search icon

Επιχειρήσεις

Η κυβέρνηση χάνει το στοίχημα και στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ

Στον αέρα οι 200 εργολαβικοί εργαζόμενοι της εταιρείας

Της Μαριάννας Τζάννε

Εκτός χρονοδιαγράμματος και χωρίς ξεκάθαρο πλαίσιο υλοποίησης βαδίζει η πώληση της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ), ξεθωριάζοντας όλο το αφήγημα ΣΥΡΙΖΑ για τις μεγάλες ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις που με εξαίρεση το ΔΕΣΦΑ θα μεταφερθούν «πακέτο» στην επόμενη κυβέρνηση.

Μαζί με την ΔΕΗ που αποτελεί το μεγάλο συστημικό κίνδυνο που απανωτά λάθη οδήγησαν σε δυσθεώρητες ζημιές, ΥΠΕΝ και ΤΑΙΠΕΔ χάνουν το στοίχημα της πώλησης και των μεγάλων και κερδοφόρων κρατικών επιχειρήσεων και η περίπτωση της ΔΕΠΑ είναι ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα.

Οι καθυστερήσεις στον κυβερνητικό σχεδιασμό που έχουν μεταθέσει από τις αρχές Απριλίου για τα τέλη του μήνα, την προκήρυξη του διαγωνισμού αποδίδονται στην κωλυσιεργία της διοίκησης να προχωρήσει τη διάσπαση της υφιστάμενης ΔΕΠΑ σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών και στην πρόσληψη των 200 περίπου συμβασιούχων στις θυγατρικές του ομίλου.

Τόσο η δρομολόγηση του split της ΔΕΠΑ όσο και η τακτοποίηση των συμβασιούχων, είχαν τεθεί από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη ως προαπαιτούμενα για να ανοίξει η αυλαία της διαγωνιστικής διαδικασίας για την Δημόσια Επιχείρηση Αερίου.

Κανένα όμως απ’ τα δύο δεν φαίνεται να προχωρεί σύμφωνα με τα αρχικά χρονοδιαγράμματα, κάτι που δημιουργεί εκνευρισμό και ερωτηματικά στο κυβερνητικό επιτελείο. Η κριτική εστιάζεται στον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΔΕΠΑ κ. Δημήτρη Τζώρτζη, στον οποίον χρεώνεται αδικαιολόγητη αδράνεια και προσωπική ατζέντα για την επόμενη μέρα της εταιρείας.

Ειδικότερα, για τη διάσπαση της ΔΕΠΑ, πληροφορίες των μετόχων αναφέρουν ότι η δυστοκία στη λήψη αποφάσεων σχετίζεται με την ελλιπή προετοιμασία και τεκμηρίωση τόσο σε σχέση με το μεταφερόμενο προσωπικό στην ΔΕΠΑ Υποδομών, όσο και με το ακριβές ποσό από τα διαθέσιμα της υφιστάμενης ΔΕΠΑ.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι μέτοχοι της ΔΕΠΑ (ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛΠΕ) αλλά και το κυβερνητικό επιτελείο ζητούν διαβεβαιώσεις για την βιωσιμότητα των δύο νέων εταιρειών που θα προκύψουν και αναμένουν τεκμηριωμένες προτάσεις. Για παράδειγμα η διοίκηση εισηγήθηκε την μεταφορά περί των 80 εκ ευρώ από την ΔΕΠΑ στην ΔΕΠΑ Υποδομών. Όμως ο αντίλογος που αναπτύσσεται είναι τι θα μείνει για την ΔΕΠΑ Εμπορίας ώστε να μην στερηθεί διαθέσιμα κεφάλαια. Σε ότι αφορά το προσωπικό ο αριθμός των μόνιμων στελεχών που θα μεταφερθεί στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα περιοριστεί στους 5 μετά τις επιφυλάξεις που εμφανίζονται να διατύπωσαν εκπρόσωποι των μετόχων για τα κριτήρια επιλογής.

Αντιφατικά μηνύματα εξακολουθεί να εκπέμπει η διοίκηση και για την πρόσληψη των 200 περίπου συμβασιούχων της ΔΕΠΑ. Από τη μία έχει διαβεβαιώσει τις συνδικαλιστικές ενώσεις των συμβασιούχων για την πρόσληψή τους κατά παρέκκλιση του ΑΣΕΠ. Απ’ την άλλη όμως πετάει το μπαλάκι της πρόληψης στις διοικήσεις των θυγατρικών της ΔΕΠΑ, Αέριο Αττικής ΑΕ, Εταιρεία Διανομής Αττικής και ΔΕΔΑ. Την περασμένη Παρασκευή σε επιστολή που εστάλη στη διοίκηση και τα μέλη του ΔΣ της ΔΕΠΑ, το Σωματείο των εργαζομένων στον τομέα του φυσικού αερίου (ΣΕΕΦΑ-ΔΕΠΑ) ζητάει ενημέρωση για το χρονοδιάγραμμα του διαχωρισμού και τα «χρονικά ορόσημα της ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών και το οργανόγραμμα της κάθε εταιρείας».

Όπως εκτιμάται η ΔΕΠΑ Υποδομών θα «συσταθεί στις αρχές Ιουνίου και υπολογίζοντας ότι θα είναι νέο νομικό πρόσωπο που πιθανότατα θα περιοριστεί νομικά ώστε προσλήψεις να γίνουν μόνο μέσω ΑΣΕΠ δεκάδες εργολαβικοί θα μείνουν στον αέρα κάποιοι μετά από 20 και πλέον χρόνια δουλειάς». Αντίστοιχος προβληματισμός υπάρχει και για την ΔΕΠΑ Εμπορίας λόγω αλλαγής της μετοχικής σύνθεσης στα χνάρια όπως αναφέρεται του ΔΕΣΦΑ.

Στην αγορά ενέργειας υποστηρίζουν ότι δεν είναι μόνο ο μετασχηματισμός της ΔΕΠΑ και η πορεία της ιδιωτικοποίησης που έχουν “κολλήσει”.

Όπως τονίζουν σήμερα στην εταιρεία παραμένουν σε εκκρεμότητα, κρίσιμα θέματα που συνδέονται με το μέλλον της επιχείρησης στην ελληνική αλλά και την διεθνή αγορά αερίου αλλά και με την συρρίκνωση του μεριδίου της στη εγχώρια αγορά που υπολογίζεται να πέσει στο 50% το 2019, χωρίς η διοίκηση της εταιρείας να εμφανίζεται να ανησυχεί.

Όπως χαρακτηριστικά αναρωτιόταν πρόσφατα γνωστό και ιστορικό στέλεχος της αγοράς “είναι δυνατόν ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ να μην έχει σηκώσει το τηλέφωνο ενάμιση χρόνο τώρα να μιλήσει στους βασικούς πελάτες της εταιρείας…;” 


Ο ίδιος ο κ. Τζώρτζης βέβαια έχει χαρακτηρίσει τον εαυτό του “διαχειριστή ΔΕΚΟ” σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι εργαζόμενοι της εταιρείας στις πρόσφατες αιχμηρές τους ανακοινώσεις καταγγέλλοντας και αυτοί απραξία της διοίκησης σε μια σειρά κρίσιμων θεμάτων.

Όπως μάλιστα τονίζουν, παρά το γεγονός ότι ο κ. Τζώρτζης αισθάνεται ότι λειτουργεί ως “διοικητής ΔΕΚΟ”, αυτό δεν τον εμπόδισε απ’ το να προβλέψει στη σύμβαση που υπέγραψε πριν 1,5 χρόνο, ποσό 20.000 ευρώ ως αποζημίωση σε περίπτωση απομάκρυνσής του. Πρόβλεψη βέβαια που έχει γίνει αντίστοιχα και για τον πρόεδρο της ΔΕΠΑ κ. Βελισσάριο Δότση.

Exit mobile version