search icon

Ναυτιλία

Προκοπίου: Οι τράπεζες δημιούργησαν την κρίση στην ναυτιλία

Η κρίση μετά το 2008 οφείλεται στη «μετακύλιση» των προβλημάτων των τραπεζών στο ναυτιλιακό κλάδο

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Τη δική του οπτική γωνία για τα τεκταινόμενα αλλά και για τα μελλούμενα στην παγκόσμια ναυτιλία και το παγκόσμιο εμπόδιο ανέπτυξε ο Έλληνας πλοιοκτήτης Γιώργος Προκοπίου μιλώντας στο συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2019:

Καταρχήν επεσήμανε ότι η κρίση μετά το 2008 οφείλεται στη «μετακύλιση» των προβλημάτων των τραπεζών στο ναυτιλιακό κλάδο.

Για τον εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ – Κίνας εκτίμησε ότι θα εξομαλυνθεί στους επόμενους 5-6 μήνες γιατί όπως τόνισε «εάν συνεχιστεί αυτά που θα χάσουν είναι πολύ περισσότερα από τα όποια πιθανά κέρδη».

Όσο αφορά τη νομοθεσία για «οικολογικά καύσιμα» που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου του 2020 υπογράμμισε ότι μόνο 15% του παγκόσμιου στόλου θα προλάβει να τοποθετήσει σκράμπερ και προσέθεσε:

« Η δική μου πρόταση είναι να μειωθεί ο ρυθμός σχεδιασμού νέων τύπου πλοίων και να δοθεί έμφαση στο σχεδιασμό νέων μηχανών, προπελών κλπ ώστε με τον τρόπο αυτόν να κερδίσουμε περισσότερο από το 50% της μείωσης των ρύπων που θα μας δώσει η μείωση της ταχύτητας των πλοίων»

Ο Γιώργος Προκοπίου, κατά καιρούς εκφράζει τη θέσεις του για τη νέα νομοθεσία που αφορά τα καύσιμα. Πιο συγκεκριμένα έχει πει:

««Το θέμα δεν είναι αν θα χρησιμοποιούμε καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, 0,5% ή θα εγκαταστήσουμε scrubbers στα πλοία. Το ερώτημα δεν είναι σωστό. Η μεταφορά της ρύπανσης από τον αέρα στη θάλασσα μέσω των scrubbers που αυτή είναι η λειτουργία τους, δεν είναι πρόοδος. Η πιο σωστή προσέγγιση είναι να μην προκαλούμε τη ρύπανση εξ αρχής.

Επί προσθέτως οι κατασκευαστές μηχανών πλοίων και τα ναυπηγεία θα πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και όχι οι πλοιοκτήτες. Τώρα υποχρεώνουν εμάς τους οι πλοιοκτήτες να προσαρμοστούμε στους νέους κανονισμούς σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Είτε να καταναλώνουμε καύσιμο χαμηλό σε περιεκτικότητα θείου είτε να τοποθετήσουμε στα πλοία scrubbers. Μέχρι την 1-1-2020 που θα αρχίσει η εφαρμογή του νέου κανονισμού μόνο το 6%-8% των πλοίων του παγκόσμιου στόλου θα έχει προλάβει να εγκαταστήσει scrubbers.

Εμείς προτείνουμε μία τρίτη παράλληλη λύση. Τη μείωση της ταχύτητας των πλοίων-Slow steaming. Και όπως λέμε στην Ελλάδα , αν έχουμε ποντίκια πάρε φάρμακο, πάρε ποντικοπαγίδες αλλά σε κάθε περίπτωση πάρε και μία γάτα. Πιστεύω ότι η επιλογή της μείωσης ταχύτητας είναι η …γάτα.

Από την πρώτη κιόλας ημέρα εφαρμογής του μέτρου low steaming, η εκπομπή αερίων από τα πλοία θα μειωθεί κατά 60%. Και η κατανάλωση καυσίμων θα μειωθεί κατά 60%. Αυτό σημαίνει 60% λιγότερο co2 και οξείδια του θείου. Βεβαία μειώνοντας την ταχύτητα των πλοίων κατά 33,3 % θα χρειαστείς αύξηση του παγκόσμιου στόλου κατά άλλο ένα 33,3% για να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες. Όμως τα νέα πλοία θα είναι ναυπηγημένα βάσει των νέων κανονισμών θα είναι οικολογικά.

Όποιος βέβαια θέλει να μην μείωση την ταχύτητα των πλοίων του στόλου του και να πηγαίνει γρήγορα θα πρέπει να πληρώνει σε ένα «πράσινο Ίδρυμα» που θα έχει συσταθεί για τον σκοπό αυτόν, το ανάλογο τίμημα για την ρύπανση που προκαλεί. Δεν στερούμε την ελευθερία επιλογής από κανέναν. Αυτά σήμερα ελέγχονται εύκολα με τη βοήθεια της τεχνολογίας.
Το θέμα είναι να σώσουμε τον πλανήτη μας και όχι πόσα χρήματα θα βάλουμε στα ταμεία μας ή πόσο θα σπεκουλάρουμε την εγκατάσταση των scrabbers. Γιατί η υποκρισία έχει παρατραβήξει».

Exit mobile version