search icon

Newmoney Green

Φόρος άνθρακα: Με ποια μέτρα προστατεύονται τα ευάλωτα νοικοκυριά στην Ελλάδα

Η κυβέρνηση προωθεί μέτρα στήριξης ευάλωτων νοικοκυριών απέναντι στην αύξηση κόστους από τον «φόρο άνθρακα», με δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης και μεταφορικής ελάφρυνσης μέσω Κοινωνικού Κλιματικού Ταμείου

EUROKINISSI/ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ

Μέτρα πρόληψης για την προστασία των ευάλωτων – κυρίως – νοικοκυριών, αλλά και του γενικού πληθυσμού, λαμβάνει η κυβέρνηση, ενόψει της επικείμενης διεύρυνσης του ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών CO₂ (ETS) από το 2027, το οποίο θα περιλαμβάνει και τις μεταφορές και τη θέρμανση. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα ύψους 8 δισ. ευρώ.

Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται η διεύρυνση των προϋποθέσεων χαρακτηρισμού ενός νοικοκυριού ως «ευάλωτου», με αύξηση των εισοδηματικών ορίων για παροχές όπως το επίδομα θέρμανσης και το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο ρεύματος, καθώς και εισαγωγή νέων κριτηρίων, όπως η γεωγραφική θέση (π.χ. νησιά, περιοχές που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές), το μέγεθος της οικογένειας, το κόστος μετακίνησης και οι ανάγκες για θέρμανση.

Το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, που ιδρύθηκε παράλληλα με το νέο ETS της ΕΕ, στοχεύει στη χρηματοδότηση δράσεων ενίσχυσης για τα ευάλωτα νοικοκυριά. Για την Ελλάδα, ο σχετικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 4,7 δισ. ευρώ και καλύπτει πρωτοβουλίες όπως:

Στήριξη στις μεταφορές

Στον τομέα των μεταφορών, οι προβλεπόμενες ενέργειες περιλαμβάνουν: κίνητρα για στροφή στην ηλεκτροκίνηση, κάλυψη του κόστους μεταφοράς για ευάλωτους πληθυσμούς (π.χ. μαθητές με αναπηρία που φοιτούν σε ειδικά σχολεία), επιδότηση για ηλεκτρικά αμαξίδια και δυνατότητα χρηματοδοτικής μίσθωσης ηλεκτρικών οχημάτων (social leasing) για νοικοκυριά με ανάγκες μετακίνησης.

Όλες οι δράσεις του Ταμείου θα τεθούν σύντομα σε δημόσια διαβούλευση, με στόχο να εγκριθούν χωρίς καθυστέρηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την καταπολέμηση της ρύπανσης, η οποία ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη το 2024, το ισχύον σύστημα φορολόγησης των εκπομπών – το λεγόμενο ETS – από το 2027 θα καλύπτει επιπλέον την οικιακή θέρμανση, τις οδικές μεταφορές και τις μικρές βιομηχανικές μονάδες, που έως σήμερα εξαιρούνταν.

Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες που εμπορεύονται πετρελαιοειδή θα είναι υποχρεωμένες να διαθέτουν αντίστοιχο αριθμό δικαιωμάτων εκπομπών για τις ποσότητες CO₂ που εκπέμπονται από τη χρήση βενζίνης, πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης. Το κόστος αυτών των δικαιωμάτων θα μετακυλίεται στους καταναλωτές, ενσωματωμένο στις τιμές των καυσίμων – όπως ήδη συμβαίνει στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο στόχος των μέτρων που ανακοινώθηκαν είναι διττός: αφενός η μείωση των εκπομπών, ώστε να περιοριστεί η ανάγκη αγοράς δικαιωμάτων, και αφετέρου η αντιστάθμιση του επιπλέον κόστους για τα ευάλωτα νοικοκυριά, που πλήττονται περισσότερο από τη μεταφορά του περιβαλλοντικού κόστους στην κατανάλωση.

Διαβάστε ακόμη

Δασμοί Τραμπ: Από τις 200 συμφωνίες, στις… 3+1

Fieratex: Μετά την πτώχευση έρχεται το σφυρί για τη μονάδα στο Κιλκίς (pics)

Η Cartier νιώθει την κινεζική απειλή από τη Laopu Gold

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version