search icon

Ναυτιλία

Ναυτιλία και Αερομεταφορές ζητούν καθαρές λύσεις για την πράσινη μετάβαση

Οι ευρωπαϊκοί ναυτιλιακοί και αεροπορικοί φορείς καλούν την Κομισιόν να επενδύσει σε καθαρά καύσιμα, με φόντο τον νέο Στρατηγικό Σχέδιο Βιώσιμων Μεταφορών (STIP) και το διάλογο με τον Επίτροπο Τζιτζικώστα

123rf

Λίγες ημέρες πριν τη συνάντηση διαλόγου εφαρμογής του Στρατηγικού Σχεδίου Βιώσιμων Μεταφορών (STIP) υπό τον Επίτροπο Τζιτζικώστα, οι εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών ναυτιλιακών εταιρειών (ECSA) και των αερομεταφορών (A4E) προχώρησαν σε κοινή δήλωση, με την οποία ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δώσει σαφή προτεραιότητα στην ενίσχυση της παραγωγής, της διανομής και της προσιτότητας καθαρών καυσίμων.

Η ενεργειακή μετάβαση προς το «καθαρό μηδέν» (net-zero), όπως τονίζουν, δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς στοχευμένες και άμεσες επενδύσεις. Οι τομείς της ναυτιλίας και των αερομεταφορών θεωρούνται από τους πλέον δύσκολους να αποανθρακοποιηθούν, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία μιας συνεκτικής και φιλόδοξης ευρωπαϊκής στρατηγικής.

100 δισ. ευρώ ετησίως για την πράσινη μετάβαση

Σύμφωνα με την Έκθεση Draghi, απαιτούνται περίπου 100 δισ. ευρώ ετησίως για την πράσινη μετάβαση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και των αερομεταφορών. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η «Πράσινη Βιομηχανική Συμφωνία» (Clean Industrial Deal), που αναγνωρίζει αυτούς τους δύο τομείς ως ιδιαίτερα απαιτητικούς στη μετάβαση σε ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα.

Η ECSA υπογραμμίζει τη σημασία του ενιαίου διεθνούς ρυθμιστικού πλαισίου και καλωσορίζει την πρόσφατη συμφωνία του IMO για το Πλαίσιο Net-Zero. Η ευθυγράμμιση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας με τη συμφωνία του IMO κρίνεται απαραίτητη, προκειμένου να υπάρξει παγκόσμια ζήτηση και επενδύσεις για καθαρά ναυτιλιακά καύσιμα. Οι Ευρωπαίοι παραγωγοί ενέργειας έχουν, σύμφωνα με την ECSA, μια σημαντική ευκαιρία να ηγηθούν της παραγωγής αυτών των καυσίμων – αρκεί να υπάρξει η κατάλληλη στήριξη.

Από την πλευρά της, η A4E υπενθυμίζει την ιστορική απόφαση της Διεθνούς Οργάνωσης Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) για επίτευξη μηδενικών εκπομπών στην παγκόσμια αεροπλοΐα έως το 2050, σε ευθυγράμμιση με τη Συμφωνία του Παρισιού. Στοχεύεται μάλιστα μείωση 5% στις εκπομπές CO₂ έως το 2030.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη προχωρήσει με το ReFuelEU Aviation, ωστόσο –όπως τονίζεται– οι νομικές υποχρεώσεις δεν αρκούν. Οι κυβερνήσεις πρέπει να επιταχύνουν την παραγωγή και διαθεσιμότητα βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF), εξασφαλίζοντας ότι το αεροπορικό ταξίδι θα παραμείνει προσβάσιμο σε όλους.

Ένα κρίσιμο σημείο της δήλωσης αφορά στα έσοδα από το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS). Τα έσοδα από τη ναυτιλία και την αεροπορία φτάνουν τα 10 δισ. ευρώ ετησίως, και –όπως επισημαίνεται– πρέπει να ανακυκλώνονται για την απανθρακοποίηση αυτών των τομέων.

Ορισμένα κράτη-μέλη, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, έχουν ήδη δεσμευτεί ότι θα χρησιμοποιήσουν τα έσοδα αυτά για την παραγωγή καθαρών καυσίμων. Οι ECSA και A4E ζητούν αυτό να γίνει γενικός κανόνας και να ενσωματωθεί στο STIP.

Η κοινή δήλωση καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υποστηρίξει την εγχώρια παραγωγή καθαρών καυσίμων, δημιουργώντας ένα σταθερό βιομηχανικό πλαίσιο. Ένας στόχος 40% καθαρών τεχνολογιών ευρωπαϊκής προέλευσης, όπως προβλέπει ο Κανονισμός για τη Βιομηχανία Μηδενικών Εκπομπών (Net Zero Industry Act), θα ενίσχυε την εμπιστοσύνη της αγοράς.

Για να καταστούν τα καύσιμα αυτά πραγματικά βιώσιμα και προσιτά, το STIP πρέπει να υποστηρίξει:

Η ECSA και η A4E ζητούν προτεραιότητα πρόσβασης των καθαρών καυσίμων στους δύο αυτούς στρατηγικούς τομείς. Παράλληλα, επισημαίνουν την ανάγκη για απλούστευση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, ειδικά για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε να έχουν πρακτική πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το Innovation Fund, το οποίο –όπως αναφέρεται– «δεν αποδίδει» ούτε για τη ναυτιλία ούτε για την αεροπλοΐα στο σκέλος των καυσίμων.

Η κοινή δήλωση των ECSA και A4E έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή, λίγο πριν τον θεσμικό διάλογο για το STIP. Με σαφή μηνύματα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ζητούν έμπρακτες δεσμεύσεις, λιγότερη γραφειοκρατία και επενδύσεις ουσίας για να πετύχουν τον πράσινο μετασχηματισμό δύο από τους πιο απαιτητικούς κλάδους: της ναυτιλίας και των αερομεταφορών.

Διαβάστε ακόμη

Ξαφνική πτώση κλάδου δέντρου – Ενα καλοκαιρινό φαινόμενο που δεν προειδοποιεί

Ποιες startups «σκανάρουν» τα ελληνικά VCs – «Εκκίνηση» στον νέο κύκλο επενδύσεων

ΟΠΕΚ: Αυτά είναι τα τρία κρίσιμα σημεία για πετρέλαιο, φυσικό αέριο και πράσινη μετάβαση

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version