Στις αρχές Σεπτεμβρίου, οι αμερικανικές αρχές μετανάστευσης (ICE) πραγματοποίησαν μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις των τελευταίων ετών σε εργοτάξιο της Hyundai Motor Group στην πολιτεία Τζόρτζια, όπου ανεγείρεται το νέο εργοστάσιο μπαταριών HL-GA Battery Plant κοντά στη Σαβάνα.
Η επιχείρηση, που έγινε στις 4 Σεπτεμβρίου, οδήγησε στη σύλληψη 475 εργατών διαφόρων εθνικοτήτων – Νοτιοκορεάτες, Κινέζοι, Ιάπωνες, Μεξικανοί, Γουατεμαλτέκοι, Κολομβιανοί, ακόμη και εργαζόμενοι από το Εκουαδόρ και τη Βενεζουέλα.
Από αυτούς, οι 316 ήταν Νοτιοκορεάτες, οι οποίοι στις 11 Σεπτεμβρίου αναχώρησαν με πτήση τσάρτερ της Korean Air από την Ατλάντα για τη Σεούλ, ύστερα από σχεδόν μία εβδομάδα κράτησης.
Οι πολιτικές διαστάσεις
Η υπόθεση πήρε άμεσα διπλωματική χροιά. Ο υπουργός Εξωτερικών της Νότιας Κορέας, Τσο Χιουν, ζήτησε από την Ουάσιγκτον να διασφαλιστεί ότι οι εργάτες θα επιστρέψουν χωρίς να υποβληθούν σε σωματικούς περιορισμούς (χειροπέδες, δεσμά), πρακτική που ακολουθεί συνήθως η ICE.
Στις 10 Σεπτεμβρίου, ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο συναντήθηκε με τον Τσο, επαναλαμβάνοντας ότι οι ΗΠΑ «καλωσορίζουν τις επενδύσεις της Νότιας Κορέας» και θέλουν να «βαθύνουν τη συνεργασία». Παράλληλα, ο ίδιος ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ φέρεται να πρότεινε οι Κορεάτες εργάτες να παραμείνουν στις ΗΠΑ, ώστε να εκπαιδεύσουν Αμερικανούς συναδέλφους. Τελικά, μόνο ένας αποδέχτηκε την πρόταση και έμεινε.
Η επένδυση-μαμούθ της Hyundai
Η Hyundai Motor Group και η θυγατρική της Hyundai Mobis υλοποιούν στην Τζόρτζια μία από τις μεγαλύτερες ξένες επενδύσεις στις ΗΠΑ: το εργοστάσιο μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων ύψους 5,5 δισ. δολαρίων, γνωστό ως Hyundai Metaplant America (HMA).
Το έργο αναμένεται να δημιουργήσει 8.500 άμεσες θέσεις εργασίας και να αποτελέσει στρατηγικό κόμβο για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών στην αμερικανική αγορά. Πρόκειται για cornerstone επένδυση στην πολιτική του Λευκού Οίκου να προσελκύσει καθαρές τεχνολογίες και να μειώσει την εξάρτηση από την Κίνα.
Οι επιπτώσεις της κρίσης
Η μεγάλη επιχείρηση της ICE εγείρει ερωτήματα για το εργατικό καθεστώς και τις βίζες. Η μαζική κράτηση ξένων εργατών, ανάμεσα στους οποίους δεκάδες ειδικευμένοι τεχνικοί από τη Νότια Κορέα, δημιούργησε φόβους ότι μπορεί να καθυστερήσει το έργο.
Σύμφωνα με αναλυτές, οι απελάσεις δεν πρόκειται να σταματήσουν την κατασκευή, αλλά ίσως προκαλέσουν καθυστερήσεις στην εξειδικευμένη εκπαίδευση, καθώς οι Νοτιοκορεάτες εργάτες ήταν κρίσιμοι για τη μεταφορά τεχνογνωσίας στους Αμερικανούς υπαλλήλους.
Ταυτόχρονα, η υπόθεση εκθέτει τη Hyundai σε αρνητική δημοσιότητα. Ο όμιλος είχε ήδη δεχθεί κριτική το 2022 για αναφορές περί απασχόλησης ανηλίκων σε εργοστάσια της Αλαμπάμα, κάτι που είχε οδηγήσει σε εσωτερικούς ελέγχους. Τώρα, η εικόνα ότι το έργο στη Γεωργία ξεκίνησε με «παράτυπη εργασία» δημιουργεί πίεση στο brand.
Παρά την κρίση, οι ειδικοί σημειώνουν ότι η επένδυση δεν κινδυνεύει. Η Hyundai έχει δεσμευθεί στρατηγικά στην αμερικανική αγορά, ενώ η Ουάσιγκτον χρειάζεται τέτοιες επενδύσεις στο πλαίσιο του Inflation Reduction Act (IRA) που επιδοτεί την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, η υπόθεση αναμένεται να οδηγήσει σε νέες ρυθμίσεις βίζας για εξειδικευμένο προσωπικό από την Ασία, ώστε να αποφευχθούν μελλοντικά επεισόδια. Επίσης, ενισχύει την πολιτική συζήτηση γύρω από τη μετανάστευση και την απασχόληση ξένων εργατών σε αμερικανικά εργοτάξια.
Η κρίση στο εργοτάξιο της Hyundai στην Τζόρτζια είναι περισσότερο πολιτική και επικοινωνιακή παρά ουσιαστική απειλή για την ίδια την επένδυση. Παρ’ όλα αυτά, φανερώνει την εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στη βιομηχανική πολιτική των ΗΠΑ, τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και τις πιέσεις γύρω από τη μετανάστευση.
Διαβάστε ακόμη
Τραπεζικές φουρτούνες στην Ιταλία: Σχέδιο φορολόγησης ύψους 3 δισ. ευρώ, στο κόκκινο οι μετοχές
Ιδιόγραφες διαθήκες: Προϋποθέσεις εγκυρότητας – Τι αλλάζει με τη νέα νομοθεσία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
