Αν και η Uber δηλώνει έτοιμη να ξεκινήσει άμεσα την παροχή υπηρεσιών με αυτόνομα ταξί στη Βρετανία, η κυβέρνηση καθυστερεί την έγκριση των πλήρως αυτόνομων οχημάτων. Η προηγούμενη ηγεσία είχε δεσμευτεί για κυκλοφορία μέχρι το 2026, ωστόσο η νέα κυβέρνηση αναφέρει πλέον ως πιθανότερη ημερομηνία το δεύτερο εξάμηνο του 2027. Προς το παρόν, μόνο οχήματα με οδηγό-επιτηρητή επιτρέπονται, ακόμη και αν χρησιμοποιούν αυτόνομη τεχνολογία.
Η τεχνολογία είναι έτοιμη – οι νόμοι όχι
Ο Άντριου ΜακΝτόναλντ, αντιπρόεδρος κινητικότητας της Uber, δήλωσε στο BBC ότι η εταιρεία μπορεί να ξεκινήσει μόλις το ρυθμιστικό πλαίσιο το επιτρέψει. Συνεργάζεται ήδη με 18 τεχνολογικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων και η Wayve, ενώ τα ρομποτικά ταξί της λειτουργούν ήδη στις ΗΠΑ, την Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Σιγκαπούρη. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η Βρετανία δεν είναι «πίσω», απλώς η τεχνολογία αναπτύχθηκε πρώτα στις ΗΠΑ και στην Ασία. Το Υπουργείο Μεταφορών επιβεβαίωσε ότι θα θεσπίσει σχετική νομοθεσία εντός του 2027.
Στις ΗΠΑ, τα ρομποταξί λειτουργούν ήδη αδιάκοπα. Η Uber αναφέρει ότι το κόστος μιας αυτόνομης διαδρομής είναι σήμερα ίσο με αυτό μιας διαδρομής με οδηγό, ενώ οι πελάτες επιλέγουν αν θέλουν να επιβιβαστούν σε τέτοιο όχημα. Παρά την πρόοδο, το 37% των Βρετανών δηλώνει ότι θα ένιωθε πολύ ανασφαλές σε ένα αυτοκίνητο χωρίς οδηγό. Ο ΜακΝτόναλντ αναγνωρίζει την αρχική επιφυλακτικότητα, αλλά τη θεωρεί παροδική.
Ενώ μελέτες δείχνουν ότι τα αυτόνομα οχήματα ενδέχεται να είναι ασφαλέστερα από τους ανθρώπινους οδηγούς, περιστατικά σε ΗΠΑ και Κίνα —όπως εγκλωβισμοί επιβατών και ατυχήματα— δείχνουν ότι το σύστημα δεν είναι αλάνθαστο. Η General Motors σταμάτησε τη λειτουργία του Cruise στο Σαν Φρανσίσκο για λόγους ασφαλείας. Στη Βρετανία, παραμένουν ασαφή τα θέματα ευθύνης, ασφάλισης και ιδιοκτησίας σε περίπτωση ατυχήματος.
Οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις
Ο Τομ Λέγκετ της Thatcham Research επισημαίνει την ανάγκη οι τεχνολογίες αυτές να τεθούν πρώτα στην υπηρεσία της ασφάλειας και μετά της εμπορικής εκμετάλλευσης. Η κυβέρνηση ωστόσο αισιοδοξεί, βλέποντας μια δυνητική αγορά 42 δισ. λιρών και 38.000 νέες θέσεις εργασίας μέχρι το 2035. Όμως, για τους επαγγελματίες οδηγούς, όπως υπογραμμίζει ο Άντι Πρέντεργκαστ του συνδικάτου GMB, οι κοινωνικές συνέπειες –όπως η απώλεια θέσεων εργασίας– πρέπει να συνυπολογιστούν σοβαρά.
Ο Άντριου ΜακΝτόναλντ πιστεύει ότι τα αυτόνομα οχήματα θα μεταμορφώσουν τον τρόπο που κινούμαστε, φέρνοντας επανάσταση στις μεταφορές. Ωστόσο, η τεχνολογία θα χρειαστεί να ξεπεράσει όχι μόνο νομικά και τεχνικά εμπόδια, αλλά και τον φόβο του κόσμου και τις εύλογες κοινωνικές ανησυχίες.
Διαβάστε ακόμη
ΕΚΤ: Η επιβράδυνση στους μισθούς στηρίζει τις προβλέψεις για νέα μείωση στα επιτόκια
7.000 βήματα την ημέρα: Ο δρόμος προς τη μακροβιότητα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
