search icon

Ναυτιλία

Γιώργος Οικονόμου: Ανακατεύει την τράπουλα στη ναυτιλιακή βιομηχανία

Ο εφοπλιστής, τα τρία τελευταία χρόνια, εμφανίζεται πολύ δραστήριος με αγορές πλοίων, πωλήσεις εταιρειών, εξαγορές και μη πετυχημένες προσπάθειες εισόδου και άλλης εταιρείας του στο αμερικανικό χρηματιστήριο

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Στην εξαγορά της Heidmar Inc., διαχειρίστριας εταιρείας pool δεξαμενόπλοιων, προχώρησε στις αρχές της εβδομάδας η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά DryShips Inc, του Γιώργου Οικονόμου ο οποίος τα τρία τελευταία χρόνια εμφανίζεται πολύ δραστήριος με αγορές πλοίων, πωλήσεις εταιρειών, εξαγορές και μη πετυχημένες προσπάθειες εισόδου και άλλης εταιρείας του στο αμερικανικό χρηματιστήριο.

Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά αρχίζοντας από τα πρόσφατα. Η Heidmar διαχειρίζεται στόλο από 37 πλοία εκ των οποίων έξι είναι φορτηγά Panamax  εννέα φορτηγά τύπου Newcastlemax, πέντε φορτηγά τύπου Kamsarmax, ένα υπερ-δεξαμενόπλοιο VLCC, τρία δεξαμενόπλοια Aframax δύο δεξαμενόπλοια Suezmax, έξι πλοία υποστήριξης σε πλατφόρμες υποθαλάσσιες εξόρυξης πετρελαίου, δύο πλοία τροφοδοσίας και τέσσερα αντιρρυπαντικά.  

Η Dryships κατείχε από τον Αύγουστο του 2017, το 49,8% των μετοχών της Heidmar πριν προχωρήσει στην εξαγορά του εναπομείναντος 50,2%, συνολικής αξίας 17 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο ιδρυτής της Heidmar, Per Heidenreich, είχε πουλήσει πούλησε την εταιρεία στη Morgan Stanley έναντι 210 εκατ. δολαρίων και ακολούθησε η είσοδος του Γιώργου Οικονόμου.

Ο Γιώργος Οικονόμου δήλωσε ενθουσιασμένος από την εξαγορά αφού  θα επιτρέψει στην DryShips να την αναπτύξει στο μέγιστο της δυναμικής της.

Από την πλευρά του ο Pankaj Khanna, νέος CEO της εταιρείας, ανέφερε ότι ανυπομονεί να συνεργαστεί με τους μετόχους της Heidmar για την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας πάντα με συνέπεια σε αξίες όπως η διαφάνεια.

Το α’ τρίμηνο του 2019 η Dryships παρουσίασε αύξηση κερδών τα οποία ανήλθαν στα 1,45 εκατ. δολ. ή 1,67 σεντς ανά μετοχή, έναντι 1,22 εκατ. δολαρίων την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2018.

Ο τζίρος της εταιρείας μειώθηκε στα 43,08 εκατ. δολάρια έναντι 44,7 εκατ. δολαρίων το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο.

Τα λειτουργικά έσοδα ήταν  4,9 εκατ. δολάρια έναντι 6,3 εκατ. δολαρίων το πρώτο τρίμηνο του 2018. Το κόστος λειτουργίας πλοίων  ανήλθε  στα 10,5 εκατ. δολάρια από 6,3 εκατ. δολάρια το πρώτο τρίμηνο 2018.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της κεφαλαιαγοράς, ο Γιώργος Οικονόμου διαθέτει πάνω από 72,4 εκατ. μετοχές της Dryships, που αντιστοιχούν σε ποσοστό συμμετοχής άνω του 70%.

Ο στόλος της DryShips αποτελείται από συνολικά 32 πλοία: εννέα newcastlemaxes, έξι  panamaxes, πέντε kamsarmaxes, ένα VLCC, δύο suezmaxes, τρία aframaxes,  και έξι πλοία υποστήριξης.

Στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2018 ανακοινώθηκε η εξαγορά, έναντι 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά εταιρείας υποθαλάσσιων γεωτρήσεων Ocean Rig, συμφερόντων Γιώργου Οικονόμουαπό την  ελβετικών  Transocean Ltd.

Επίσης, μέσα σε τρία χρόνια ο Γιώργος Οικονόμου έχει ακυρώσει, συνολικά, δύο φορές εισαγωγή εταιρείας  του στο αμερικανικό χρηματιστήριο. Η πρώτη ήταν την άνοιξη του 2015. 
Επρόκειτο για την Tankships Investment Holdings, στην οποία θα ενέτασσε τον  στόλο με δεξαμενόπλοια που ήλεγχε η Dryships. Σε αυτή δεν θα πήγαιναν μόνο τα 10 πλοία της Dryships.  Υπήρχε η προοπτική  απόκτησης άλλων τριών πλοίων που ανήκουν σε πρώην συζύγους του, ενώ  στο ενημερωτικό φυλλάδιο για  την εισαγωγή της εταιρείας αναφερόταν   ότι ο έλληνας πλοιοκτήτης, ο οποίος θα  ήταν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος  θα έδινε τη δυνατότητα στην Tankships να αγοράσει όλα τα δεξαμενόπλοια που βρίσκονται τώρα στον ιδιωτικό του στόλο και ανέρχονται συνολικά σε 17.

Την απόφασή του «να κάνει πίσω»  την έλαβε προκειμένου  να ενισχύσει, τότε, τη Dryships αφού  η απόσχιση του στόλου των 10 δεξαμενοπλοίων θα μείωνε κατά  20%-30%  την καθαρή αξία του συνολικού της στόλου. 

Μάλιστα τα 10 αυτά δεξαμενόπλοια τα πούλησε η Dryships και τα αγόρασε έναντι 536 εκατομμυρίων δολαρίων ο ίδιος ο Γιώργος Οικονόμου, μέσω επιχειρηματικών σχημάτων που ελέγχει, σε μία προσπάθεια να ενισχύσει    την ρευστότητα και την ευελιξία της Dryships αλλά και τη μετοχή της.

Εκείνη την περίοδο οικονομικοί αναλυτές είχαν επισημάνει ότι   την κίνηση αυτή του Έλληνα πλοιοκτήτη «ενδέχεται να την δουν με καλό μάτι τα μεγάλα τραπεζικά ιδρύματα». Υπήρχαν όμως και άλλοι που ασκούσαν σκληρή κριτική  για  υψηλά έξοδα διαχείρισης των πλοίων της Dryships τα οποία, όπως ανέφεραν  διεθνή δημοσιεύματα, εισπράττουν δικές του  ιδιωτικές εταιρείες.

Η πορεία της μετοχής της Dryships χαρακτηριζόταν, τότε, το 2015, από τους διεθνείς αναλυτές  σαν η χειρότερη όλων των εισηγμένων από το 2005 με ζημίες της τάξης του 86%. Τρία χρόνια αργότερα επέστρεψε στην κερδοφορία.

Ακολούθησε το 2018 η ακύρωση του σχεδίου  για τη δημιουργία της Gas Ships Limited και την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο.

Exit mobile version