκατομμυρίων, αν συνυπολογισθούν το πριμ του ranking και το market pool.

Στους «16» οι σύλλογοι εισπράττουν επιπλέον 9,6 εκατ., όσοι φθάσουν σε προημιτελικά 10,6 εκατ., στα ημιτελικά 12,5 εκατ., ο φιναλίστ 15,5 εκατ. και ο τροπαιούχος 20 εκατ. ευρώ.

Αύξηση 16% στα τηλεοπτικά δικαιώματα

Η οικονομία του αθλητισμού δείχνει να ανακάμπτει σταδιακά μετά από τον «κατήφορο» του 2020 και μεγάλο μερίδιο στις διάφορες «πίτες» των εσόδων της ανήκει, φυσικά, στον «βασιλιά των σπορ».

Ερευνα του Sport Business αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η συνολική αξία των δικαιωμάτων που συσχετίζονται με τα ΜΜΕ (Sports Media Rights), κυρίως τις μεταδόσεις από ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, ιντερνέτ κ.ά., «σκαρφάλωσε» για τα 10 top αθλήματα του πλανήτη σε όλα τα πρωταθλήματα (ποδόσφαιρο, μπάσκετ, Formula 1 κ.λ.π) στα 52,1 δισ. δολ. το 2021, με αύξηση 16% κατά 7,2 δισ. δολ. από πέρσι, την χρονιά των lockdown, ίσως όχι όσο περίμεναν αρκετοί αναλυτές. Και πάλι, όμως, αυτός ο τζίρος ξεπερνά κατά 1,1 δισ. δολ. περίπου τα 50,9 δισ. δολ. του 2019 και το συμπέρασμα είναι ότι διαπιστώνεται μια «αναζωπύρωση» του κλάδου.

Απόδειξη αυτού αποτελεί και το νέο κυοφορούμενο «χρυσό» deal της Premier League για την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων της στις ΗΠΑ αντί ποσού – ρεκόρ 1,3 δισ. ευρώ για μια 6ετία.

Μετά από ένα 2020 γεμάτο ακυρώσεις ή αναβολές αγώνων και αναδιαπραγματεύσεων ή… εκπτώσεων σε συμβόλαια και αμοιβές, σχολιάζεται χαρακτηριστικά από τις ίδιες πηγές, φέτος η παγκόσμια «βιομηχανία δικαιωμάτων» για τα media στα σπορ άρχισε να ανακάμπτει από τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας. Επικαλούνται δε τη σύναψη νέων μακροπρόθεσμων συμφωνιών «κατά κύματα» σε διάφορα «μέτωπα», έστω και αν η ανάκαμψη δεν ήταν -και δεν είναι- ομοιόμορφη για αυτήν την τόσο βασική πηγή εσόδων σε όλες τις περιοχές του κόσμου και για όλα τα σπορ ή όλες τις ομάδες. Καθόλου παράλογο…

Ζημιά 8,7 δισ. και ετήσιος τζίρος 3,6 δισ.

Η UEFA προσπαθεί συνεχώς με νέες συμφωνίες σε όλα τα πεδία εμπορικού ενδιαφέροντος να διευρύνει το portfolio της και τα έσοδα της για να δίνει μεγαλύτερη δύναμη στις ομάδες και ταυτόχρονα μια «απάντηση» στους «αντάρτες» που επιχείρησαν το «σχίσμα» στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο με τη δημιουργία της European Super League.

Παράδειγμα, το νέο deal με την Sportradar σε ρόλο αποκλειστικού διανομέα δεδομένων στοιχήματος της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας, η διεύρυνση της συνεργασίας με τη Sony και το Playstation κ.ά. Μετά την κρίση της πανδημίας που υπολογίζεται ότι άφησε 8,7 δισ. ευρώ κόστος από τις απώλειες εσόδων στις ομάδες 55 πρωταθλημάτων της Ευρώπης.

Τώρα, η ηγεσία της UEFA εκτιμά ότι ο συνολικός τζίρος από τα Κύπελλα Ευρώπης θα φτάσει περίπου τα 3,6 δισ. ανά σεζόν κατά μ.ο. για τον τριετή κύκλο 2021 – 2024, ποσό που καλύπτει όλα τα εμπορικά δικαιώματα των αγώνων, συμπεριλαμβανομένων των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, της χορηγίας και της αδειοδότησης. Αυτό, προϋποθέτει μια αύξηση περίπου 12,5% σε σύγκριση με τα 3,2 δισ. ευρώ του μ.ο. στον κύκλο 2018 – 2021. Το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων διανέμεται στις ομάδες των διοργανώσεων της. Ο δημοσιευμένος ισολογισμός της UEFA για την σεζόν 2019 – ’20 αναφέρει έσοδα 3,038 δισ. ευρώ εν μέσω πανδημίας έναντι 3,857 δισ. του 2018-19 και 2,789 δισ. του 2017 – ’18.

Από τα περσινά 3,038 δισ. ευρώ, το 85,4% (2,593 δισ.) προήλθε από τα τηλεοπτικά δικαιώματα (Media Rights), το 13,7% (417,8 εκατ.) από τα εμπορικά δικαιώματα, μόλις το 0,1% από εισιτήρια και φιλοξενία (3,8 εκατ.) και 0,8% από άλλες πηγές (23,3 εκατ.).

Από τον πακτωλό των δισ., επισήμως, οι πρωταθλήτριες του 2019 και του 2020 στο Champions League, Λίβερπουλ και Μπάγερν, «καρπώθηκαν» μόνο από bonus 125,5 εκατ. ευρώ και 111,1 εκατ. ευρώ. Στον νέο ισολογισμό θα εμφανισθούν και τα κέρδη της Τσέλσι, το 2021…

Χρέη, δάνεια και μεταγραφές

Οι ομάδες μετατρέπονται μεν και σε «μηχανές που κόβουν χρήμα», ιδίως τα ισχυρότερα brands, αλλά πολλές παραμένουν «βυθισμένες» σε χρέη και προβλήματα. Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, π.χ., «άρπαξε» τον Κριστιάνο Ρονάλντο από τη Γιουβέντους και επένδυσε στον 36χρονο Πορτογάλο, αναλαμβάνοντας όμως και το… ρίσκο του συμβολαίου του, με πολλούς να αναρωτιούνται αν και πότε θα γίνει η απόσβεση της επένδυσης, πόσο μάλλον όταν το χρέος για την αμερικανική επιχειρηματική οικογένεια των Γκλέιζερ έχει «εκτιναχθεί» πάνω από το μισό δισ. ευρώ.

Οι «μπέμπηδες» μάλιστα ανήκαν στις ομάδες οι οποίες αναγκάσθηκαν να καταφύγουν σε δανεισμό την Άνοιξη (70 εκατ.) για να αντιμετωπίσουν τις απώλειες εσόδων και να αποφύγουν τις μειώσεις μισθών σε παίκτες – προπονητές – υπαλλήλους.

Η Μπαρτσελόνα δανείσθηκε 100 εκατ. ευρώ, τότε, για να πληρώσει τους ποδοσφαιριστές της και λίγο αργότερα έχασε το μεγάλο της «αστέρι», τον Λίονελ Μέσι, που μεταγράφηκε στην Παρί Σεντ Ζερμέν του βαθύπλουτου Νασέρ Αλ Κελαϊφί, αδυνατώντας να «σηκώσει» το οικονομικό βάρος του συμβολαίου του Αργεντινού.

Η Ρεάλ αναζητά το «νέο Ρονάλντο» της στο πρόσωπο του Κιλιάν Εμπαπέ, μα πιθανόν θα περιμένει το προσεχές καλοκαίρι για να αποκτήσει ως ελεύθερο τον Γάλλο σταρ και να γλιτώσει τα 220 εκατ. ευρώ που απαιτούσε η Παρί τον Αύγουστο για να τον πουλήσει. Μια μεγάλη διάκριση στο Champions League θα βοηθούσε Μάντσεστερ Γ., Ρεάλ και Μπαρτσελόνα να «ρεφάρουν», αλλά…

Διαβάστε ακόμη:

Θεόδωρος Γεροστεργιούδης: «Η Μασούτης δεν πωλείται – Σχεδιάζει εξαγορές»

Πρόγραμμα «Πρώτο Ένσημο»: Επιδότηση επιπλέον 100 ευρώ στον μισθό για 40.000 νέους

ΑΠΕ: Η συμμαχία Ameresco – Resinvest δείχνει τον δρόμο και για άλλα ενεργειακά έργα

 

Exit mobile version