Με όραμα να ανανεώσουν ριζικά τη ναυτιλιακή βιομηχανία -τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως-, δύο παιδικοί φίλοι και απόφοιτοι αμερικανικών πανεπιστημίων, οι οποίοι αντιλήφθηκαν έγκαιρα τα δομικά τεχνολογικά ελλείμματα της βιομηχανίας, δημιούργησαν τη Vesselfront όχι απλώς ως μία τεχνολογική startup, αλλά ως ένα ψηφιακό εργαλείο ζωτικής σημασίας για τις ναυτιλιακές εταιρείες του σήμερα και του αύριο.
Η Vesselfront είναι μια πρωτοπόρος ελληνική τεχνολογική εταιρεία που ιδρύθηκε το 2018 στον Πειραιά. Σε έναν από τους πιο απαιτητικούς διεθνοποιημένους και παραδοσιακούς κλάδους, η εταιρεία κατάφερε να εδραιωθεί ως σημείο αναφοράς στον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ναυτιλίας, αξιοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη, την ανάλυση δεδομένων και τον ψηφιακό σχεδιασμό με πρωτόγνωρη αποτελεσματικότητα. Πίσω από αυτή την καινοτομία βρίσκονται οι δύο ιδρυτές της, με βαθιές ρίζες στον κλάδο, ο Νίκος Κριθαριώτης και ο Κωνσταντίνος Αμπαζής.
H εταιρεία , με έδρα τον Πειραιά, δραστηριοποιείται στον τομέα των τεχνολογιών για τη ναυτιλία, παρέχοντας καινοτόμες λύσεις με επίκεντρο τη βελτιστοποίηση απόδοσης, ασφάλειας και συμμόρφωσης του στόλου μέσω αισθητήρων, ψηφιακών διδύμων (digital twins) και Control Rooms.
Συγκεκριμένα, το αντικείμενό της περιλαμβάνει:
1/ Εγκαταστάσεις επί του σκάφους – τοποθέτηση control rooms και οπτικών αισθητήρων για live επιτήρηση και δαχείριση.
2/ Ψηφιακά δίδυμα & οπτική επιτήρηση – δημιουργία ψηφιακών αναπαραστάσεων σκαφών για εξ αποστάσεως εκπαίδευση πληρωμάτων και έγκαιρη ανίχνευση βλαβών ή κινδύνων.
3/ AI & Machine Learning – ενσωμάτωση Τεχνητής Νοημοσύνης για αναλύσεις λειτουργίας, έλεγχο συμμόρφωσης και βελτίωση ασφάλειας .
4/ Ολοκληρωμένες λύσεις «vesseltoheadquarters» – σύνδεση πλοίων με κεντρικά επιτελεία μέσω real time δεδομένων και οπτικών ροών για ταχεία και έγκαιρη λήψη αποφάσεων.
Σε μια αγορά όπου η ακρίβεια, η ασφάλεια και η αποδοτικότητα είναι κρίσιμες παράμετροι για την επιβίωση, η Vesselfront προσέγγισε την πρόκληση από την αρχή – δηλαδή από τα ίδια τα δεδομένα. Διαπίστωσε πως η ναυτιλία, ενώ παράγει τεράστιους όγκους πληροφορίας, δεν αξιοποιούσε αυτά τα δεδομένα ούτε επιχειρησιακά ούτε στρατηγικά. Μέσα από τεχνολογίες που θυμίζουν περισσότερο startup της Silicon Valley παρά παραδοσιακή ναυτιλιακή υπηρεσία, ανέπτυξε ένα πλήρες οικοσύστημα λύσεων: από την πρόβλεψη κατανάλωσης καυσίμων με ακρίβεια 95% μέχρι τα πρώτα ενιαία Control Rooms για στόλους, καθώς και προηγμένα ψηφιακά δίδυμα πλοίων και αισθητήρες με ΑΙ.
Σε ένα τοπίο που χαρακτηρίζεται από αυστηρό ρυθμιστικό περιβάλλον, γεωπολιτική αβεβαιότητα και ανάγκη για ταχεία περιβαλλοντική προσαρμογή, η Vesselfront προσφέρει αυτό που χρειάζονται περισσότερο οι στόλοι: ακρίβεια, διαφάνεια και στρατηγική διορατικότητα.
Με ένα διεθνές πελατολόγιο που περιλαμβάνει κολοσσούς όπως ο Ομιλος Τσάκου, η Latsco, η Chevron, η Total, η Αvin και η Capital, η εταιρεία δεν είναι απλώς μια ελληνική επιτυχία· είναι μια παγκόσμια τεχνολογική ιστορία που ξεκίνησε από τον Πειραιά για να αλλάξει τα δεδομένα της Ναυτιλίας.
Στην ελληνική και τη διεθνή αγορά, όπου δεκάδες εκατομμύρια δεδομένα παράγονται καθημερινά από κάθε πλοίο, η δυνατότητα πρόβλεψης κατανάλωσης καυσίμων με ακρίβεια 95%, η μείωση φυσικών επισκέψεων στο πλοίο κατά 50% και η ενίσχυση της συνδεσιμότητας πληρωμάτων-γραφείων αποτελούν κρίσιμους παράγοντες ανταγωνιστικότητας.
Η Vesselfront «ανανεώνει» τη Ναυτιλία, φέρνοντας μια νέα εποχή επαγγελματισμού, αξιοπιστίας και βιωσιμότητας, βασισμένη σε μια πολυεπιστημονική ομάδα που συνδυάζει δεδομένα, μηχανική μάθηση, μετεωρολογία, ναυπηγική και design, με κέντρο πάντοτε τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
– Πολλοί δεν κατανοούσαν τη σημασία των δεδομένων τους. Γιατί είναι πρόβλημα;
Ν.Κ.: Είναι σαν να έχεις τα χρήματά σου στην τράπεζα και να αρνείσαι να λάβεις τόκους. Χωρίς επεξεργασία των δεδομένων που παράγει, το πλοίο είναι ένα asset που πληθωρίζεται και ο πληθωρισμός του είναι η κακή του απόδοση και η κακή του κατανάλωση.
– Πώς το αντιμετώπισε η Vesselfront;
Κ.Α.: Εχτισε ένα state-of-the-art σύστημα συλλογής δεδομένων και πλοήγησης βάσει εκατοντάδων παραμέτρων με 95% δυνατότητα πρόβλεψης στην κατανάλωση καυσίμων και εκπομπών. Μετά κατασκεύασε από την αρχή ένα παγκόσμιο πλέγμα (παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιεί και η Uber, αλλά για τη θάλασσα) και νέους αλγόριθμους πλοήγησης, βάσει των στοιχείων του κάθε πλοίου χωριστά και επεξεργασμένων δεδομένων καιρού νέας γενιάς (με προβλέψεις που γίνονται και αυτές μέσω Τεχνητής Νοημοσύνης). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένας στόλος με 100 βαπόρια που ξοδεύει $200 εκατ. ετησίως σε καύσιμα να μπορεί να γλιτώνει $20-30 εκατ. ετησίως.
Ν.Κ.: Η Ναυτιλία δεν εκπέμπει μόνο ρύπους, εκπέμπει και δεδομένα. Με σωστή επεξεργασία τα δεύτερα ακυρώνουν τα πρώτα. Και έτσι πετυχαίνει η απανθρακοποίηση και γλιτώνουμε εκατομμύρια από ιδιοκτήτες και ναυλωτές σε καύσιμα και πρόστιμα.
– Γιατί η οργάνωση των ναυτιλιακών εταιρειών δημιουργούσε αναχώματα στην καινοτομία;
Ν.Κ.: H Ναυτιλία είναι από τη φύση της ένα πολυσύνθετο οικοσύστημα με κινούμενες μονάδες παραγωγής σε όλο τον πλανήτη, με διαφορετικά ρυθμιστικά πλαίσια, ανάγκη για ιδιαίτερη τεχνογνωσία και συνεχείς κρίσεις, συχνά γεωπολιτικές. Αυτό αναπόφευκτα δημιουργεί στεγανά στα operations και έλλειψη επικοινωνίας. Χωρίς επικοινωνία λίγοι αναλαμβάνουν ρίσκα και χωρίς ρίσκα δεν υπάρχει καινοτομία.
Κ.Α.: Δημιουργήσαμε υπερσύγχρονα, ενοποιημένα Control & Operations Rooms με τις τελευταίες τεχνολογίες στα πρότυπα μεγάλων οργανισμών όπως η NASA, ή αεροπορικών εταιρειών όπως η Lufthansa, ώστε κάθε πληροφορία να καταφτάνει και να ελέγχεται από έναν κεντρικό χώρο.
Εχουν ήδη χτιστεί δύο μεγάλα Control Rooms με δεκάδες monitors και ετοιμάζονται άλλα τρία, με εξαιρετικά αποτελέσματα για ναυτιλιακές και ναυλωτές.
Ν.Κ.: Το να τρέχεις μία ναυτιλιακή, ακόμη και μεσαίου μεγέθους, χωρίς Control Room είναι σαν να έχεις αεροδρόμιο χωρίς Πύργο Ελέγχου. Τα αεροπλάνα θα εξακολουθήσουν να απογειώνονται και να προσγειώνονται, αλλά θα πρέπει κάθε πρωί να ξεκινάς τη μέρα σου με βαθιά προσευχή.
– Η απόσταση μεταξύ πλοίων και ναυτιλιακών γραφείων είχε μεγαλώσει. Γιατί είναι πρόβλημα;
Κ.Α.: Η Ναυτιλία συχνά είναι τα Ηνωμένα Εθνη εν πλω, με διαφορετικές παραδόσεις και ναυτικές αντιλήψεις, ενώ τα ελληνικά πληρώματα ήταν δυσεύρετα. Ως αποτέλεσμα και λόγω απόστασης, οι επιχειρησιακές απαιτήσεις ερμηνεύονταν λάθος, λαμβάνονταν αποφάσεις που δεν εφαρμόζονταν ή δίνονταν λύσεις που παρέτειναν τα προβλήματα μέσα στα πλοία αλλά δεν τα έλυναν.
Μέσω της Vesselfront δημιουργήσαμε δύο βασικές τεχνολογίες στα κεντρικά γραφεία διοίκησης της ναυτιλιακής ώστε να βλέπουν τι γίνεται σε κάθε σημείο του πλοίου. Σύντομα οι τεχνολογίες αυτές επεκτάθηκαν σε δεκάδες εταιρείες σε όλο τον κόσμο: η πρώτη επέτρεψε την εγκατάσταση οπτικών αισθητήρων σε κρίσιμα σημεία του πλοίου (και στο μηχανοστάσιο) και στη χρήση ΑΙ για τον εντοπισμό προβλημάτων. Η δεύτερη ήταν η δημιουργία ψηφιακών διδύμων με τεχνολογία walkthrough και η εξ αποστάσεως πρόσβαση σε κάθε χώρο του πλοίου για 100% σαφήνεια στην επικοινωνία.
Κ.Α.: Τόσο στην πλατφόρμα των οπτικών αισθητήρων με ΑΙ όσο και στην πλατφόρμα της Vesselfront για ψηφιακά δίδυμα περιλαμβάνονται πάνω από 150 πλοία από διάφορες εταιρείες. Σήμερα, γλιτώνουν πάνω από 50% από τις φυσικές επισκέψεις που θα απαιτούνταν σε διαφορετική περίπτωση, ενώ ο χρόνος εντοπισμού και αντιμετώπισης των προβλημάτων έχει μειωθεί στο μισό. Τα πληρώματα αισθάνονται χαρούμενα που οι διοικήσεις ανταποκρίνονται και υπεραποδίδουν. Αισθάνονται δε πως υπάρχει μεγαλύτερη ασφάλεια στη ναυσιπλοΐα, κι αυτό το εκτιμούν. Ενώ και οι διοικήσεις γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τι γίνεται στο πλοίο και αντί να ξοδεύουν τον χρόνο τους σε μικρολεπτομέρειες, έχουν την ευχέρεια να ασχολούνται με τη μεγάλη εικόνα.
Ν.Κ.: Τίποτα δεν είναι ισχυρότερο από τη δύναμη της εικόνας στο να λύνονται προβλήματα. Αλλά το να παίρνεις και να στέλνεις απλές φωτογραφίες δεν λύνει τίποτα. Στη Vesselfront υπολογίσαμε πως κάθε έτος η Ναυτιλία στέλνει πάνω από 45 εκατομμύρια φωτογραφίες τον χρόνο μεταξύ των γραφείων διοίκησης και των πληρωμάτων. Αν το βάλεις αυτό σε ώρες (να την πάρεις, να τη στείλεις, να διαβαστεί, να ρωτήσεις τι είναι, να ξαναεπισκεφτείς τον χώρο, να ξαναπάρεις άλλη μία, να ρωτήσεις τι πρέπει να κάνεις), μιλάμε για χαμένους εργατοαιώνες χωρίς ιδιαίτερο λόγο. Με τα συστήματά μας, πλέον με έναν σύνδεσμο επικοινωνείται σε κάθε μέλος του πληρώματος χωριστά ποιο είναι το πρόβλημα και τι πρέπει να γίνει, ενώ όλα τα τεχνικά εγχειρίδια και οι σχετικές σημειώσεις είναι και αυτές στην πλατφόρμα στο κατάλληλο σημείο, διαθέσιμες σε όλους.
Κλειδί, ο επαγγελματισμός
Η Vesselfront εστίασε από την αρχή στη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης με τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες. Στους πελάτες της συμπεριλαμβάνονται η Chevron, η Total, ο Ομιλος Τσάκου, η Latsco, η Olympic Shipping, η Avin, η Capital και πολλοί άλλοι, γνωρίζοντας πως η ακεραιότητα των στελεχών και των μηχανικών δεδομένων της ήταν το σημείο-κλειδί για να της εμπιστευτούν κάτι τόσο σημαντικό όσο τα δεδομένα των πλοίων τους.
K.A.: Σημείο-κλειδί επίσης είναι οι προσλήψεις και οι άνθρωποί μας. Θέλουμε όσο το δυνατόν να προσελκύουμε επιστήμονες των δεδομένων και άλλο προσωπικό που να είναι ο κατάλληλος συνδυασμός «σκαντζόχοιρων» (ξέρουν ένα πράγμα και το ξέρουν καλά) και «αλεπούδων» (μπορούν να ελίσσονται ανάμεσα από διάσπαρτες τεχνικές γνώσεις). Οπότε η ομάδα μας, που συνολικά είναι καμιά τριανταριά άτομα, έχει συνολικά γνώσεις νευρωνικών δικτύων και μηχανικής μάθησης, ηλεκτρολογικών κυκλωμάτων, ανάπτυξης λογισμικού, μετεωρολογίας, μάνατζμεντ, ναυσιπλοΐας, διαχείρισης νέφους, ναυπηγικής και design.
Στόχος μας είναι να φέρνουμε κοντά μας όσους είναι καλύτεροι από εμάς για να γινόμαστε κι εμείς διαρκώς καλύτεροι. Και κυρίως, όσους είναι ενθουσιώδεις και φιλοπερίεργοι για ό,τι συμβαίνει σήμερα με την εξέλιξη του ΑΙ. Γιατί με τις αλματώδεις εξελίξεις την τελευταία διετία, νέες προσεγγίσεις έγιναν εφικτές, νέες αρχιτεκτονικές και εργαλεία έγιναν προσβάσιμα ή εφικτό να χτιστούν. Αλλά χρειάστηκε να ξαναδούμε την εξέλιξη του ΑΙ με το βλέμμα στην επόμενη δεκαετία και όχι σε ό,τι γινόταν μέχρι σήμερα. Γι’ αυτό και πετύχαμε -νομίζω- τα συστήματά μας να είναι όσο πιο ανθεκτικά γίνεται.
ΑΙ & Ναυτιλία
Σήμερα, η επικερδής πλοήγηση χωρίς συμβουλευτικά συστήματα πλοήγησης με ΑΙ είναι κάτι το ανέφικτο. Εταιρείες σαν τη Vesselfront αξιοποιούν δεκάδες εκατομμύρια δεδομένα το λεπτό και αξιολογούν εκατομμύρια εναλλακτικές διαδρομές το δευτερόλεπτο πριν αποφασίσουν στη σωστή πορεία. Ταυτοχρόνως, έχουν πιστή εικόνα των καυσίμων που καίνε οι ναυτιλιακές εταιρείες ανά τύπο καυσίμου και των εκπομπών που εκπέμπουν όλα τα πλοία που είναι στη βάση τους – κι αυτά είναι πολλά.
Πέραν του τεράστιου οφέλους στην κατανάλωση και τα πρόστιμα, το κέρδος για τους ιδιοκτήτες και τα συμβόλαια που επιτυγχάνουν με ναυλωτές είναι πολύ σημαντικό. Το ίδιο και τα οφέλη για τους ναυλωτές τους ίδιους. Ενώ και οι ναυτιλιακές εταιρείες μπορούν πλέον να κάνουν ενεργειακές επενδύσεις (συσκευές εξοικονόμησης ενέργειας, μπογιές, προπέλες, πανιά, λιπαντικά κ.λπ.) ελέγχοντας και τεστάροντας την απόδοσή τους με σαφήνεια για τα δικά τους, αλλά και άλλα πλοία.
Το ίδιο ισχύει και για το μάνατζμεντ και την ασφάλεια των πλοίων. Η συνεχιζόμενη γεωπολιτική αναταραχή επιβάλλει τα καλύτερα εργαλεία επίβλεψης, ορατότητας και ασφάλειας για τα πληρώματα και τα πλοία. Αναβαθμίζει τον ρόλο των κεντρικών γραφείων με Δωμάτια Κρίσης, ενισχύει την επικοινωνία μεταξύ γραφείων και πληρωμάτων με ψηφιακά δίδυμα, καθώς και την ασφάλεια των πληρωμάτων με τη χρήση ΑΙ σε οπτικούς σένσορες ελαχιστοποιώντας την πιθανότητα ναυτικών ατυχημάτων.
Ν.Κ.: Στο τέλος, το ΑΙ είναι τεχνολογία φτιαγμένη από ανθρώπους για ανθρώπους. Και στην περίπτωσή μας, από ναυτικούς για ναυτικούς.
Ιστορικό
Ο κ. Νίκος Κριθαριώτης και ο κ. Κωνσταντίνος Αμπαζής -και οι δύο με πολύχρονες σχέσεις και επαγγελματική δραστηριότητα στον χώρο της Ναυτιλίας- είναι παιδικοί φίλοι, συμμαθητές στο κολέγιο και με σπουδές στην Αμερική. Παρατήρησαν πως οι υπάρχουσες ψηφιακές υπηρεσίες στον χώρο της Ναυτιλίας ήταν αποσπασματικές, ακριβές και χτισμένες σε λανθασμένες τεχνολογίες. Ετσι, το 2018 ιδρύουν τη Vesselfront με έδρα τον Πειραιά, προσελκύοντας τους κορυφαίους επιστήμονες δεδομένων από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ελλάδα, και επιχειρώντας να λύσουν τα προβλήματα της Ναυτιλίας εκκινώντας από βασικές αρχές.
Διαβάστε ακόμη
Πληροφορική: Ανοίγουν ξανά τα «ραντάρ» για εξαγορές σε όλα τα μέτωπα – Ποια deals έρχονται
Επίθεση Τραμπ στον Μασκ για το νέο πολιτικό κόμμα: «Είναι γελοίο»
Το Ecofin δίνει «πράσινο φως» για ρήτρα διαφυγής και παροχές
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
