search icon

Ναυτιλία

Αντίδραση 16 ελληνικών και διεθνών ναυτιλιακών κατά του ΙΜΟ για τους στόχους μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου

Κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες καταγγέλλουν το προτεινόμενο πλαίσιο του IMO ως τεχνικά ανεφάρμοστο, οικονομικά επιζήμιο και απειλή για τη βιωσιμότητα των ΜΜΕ του κλάδου

Επιφυλάξεις σχετικά με την προτεινόμενη πολιτική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050, εκφράζουν δεκαέξι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών και διεθνών συμφερόντων. Οι εταιρείες αυτές, οι οποίες δεν εκπροσωπούν την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις σοβαρές αδυναμίες και τις ανεφάρμοστες προβλέψεις του σχεδίου «IMO Net Zero Framework (NZF)», το οποίο θα τεθεί σε ψηφοφορία τον Οκτώβριο και περιλαμβάνει:

Όπως τονίζουν στην κοινή τους ανακοίνωση, το προτεινόμενο πλαίσιο δεν λαμβάνει υπόψη του την τεχνική και οικονομική πραγματικότητα του κλάδου, ενώ παραβλέπει την ανάγκη για μεταβατικές λύσεις, διαθέσιμα καύσιμα και επαρκή υποδομή. Επιπλέον, επισημαίνουν ότι η άμεση και απότομη εφαρμογή των μέτρων ενδέχεται να οδηγήσει σε στρεβλώσεις ανταγωνισμού, να πλήξει δυσανάλογα τις μικρομεσαίες ναυτιλιακές επιχειρήσεις, και να προκαλέσει αυξήσεις κόστους, μεταφέροντας το βάρος στον τελικό καταναλωτή. Υπογραμμίζουν ότι το συνολικό κόστος του IMO NZF ενδέχεται να ξεπεράσει τα 300 δισ. δολάρια ως το 2035, ακόμη και με απόκλιση μόλις 10% από τους στόχους, συγκεντρώνοντας 20-30 δισ. δολάρια ετησίως έως το 2030.

Οι εταιρείες ζητούν την αναθεώρηση της πρότασης πριν την υιοθέτησή της, με έμφαση σε:

Όπως επισημαίνουν, οι αλλαγές αυτές είναι απαραίτητες προτού το πλαίσιο καταστεί δεσμευτικό, καθώς δεν μπορούν να διορθωθούν εκ των υστέρων μέσω οδηγιών ή ερμηνευτικών εγκυκλίων.

Αναλυτικά η ανακοίνωση

«Ως διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες, εκπροσωπώντας συνολικά περισσότερα από 1.200 πλοία μεταφορικής ικανότητας 150 εκατ. DWT, θεωρούμε κρίσιμο να εκφράσουμε τη σοβαρή ανησυχία μας για το πλαίσιο IMO Net Zero Framework (NZF), όπως έχει οριστεί έως σήμερα. Στόχος της κοινής δήλωσης είναι η διασφάλιση ότι οι ανησυχίες του κλάδου θα ακουστούν και θα εκτιμηθούν από τους αρμόδιους φορείς λήψης αποφάσεων.

Συλλογικά, έχουμε πραγματοποιήσει σημαντικές οικονομικές επενδύσεις για τη βελτίωση της αποδοτικότητας και τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των υφιστάμενων στόλων μας, καθώς και μέσω παραγγελιών πλοίων τελευταίας τεχνολογίας.

Είναι καίριας σημασίας να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα ώστε να συνεχίσουμε προς την ίδια κατεύθυνση, διασφαλίζοντας παράλληλα την ασφαλή, αξιόπιστη και ανταγωνιστική διαχείριση των πλοίων.

Αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα ενός παγκόσμιου πλαισίου για τον ναυτιλιακό κλάδο, τονίζουμε ότι το υφιστάμενο περιεχόμενο του IMO NZF:

Στην παρούσα του μορφή, το IMO NZF δεν θα συμβάλει ουσιαστικά στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, σύμφωνα με τη στρατηγική IMO 2023, ούτε θα εξασφαλίσει ισότιμους όρους ανταγωνισμού. Αυτό αποτελεί σοβαρό λόγο ανησυχίας.

Πιο συγκεκριμένα επισημαίνουμε τα εξής:

Προτάσεις – Τι απαιτείται:

Είναι απαραίτητο το IMO NZF:

Αυτά τα θεμελιώδη ζητήματα δεν μπορούν να επιλυθούν μετά την υιοθέτηση μέσω κατευθυντήριων γραμμών. Πιστεύουμε ότι απαιτούνται κρίσιμες τροποποιήσεις πριν την υιοθέτηση του IMO NZF, όπως:

Υπογράφουσες ναυτιλιακές εταιρείες:

Με βάση τη στρατηγική GHG 2023, ο ΙΜΟ στοχεύει σε μείωση της έντασης άνθρακα κατά 40% έως το 2030, 70% έως το 2040 και πλήρη μηδενισμό εκπομπών έως το 2050, σε σχέση με τα επίπεδα του 2008. Το NZF, που εγκρίθηκε σε πρώτη φάση τον περασμένο Απρίλιο (MEPC 83), αναμένεται να υιοθετηθεί τον Οκτώβριο και να εφαρμοστεί από το 2028, καλύπτοντας πλοία άνω των 5.000 GT.

Πρόκειται για το πρώτο νομικά δεσμευτικό πλαίσιο που συνδυάζει όρια καυσίμου με μηχανισμό τιμολόγησης εκπομπών.

Πρόκειται για την πρώτη φορά παγκοσμίως που υιοθετείται ένα δεσμευτικό πλαίσιο με ανώτατα όρια εκπομπών και τιμολόγηση GHG σε ολόκληρο κλάδο της βιομηχανίας.

Οι ρυθμίσεις θα είναι υποχρεωτικές για τα πλοία άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας (GT), τα οποία ευθύνονται για το 85% των συνολικών εκπομπών CO₂ της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Διαβάστε ακόμη 

Debate Τσάκου-Τσαντάνη για την πρόταση Τραμπ μα καταργηθούν τα τριμηνιαία αποτελέσματα

Στέφαν Μπουζνιά στη Les Echos: Γιατί η Euronext προχωρά στην εξαγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών

Mητσοτάκης: Kάνουμε πράξη τις πατριωτικές ελαφρύνσεις ενώ άλλοι μιλούν για πατριωτικούς φόρους – Φοροελαφρύνσεις σε 4,3 εκατ. συμπολίτες μας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version