search icon

Ναυτιλία

Ναυτιλία: Το παγκόσμιο εμπορικό παιχνίδι με την αγορά σιδηρομεταλλεύματος και ο ρόλος της Κίνας

Αβεβαιότητα παγκοσμίως – Ελπίδες από το φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο του Βιετνάμ

Η παγκόσμια αγορά σιδηρομεταλλεύματος μπαίνει σε μια δύσκολη φάση το 2025. Παρά τη μερική ανάκαμψη των τελευταίων δύο μηνών, η ζήτηση παραμένει υποτονική. Η Κίνα, που απορροφά περίπου το 75% των παγκόσμιων εισαγωγών, αναμένεται να μειώσει τις εισαγωγές της κατά 2% το 2025. Αυτό οδηγεί σε μια συνολική μείωση της παγκόσμιας αγοράς κατά 0,8% για το ίδιο έτος, ενώ οι προβλέψεις για το 2026 παραμένουν στάσιμες.

Το τοπίο της προσφοράς αναμένεται να διαφοροποιηθεί. Στα τέλη του 2025, το ορυχείο Simandou στη Γουινέα θα ξεκινήσει εξαγωγές, με δυνατότητα παραγωγής 95–120 εκατ. τόνων ετησίως, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 6–8% των παγκόσμιων εξαγωγών.

Παράλληλα, η Βραζιλία κινείται προς νέο ρεκόρ: οι εξαγωγές της αναμένεται να φτάσουν τους 400 εκατ. τόνους, αυξημένες κατά 3% σε ετήσια βάση. Το έργο S11D (Serra Sul), ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο, τροφοδοτεί την άνοδο. Το βραζιλιάνικο σιδηρομετάλλευμα, με περιεκτικότητα 65–68% σε Fe, ξεχωρίζει για την υψηλή του ποιότητα.

Αυτές οι εξελίξεις θέτουν σε πίεση μικρότερους παραγωγούς που προσφέρουν χαμηλότερης ποιότητας μετάλλευμα ή έχουν υψηλότερο κόστος εξόρυξης.

Βιετνάμ: επενδύσεις – μαμούθ

Σε αντίθεση με το γενικότερο κλίμα αβεβαιότητας, το Βιετνάμ δίνει θετικό στίγμα. Τον Αύγουστο του 2025, η κυβέρνηση ανακοίνωσε πρόγραμμα υποδομών ύψους 50 δισ. δολαρίων, που περιλαμβάνει 250 έργα σε 34 επαρχίες και πόλεις.

Μεγάλο μέρος αφορά τις μεταφορές: αυτοκινητόδρομοι, γέφυρες, αεροδρόμια και εθνικοί δρόμοι. Ο στόχος είναι να βελτιωθεί η συνδεσιμότητα, να μειωθεί το κόστος μεταφορών και να ενισχυθεί ο ρόλος της χώρας ως κεντρικού κόμβου logistics στην περιοχή.

Η κυβέρνηση έχει θέσει στόχο ανάπτυξης ΑΕΠ 6,5%–7% για το 2025, ενώ για την περίοδο 2026–2030 φιλοδοξεί να ξεπεράσει το 10% ετησίως.

Τα έργα υποδομών απαιτούν τεράστιες ποσότητες χάλυβα και κατ’ επέκταση σιδηρομετάλλευμα. Οι εισαγωγές του Βιετνάμ αναμένεται να εκτιναχθούν κατά 50% μέσα στο 2025, φτάνοντας τους 27 εκατ. τόνους από 18 εκατ. τόνους το 2024. Για το 2026, οι εκτιμήσεις ανεβάζουν τις εισαγωγές ακόμη υψηλότερα, στους 31 εκατ. τόνους.

Η άνοδος αυτή θα ενισχύσει τις συνολικές εισαγωγές της Ινδο-Ειρηνικής, που προβλέπεται να αυξηθούν 5% το 2025 και 3,7% το 2026.

Αν και το Βιετνάμ από μόνο του δεν μπορεί να ανατρέψει την παγκόσμια ισορροπία προσφοράς και ζήτησης, η δυναμική του αναμένεται να δώσει νέα ώθηση στις εμπορικές ροές. Για τον ναυτιλιακό κλάδο και ιδιαίτερα για το dry bulk, οι εξελίξεις αυτές αποτελούν σημαντική ανάσα σε μια περίοδο που η αγορά σιδηρομεταλλεύματος δοκιμάζεται.

Διαβάστε ακόμη

Αυξήσεις στους ενστόλους από τον Οκτώβριο – Στα 110 ευρώ το μήνα η ενίσχυση (πίνακες)

Πώς η Γαλλία αντικατέστησε την Ιταλία ως το «κακό παιδί» στην Ευρώπη

ΑΠΣΙ Πίνδος: Οι νέες… εμβληματικές επενδύσεις και ο πήχης των 400 εκατ. (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version