search icon

Ναυτιλία

Ο ελληνόκτητος στόλος γερνά, συρρίκνωση μικρών εταιρειών ενώ οι μεγάλοι παίκτες ενισχύουν τη θέση τους

Έρευνα της Petrofin SA για το 2024-2025 - Αυξάνεται κατά 2,9% σε DWT, όρους χωρητικότητας - Ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών μειώθηκε ελαφρά, σε 588 από 592, συνεχίζοντας μια μακροχρόνια τάση συγκέντρωσης και συγχωνεύσεων στον κλάδο

Το 2024, η ελληνική ναυτιλία κατέγραψε συνολική αύξηση της χωρητικότητας του στόλου κατά 2,9% σε DWT, φτάνοντας στα 488,6 εκατ. DWT, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin. Ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε κατά 214 μονάδες, σε όλες τις κατηγορίες και μεγέθη, φτάνοντας συνολικά τα 6.708 πλοία, έναντι 85 πλοίων το 2023 και 286 το 2022. Ωστόσο, παρά την αύξηση της χωρητικότητας, ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών μειώθηκε ελαφρά, σε 588 από 592, συνεχίζοντας μια μακροχρόνια τάση συγκέντρωσης και συγχωνεύσεων στον κλάδο.

Η ανάλυση των εταιρειών ανά μέγεθος δείχνει ότι οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές συνεχίζουν να επεκτείνονται: οι εταιρείες με 25+ πλοία έφτασαν τις 60, αριθμός-ρεκόρ για τις τελευταίες δεκαετίες, αυξάνοντας τον στόλο τους κατά 16,5 εκατ. DWT, έναντι μόλις 7,86 εκατ. DWT το 2023. Οι εταιρείες με στόλους άνω του 1 εκατ. DWT ανήλθαν σε 85, αυξάνοντας τον αριθμό πλοίων τους κατά 191 μονάδες, με συνολική προσθήκη 14,13 εκατ. DWT. Η συμμετοχή τους στο συνολικό ελληνικό στόλο πλησιάζει το 80%, καταδεικνύοντας τη σταθερή κυριαρχία των μεγάλων πλοιοκτητών.

Παρά την αύξηση του στόλου, παρατηρείται συνεχής γήρανση του ελληνικού στόλου. Η μέση ηλικία των πλοίων αυξήθηκε ελαφρά σε 14,6 χρόνια, από 14,3 το 2023, συνεχίζοντας την τάση που ξεκίνησε το 2018. Η γήρανση αυτή εξηγείται από τρεις παράγοντες:

Η εξέλιξη της ηλικίας των στόλων ανά εταιρεία είναι ενδιαφέρουσα. Οι εταιρείες με πολύ νέους στόλους (0-9 ετών) μειώθηκαν σε 81, από 89 το 2023, αλλά η DWT τους αυξήθηκε, φτάνοντας στο 45% του συνολικού στόλου, από 40% το 2023. Οι στόλοι 10-14 ετών μειώθηκαν σε DWT κατά 36 εκατ., εκπροσωπώντας πλέον το 41% του στόλου, από 50% το 2023. Αντίθετα, οι στόλοι ηλικίας 15-19 και 20+ ετών αυξήθηκαν στο 14%, από 10% το προηγούμενο έτος, υπογραμμίζοντας την τάση γήρανσης του συνόλου του στόλου. Η εικόνα δείχνει έναν «πόλεμο» μεταξύ των νεότερων και των παλαιότερων πλοίων, όπου και οι δύο κατηγορίες αυξάνονται, αλλά οι σύγχρονοι στόλοι παραμένουν οι πιο δυναμικοί και ευέλικτοι στην αγορά.

Ανάλυση ανά τύπο πλοίου:

Συμπερασματικά, όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα της έρευνας το 2024 η ελληνική ναυτιλία εμφανίζεται σε φάση συγκράτησης και σταδιακής συρρίκνωσης των μικρότερων εταιρειών, ενώ οι μεγάλες εταιρείες εδραιώνουν τη θέση τους και ενισχύουν την κυριαρχία τους. Η γήρανση του στόλου συνεχίζεται, με το ποσοστό των πλοίων άνω των 15 ετών να αυξάνεται, ενώ οι μικρές και νεότερες εταιρείες αντιμετωπίζουν προκλήσεις λόγω ρυθμιστικών απαιτήσεων και υψηλών τιμών πλοίων. Οι μεγάλοι παίκτες, αντίθετα, δείχνουν στρατηγική συνέπεια, εκμεταλλεύονται τις αγορές second-hand και νέες παραδόσεις για να διατηρήσουν και να ανανεώσουν τους στόλους τους.

Το 2024 σηματοδοτεί μία ακόμη χρονιά όπου η ελληνική ναυτιλία επιδεικνύει ανθεκτικότητα, με σταθερή ανάπτυξη, αλλά και σαφή τάση συγκέντρωσης, αποδεικνύοντας ότι η κυριαρχία των μεγάλων εταιρειών παραμένει το βασικό χαρακτηριστικό της αγοράς.

Διαβάστε ακόμη

Ανταρκτική: Το μεγαλύτερο παγόβουνο A23a στον κόσμο λιώνει πολύ γρήγορα

Ο άνθρωπος πίσω από τη μεγαλύτερη απάτη με διαμάντια – Πώς ξεγέλασε τους επενδυτές και έκλεψε 170 εκατ. λίρες

«Hλιος Βιομηχανία Πλεκτικής»: Οδεύει σε δεύτερο σφυρί τον Οκτώβριο (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version