Η συζήτηση για τις νέες μορφές ενέργειας στη ναυτιλία ανοίγει δυναμικά, με τους αντιδραστήρες θορίου με άλατα λιωμένων αλάτων (MSRs) να παρουσιάζονται ως μια πιθανή λύση για το ενεργειακό μέλλον των πλοίων. Σε άρθρο του στα Ναυτικά Χρονικά, ο Πάνος Ζαχαριάδης, Τεχνικός Διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers Management Ltd., εξετάζει τη λειτουργία, την ασφάλεια, την αποδοτικότητα, αλλά και τις προοπτικές εφαρμογής αυτής της τεχνολογίας μιλώντας στα «Ναυτικά Χρονικά».
Το θόριο, άφθονο στον φλοιό της Γης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο σε υψηλές θερμοκρασίες (600–800°C), σε συνδυασμό με άλατα που διατηρούνται σε υγρή μορφή. Η διαδικασία αυτή επιτρέπει τη συνεχή λειτουργία χωρίς ανάγκη εμπλουτισμού, ενώ το θόριο αποδίδει έως και 200 φορές περισσότερη ενέργεια από το ουράνιο.
Σε αντίθεση με τους κλασικούς πυρηνικούς αντιδραστήρες, οι MSRs θεωρούνται «αυτόματα ασφαλείς», αφού δεν λειτουργούν υπό υψηλή πίεση και το καύσιμο μπορεί να διοχετευθεί σε δεξαμενή ψύξης σε περίπτωση ανάγκης. Το επίπεδο αποβλήτων είναι ιδιαίτερα χαμηλό: μόλις 1% των ραδιενεργών αποβλήτων που προκύπτουν από συμβατικούς αντιδραστήρες.
Παρότι το θόριο δεν μπορεί εύκολα να αξιοποιηθεί για στρατιωτικούς σκοπούς (λόγω υψηλών επιπέδων ακτινοβολίας), το ενδιαφέρον για ειρηνικές χρήσεις εντείνεται. Ήδη η Κίνα ετοιμάζεται να θέσει σε λειτουργία τον πρώτο πειραματικό MSR το 2025, ενώ ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες εξετάζουν την ανάπτυξη πλωτών μονάδων για λιμάνια, σταθμούς παραγωγής ή πλοία μεγάλης χωρητικότητας.
Η δυνατότητα να κατασκευαστούν μικροί και αρθρωτοί αντιδραστήρες (10–30 MW) ανοίγει τον δρόμο για χρήση στη ναυτιλία. Η τεχνολογία αυτή θα μπορούσε να εξασφαλίσει αυτονομία ενέργειας για 20 χρόνια, μειώνοντας δραστικά την ανάγκη ανεφοδιασμού και βελτιώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πλοίων.
Όπως επισημαίνει ο Ζαχαριάδης, οι MSRs μπορούν να λειτουργήσουν ως ένα «ατομικό μπαταρίακι» κλειστού τύπου, χωρίς εξωτερική παρέμβαση. Αν και απαιτείται περαιτέρω έρευνα και εκπαίδευση, η προοπτική ενσωμάτωσης τέτοιων αντιδραστήρων στα πλοία μπορεί να αλλάξει ριζικά τις ισορροπίες, οδηγώντας σε ταχύτερα, καθαρότερα και πιο αποδοτικά θαλάσσια μέσα.
Διαβάστε ακόμη
Πεταλιοί: Πώς προχωρά το project των 250 εκατ. – Στο δεύτερο μισό του 2026 το Προεδρικό Διάταγμα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
