search icon

Ναυτιλία

Ο ηλικιωμένος στόλος «φρενάρει» την πράσινη μετάβαση στα φορτηγά dry bulk

Η παγκόσμια ναυτιλία ξηρού φορτίου μετρά σχεδόν 13.000 πλοία στις αρχές του β’ εξαμήνου 2025, με τις παραδόσεις να υπερτερούν των διαλύσεων και τα μικρότερα μεγέθη να διατηρούν υψηλό ποσοστό άνω των 20 ετών, αυξάνοντας τον κίνδυνο υπερπροσφοράς και καθυστερήσεων στην ενεργειακή ανανέωση του στόλου

123rf

Σημαντικές αλλαγές στην κατανομή και τη σύνθεση του στόλου μεταφοράς ξηρού φορτίου καταγράφει η Allied Quantumsea Research για το πρώτο εξάμηνο του 2025, με επίκεντρο την έντονη ανάπτυξη στα μεσαία μεγέθη και την επιμονή ενός γηρασμένου στόλου που δυσχεραίνει την πράσινη μετάβαση.

Σύμφωνα με την ανάλυση, τον Ιούλιο του 2025 ο παγκόσμιος στόλος dry bulk αριθμούσε σχεδόν 13.000 πλοία, συνολικής χωρητικότητας άνω του 1 δισ. τόνων DWT. Το βιβλίο παραγγελιών αντιστοιχεί περίπου στο 9% του ενεργού στόλου, με περίπου 270 πλοία προγραμματισμένα να παραδοθούν έως το τέλος του έτους. Για το 2026 προβλέπονται πάνω από 500 παραδόσεις, πριν μειωθούν σε κάτω από 300 το 2027. Η χαμηλή δραστηριότητα σε νέες παραγγελίες δείχνει πως δύσκολα το ποσοστό του υπό ναυπήγηση στόλου θα ξεπεράσει το 10%.

Κυριαρχία μικρομεσαίων μεγεθών

Σε αριθμό πλοίων, τα μικρά και μεσαία μεγέθη κυριαρχούν: Supramax/Ultramax (περιλαμβανομένων των Handymax) με 4.273 μονάδες, Handysize με 3.170, και Panamax/Kamsarmax με 2.895, ξεπερνούν κατά πολύ τους μεγαλύτερους τύπους Capesize/VLOC (1.911) και Post Panamax (664). Ο στόλος περιλαμβάνει ακόμη 1.983 μικρά bulk carriers, εκ των οποίων περίπου το 40% είναι άνω των 10 ετών.

Η ηλικία του στόλου παραμένει κρίσιμος παράγοντας. Στο Handysize, πάνω από 500 πλοία είναι άνω των 20 ετών (18% του ενεργού στόλου), ενώ στο Supramax/Ultramax οι αντίστοιχες μονάδες ξεπερνούν τις 600 (15%). Στον τομέα των Capesize η εικόνα είναι διαφορετική, με μόλις 5 πλοία άνω των 25 ετών και 134 στην κατηγορία 20-24 ετών. Ωστόσο, περίπου το 60% των Capesize ανήκουν στις ηλικιακές ομάδες 10-14 και 15-19 ετών, ανταγωνιζόμενα τα νεότερα πλοία στις ναυλαγορές.

Στο πρώτο εξάμηνο του 2025, ο καθαρός στόλος αυξήθηκε κατά 207 πλοία (+15,34 εκατ. DWT), αποτέλεσμα 248 παραδόσεων και μόλις 41 αποσύρσεων. Η διάλυση πλοίων παραμένει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, με μόλις 36 πλοία (2 εκατ. DWT) να αποσύρονται στο εξάμηνο. Τα Handysize είχαν το μεγαλύτερο μερίδιο αποσύρσεων (13 πλοία), ακολουθούμενα από Panamax/Kamsarmax (12), Handymax/Supramax/Ultramax (9) και Capesize/VLOC (2).

Η χαμηλή δραστηριότητα διάλυσης διατηρεί στην αγορά υπέργηρα πλοία, επιβαρύνοντας τη μελλοντική ισορροπία προσφοράς-ζήτησης και καθυστερώντας την ενεργειακή ανανέωση του στόλου.

Η προοπτική της πράσινης ανακύκλωσης

Η Allied Quantumsea υπογραμμίζει πως η εφαρμογή της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για πιο βιώσιμες πρακτικές ανακύκλωσης πλοίων, ενισχύοντας τη διάλυση, ιδίως στα μικρότερα μεγέθη. Αντιθέτως, τα Capesize φαίνεται να συγκρατούν το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών, στηριζόμενα στη σταθερή ζήτηση της Κίνας για εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος και στις ισχυρές εξαγωγές της Βραζιλίας.

Τον Ιούλιο, οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας έφτασαν σε επίπεδο ρεκόρ 41 εκατ. τόνων, αυξημένες κατά 4,7% σε ετήσια βάση, ενώ οι εισαγωγές της Κίνας ξεπέρασαν για τρίτο συνεχόμενο μήνα τα 100 εκατ. τόνους, παρά την πτώση της εγχώριας παραγωγής χάλυβα.

Αν η δραστηριότητα ανακύκλωσης παραμείνει υποτονική και οι παραδόσεις συνεχίσουν με τον ίδιο ρυθμό, οι μικρές και μεσαίες κατηγορίες bulkers ενδέχεται να αντιμετωπίσουν υπερπροσφορά το 2026, ενώ οι αγορές Capesize μπορεί να διατηρήσουν ισχυρότερη ισορροπία, προστατευμένες από τα θεμελιώδη του εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος.

Διαβάστε ακόμη

Από παρίες των αγορών, σε success story τα ομόλογα της ευρωπαϊκής περιφέρειας (πίνακες)

Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων: 16,7 δισ. ευρώ στην αγορά και την οικονομία το 2026

Στα 2,5 δισ. ευρώ τα ετήσια έσοδα από τα συνέδρια… αλλά μπορούμε και καλύτερα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version