search icon

Πολιτική

Ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου: Νέα αρχή μετά από συμφωνία Μητσοτάκη – Χριστοδουλίδη για νέα μελέτη

Στόχος Αθήνας και Λευκωσίας να ξεπεραστούν τα εμπόδια που έχουν οδηγήσει στο «πάγωμα» του έργου - Οι πιθανοί επενδυτές και οι ευκαιρίες από την ενεργειακή πολιτική των ΗΠΑ - Μητσοτάκης: Επικαιροποιούμε τις παραμέτρους του καλωδίου με την Κύπρο – Σκοπός η είσοδος νέων ισχυρών επενδυτών

Αρχείο

Για νέα μελέτη βιωσιμότητας παραπέμπουν το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου οι δύο κυβερνήσεις, ώστε να ξεκαθαρίσει η εικόνα για την οικονομική διάσταση και το κόστος της διασύνδεσης και έτσι να ξεπεραστούν τα σημαντικά εμπόδια που έχουν προκύψει και έχουν οδηγήσει στο «πάγωμα» του σημαντικού αυτού, από οικονομική και γεωπολιτική άποψη, έργου.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Νίκος Χριστοδουλίδης υπήρξαν φειδωλοί στις δημόσιες δηλώσεις τους στο Μέγαρο Μαξίμου, μετά τη Διακυβερνητική Διάσκεψη των δύο κυβερνήσεων, καθώς η ηλεκτρική διασύνδεση αποτελεί ένα εξαιρετικά λεπτό θέμα που το προηγούμενο διάστημα είχε οδηγήσει σε παρεξηγήσεις και εντάσεις και μάλιστα δεν υπήρξε καμιά αναφορά στο GSI (Great Sea Interconnector) στο Κοινό Ανακοινωθέν. Οι δυο πλευρές συμφώνησαν να υπάρξει μια «επανεκκίνηση» που θα λειτουργήσει θετικά για την αποφυγή ενός ναυαγίου στο σημαντικό αυτό έργο.

Όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρξε το μεγάλο και σημαντικό ζήτημα του «γεωπολιτικού ρίσκου», που αφορά την αντίθεση της Τουρκίας στο έργο. Ταυτόχρονα, υπήρχαν και σοβαρές οικονομικές εμπλοκές λόγω της αμφισβήτησης της βιωσιμότητας του έργου από τον Κύπριο υπουργό Οικονομικών Μ. Κεραυνό, αλλά και της αμφισβήτησης του ύψους των δαπανών που είχαν καταβληθεί έως τώρα από τον διαχειριστή ΑΔΜΗΕ, οι οποίες έφθαναν τα 250 εκατομμύρια ευρώ.

Η κυπριακή πλευρά, μάλιστα, όσο υπήρχε αυτή η αμφισβήτηση της ουσιαστικής βιωσιμότητας του έργου και δεν είχαν ξεκινήσει εκ νέου οι έρευνες , είχε αρνηθεί να καταβάλει την πρώτη ετήσια δόση των 25 εκατομμυρίων ευρώ που προέβλεπε η συμφωνία των Ρυθμιστικών Αρχών των δύο χωρών.

Η Λευκωσία επέμεινε στη θέση της και, προκειμένου να αποφευχθεί το αδιέξοδο, αποφασίστηκε η «χρυσή τομή» της επικαιροποίησης των τεχνικών παραμέτρων του έργου διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου.

Ήταν ίσως η μοναδική επιλογή στην παρούσα φάση, ώστε να μην οδηγηθεί το έργο σε οριστικό ναυάγιο και να μην καταγραφεί μια σημαντική τακτική «νίκη» της Τουρκίας, η οποία θα εμφανιζόταν έτσι να επιβάλλει τη βούλησή της στην Ανατολική Μεσόγειο.

Βεβαίως, οι εκτιμήσεις είναι ότι η νέα μελέτη θα δείξει πως το κόστος κατασκευής του έργου έχει αυξηθεί, γεγονός που θα δημιουργήσει μια πρώτη εμπλοκή και θα καταστήσει αναγκαία την εξεύρεση επενδυτών, οι οποίοι εκτιμάται ότι θα αναζητηθούν στις χώρες του Κόλπου.

Διπλωματική πηγή, πάντως, εκτιμά ότι, υπό τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, με την ενεργό παρέμβαση των ΗΠΑ για την προώθηση της εναλλακτικής πηγής ενέργειας προς την Ανατολική Ευρώπη μέσω Ελλάδας, την αναβίωση του σχήματος 3+1 και τη στήριξη των διασυνδέσεων στην περιοχή, θα είναι δύσκολη απόφαση για την Τουρκία να στείλει εκ νέου πολεμικά πλοία προκειμένου να εμποδίσει τις έρευνες.

Η ίδια πηγή θεωρεί ότι, μόλις ολοκληρωθούν οι νέες μελέτες βιωσιμότητας και ξεκινήσει η αναζήτηση επενδυτών, τότε θα πρέπει να δοθεί και το «πράσινο φως» για την έκδοση των αναγκαίων NAVTEX για την επανέναρξη των ερευνών, οπότε θα δοκιμαστούν και οι αντοχές της Τουρκίας. Είναι πάντως δεδομένο ότι, εάν δεν δοθεί ένα θετικό μήνυμα με την επανεκκίνηση των ερευνών, τότε θα επηρεαστεί αρνητικά και το κλίμα σε σχέση με την αναζήτηση επενδυτών.

Διαβάστε περισσότερα στο protothema.gr

Exit mobile version