Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου δείχνει ισχυρά σημάδια ανάκαμψης το 2025, με τον συνδυασμό υψηλότερης ζήτησης, περιορισμένης προσφοράς και ευνοϊκών τεχνικών συνθηκών να δημιουργεί σημαντικά περιθώρια αισιοδοξίας για τους πλοιοκτήτες. Ο Σταμάτης Τσαντάνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της United Maritime και της Seanergy, αποτυπώνει με σαφήνεια τη δυναμική που διαμορφώνεται στις επιμέρους κατηγορίες του ξηρού φορτίου.
«Κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2025, η United κατέγραψε ημερήσιο TCE στα 15.421 δολάρια, αυξημένο κατά 55% από τις αντίστοιχες τιμές του προηγούμενου τριμήνου», σημειώνει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας πως η άνοδος αυτή αναδεικνύει την ανάκαμψη της αγοράς ξηρού φορτίου, ενώ ταυτόχρονα «αντανακλά και τη στοχευμένη εμπορική τοποθέτηση της εταιρείας ώστε να επωφελείται άμεσα από τέτοιες ευνοϊκές μεταβολές».
Η ανοδική πορεία των ναύλων αφορά κυρίως τις κατηγορίες Panamax και Capesize, με την πρώτη να επηρεάζεται έντονα από τη ζήτηση για σιτηρά και άνθρακα και τη δεύτερη από τις αυξημένες εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος και βωξίτη.
Όπως εξηγεί ο κ. Τσαντάνης «μετά από μια περίοδο χαμηλής δραστηριότητας, οι ναύλοι των Panamax ενισχύθηκαν από την αύξηση της ζήτησης για σιτηρά και άνθρακα, καθώς και από τη μείωση της διαθεσιμότητας πλοίων λόγω αυξημένης συμφόρησης στα λιμάνια εκφόρτωσης».
Όσον αφορά την Capesize αγορά, «η σημαντική αύξηση των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος τον Ιούνιο καθώς και οι υψηλές εξαγωγές βωξίτη από τη Γουινέα, ώθησαν σημαντικά την spot αγορά, γεγονός που επηρέασε θετικά και τις τιμές των futures».
Χαμηλές παραγγελίες, παλαιός στόλος
Η ανοδική τροχιά των ναύλων ενισχύεται από τη δομικά περιορισμένη προσφορά πλοίων. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της United, «οι παραγγελίες νεότευκτων Capesize και Panamax πλοίων παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα — περίπου στο 8% και 14% του υφιστάμενου στόλου αντίστοιχα, ενώ εκτιμούμε ότι το 7% και 16% των αντίστοιχων στόλων είναι άνω των 20 ετών».
Παράλληλα, η αυστηροποίηση των περιβαλλοντικών κανονισμών εκτιμάται ότι θα επιδράσει περαιτέρω στην πλεύσιμη ικανότητα του υπάρχοντος στόλου, περιορίζοντας ακόμα περισσότερο την διαθέσιμη μεταφορική δυναμικότητα.
«Η ανθεκτικότητα που έδειξε η αγορά ξηρού φορτίου σε μια περίοδο αυξημένης μακροοικονομικής αβεβαιότητας άλλωστε, είναι πολύ ενθαρρυντική», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Τσαντάνης.
Με το βλέμμα στο τρίτο τρίμηνο, ο επικεφαλής της United εκτιμά ότι η ανοδική πορεία μπορεί να συνεχιστεί, αν και με σχετική σταθεροποίηση.
«Έχουμε ήδη εξασφαλίσει ναυλώσεις για περίπου το 68% των διαθέσιμων ημερών του στόλου μας, στα 15.495 δολάρια ανά ημέρα. Βάσει της τρέχουσας τιμής των FFAs, εκτιμούμε ότι ο συνολικός μέσος ναύλος (TCE) για το τρίτο τρίμηνο θα διαμορφωθεί στα 14.707 δολάρια περίπου», επισημαίνει.
Για το τέταρτο τρίμηνο, το 100% των διαθέσιμων ημερών παραμένει ανοιχτό, προσφέροντας τη δυνατότητα άμεσης προσαρμογής στις διακυμάνσεις της spot αγοράς.
Εν κατακλείδι η ανάλυση του κ. Σταμάτη Τσαντάνη αποτυπώνει ένα σκηνικό συγκρατημένης αλλά σαφούς ανάκαμψης στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου, με ευνοϊκές συνθήκες στη ζήτηση, περιορισμένη προσφορά και τεχνικούς καταλύτες που υποστηρίζουν περαιτέρω άνοδο. Η εμπορική στρατηγική προσαρμογής σε real-time μεταβολές και η αξιοποίηση των δεδομένων της αγοράς διαγράφουν θετικές προοπτικές για το δεύτερο μισό του 2025.
Διαβάστε ακόμη
Duarte Bello – CEO Ευρώπης της EDP: «Γιατί φεύγουμε από την Ελλάδα»
Helleniq Energy: Πλώρη για 1 δισ. EBITDA από ηλεκτρισμό και ανανεώσιμες πηγές έως το 2030
ESA Security: Σπάει το «φράγμα» των 100 εκατ. – Δικαστική διαμάχη με το υπ. Μετανάστευσης (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
