Την υποθαλάσσια σιδηροδρομική σήραγγα, που ενώνει την ασιατική και την ευρωπαϊκή ακτή του Βοσπόρου, εγκαινιάζει σήμερα ο πρωθυπουργός της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν
«Αυτό το σχέδιο είναι ένα όνειρο 150 ετών. Οι πρόγονοί μας το εμπνεύστηκαν και αναλάβαμε εμείς να το πραγματοποιήσουμε», δήλωσε ο Ερντογάν αναφερόμενος στην ιδέα της κατασκευής σήραγγας κάτω από το Βόσπορο που διατυπώθηκε για πρώτη φορά το 1860 από τον Οθωμανό σουλτάνο Αμπντούλ Μετζίντ.
Χρειάστηκαν σχεδόν 10 χρόνια για να ολοκληρωθεί η κατασκευή του έργου. Οι εργασίες εκσκαφής της σήραγγας άρχισαν το 2004. Η διπλή σιδηροδρομική γραμμή έχει μήκος 1,4 χιλιόμετρα και βρίσκεται σε βάθος 50 μέτρων κάτω από το Βόσπορο. Θα επιτρέψει στο μετρό να συνδέει σε λίγα λεπτά τις δύο ακτές του Βοσπόρου, αμβλύνοντας τα κυκλοφοριακά προβλήματα στην τουρκική μεγαλούπολη.
Η ανάγκη δημιουργίας της σιδηροδρομικής σήραγγας κρίθηκε επιτακτική τη δεκαετία του ’90 λόγω της δημογραφικής έκρηξης στην Κωνσταντινούπολη, ο πληθυσμός της οποίας διπλασιάστηκε από το 1998, φθάνοντας τα 15 εκατομμύρια κατοίκους.
Η κυβέρνηση ελπίζει ότι η σήραγγα θα εξελιχθεί σε σημαντικό εμπορικό άξονα ενός δικτύου που θα ξεκινά από την Κίνα για να φέρει προϊόντα στις χώρες της δυτικής Ευρώπης.
Το έργο πραγματοποιήθηκε με την οικονομική υποστήριξη της Τράπεζας της Ιαπωνίας για τη Διεθνή Συνεργασία (735 εκατομμύρια ευρώ) και στη συνέχεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Τις εργασίες ανέλαβε κοινοπραξία τουρκικών και ιαπωνικών εταιρειών. Στα εγκαίνια θα παραβρεθεί και ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Σίνζο Αμπε.
Το συνολικό κόστος ανήλθε σε 3 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ το έργο καθυστέρησε εξαιτίας των αρχαιολογικών ανασκαφών που διεξάγονταν παράλληλα.
Στη διάρκεια των ανασκαφών βρέθηκαν 40.000 αντικείμενα αρχαιολογικής αξίας, κυρίως στην ευρωπαϊκή πλευρά της Θάλασσας του Μαρμαρά. Ανάμεσά τους, 30 πλοία βυζαντινού στολίσκου.
«Η σήραγγα δημιουργεί έναν άξονα ανάμεσα στην ανατολική και τη δυτική πλευρά της πόλης, που με την ικανότητα μεταφοράς 150.000 επιβατών ανά ώρα, πιστεύω ότι θα ελαφρύνει την κυκλοφορία στις δύο γέφυρες της πόλης», δήλωσε χθες ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης Καντίρ Τοπμπάς.
Στα όνειρα του πρωθυπουργού, ο οποίος υπήρξε επί σειρά ετών δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης είναι και η κατασκευή ενός ακόμα αεροδρομίου (του τρίτου), ενός καναλιού στο Βόσπορο και μίας ακόμα γέφυρας