search icon

Επιχειρήσεις

Σταύρος Ασθενίδης – Κοινωνία της Πληροφορίας: Χρονιά-ορόσημο το 2024 για τα μεγάλα ψηφιακά έργα

Από τον Ιανουάριο ξεκινάνε οι τηλεδίκες - Πότε παραδίδονται τα πρώτα μεγάλα ψηφιακά έργα με τα οποία θα επιχειρηθούν τομές στη χώρα - Τι γίνεται με τον ψηφιακό φάκελο ακινήτου, το Gov ERP και την τηλεϊατρική

Τους επόμενους μήνες θα αρχίσουν να παραδίδονται τα πρώτα μεγάλα ψηφιακά έργα, με τα οποία θα επιχειρηθούν τομές στη χώρα. Hδη, όπως λέει ο κ. Σταύρος Ασθενίδης, διευθύνων σύμβουλος της Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. που έτρεξε τους σχετικούς διαγωνισμούς και έχει την ευθύνη επίβλεψης των έργων, το πολυπόθητο ψηφιακό bypass στους αργούς χρόνους της Δικαιοσύνης μέσω του eJustice προχωρά, με το πρώτο σκέλος του που αφορά τις τηλεδίκες να προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος της χρονιάς.

«Πάει πάρα πολύ καλά το έργο. Eχει σχεδόν ολοκληρωθεί -μάλιστα έχουν γίνει και μερικές παρουσιάσεις του νέου συστήματος. Εκτιμώ ότι από τον Ιανουάριο θα μπορούν να γίνουν οι πρώτες τηλεδίκες», αναφέρει ο ίδιος.

Η Κοινωνία της Πληροφορίας τέσσερα χρόνια ουσιαστικά αποτέλεσε το μακρύ χέρι της ψηφιακής μετάβασης βοηθώντας σε ένα φιλόδοξο πλάνο αλλαγής της χώρας, το οποίο πάτησε πάνω στην πλούσια δεξαμενή κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης. Τώρα όμως είναι το κρίσιμο στάδιο, αυτό της υλοποίησης, το οποίο μάλιστα συνοδεύεται από εξαιρετικά σφικτά χρονοδιαγράμματα λόγω των όρων του Ταμείου Ανάκαμψης.

«Η χρονιά-ορόσημο για τα μεγάλα ψηφιακά έργα είναι χωρίς αμφιβολία το 2024», τονίζει ο κ. Ασθενίδης. «Στη σειρά αυτών που υλοποιούνται σήμερα θα έρθουν να προστεθούν άλλα τόσα που πρέπει να εκκινήσουν, με στόχο φυσικά να έχουν ολοκληρωθεί όλα έως το τέλος του 2025, με βάση τη δέσμευση που έχουμε από το Ταμείο Ανάκαμψης».

«Προς το παρόν, αν εξαιρέσουμε κάποια μικροπροβλήματα, τα οποία όμως ξεπερνιούνται, είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος», σημειώνει, αν και παραδέχεται πως ο παράγοντας του ακόμα μεγαλύτερου όγκου των έργων που θα επωμιστούν οι εταιρείες πληροφορικής-ανάδοχοι δημιουργεί ανησυχία, με δεδομένο ότι η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού -και- στη χώρα μας στο κομμάτι της τεχνολογίας αρχίζει να γίνεται εμφανής.

Ψηφιακός φάκελος ακινήτου

Από την αρχή της χρονιάς αναμένεται να τρέξει κανονικά και ο ψηφιακός φάκελος ακινήτου. «Το έργο στο κομμάτι αυτό βαίνει προς ολοκλήρωση και ήδη δοκιμάζεται. Υπάρχει δηλαδή μια πιλοτική εφαρμογή, η οποία με την αλλαγή του χρόνου θα γίνει καθολική», επισημαίνει ο κ. Ασθενίδης, ο οποίος επίσης δεν κατανοεί τις αντιδράσεις που υπάρχουν απ’ τους συλλόγους των συμβολαιογράφων, με δεδομένο ότι θα απλοποιηθούν και θα επιταχυνθούν κάθε είδους διαδικασία που αφορά τα ακίνητα..

Ενα από τα μεγάλα έργα που τρέχει η Κοινωνία της Πληροφορίας και αναμένεται να αλλάξει όλη τη δομή της δημοσιονομικής διαχείρισης από την κυβέρνηση είναι το λεγόμενο «Gov ERP» ή Μεταρρύθμιση του Δημοσιονομικού Συστήματος στην Κεντρική Διοίκηση και τη λοιπή Γενική Κυβέρνηση, όπως ονομάζεται το έργο που υλοποιείται.

Με αυτό ουσιαστικά το υπουργείο Οικονομικών θα έχει σε πραγματικό χρόνο στοιχεία για τα έσοδα και τα έξοδα μέσω της πλατφόρμας που θα διασυνδέσει κάθε φορέα, υπουργείο και οποιαδήποτε δομή του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, κάτι που θα επιτρέψει αργότερα την καλύτερη και πιο ευέλικτη χάραξη οικονομικής πολιτικής.

Σύμφωνα μάλιστα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Κοινωνίας της Πληροφορίας, «το έργο είναι εντός του χρονοδιαγράμματος. Τον επόμενο μήνα αναμένεται να υπογραφεί η δεύτερη εκτελεστική περίοδος, οπότε βάσει προγραμματισμού εντός τριετίας θα είναι έτοιμο και λειτουργικό». Η άλλη μεγάλη τομή αφορά τον χώρο της Δικαιοσύνης μέσω του έργου eJustice, στο πλαίσιο του οποίου θα διεξάγονται και οι τηλεδίκες. «Στο eJustice ουσιαστικά αναπτύσσονται κάποιες μεγάλες πλατφόρμες, όπου στήνονται εργαλεία που θα συμβάλουν στη βελτίωση των χρόνων της απονομής δικαιοσύνης».

Οι τηλεδίκες, η υποδομή των οποίων είναι σχεδόν έτοιμη και θα ξεκινήσουν από τον ερχόμενο Ιανουάριο, είναι ένα κομμάτι. Ενα άλλο αφορά το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων (ΟΣΔΔΥ), το οποίο έχει δύο παρακλάδια, το ένα για τα Ποινικά Δικαστήρια (ΟΣΔΔΥ-Π.Π.) και το άλλο για τα Διοικητικά (ΟΣΔΔΥ-Δ.Δ.). Και αυτό είναι εντός του χρονοδιαγράμματος, όπως και το νέο Ποινικό Μητρώο. Επειτα, είναι και το σύστημα διαχείρισης για το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο προχωράει.

Πρόσφατα, επίσης, γύρισε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η μεγάλη σύμβαση-πλαίσιο για την ψηφιοποίηση των Αρχείων της Δικαιοσύνης, οπότε θα γίνουν εκτελεστικές οι συμβάσεις για την υλοποίηση του έργου έως το τέλος του έτους, κάτι που σημαίνει πως αρχές του 2024 θα αρχίσουν οι ψηφιοποιήσεις. «Οπότε πλέον θα αρχίσουμε να βλέπουμε με τη νέα χρονιά τα αποτελέσματα αυτών των παρεμβάσεων, που θα ολοκληρώνονται τμηματικά. Βέβαια πρέπει να σημειώσω ότι τα ψηφιακά εργαλεία δίνουν τεράστιο χώρο και διευκολύνσεις στον χώρο της Δικαιοσύνης, εν τούτοις δεν αποτελούν πανάκεια. Εκεί προφανώς θα κουμπώσει και η μεταρρύθμιση που ετοιμάζει η πολιτική ηγεσία», εκτιμά ο ίδιος.

H τηλεϊατρική

Στα μεγάλα έργα που ξεκίνησαν να υλοποιούνται είναι και το σημαντικό πρόγραμμα της τηλεϊατρικής μέσω του οποίου θα γίνει η διασύνδεση κάθε απομακρυσμένου Κέντρου Υγείας ή αγροτικού ιατρείου σε δυσπρόσιτες ορεινές ή νησιωτικές περιοχές με τα μεγάλα νοσοκομεία της χώρας. «Ουσιαστικά πρόκειται για τρία υποέργα. Το πρώτο το έχει πάρει ο ΟΤΕ, που έχει και τα κεντρικά συστήματα. Η υλοποίησή του έχει ξεκινήσει. Τα άλλα δύο θα τα πάρουν Vodafone και Nova αντίστοιχα -είναι προς υπογραφή. Στόχος είναι σε βάθος διετίας το πρόγραμμα τηλεϊατρικής να καλύψει όλη την επικράτεια», διευκρινίζει ο κ. Ασθενίδης.

Πώς θα δουλεύει το σύστημα; Για παράδειγμα, υπάρχει βαρύ περιστατικό, το οποίο ο αγροτικός ιατρός ή ο γιατρός Γενικής Ιατρικής πρέπει να αντιμετωπίσει. Με το σύστημα αυτό θα υπάρχει σύνδεση με το πρώτο διαθέσιμο μεγάλο νοσοκομείο, ώστε να υπάρχει γνωμάτευση αλλά και βοήθεια από ειδικό γιατρό, που θα κατευθύνει τον αγροτικό. Η πλατφόρμα μάλιστα θα μπορεί να μεταδίδει κρίσιμες ζωτικές μετρήσεις του ασθενούς, τις οποίες θα βλέπει ο γιατρός στο νοσοκομείο. «Δεν είναι μόνο αυτό. Σκεφτείτε ότι δημιουργείται μια πλατφόρμα όπου αργότερα, ανάλογα και με την εξέλιξη της τεχνολογίας, μπορούν να προστεθούν και άλλες υπηρεσίες», τονίζει ο κ. Ασθενίδης.

Ενα από τα έργα που έχουν ξεκινήσει είναι και η Ενιαία Ψηφιακή Υποδομή Εξυπηρέτησης Πολιτών και Επιχειρήσεων, γνωστή και ως CRM (Customer Relationship Management). Πρόκειται ουσιαστικά για τη μετεξέλιξη της εφαρμογής gov.gr, η οποία θα αποτελέσει την ομπρέλα για χιλιάδες νέες υπηρεσίες, μέσω της οποίας κάθε πολίτης ή επιχείρηση θα έχει πρόσβαση σε όλους τους φορείς του Δημοσίου και για το σύνολο σχεδόν των υπηρεσιών τους.

Νέες ψηφιακές εφαρμογές

Εξάλλου, οι υπηρεσίες του gov.gr ήδη συνεχίζουν να αυξάνονται. «Αυτή τη στιγμή σχεδιάζονται νέες υπηρεσίες από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Ενα μεγάλο κομμάτι θα αφορά τις υπηρεσίες υγείας. Εκεί μεγαλύτερο ρόλο έχει η ΗΔΙΚΑ. Σε κάποια άλλα θα είμαστε εμείς, για παράδειγμα, οι διαλειτουργικότητες που συνδέονται με τον προσωπικό αριθμό που θα μπει στις νέες ταυτότητες, κάτι που τελικά θα καταστήσει επίσης περιττό το να ανεβάζει κάποιος αρχεία με προσωπικά στοιχεία. Οποιαδήποτε υπηρεσία θα μπορεί να ανατρέχει σε αυτά», εξηγεί ο κ. Ασθενίδης.

Επίσης, το επόμενο διάστημα αναμένεται να τρέξουν πολλές υπηρεσίες που αφορούν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τα διπλώματα, οι άδειες, οι κάρτες δακτυλίου κ.ο.κ., όλα πλέον θα ψηφιοποιηθούν και θα μπουν στο wallet του gov.gr, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Ακόμη και υπηρεσίες που μπορεί να μην απευθύνονται στην ευρεία μάζα, αλλά βοηθούν καταλυτικά ολόκληρους τομείς, όπως αναμένεται να βοηθήσει το ηλεκτρονικό ναυτολόγιο τον χώρο της ναυτιλίας ή το έργο που αφορά το Σύστημα Παρακολούθησης Κίνησης Οχημάτων και Εμπορευματοκιβωτίων, το οποίο θα παρακολουθεί την κίνηση κάθε φορτηγού και κοντέινερ που εισέρχεται στη χώρα για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου. Και έπεται συνέχεια. «Δεν είναι υπερβολή ότι πλέον όλα θα αλλάξουν», επισημαίνει ο κ. Ασθενίδης.

Μαζί με τα μεγάλα έργα, η Κοινωνία της Πληροφορίας είναι υπεύθυνη για τις δράσεις των κρατικών ενισχύσεων, όπως το νέο Youth Pass που άρχισε να τρέχει στις αρχές του μήνα. Οπως αποκαλύπτει ο ίδιος, «είναι πολλοί άνθρωποι που ασχολούνται στην εταιρεία με αυτά. Και σχεδόν όλα βγήκαν μέσα σε πολύ πιεστικούς χρόνους. Πέρυσι το Market Pass το ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ και μέσα σε δύο μήνες ήταν έτοιμο να τρέξει. Power Pass, Fuel Pass, Freedom Pass, Dentist Pass, Ψηφιακή Μέριμνα… Ολα αυτά έγιναν από εμάς με υπερπροσπάθεια».

Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Κοινωνία της Πληροφορίας σήμερα; «Η έλλειψη πόρων», απαντά σχεδόν αμέσως ο κ. Ασθενίδης και επεξηγεί: «Με όλα αυτά τα έργα λείπει από την αγορά πληροφορικής ανθρώπινο δυναμικό, κάτι που επηρεάζει και εμάς. Μέσα στην κρίση έφυγε πολύς κόσμος στο εξωτερικό. Και φυσικά δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε σε μισθούς τους μεγάλους της αγοράς. Οπότε μας λείπουν project managers. Σήμερα η Κοινωνία της Πληροφορίας απασχολεί συνολικά 220 εργαζομένους, πολλοί εκ των οποίων ωστόσο δεν έχουν σχέση με τον όγκο που συνδέεται με τα έργα.

Επειτα, έχουμε μπροστά μας πολλές νέες προκλήσεις, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, η οποία ξεκίνησε μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο και κοιτάξτε τώρα τη δυναμική που έχει. Αυτό θα ανοίξει πολλά πεδία και δυνατότητες της τεχνολογίας – ακόμα και στο επίπεδο των υπηρεσιών που σήμερα παρέχονται μέσω του gov.gr. Φανταστείτε, για παράδειγμα, ο πολίτης απλώς να λέει προφορικά στην εφαρμογή τι έγγραφο χρειάζεται και αυτό να το βγάζει αυτόματα. Βέβαια, για να φτάσουμε εκεί χρειάζεται πολλή δουλειά».

Σε ό,τι αφορά την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε., ο κ. διευθύνων σύμβουλός της αναφέρει ότι τουλάχιστον μέχρι την ολοκλήρωση του Ταμείου Ανάκαμψης προτεραιότητά της θα είναι η σωστή και έγκαιρη υλοποίηση των ψηφιακών έργων με διασφάλιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών τους. Μακροπρόθεσμα όμως, όπως αποκαλύπτει, ο στόχος είναι άλλος: «Να εξελιχθεί ο ρόλος της και από αιχμή του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας να αποτελέσει αιχμή για τον ευρύτερο μετασχηματισμό της Ελλάδας μέσα από τις νέες τεχνολογίες».

Τηλεϊατρική

«Στόχος είναι σε βάθος διετίας το πρόγραμμα τηλεϊατρικής να καλύψει όλη την επικράτεια», λέει ο κ. Ασθενίδης. Για παράδειγμα, υπάρχει βαρύ περιστατικό το οποίο ο αγροτικός ιατρός ή ο γιατρός Γενικής Ιατρικής πρέπει να αντιμετωπίσει. Με το σύστημα αυτό θα υπάρχει σύνδεση με το πρώτο διαθέσιμο μεγάλο νοσοκομείο, ώστε να υπάρχει γνωμάτευση, αλλά και βοήθεια από ειδικό γιατρό, που θα κατευθύνει τον αγροτικό. Η πλατφόρμα μάλιστα θα μπορεί να μεταδίδει και κρίσιμες ζωτικές μετρήσεις του ασθενούς τις οποίες θα βλέπει ο γιατρός στο νοσοκομείο

Μεταφορές

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να τρέξουν πολλές υπηρεσίες που αφορούν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τα διπλώματα, οι άδειες, οι κάρτες δακτυλίου κ.ο.κ., όλα πλέον θα ψηφιοποιηθούν και θα μπουν στο wallet του gov.gr. Ακόμη και υπηρεσίες που μπορεί να μην απευθύνονται στην ευρεία μάζα, αλλά βοηθούν καταλυτικά ολόκληρους τομείς, όπως αναμένεται να βοηθήσει το ηλεκτρονικό ναυτολόγιο τον χώρο της ναυτιλίας ή το έργο που αφορά το Σύστημα Παρακολούθησης Κίνησης Οχημάτων και Εμπορευματοκιβωτίων

Διαβάστε ακόμη

Σε πλήρη εξέλιξη επενδύσεις στην Αθηναϊκή Ριβιέρα – Νέα εποχή για την ακτογραμμή

Ανοιχτά τα εμπορικά καταστήματα σήμερα (26/11) – Το ωράριο λειτουργίας (vid)

Στα «σκαριά» νέο «Εξοικονομώ» με ενισχυμένα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version