search icon

business stories

Πώς 90 δευτερόλεπτα χάρισαν εκατοντάδες εκατ. δολάρια σε μια επιχείρηση

Η Pinkfong, δημιουργός του Baby Shark, εξελίχθηκε από μικρή startup σε εταιρεία εκατοντάδων εκατ. δολαρίων, μπαίνοντας στο χρηματιστήριο και επιδιώκοντας ανάπτυξη πέρα από την τεράστια επιτυχία του viral τραγουδιού.

William Volcov / BRAZIL PHOTO PRESS / Brazil Photo Press via AFP

Όταν ο Κιμ Μιν-σεοκ έδωσε το «ok» τον Ιούνιο του 2016 για να ανέβει ένα βίντεο 90 δευτερολέπτων με ένα παιδικό τραγούδι, δεν φανταζόταν την καταιγίδα που θα ακολουθούσε. Το κλιπ εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο, συγκεντρώνοντας πάνω από 16 δισ. προβολές και κατακτώντας τον τίτλο του πιο δημοφιλούς βίντεο στην ιστορία του YouTube. Το τραγούδι ήταν το απίστευτα κολλητικό Baby Shark.

Δεν κατέκτησε μόνο τα παιδιά και προκάλεσε πονοκέφαλο σε εκατομμύρια γονείς σε όλο τον κόσμο, αλλά αποτέλεσε και τη βάση για να μετατραπεί η δημιουργός του, η Pinkfong, σε μια εταιρεία μέσων αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων. «Δεν περιμέναμε ότι θα ξεχώριζε από το υπόλοιπο περιεχόμενό μας», είπε ο Κιμ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, στο BBC από τα γραφεία της στη Σεούλ. «Όμως, με την απόσταση του χρόνου, βλέπουμε ότι αποτέλεσε σημείο καμπής που άνοιξε τον δρόμο για την παγκόσμια πορεία μας».

Την Τρίτη, αυτός ο δρόμος κορυφώθηκε με την είσοδο της Pinkfong στο χρηματιστήριο της Νότιας Κορέας. Οι μετοχές της ανέβηκαν πάνω από 9% στην πρώτη συνεδρίαση, αποτιμώντας την εταιρεία σε περισσότερα από 400 εκατ. δολάρια.

Από μικρό γραφείο σε παγκόσμιο brand

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2010 ως SmartStudy με στόχο τη δημιουργία παιδικού ψηφιακού περιεχομένου. Είχε μόλις τρία άτομα προσωπικό, ανάμεσά τους τον Κιμ και τον τεχνικό διευθυντή Ντονγκού Σον. «Το γραφείο ήταν ελάχιστο, μικρότερο κι από αυτό», θυμάται ο Κιμ, δείχνοντας την αίθουσα από όπου μιλούσε. «Δεν περιμέναμε καν μισθό τότε».

Με τον καιρό η εταιρεία μετακινήθηκε στα νήπια, έφτασε τους 100 εργαζομένους και έδωσε προτεραιότητα σε πιο απλά εκπαιδευτικά παιχνίδια και videos. Εκεί, εμφανίστηκε το Baby Shark.

Το 2022, η εταιρεία υιοθέτησε το όνομα Pinkfong, εμπνευσμένο από μια χαρούμενη ροζ αλεπού, έναν από τους πρώτους της χαρακτήρες. Σήμερα έχει περίπου 340 υπαλλήλους και γραφεία σε Τόκιο, Σαγκάη και Λος Άντζελες.

Riccardo Milani / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

Το Baby Shark και η εκτόξευση

Το τραγούδι, με αμερικανική καταγωγή από τη δεκαετία του ’70, έφτασε στα χέρια της Pinkfong και μεταμορφώθηκε σε ένα παγκόσμιο pop φαινόμενο. Η επαναλαμβανόμενη φράση «Baby shark, doo, doo, doo…» είναι τόσο πιασάρικη όσο και εκνευριστική, σημειώνει ο αναλυτής Κέβιν Τσου από το Nanyang Technological University.

Ο Κιμ γνωρίζει καλά τη δύναμη της μελωδίας: «Είναι σαν K-pop. Γρήγορη, ρυθμική, εθιστική», είπε, εξηγώντας πως ο «ψαλμωδικός» χαρακτήρας του τραγουδιού το κάνει εύκολο για τα παιδιά.

Το viral ξέσπασε όταν η χορογραφία του τραγουδιού άρχισε να παρουσιάζεται σε παιδικές εκδηλώσεις στη Νοτιοανατολική Ασία. Τα βίντεο που ανέβαιναν online εκτόξευσαν τη δημοτικότητα του τραγουδιού και στα γραφεία της Pinkfong επικράτησε «ατμόσφαιρα φεστιβάλ» βλέποντας τα views να πολλαπλασιάζονται.

Το 2020 έγινε το πιο προβεβλημένο βίντεο στο YouTube, παράγοντας σχεδόν το μισό των εσόδων της εταιρείας την περίοδο μετά την κυκλοφορία του και δίνοντας ώθηση για νέες σειρές και εμπορικά προϊόντα.

Το 2019 η Pinkfong αντιμετώπισε κατηγορία λογοκλοπής από Αμερικανό συνθέτη, αλλά το Ανώτατο Δικαστήριο της Νότιας Κορέας απέρριψε την υπόθεση, δικαιώνοντας την εταιρεία που υποστήριξε ότι βασίστηκε σε παραδοσιακό τραγούδι. Για τον Κιμ, η δικαστική νίκη ήταν καίρια, ειδικά ενόψει της μελλοντικής εισαγωγής στο χρηματιστήριο.

Παρά τη θρυλική επιτυχία του Baby Shark, η εταιρεία προσπαθεί να αποδείξει ότι δεν είναι «μιας φοράς». Σειρές όπως η Bebefinn και η Sealook ανεβαίνουν γρήγορα, με την Bebefinn πλέον να αποδίδει περίπου το 40% των εσόδων της Pinkfong – ξεπερνώντας το Baby Shark, που αντιστοιχεί σε περίπου ένα τέταρτο του τζίρου.

Γονείς έχουν διχασμένες απόψεις: κάποιοι εκτιμούν τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα του περιεχομένου, άλλοι θεωρούν το Baby Shark «υπερβολικά διεγερτικό». Όμως, όπως παραδέχεται ένας πατέρας στο BBC, το θέμα Baby Shark στο πάρτι της τρίχρονης κόρης του ήταν μάλλον αναπόφευκτο.

Το μέλλον της Pinkfong

Η εταιρεία άντλησε περίπου 52 εκατ. δολάρια από την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο και σχεδιάζει να χρηματοδοτήσει νέες σειρές, χαρακτήρες και ταινίες. Παράλληλα, στοχεύει να μετατραπεί σε εταιρεία παραγωγής περιεχομένου «με βάση την τεχνολογία», αξιοποιώντας big data και πρότυπα προβολής για να διαμορφώνει το νέο της υλικό.

Ο Κιμ υποστηρίζει ότι η Pinkfong έχει ήδη πετύχει «ό,τι ονειρεύονται πολλοί δημιουργοί». Τώρα, όμως, πρέπει να αποδείξει στους επενδυτές ότι δεν είναι απλώς το σπίτι του Baby Shark — αλλά μια εταιρεία με αντοχή και προοπτική.

Διαβάστε ακόμη 

Θερμά νοικοκυριά, δροσερά δάνεια: Το νέο στοίχημα της ΕΕ

Wood & Company: Γιατί η Ελλάδα ξεχωρίζει και το 2026 στις αγορές – Ποιες μετοχές επιλέγει

Γιατί όλοι φορούν αυτές τις πολύχρωμες ελαστικές ταινίες όταν γυμνάζονται;

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version