search icon

Ναυτιλία

Η παγκόσμια βιομηχανία Κρουαζιερόπλοιων πρωτοπορεί στην Αειφόρο Ανάπτυξη

Ο τομέας των κρουαζιερόπλοιων αντιπροσωπεύει το 2% της συνολικής ταξιδιωτικής βιομηχανίας

του Μηνά Τσαμόπουλου

Η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA) επισήμανε τη δέσμευση της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιερόπλοιων στην επιδίωξη της αειφορίας σε κομβικής σημασίας ομιλίες του Προέδρου της Άνταμ Γκόλντσταϊν στην Παγκόσμια Ωκεάνια Σύνοδο Κορυφής του The Economist για το 2019 στο Άμπου Ντάμπι, και στο Βερολίνο στην ITB, την κορυφαία έκθεση τουρισμού.

Στις παρατηρήσεις του, ο Γκόλντσταϊν υπογράμμισε τη σημασία του να συνδυαστούν οι ευκαιρίες ανάπτυξης με την αειφορία: «Το νερό γύρω και κάτω από μας, ο αέρας πάνω από μας, οι κοινότητες γύρω μας, οι άνθρωποι που δουλεύουν για μας όλοι είναι κρίσιμοι παράγοντες όταν πρόκειται για τον προγραμματισμό μιας στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης για τη βιομηχανία κρουαζιερόπλοιων. Την ευκαιρία συνοδεύει η ευθύνη, και εργαζόμαστε ως βιομηχανία για να ανταποκριθούμε στην ευθύνη αυτή».

«Ο τομέας των κρουαζιερόπλοιων αντιπροσωπεύει το 2% της συνολικής ταξιδιωτικής βιομηχανίας, αποτελούμε ένα μικρό μέρος των 1,5 δισεκατομμυρίων ατομικών ταξιδιών που πραγματοποιούνται ετησίως, αλλά οφείλουμε να διαδραματίσουμε ηγετικό ρόλο στον αειφόρο τουρισμό».

Περιγράφοντας το έργο της βιομηχανίας κρουαζιερόπλοιων στο πεδίο της αειφορίας, ο Γκόλντσταϊν υπογράμμισε τρεις κυρίαρχες στρατηγικές: την ηγεσία, τη διαχείριση και τη συνεργασία.

Ως προς την ηγεσία, οι γραμμές της CLIA ήδη οδηγούν το ναυτιλιακό κλάδο στην ανάληψη μιας πρωταρχικής δέσμευσης του συνόλου του κλάδου αναφορικά με τις εκπομπές στα τέλη του 2018, προς την προώθηση της αειφορίας στις θάλασσες, τη μείωση του ποσοστού εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε ολόκληρο το στόλο του κλάδου κατά 40% έως το 2030.

Ο Γκόλντσταϊν δήλωσε: «Θέλουμε να παίξουμε το δικό μας ρόλο στη προσπάθεια για έναν ναυτιλιακό κλάδο χωρίς εκπομπές και αυτό είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα».

Υπάρχουν πολλά παραδείγματα για το πώς οι εταιρείες κρουαζιέρας της CLIA διαδραματίζουν το δικό τους ρόλο στη διαχείριση του έργου της αειφορίας στον κλάδο των κρουαζιερόπλοιων, όπως με σταθμούς επεξεργασίας αποβλήτων και θείου, καθώς και με πρωτοποριακές και οικολογικές λύσεις στις βαφές της γάστρας, στο σχεδιασμό της γάστρας και άλλα συστήματα που μειώνουν την αντίσταση του πλοίου όπως με φυσαλίδες αέρα.

Επιπλέον, λόγω των προηγμένων συστημάτων διαχείρισης αποβλήτων και ανακύκλωσης, ορισμένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια στον κόσμο δεν παράγουν απόβλητα που να αποτίθενται σε χώρους υγειονομικής ταφής.

«Πέρα από τις καθαρά περιβαλλοντικές προκλήσεις, ο τομέας των κρουαζιερόπλοιων ηγείται επίσης σε ζητήματα συμβάσεων εργασίας και προωθεί την ποικιλομορφία των φύλων στο θαλάσσιο τμήμα των πλοίων μας – το οποίο αντιπροσωπεύει το 15% των ανθρώπων που εργάζονται στα πλοία – συμπεριλαμβανομένου να είναι και γυναίκες καπετάνιοι πλοίων», πρόσθεσε ο Γκόλντσταϊν.

Η δημιουργία αξιόλογων εταιρικών σχέσεων αποτελεί βασικό βήμα προς την αειφορία, και τα μέλη της CLIA συνεργάζονται με κορυφαίες ΜΚΟ, μεταξύ άλλων με την WWF και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Βιώσιμου Τουρισμού (GSTC). Η CLIA συνεργάζεται με προορισμούς σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων ευαίσθητων λιμανιών με κίνηση όπως του Ντουμπρόβνικ, της Σαντορίνης και της Βαρκελώνης, προκειμένου να διασφαλίζει ότι ο τουρισμός με κρουαζιερόπλοιο είναι λειτουργικός για τις ντόπιες κοινότητες, τους προορισμούς και τους επισκέπτες.

Στην ITB Βερολίνου 2019 οργανώθηκε μια ομάδα της CLIA όπου ηγέτες της βιομηχανίας κρουαζιερόπλοιων και των δημοφιλών προορισμών, της Βαρκελώνης και της Σαντορίνης, συζήτησαν τις πραγματικές τους προσπάθειες για την προώθηση και υποστήριξη του βιώσιμου τουρισμού. Συζητήθηκαν τα συγκεκριμένα βήματα που έχουν γίνει και τις πολύτιμες εταιρικές σχέσεις που έχουν δημιουργηθεί στην προσπάθεια να διασφαλίσουμε ότι ο τουρισμός εξακολουθεί να προσφέρει απτά, βιώσιμα οφέλη στις κοινότητες.

Ο κ. Αναστάσιος Κονιδάρης, Υπεύθυνος Ασφάλειας Λιμενικών Εγκαταστάσεων στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας (Σαντορίνη) ανέφερε ότι «Εκτιμούμε την εμπλοκή και το ενδιαφέρον της CLIA για την κατανόηση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε και τη συζήτηση πιθανών λύσεων». Η Μαρία Δεληγιάννη, εκπρόσωπος της CLIA στην Ανατολική Μεσόγειο, δήλωσε: «Η CLIA αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο στην προσπάθεια συνεργασίας με τοπικούς φορείς στη Σαντορίνη για την ανάπτυξη λύσεων που ενισχύουν την αειφόρο ανάπτυξη του νησιού. Δεν υπάρχει μια λύση που να αρμόζει σε όλους τους προορισμούς κρουαζιέρας για τη βιώσιμη ανάπτυξη τους καθώς ο καθένας από αυτούς διαθέτει διαφορετικά χαρακτηριστικά και προκλήσεις. Γι ‘αυτό αναπτύξαμε ένα συγκεκριμένο σχέδιο αειφορίας για τον προορισμό της Σαντορίνης. Η Σαντορίνη και οι κάτοικοι της πρέπει να είναι ευχαριστημένοι στη καθημερινότητα τους προκειμένου να δημιουργούν μία ευχάριστη εμπειρία για τους πελάτες μας που τους επισκέπτονται και προκειμένου να προαχθεί η βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού αλλά και του κλάδου μας».

Η βιομηχανία των κρουαζιερόπλοιων δραστηριοποιείται σε περισσότερους από 2.000 λιμένες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων ευαίσθητων υδάτων όπως η Βαλτική Θάλασσα και η ακτή της Αλάσκα, ενώ οι εταιρείες – μέλη της CLIA δεσμεύονται να τηρούν αλλά και να υπερβαίνουν θετικά το σύνολο των περιβαλλοντικών κανονισμών. Επιπλέον, οι εταιρείες μέλη της CLIA αναλαμβάνουν δράση για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των πλοίων μέσω της καινοτομίας, όπως με την μετασκευή πλοίων με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων που έχουν σχεδιαστεί για την απομάκρυνση του 99% του θείου και πολύ περισσότερο από το 50% των σωματιδίων, συμπεριλαμβανομένου του στοιχειακού και οργανικού άνθρακα.

Άλλες επενδύσεις στον κλάδο των κρουαζιερόπλοιων που αφορούν τις εκπομπές περιλαμβάνουν:

· Έως και 25 πλοία που λειτουργούν με υγρό φυσικό αέριο (LNG) που πρόκειται να τεθούν σε λειτουργία έως το 2030.

· Πάνω από το 70% του στόλου των κρουαζιερόπλοιων – 152 πλοία – που είναι ήδη πλοία «διπλής καύσης», ικανά να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα όπως μεθανόλη και βιοντίζελ καθώς και παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα.

· Πλοία που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 92% της συνολικής χωρητικότητας αγκυροβολίας χρησιμοποιούν βαφές γάστρας πλοίων χαμηλής τριβής για τη μείωση των εκπομπών αυξάνοντας την απόδοση τους και μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου. Δεκατρία πλοία έχουν εγκατεστημένα συστήματα αέρα που μειώνουν την τριβή μεταξύ της γάστρας του πλοίου και του θαλάσσιου ύδατος.

Ο Γκόλντσταϊν δήλωσε: «Η αειφορία βρίσκεται στο επίκεντρο όλων όσων κάνουμε και κανένας κλάδος δεν έχει ισχυρότερο ενδιαφέρον από εμάς για τη προστασία των ωκεανών και των προορισμών κρουαζιέρας. Κάθε μέρα, στο σύνολο του κλάδου των κρουαζιερόπλοιων, μεμονωμένες εταιρείες προσπαθούν να βελτιώσουν αυτό το ρεκόρ μέσω στρατηγικών εταιρικών σχέσεων, νέων τεχνολογιών και γενναίων δεσμεύσεων αειφορίας. Οι Εταιρείες κρουαζιέρας – μέλη της CLIA αναζητούν συνεχώς νέες καινοτομίες που θα οδηγήσουν σε περαιτέρω μείωση των εκπομπών και στη προώθηση της περιβαλλοντικής αειφορίας».

Exit mobile version